۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

نکات مهم و ضروری برای خرید ارزهای دیجیتال در ایران

ICTPRESS - سرمایه‌گذاری و خرید و فروش ارز دیجیتال در چند سال به یکی از اصلی‌ترین روش‌های کسب درآمد تبدیل شده است و بسیاری از مردم به دنبال یادگیری خرید و فروش در این بازار هستند. ارزهای دیجیتال بازار نامحدود و بسیار پرسود است که هر فردی می‌تواند در آن فعالیت کرده و به کسب درآمد برسد. البته، هر کشوری قوانین خاصی برای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته است ولی کشور ایران، محدودیتی برای استفاده از آن در نظر ندارد. البته که به دلیل تحریم‌های موجود، کاربران ایرانی امکان استفاده مستقیم از صرافی‌های خارجی را برای خرید پالیگان یا هر ارز دیگری ندارند.

 

آیا سرمایه‌گذاری و خرید ارزهای دیجیتال برای ایرانی ها مناسب است؟
به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، به طور کلی، بازار ارزهای دیجیتال این روزها به یکی از بهترین و پرسودترین بازارهای مالی در جهان تبدیل شده است. هر فردی با کمی تلاش، تمرین و تجربه می‌توانید به یک معامله‌گر بازار ارز دیجیتال تبدیل شود و سودهای بزرگی از این بازار به دست آورد. اما، همان‌طور این بازار سودهایی به همراه دارد، ضررها و مشکلاتی را هم به دنبال دارد.

به عنوان مثال، کاربران ایرانی برای استفاده از صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی، محدودیت‌هایی دارند. پس در نتیجه، باید معاملات خود را با صرافی‌های داخل ایران انجام دهند. همچنین، بازار ارز دیجیتال، نوسانات شدیدی دارد. این نوسانات از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار ارز دیجیتال است که در برخی شرایط باعث سود و در برخی شرایط دیگر، ضرر به همراه دارد. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری یا معامله در بازار ارز دیجیتال هستید، باید قبل از هر اقدامی، شناخت کافی نسبت به این نوسانات پیدا کنید. با شناخت دقیق این نوسانات، به خوبی می‌توانید سود به دست آورید.

در کل، سرمایه‌گذاری و خرید ارز پولکادات یا هر ارز دیجیتال دیگری، به خودتان و تجربتان بستگی دارد. هیچ ارتباطی با ایرانی بودن یا خارجی بودن شما ندارد. ایرانیان نیز مانند خارجی‌ها، می‌توانند از این بازار درآمد کسب کنند و دارایی خود را از طریق صرافی، به تومان تبدیل کنند. پس، محدودیت‌ها را کنار بگذارید و به جای این موارد، روی علم و تجربه خود در بازار ارز دیجیتال تمرین و تمرکز کنید.

 

چالش‌های خرید ارز دیجیتال برای ایرانی ها
با وجود این موارد، باز هم چالش‌هایی برای حضور کاربران ایرانی در این بازار وجود دارد. اما این چالش‌ها، تنها مربوط به دسترسی نمی‌شود. برخی از این چالش‌ها، مربوط به آگاهی شما و عدم شرکت در پروژه‌های کلاهبرداری است. همه این موارد، به خودتان بستگی دارد که چقدر آماده حضور در این بازار هستید. برخی از مهم‌ترین چالش‌های خرید ارز دیجیتال برای ایرانی‌ها، عبارت‌اند از:

 

چالش‌های مربوط به کلاهبرداری ارز دیجیتال
همان‌طور که می‌دانید یا شنیده‌اید، این روزها بازار کلاهبرداری ارز دیجیتال بسیار داغ است و همیشه افرادی آگاهی و علم کمتری در این بازار دارند، بیشتر در دام آنها می‌افتند. بسیاری از این کلاهبرداری‌ها، مربوط به سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های کلاهبرداری می‌شود. بسیاری از ارزهای دیجیتال جدیدی که معرفی می‌شوند، دارای معرفی نامه و اهداف دقیقی نیستند که همین موضوع، به مرور زمان آنها را به شکست وادار می‌کند. بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال نیز از همان ابتدا، بدون هیچ معرفی نامه وارد می‌شوند و سعی بر جذب افراد ناآگاه دارند. به همین سادگی، پروژه کلاهبرداری انجام می‌شود.

نوع دیگری از کلاهبرداری ارز دیجیتال نیز مربوط به انتخاب منبع نادرست برای خرید ارز دیجیتال می‌شود. به عنوان مثال، برخی از معامله‌گران خیلی مبتدی، از طریق کانال‌ها یا گروه‌های تلگرامی یا صرافی‌های غیرمعتبر، اقدام به خرید ارز دیجیتال می‌کنند. قطعا نتیجه این خرید، کلاهبرداری است. شما باید یک صرافی معتبر برای خرید تن کوین یا دیگر ارز دیجیتال را پیدا کرده و سپس، خرید انجام دهید.

کلاهبرداری از طریق ارز دیجیتال

چالش دسترسی به صرافی‌های خارجی
یکی از مهم‌ترین چالش‌های کاربران ایرانی، عدم دسترسی به صرافی‌های معتبر خارجی و بین‌المللی است. صرافی‌های خارجی، امکانات و قابلیت‌های زیادی دارند و در واقع، منبع اصلی برای خرید ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. از آن‌جایی که کاربران ایرانی از سوی این صرافی‌ها تحریم هستند، امکان دسترسی به آنها کمی سخت می‌شود. به عنوان مثال، صرافی بایننس (Binance) امکان فعالیت و احراز هویت به کاربران ایرانی را نمی‌دهد. بسیاری از کاربران، برای دور زدن این تحریم از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که ریسک‌های خرید و فروش ارز دیجیتال را زیاد می‌کند. در این شرایط، بهتر است که از صرافی‌های ایرانی یا صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنید که امنیت بالاتری دارند.

 

چالش عدم پشتیبانی از تومان
یکی دیگر از چالش‌های خرید ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی، عدم پشتیبانی از تومان است. در واقع، اگر شما بخواهید که از یک صرافی خارجی برای خرید ارز دیجیتال استفاده کنید، ابتدا باید در یک صرافی ایرانی، تومان خود را به یک ارز فیات تبدیل کنید. چرا که صرافی‌های خارجی از تومان پشتیبانی نمی‌کنند و شما باید دارایی خود را به یک ارزی تبدیل کنید که توسط این صرافی‌ها پشتیبانی می‌شود.

اگر از صرافی‌های داخل ایران استفاده کنید، نیازی به تبدیل دارایی نیست. به طور مستقیم می‌توانید با کمک تومان خود، هر ارز دیجیتالی که می‌خواهید را بخرید.

 

نکات مهم برای خرید ارز دیجیتال در ایران
اگر قصد فعالیت در بازار ارز دیجیتال یا خرید این ارزها را دارید، بهتر است که ابتدا با نکات مهم آن آشنا شوید. رعایت این نکات به شما کمک می‌کند تا معاملات امن‌تری داشته باشید و سود بیشتری از معاملات خود به دست آورید. برخی از این نکات، عبارت‌اند از:

نکات مهم در خرید ارز دیجیتال

شناخت ارز دیجیتال
اولین و مهم‌ترین نکته برای خرید یک ارز دیجیتال، شناخت ارز دیجیتال است. شما باید ابتدا ارز دیجیتال مورد نظر خود را به خوبی بشناسید. وایت پیپر (White Paper) آن را به دقت بخوانید، حجم بازار آن را بررسی کرده و تمام پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های مربوط به آن ارز دیجیتال را مطالعه کنید. تمام این موارد به شما کمک می‌کند تا درگیر پروژه‌های کلاهبرداری نشوید و دارایی خود را برای خرید یک ارز معتبر خرج کنید.

 

قوانین خرید ارز دیجیتال در ایران
در مرحله دوم، شما باید قوانین مربوط به خرید ارز دیجیتال در ایران را به دقت بررسی کنید. این قوانین در هر کشوری متفاوت است و به عنوان مثال، برخی از کشورها، ارزهای دیجیتال قانونی نمی‌دانند. در کشور ایران، استفاده از ارز دیجیتال غیرقانونی نیست؛ ولی سازمان‌های دولتی برای پیگیری کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال، اقداماتی انجام نمی‌دهند. در واقع، اگر درگیر پروژه‌های کلاهبرداری شوید، سازمان‌های دولتی برای زنده شدن دارایی به شما کمک نمی‌کنند. پس، اگر جوانب احتیاط را رعایت کنید، می‌توانید در ایران، به راحتی خرید و فروش ارز دیجیتال انجام دهید.

البته، قانون دیگری هم در زمینه مالیات ارز دیجیتال در ایران وجود دارد. این قانون مربوط به زمانی می‌شود که درآمد شما از این بازار، بیش از مقدار معمولی باشد. در این شرایط، شما باید مالیات درآمد خود از این راه را پرداخت کنید.

 

پیدا کردن کیف پول ارز دیجیتال
نکته سوم برای خرید ارز دیجیتال، انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال معتبر و مناسب است. انتخاب کیف پول به نوع ارز دیجیتال مورد نظر شما برای خرید هم بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر قصد خرید پالیگان را دارید، باید یک کیف پولی انتخاب کنید که از این ارز پشتیبانی کند. همچنین، کیف پول انتخابی شما باید امنیت بالایی داشته باشد و برای نگهداری طولانی مدت ارز دیجیتال نیز مناسب باشد.

انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر
 

انتخاب صرافی ارز دیجیتال معتبر

حالا که همه نکات را برای انتخاب ارز دیجیتال و کیف پول آن رعایت کردید، باید یک صرافی مناسب و معتبر را پیدا کنید. در میان صرافی‌های داخل ایران، گزینه‌های بسیار معتبر و خوبی وجود دارند که می‌توانید فعالیت خود را از آنها آغاز کنید. برای پیدا کردن یک صرافی معتبر، تنها به گفته اطرافیان اکتفا نکنید و خودتان هم تحقیق کنید.

پس از انتخاب صرافی، باید در ثبت نام کرده و احراز هویت انجام دهید. از آن‌جایی صرافی‌های داخل ایران، مختص به کاربران ایرانی هستند، به سادگی می‌توانید احراز هویت انجام دهید. پس از تایید احراز هویت، مقداری تومان به حساب صرافی خود انتقال دهید و در نهایت، خرید ارز دیجیتال را شروع کنید. خرید ارز پولکادات و خرید تن کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، در صرافی‌های داخل ایران امکان پذیر است.

 

نتیجه گیری
مهم‌ترین نکته برای خرید ارز دیجیتال، انتخاب یک بستر مناسب برای خرید است. اگر قصد استفاده از صرافی‌های متمرکز خارجی را برای خرید تن کوین یا هر ارز دیگری را دارید، حتما باید با روش‌های استفاده از آن آشنا باشید. چرا که محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی در این صرافی‌ها وجود دارد. در غیر این صورت، استفاده از صرافی‌های داخل ایران یا صرافی‌های غیرمتمرکز، هیچ شرایط و محدودیت خاصی ندارد. به سادگی و بدون هیچ محدودیتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نظرات : 0

ثبت نظر

89044