۱۴۰۴ جمعه ۱۴ آذر

تأکید بر جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور

ICTPRESS - معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به سهم هدف‌گذاری‌شده خود در تولید ناخالص داخلی طی پنج سال آینده، نیازمند جذب سرمایه‌ای در مقیاس میلیارد دلاری است و منابع دولتی به‌تنهایی پاسخگوی این نیاز نخواهد بود.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، نشست خبری همایش ملی فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز با حضور احسان چیت‌ساز، معاون سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، فرامرز رستگار، رئیس هیات‌مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، فرهاد بهمنی، عضو هیات‌مدیره پست‌بانک ایران و رضا موحدی، مدیرکل مدیریت برند ایرانسل در محل وزارت ارتباطات برگزار شد و درآن محورهایی چون نقش دولت در تسهیل سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصاد فضا، مدل‌های مشارکت عمومی و خصوصی و روش‌های تامین مالی طرح‌های ICT مورد بررسی قرار گرفت.

 

تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه بدون جذب سرمایه ممکن نیست

احسان چیت‌ساز در این نشست با اشاره به نقش دولت چهاردهم در ایجاد بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی گفت: تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بدون جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی ممکن نیست. منابع دولتی پاسخگوی نیازهای این بخش نیست و سیاست اصلی وزارت ارتباطات در سال‌های اخیر، حرکت به‌سوی دولت حداقلی و تسهیلگر است؛ دولتی که به‌جای تصدی‌گری، نقش تنظیم‌گر و هماهنگ‌کننده را ایفا می‌کند تا انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی تقویت شود.

وی افزود: سه محور سیاستی وزارت ارتباطات شامل شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری سیاست‌ها، تقویت شرکت‌های بزرگ و نوآور، و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی است که در همه برنامه‌های وزارت دنبال می‌شود. بر این اساس تلاش داریم با کمترین تصدی‌گری، بیشترین اثرگذاری را در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشیم.

چیت ساز درباره راهبرد وزارت ارتباطات در حوزه فضا نیز اظهار کرد: در سال‌های اخیر تلاش شده است که بخش فضا از یک حوزه صرفاً مصرف‌کننده به نهادی مؤثر در توسعه اقتصاد فضایی کشور تبدیل شود. در اکشن‌پلن وزارت ارتباطات نیز چرخش استراتژیک به سمت مخابرات فضایی و شکل‌گیری نخستین سرویس‌های فضاپایه در دستور کار قرار دارد. 

 

گذار از «پرتاب برای پرتاب» به «پرتاب برای خدمت»

در ادامه، وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، نیز در سخنان خود به تغییر رویکرد دولت در حوزه فضا اشاره کرد و گفت: در دولت چهاردهم، تمرکز از پرتاب صرف به سمت پرتاب با هدف ارائه سرویس و خدمت تغییر کرده است. ما باید نشان دهیم که نتیجه پرتاب‌های فضایی در زندگی مردم و اقتصاد کشور چگونه نمود پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه «اقتصاد فضا» یکی از ظرفیت‌های بزرگ جهانی است، افزود: ارزش بازار جهانی فضا تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد شده که ۸۰ درصد آن مربوط به ارتباطات ماهواره‌ای است. در ایران نیز باید سهم بخش خصوصی از این بازار افزایش یابد؛ چرا که بیش از ۹۵ درصد ظرفیت صنعت فضایی کشور می‌تواند به‌دست فعالان غیردولتی توسعه یابد.

یزدانیان از رونمایی چند طرح جدید در همایش خبر داد و گفت: در این رویداد، طرح‌های توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای با محوریت ماهواره‌های ارتباطی و سنجشی معرفی می‌شود. علاوه بر این، برخی محصولات سرریز فناوری فضایی مانند ذخیره‌سازهای انرژی و زیرسیستم‌های مکانیکی که در صنایع دیگر قابل‌استفاده‌اند نیز آماده جذب سرمایه هستند.

او با تأکید بر ضرورت همکاری‌های بین‌المللی اظهار کرد: پروژه‌های بزرگ فضایی ماهیت فرامرزی دارند و نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی‌اند. امیدواریم با حمایت دولت زمینه این مشارکت‌ها فراهم شود.

 

اجرای طرح‌های بزرگ ملی بدون حضور بخش خصوصی ممکن نیست

در بخش دیگری از این نشست، فرامرز رستگار، رئیس هیأت‌مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، بر اهمیت مدل‌های جدید همکاری میان دولت و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: اجرای طرح‌های بزرگ ملی در حوزه ICT بدون حضور بخش خصوصی ممکن نیست. دولت باید از مدل‌های مشارکت عمومی و خصوصی (PPP) برای اجرای پروژه‌ها بهره بگیرد. 

وی افزود: آیین‌نامه جدید مشارکت عمومی و خصوصی که در دولت در حال تصویب است، گام مهمی برای رفع موانع همکاری برابر میان دولت و سرمایه‌گذاران خواهد بود و می‌تواند روند اجرای پروژه‌ها را تسهیل کند.

 

پست بانک بازوی مالی وزارت ارتباطات

در ادامه، فرهاد بهمنی، عضو هیات‌مدیره پست‌بانک ایران، نیز با اشاره به مأموریت‌های این بانک در حمایت از طرح‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: پست‌بانک علاوه بر گسترش خدمات مالی در مناطق محروم، تأمین مالی پروژه‌های ICT را نیز برعهده دارد و به عنوان بازوی مالی وزارت ارتباطات، آماده حمایت از طرح‌های نوآورانه است.

او افزود: پست‌بانک با ارائه تسهیلات کم‌بهره از پنج تا پانزده درصد و کاهش بروکراسی اداری، شرایط آسان‌تری را برای شرکت‌های فعال در حوزه فناوری فراهم کرده است.

رضا موحدی، مدیرکل مدیریت برند ایرانسل نیز در سخنان خود با اشاره به تجربه موفق ایرانسل در جذب سرمایه‌گذاری خارجی گفت: ایرانسل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور، با ایجاد شرکت ویستا و فعالیت در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر، از شرکت‌های نوآور فعال در هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال حمایت می‌کند.

 

جذب یک میلیارد و 200 میلیون دلار سرمایه

در ادامه این نشست، احسان چیت‌ساز در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره منابع خارجی سرمایه‌گذاری گفت: بخش عمده سرمایه‌گذاری‌ها از کشورهای دارای روابط اقتصادی فعال با ایران همچون امارات، عمان، قطر، عربستان، ترکیه، مالزی، اندونزی و چین تأمین می‌شود. تاکنون حدود یک میلیارد دلار سرمایه در حوزه اپراتورهای ارتباطی و ۲۰۰ میلیون دلار در بخش زیرساخت‌های هوش مصنوعی جذب شده که این قراردادها کاملاً عملیاتی است.

او درباره امنیت سرمایه‌گذاری افزود: آیین‌نامه مشارکت عمومی ـ خصوصی با هدف ایجاد محیطی پیش‌بینی‌پذیر برای سرمایه‌گذاران تدوین شده است. دولت موظف است اطمینان و ثبات را برای سرمایه فراهم کند تا از فرار سرمایه جلوگیری شود.

چیت‌ساز همچنین به برخی موضوعات مطرح‌شده از سوی خبرنگاران درباره فیلترینگ اشاره کرد و گفت: بسیاری از آیین‌نامه‌های گذشته لغو شده‌اند و وزارت ارتباطات در تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط، از جمله سازمان غذا و دارو، در حال تدوین رویه‌های جدیدی است تا برخورد با پلتفرم‌ها صرفاً در صورت تکرار تخلف و با طی مراحل مشخص انجام شود.

وی از اقدامات وزارت ارتباطات برای اصلاح مقررات محدودکننده اقتصاد دیجیتال خبر داد و افزود: با همکاری مرکز ملی فضای مجازی در حال شناسایی و تعلیق مقرراتی هستیم که مانع رشد اقتصاد دیجیتال شده‌اند.

در پاسخ به سؤالی درباره محدودیت‌های تحریمی نیز گفت: تحریم‌ها طبیعتاً دامنه جذب سرمایه خارجی را کاهش داده‌اند، اما تلاش می‌کنیم با روش‌های خلاقانه مسیرهای جدیدی برای ورود سرمایه باز کنیم. همه داده‌ها و قراردادهایی که در همایش ارائه می‌شود، واقعی و اجرایی است.

وحید یزدانیان نیز در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره سرمایه‌گذاری در بخش فضا گفت: چند شرکت خصوصی داخلی علاقه‌مند به مشارکت در توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای هستند و مذاکراتی نیز با کشورهای همسایه به‌ویژه در حوزه ماهواره‌های سنجشی انجام شده است. بازار این حوزه عمدتاً منطقه‌ای است و همکاری با کشورهای همجوار می‌تواند گام مؤثری در توسعه اقتصاد فضا باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

74382