۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

بازار جهانی وایمکس

حدود دو سوم مردم دنیا در کشورهای توسعه نیافته به سر می‌برند. بیشتر شرکت‌ها در بهترین حالت به یک سوم جمعیت جهان خدمات ارایه می‌دهند و به شدت در بازارهای اشباع شده در حال رقابت هستند. بنابراین امروزه بسیاری از مدیران شرکت‌ها دریافته‌اند که افزایش حضور آنها در کشورهای در حال توسعه و یا توسعه نیافته برای موفقیت‌شان در طولانی مدت حیاتی است.
زیرساخت‌های مخابراتی در بسیاری از کشورهای دنیا هنوز توسعه نیافته است و در کشورهای با درآمد کم به ازای هر 100 نفر جمعیت به طور متوسط 2 خط اصلی مخابراتی وجود دارد واین عدد برای کشورهای با درآمد متوسط حدود 10 خط است در حالی که در کشورهای توسعه یافته این عدد حدود 50 است.
توسعه و رشد اقتصادی مستلزم زیرساخت‌هایی است که بسیاری از کشورها فاقد آن هستند. در دنیای مدرن امروزی‌، سطح مشخصی از پیشرفت اقتصادی و صنعتی برای کاهش فقر لازم است و اگرچه زیرساخت‌هایی موجود است و برخی سرویس‌های اولیه هم ارایه می‌شود اما معمولا سطح این زیرساخت‌ها پایین‌تر از آن است که بتواند توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی ایجاد کند. در اینجا نگاهی به تعریف بازارهای توسعه یافته و توسعه نیافته می‌اندازیم.
کشورها و بازارهای توسعه یافته
توسعه یافتگی در جوامع بشری فرایندی است که ابعاد مختلفی دارد‌. در سطح فردی به معنی ظرفیت و مهارت بالاتر و آزادی و خلاقیت بیشتر است‌. در واقع حصول هر کدام از این جنبه‌های توسعه فردی مرتبط و وابسته به وضع کلی جامعه است. اغلب واژه توسعه را فقط از جنبه اقتصادی مد‌نظر قرار می‌دهند و توجیه آن هم آن است که اقتصاد مشخص کننده دیگر ویژگی‌های اجتماعی است. وقتی اعضای جامعه به طور مشترک ظرفیت تعامل خود را با محیط افزایش می‌دهند‌، آن جامعه از لحاظ اقتصادی توسعه می‌یابد. البته این روند از آغاز پیدایش بشر همواره وجود داشته است زیرا انسان همواره سعی کرده بر محیط چیره شود. اقتصادهای توسعه یافته ویژگی‌های خاصی دارند از جمله این که همه آنها صنعتی هستند یعنی بخش زیادی از نیروی کار آنها به جای آن که مثلا در بخش کشاورزی فعال باشد در زمینه صنایع فعال هستند و ثروت آنها بیشتر از کارخانجات و معادن و غیره حاصل می‌شود و علت آن وجود فناوری‌ها و مهارت‌های پیشرفته در آن کشورها است.
با توجه به تعریفی که از توسعه یافتگی کردیم مفهوم توسعه نیافته روشن‌تر می‌شود‌. البته توسعه نیافتگی به معنی نبود هر گونه توسعه‌ای نیست زیرا هر جامعه‌ای بالاخره در یک یا چند زمینه توسعه یافتگی‌هایی دارد اما توسعه نیافتگی در واقع وسیله و ابزاری برای مقایسه سطوح توسعه یافتگی است و از نگاه اقتصادی برخی گروه‌ها و جوامع تولید بیشتری دارند و ثروتمند‌تر هستند.
البته در برخی نوشته‌ها سعی بر آن است که به جای واژه توسعه نیافته از اصطلاح در حال توسعه (developing) استفاده شود و دلیل آن این است که نمی‌خواهند از لحاظ روانی برچسب و اَنگی به دیگر کشورها بزنند اما از نقطه نظر اقتصادی واژه توسعه نیافته معقول‌تر از کلمه اصطلاح درحال توسعه است.
-       فقر عمومی و درآمد پایین
-       منابع طبیعی توسعه نیافته
-       کمبود سرمایه
-       وابستگی زیاد به کشاورزی
-       بیکاری و شغل‌های کاذب
-       نبود بنگاه‌های کارآفرین و مولد
-       نبود زیرساخت‌ها
بخش‌های بالقوه بازار برای وایمکس عبارتند از‌:
برخی از ویژگی‌های جوامع و بازارهای توسعه نیافته عبارتند از‌:
1- بنگاه‌ها و سازمان‌های تجاری
2- کسب و کارهای کوچک و متوسط
3- شهرداری‌ها و نهادهای دولتی محلی و منطقه‌ای
4- ساکنان مناطق شهری و روستایی
5- دفاتر و شرکت‌های کوچک اداری و خانگی
 شاید قبل از پیدایش اصطلاح شکاف دیجیتالی صنعت مخابرات به دنبال روشی مقرون به صرفه برای در دسترس قراردادن عمومی ارتباطات بی‌سیم باند پهن بود. اگرچه باند پهن بی‌سیم فناوری زیاد جدیدی نیست اما با پیدایش وایمکس امکان استقرار در حجم گسترده و در مقیاس کلان فراهم شده است .
پویایی بازار وایمکس
به نظر می‌رسد وایمکس قابلیت موفقیت جهانی داشته باشد و به دلایل متفاوت در هر بازار جغرافیایی جوابگو است. در بازارهای در حال ظهور اپراتورها برای استفاده از سرویس کم هزینه انتقال و تحویل صوت از آن بهره می‌برند و در بازارهای توسعه یافته‌، وایمکس بیشتر به منظور دسترسی باند پهن به اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
همچنین درمناطقی که زیرساخت‌های ثابت (FIXED) وجود ندارد، فرصت‌های زیادی پیش روی وایمکس قرار دارد و وایمکس در این بازارها یک ابزار با قیمت مناسب برای ارایه خدمات پرسرعت دیتا است. به تدریج که مرز بین خدمات ثابت و سیار (موبایل) کمرنگ‌تر می‌شود، شرکت‌های خدمات دهنده بیشتری در جستجوی استفاده از وایمکس خواهند بود واین شرکت‌ها شامل شرکت‌های کوچک و بزرگ و ثابت و بی‌سیم خواهند بود.
دلایل استفاده از ارتباطات بی‌سیم بسته به اندازه فناوری‌های بی‌سیم متنوع است‌. هر فناوری بی‌سیمی برای ارایه خدمات خاصی طراحی شده است و شامل بخش بندی‌های زیر است:
1- شبکه‌های شخصی
2- شبکه‌های محلی
3- شبکه های شهری
4- شبکه‌های گسترده
الزامات هر کدام از بخش‌های فوق مبتنی بر انواع مختلفی از متغیر‌ها است از جمله‌:
-       نیازمندی‌های مختلف برای پهنای باند
-       فواصل مختلف مورد نیاز
-       توان سیگنال
-       موقعیت و مکان کاربر
-       سرویس ارایه شده به کاربر
-       نحوه مالکیت شبکه
برای هر کدام ازبخش‌های فوق کاربردهای بهینه‌سازی شده‌ای وجود دارند.

نظرات : 0

ثبت نظر

46387