۱۴۰۳ یکشنبه ۱۳ خرداد

دكتر تقي پور : حوزه تجارت، پيش‌ران صنعت فناوري اطلاعات است

رضا تقي‌پور ، وزير ارتباطات و و فناوري اطلاعات در گفت‌و‌گو با ستاد اطلاع رساني دومين جشنواره صنعت،بازرگاني و فناوري اطلاعات با بيان اين مطلب اظهار كرد: يكي از اهداف اصلي ما در برنامه پنجم توسعه و به‌طور كلي توسعه تجارت الكترونيكي، حل مساله بيكاري و ايجاد اشتغال است.
وي ادامه داد: امروز يك نياز جدي و واقعي در جامعه داريم كه بايد الگوهاي كسب و كار در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات و مدل‌هاي كسب و كار در اين حوزه تدوين شود.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه با بيان اينكه يكي از اهداف مهمي كه در برنامه پنجم توسعه بايد به آن پرداخت و در واقع عملياتي كرد، اين است كه 80 درصد پرداخت‌ها بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه به صورت الكترونيكي انجام دهيم گفت: البته طي سه يا چهار سال گذشته شاهديم كه در پرداخت‌ها، دريافت‌ها و در قبوض توسعه خوبي داشته‌ايم ولي نياز به توسعه داريم.
تقي‌پور ادامه داد: محور دوم اين است كه 30 درصد تجارت خارجي و 20 درصد تجارت داخلي بايد به صورت الكترونيكي انجام شود و بايد ببينيم چقدر از تجارت و اقتصاد ما الكترونيكي شده است.
وي در ادامه گفت: نظارت و مديريت بر حوزه ICT و تجهيزات مرتبط با آن بايد در يک حرکت جمعي‌تر از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت از نظر تعرفه‌ها، پيشنهاد تعرفه‌ها و مجوزهاي ورود و وزارت امور اقتصادي و دارايي از نظر گمرکات صورت بگيرد تا بتوانيم حمايت خاص‌تري از صنعت بومي داشته باشيم.
رضا تقي پور با توجه به برگزاري دومين دوره جشنواره صنعت، بازرگاني و فناوري اطلاعات خطاب به برگزار كنندگان جشنواره گفت : حمايت از صنعت بومي بسيار مورد تاكيد است و در همين راستا قويا از برگزاري دومين دوره جشنواره حمايت خواهيم كرد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت : همكاران من در اين دوره جشنواره حضور فعال و برجسته اي خواهند داشت چون مرز بين صنعت فناوري اطلاعات و خدمت را نزديك مي دانيم.
دكتر رضا تقي پور با بيان مطالب فوق خاطرنشان كرد : جايگاه ويژه اي براي صنعت بومي قائل هستيم و از آن حمايت مي كنيم.
وي تصريح كرد : قائل شدن جايگاه ويژه براي صنعت بومي و حمايت از آن دلايل محكم و مختلفي دارد كه از جمله مهم ترين آنها ظرفيت بسيار بالاي فني و علمي است كه در كشور وجود دارد.
تقي پور گفت : ما در همين راستا به راهبردهاي بومي شده اي نياز داريم و اينكه مشخص شود واقعا در چه زمينه هايي صنعت بومي بايد وارد بشود تا بتواند مدل كسب و كار نيز براي آن پاسخ خوبي را از به لحاظ اقتصادي داشته باشد.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به ستاد اطلاع رساني دومين جشنواره صنعت ،بازرگاني و فناوري اطلاعات در پاسخ به اين سوال كه حمايت اين وزارت خانه از صنعت بومي و موضوع جشنواره چگونه خواهد بود گفت : ما براي حضور صنعت بومي در نمايشگاه هاي بين المللي حمايت هاي خوبي داشته ايم هم به لحاظ معرفي و هم از نظر تدوين مقررات كه بتواند بازار داخلي را در مقابل حضور شركت هاي خارجي در سطح بين المللي محافظت كند .
رضا تقي پور تصريح كرد : در كارگروه مديريت فاوا پيشنهادات و مصوبات خوبي داشته ايم و آمادگي داريم تا كماكان در كارگروه مديريت فاواي دولت با تنظيم مقررات و تنظيم تعرفه ها از صنعت داخلي حمايت كنيم.

نظرات : 0

ثبت نظر

57013