۱۴۰۳ چهارشنبه ۰۲ خرداد

تاکید مجدد بر یک ضرورت اساسی

برای مقوله گسترش و هدفمندسازي فعاليت رسانه‌هاي ديجيتال به اندازه مباحث مهم شوراي فرهنگ عمومي كشور و شوراي عالي انقلاب فرهنگي اهميت قائل شوند و البته از دیدگاه‌ها و تجارب صاحب‌نظران و کارشناسان نیز در این زمینه کمک بگیرند.
اظهارات وزیر ارشاد و تاکید وی بر اهمیت توسعه فرهنگی و همچنین هدفمند ساختن فعالیت رسانه‌های دیجیتال در ایران، مشخصاً از وجود خلاء عمیقی نشات می‌گیرد که در لایه فرهنگی استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور خودنمایی می‌کند.
واقعیت این است که ایجاد فرهنگ کاربری فناوری‌های نوین، یکی از اساسی‌ترین ضرورت‌های جامعه ICT ایرانی است که نمونه‌های بارز این خلاء را می‌توان در بخش‌هایی همچون تلفن همراه مشاهده کرد.
این معضل به اندازه‌ای بغرنج و مساله‌ساز شده است که بی‌اغراق می‌توان گفت: تبعات اجتماعی و اخلاقی استفاده نادرست از این ابزار ارتباطی به یکی از جدی‌ترین چالش‌های متولیان جامعه مبدل شده و سر و سامان دادن به آن،سرمایه و انرژی سنگینی را طلب می‌کند.
بی‌تردید، این موضوع درباره رسانه‌های دیجیتال که به عنوان رسانه‌هایی مدرن از سطح اثربخشی بسیار وسیع و نافذی در جامعه برخوردارند، دارای اهمیت و حساسیت بسیار بالاتری است که نادیده‌انگاشتن آن، می‌تواند پیامدهای ناگوار بسیاری بر بدنه فرهنگی جامعه برجای بگذارد.
اما ؛واقعیت این است که براساس یک قانون نانوشته سنتی، تمام دیدگاه‌ها و اظهارات نقض و عالمانه مختص چند روزی است که به مناسبت آن مطرح شده‌اند و عموماً این قبیل اظهارات ، پس از پایان یافتن مناسبت‌ها به دست فراموشی سپرده می‌شوند و در همان لایه تشریفاتی باقی می‌مانند.
از این رو  انتظار می‌رود، وزیر محترم ارشاد موضوع فرهنگسازی و هدفمند کردن روند فعالیت رسانه‌های دیجیتال را پس از این جلسه و البته با همان درجه از جدیت که در جلسه سياستگذاري سومين جشنواره و نمايشگاه بين‌المللي رسانه‌هاي ديجيتالي مطرح کرده ، پیگیری کند تا این ضرورت حیاتی و مهم، به منصه ظهور و بروز برسد و صنعت رسانه‌های دیجیتالی کشورمان از هم‌اکنون که در نخستین گام‌های خود قرار دارد، همچون بسیاری دیگر از پدیده‌های فناورانه بدون فرهنگ صحیح کاربری قد نکشد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

96054