۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 28 ژوئن 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

 

 

برگزاری کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل با رونمایی از iOS۱۴  

هفته گذشته اپل در مراسم «کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل» (WWDC) از آپدیت سیستم عامل اپل یعنی iOS۱۴ و چند ویژگی جدید رونمایی کرد.

یکی از مهمترین جزئیات آپدیت آی او اس ۱۴، وجود کتابخانه‌ای است که راهی ساده تر برای دسترسی به اپلیکیشن ها بدون اسکرول کردن فراهم می کند. این ویژگی به طور خودکار اپلیکیشن‌های مشابه را گروه‌بندی می کند.

علاوه بر آن اپل قابلیت تصویر در تصویر بر اساس عرض دستگاه را برای ویدئوهای آی او اس عرضه می‌کند. این ویژگی مشابه سیستم عامل«مک او اس» (macOS) ویدئو را روی اپلیکیشن های دیگری که کاربر باز می کند، نشان میدهد و او می تواند همزمان با تماشای ویدئو پیام ارسال کند یا فعالیت های دیگر انجام دهد.

در کنار این موارد ای او اس ۱۴ به کاربران اجازه میدهد اپلیکیشن های پیش فرض مرورگر وب و ایمیل را، خود تنظیم کنند.

همچنین در iOS۱۴ یک اپلیکیشن ترجمه جدید ارائه شده که شباهت زیادی به ویژگی ترجمه گوگل دارد؛ این اپلیکیشن می تواند پیام صوتی را به متن تبدیل و به ۱۱ زبان مختلف از جمله انگلیسی، ماندارین، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کره ای، عربی، پرتقالی و روسی ترجمه کند.

اپل ویژگی« اپ کلیپس» را نیز معرفی کرده که به کاربران اجازه میدهد بدون دانلود کردن اپلیکیشن ها آنها را بررسی و استفاده کنند. برای این منظور کاربران آی او اس ۱۴ میتوانند یک کدQR را اسکن و از قابلیت های اصلی اپلیکیشن استفاده کنند.

«آی او اس ۱۴» در پاییز امسال برای همه در دسترس خواهد بود؛ البته نسخه بتای عمومی آن در جولای برای کاربران عرضه می شود.

.....................

 

 

 

 

تشخیص تومور مغزی با توسعه آزمایش خونی جدید! 

پژوهشگران دانشگاه تورنتو کانادا به تازگی در مطالعه اخیرشان با همکاری گلاره زاده پژوهشگر ایرانی موفق به توسعه آزمایش خون غیر تهاجمی شده‌اند که می‌تواند تومور مغزی را تشخیص دهد.

آزمایش خون جدید نویدبخش یک روش غیر تهاجمی برای پزشکان برای تشخیص و طبقه بندی تومورهای مغزی است. این آزمایش، روشی جدید برای تشخیص سرطان مغز بدون نیاز به بیوپسی بافت جراحی محسوب می‌شود.

امکان نقشه‌برداری تغییرات وراژنتیکی کل ژنوم به همراه رویکردهای محاسباتی قدرتمند، به محققان در توسعه این آزمایش کمک کرده است؛ خصوصیات مولکولی تومورها با ایجاد تغییرات وراژنتیکی علاوه بر جهش‌های ژنتیکی، درک جامع‌تری از ویژگی‌های تغییر یافته تومور به محققان می‌دهد و امکان انجام آزمایش‌های خاص و حساس‌تر را نیز برایشان فراهم کرده است.

.....................

 

 

 

 

کوچکترین لیزر جهان با نانوذرات تولید شد! 

چندی پیش یک تیم تحقیقات بین‌المللی به رهبری محققان دانشگاه ITMO به‌صورت عملی یکی از کوچکترین لیزرهای نیمه‌هادی جهان را ساختند؛ لیزری که در دمای اتاق و در محدوده طول موج مرئی نور کار می‌کند.

این نانولیزر در دمای اتاق پرتوهای همگرا به رنگ سبز تولید می‌کند؛ این پرتوها با استفاده از میکروسکوپ نوری استاندارد ایجاد شده و حتی با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده است.

در این پروژه، محققان هالید پروسکیتی را به‌عنوان ماده اصلی نانولیزر استفاده کردند. این هالید پروسکیتی از دو بخش اصلی برخوردار است، اولی یک محیط فعال بوده که اجازه برانگیختگی پرتو را می‌دهد و دیگری یک رزوناتور نوری بوده که به محدود شدن انرژی الکترومغناطیسی کمک می‌کند.

دانشمندان برای تولید پرتو لیزر در دمای اتاق، نانوذراتی به قطر ۳۱۰ نانومتر که به شکل مکعب و از جنس پروسکیت بوده را مورد استفاده قرار داده و آن را با یک لیزر فمتوثانیه پالسی برانگیخته کردند.

نانوذرات موجود در این ساختار اجازه می‌دهند تا برانگیختگی و نشر پرتو لیزر با کارایی بالا انجام شود به‌گونه‌ای که تقویت میدان‌های الکترومغناطیس برای تولید لیزر انجام شود.

در واقع محققان از پالس لیزر فمتوثانیه برای پمپ کردن نانولیزر استفاده کرده‌اند. نانوذرات به‌صورت منفرد مورد تابش قرار می‌گیرند تا به یک حدی برسند که در آن، حد تولید لیزر با شدت بالا انجام شود. در این نقطه، نانوذرات همانند یک لیزر معمولی عمل می‌کنند.

.....................

 

 

 

 

تشخیص سرطان پوست با کمک دوربین تلفن همراه! 

پژوهشگران آمریکایی در کالج دارتموث در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که یک فناوری استاندارد تلفن همراه می‌تواند به عکسبرداری از زخم‌های پوست کمک کند و یک ابزار تشخیصی دست‌یافتنی برای بررسی سرطان پوست باشد.

پژوهشگران در این پروژه، با استفاده از دوربین تلفن همراه، دو درموسکوپ(dermatoscope) ارائه داده‌اند که در آنها از الگوریتم‌های پردازش تصویر استفاده شده است. درموسکوپ، ابزاری است که به بررسی زخم‌های پوست کمک می‌کند؛ این ابزارها طی بررسی‌ها توانستند مشکلات پوستی نشان‌دهنده ملانوما و قرمزی معمولی پوست را از هم تفکیک کنند.

این پلتفرم جدید، هم هزینه کمی دارد و هم  استفاده از آن ساده است؛ در نتیجه می‌تواند به ارائه ابزار تشخیصی ساده و دقیق کمک کند. این پلتفرم، یک نوآوری به شمار می‌رود که می‌تواند به سادگی مورد استفاده بالینی قرار بگیرد.

.....................

 

 

 

 

آخرین عضو ماهواره‌های «بیدو» به فضا رفت 

هفته گذشته چین آخرین ماهواره سیستم ناوبری بیدو(Beidou) را به فضا پرتاب کرد؛ این سیستم با هدف رقابت با ماهواره های جی پی اس آمریکا  ایجاد شد و نشان دهنده گام بلند چین برای پیشرفت در حوزه فضایی است.

ماهواره مذکور همراه یک موشک «لانگ مارچ۳» از اعماق کوهستان های جنوب غربی چین به فضا پرتاب شد؛ حدود ۳۰ دقیقه پس از پرتاب ، ماهواره در مدار خود قرار گرفت و پنل های خورشیدی آن باز شد.

سیستم ناوبری ماهواره ای بیدو  پوششی جهانی برای تعیین زمان و مسیر فراهم می کند و جایگزینی برای سیستم ماهواره‌ای GLONASS روسیه ، گالیله اتحادیه اروپا و جی پی اس آمریکا محسوب می‌شود.

این پنجاه و پنجمین ماهواره خوشه بیدو بود که به فضا پرتاب شد؛ نخستین ماهواره بیدو در سال ۲۰۱۲ میلادی به فضا پرتاب شده بود.

.....................

 

 

 

 

ربات کره ای تست کرونا می گیرد! 

محققان انستیتو ماشین آلات و مواد کره جنوبی به تازگی رباتی ساخته اند که به کادر درمان اجازه می دهد از راه دور نمونه گیری تست تشخیص کرونا بگیرند. این ربات می تواند با یک سواب بلند فرایند نمونه گیری از داخل بینی افراد را انجام دهد.

این سیستم شامل ابزاری مخصوص ثابت نگه داشتن سر بیمار، یک دسته بلند و نمایشگری است که توسط کاربر انسانی برای حرکت دادن ربات به کار می رود.

همچنین قابلیت بررسی بازخورد نیرو در دسته مذکور وجود دارد و اپراتور به کمک آن می تواند احساس کند چه کاری انجام می دهد و فرایند نمونه گیری را به دقت انجام دهد.

طی فرایند نمونه گیری یک اپراتور انسانی در اتاقی  جداگانه روبروی مانیتور می نشیند و رفتار آن را کنترل می کند. مانیتور همچنین مسیر بینی به گلو را نشان می دهد تا اپراتور بتواند نمونه را با دقت و با درستی را جمع آوری کند.

این فناوری به عنوان یکی از روش های جمع آوری نمونه آزمایشگاهی بیماری های عفونی خطرناک از جمله کووید۱۹ به کارگرفته میشود تا از شیوع ویروس های واگیردار در محیط های درمانی جلوگیری کند.

.....................

 

 

 

 

تشخیص ملودی از حرکات بدن موزیسین‌ها توسط هوش مصنوعی! 

محققان آزمایشگاه هوش مصنوعی "MIT-IBM Watson" اخیرا یک ابزار جدید هوش مصنوعی توسعه داده‌اند که می‌تواند ملودی موسیقی را از روی حرکات بدن نوازندگان تشخیص دهد.

این ابزار با نگاه به حرکات دست و بدن نوازندگان که در یک فیلم ضبط شده است، ملودی را تشخیص می‌دهد.

یک شبکه تجزیه و تحلیل ویدئویی، داده‌های مربوط به حرکات نوازندگان را گردآوری می‌کند، در حالی که یک شبکه جداسازی صوت از تصویر، هر منبع صوتی را جدا می‌کند و به توانایی این سیستم در تشخیص ملودی منجر می‌شود.

این فناوری به طور بالقوه هنگام مخلوط شدن صدای نوازندگان در یک کنسرت قابل استفاده است و صدابرداران با استفاده از آن می‌توانند صدای یک ساز را از بقیه صداها جدا کرده و حجم آن را تغییر دهند. اگر به خوبی به این فناوری نگاه کنیم، می‌بینیم که می‌تواند به طور چشمگیری باعث بهبود کیفیت صدای فیلم‌های کنسرت‌های قدیمی شود.

این فناوری همچنین می‌تواند برای حل مشکل گفتگوی همزمان چند نفر در کنفرانس‌های ویدیویی مفید باشد. ضمن اینکه یکی دیگر از کاربردهای بالقوه آن می‌تواند در ربات‌ها باشد تا آنها با استفاده از این فناوری بتوانند صداهای محیطی اطراف خود مانند صدای حیوانات، صدای وسایل نقلیه یا صدای افراد را با کیفیت بهتر بشنوند.

اساس تجزیه و تحلیل بصری این پروژه که به اصطلاح "آنالیز کلید واژه" نامیده می‌شود، کاربردهایی در زمینه ورزش نیز دارد و راه‌حل‌های ردیابی عملکردی ارائه می‌دهد که به ورودی کمتری نیاز دارد.

بسیاری از کاربردهای بالقوه دیگر هم وجود دارد که این فناوری می‌تواند در آنها مورد استفاده تجاری قرار بگیرد. مثلا می‌توان یک سیستم امنیتی را برای واکنش به صدای شکستن شیشه پنجره آموزش داد یا می‌توان هوش مصنوعی یک خودروی خودران را آموزش داد تا مسیر یک آمبولانس در حال نزدیک شدن را تشخیص داده و از سر راه آن کنار برود.

نظرات : 0

ثبت نظر

48403