۱۴۰۳ سه شنبه ۰۱ خرداد

26 ژوئن 2009 ، پروژه نظامی محرمانه "آرپانت"

این رویداد مهم و تاریخی معرفی پروژه نظامی محرمانه وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا موسوم به "آرپانت" بود که در واقع پایه و اساس شکل گیری شبکه جهانی اینترنت شد.
دپارتمان دفاع آمریکا با هدف ارتقاء امنیت اطلاعات نظامی و علمی بسیار حائز اهمیت، در برابر تهاجم احتمالی شوروی با موشک‌های قاره پیمایی که مجهز به کلاهک هسته‌ای بودند، شبکه‌ای را با چهار گره (Node) اصلی ایجاد کرد که این گره‌ها در لوس‌آنجلس، منلوپارک، دانشگاه یوتا و دانشگاه سانتا باربارا قرار داشتند.
در واقع در صورتی که یکی از مراکز مهم اطلاعاتی نظیر ناسا، پنتاگون ، سیا و  مراکز تحقیقاتی مهم این کشور مورد تهاجم هسته‌ای قرار می‌گرفت، اطلاعات آن به واسطه اشتراک آن با سایر مراکز از طریق شبکه "آرپانت " حفظ می‌شد.
اما چندسال بعد مراکز دانشگاهی دیگر و به تدریج مراکز تجاری هم به این شبکه پیوستند و به این ترتیب ستون فقرات شبکه وب امروزی شکل گرفت. شبکه‌ای که به جرات می‌توان گفت ؛ در حال حاضر زندگی و کسب و کارها ،بدون اتصال به آن موفقیتی نخواهند داشت.
این شبکه در حال حاضر بالغ بر یک میلیارد نفر کاربر دارد و حجم محتوای درون آن به چیزی در حدود 6 میلیارد صفحه (Web Page  ) رسیده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

94242