۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 6 دسامبر 2020) در جهان فناوری نوین است:

 

 

ربات‌های جدید برای عدم لغو رویدادهای بزرگ فناوری معرفی شد 

ربات‌ها، راه‌حل‌های ایمنی برای برگزاری رویدادهای زنده در زمان همه‌گیری بیماری کرونا هستند و در همین راستا شرکت «چیتا موبایل» به تازگی از سه ربات جدید رونمایی کرده است.

شرکت رباتیک چیتا موبایل(Cheetah Mobile) در تلاش برای تأمین ایمنی رویدادهای فناوری آینده در مقابله با کووید-19 و سایر بیماری‌های همه‌گیر احتمالی از سه ربات خدماتی مبتنی بر هوش‌مصنوعی به نام‌های "GreetBot" ،"EngageBot" و "FanBot" رونمایی کرده است.

ربات "GreetBot" امکان پذیرش بدون تماس، ارائه اطلاعات رویداد و راهنمایی شرکت‌کنندگان حضوری را فراهم می‌کند؛ این ربات همچنین می‌تواند هویت افراد را تأیید کند و تب آنها را بدون لمس بسنجد.

همچنین این ربات برای بازدیدکنندگان آنلاین، امکان پرس‌وجو به صورت زنده و در زمان واقعی و همچنین برگزاری تورهای مجازی را در مکان‌های مختلف فراهم می‌کند.

ربات "EngageBot" نیز اطلاعات دقیق رویدادها مانند برنامه‌ها و موضوعات رویداد و نقشه‌های محل برگزاری را در نمایشگر بزرگ خود برای شرکت‌کنندگان در محل رویداد نمایش می‌دهد؛ همچنین می‌تواند به صورت صوتی به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ دهد.

ربات "EngageBot" با فناوری پیشرفته هوش مصنوعی به عنوان یک عامل بازاریابی عمل می‌کند و نیاز به ارتباط انسانی را از بین می‌برد.

در آخر، ربات "FanBot" یک دستگاه فروش سیار متحرک و خودران است که میان وعده‌ها و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های مخصوص پذیرایی از شرکت‌کنندگان در رویدادهای حضوری را ارائه می‌دهد؛ البته این ربات مجهز به یک سیستم پرداخت بدون تماس برای جلوگیری از شیوع کووید-19 است.

شرکت سازنده می‌گوید این ربات با استفاده از هوش مصنوعی سعی می‌کند نیازهای شرکت کنندگان را پیش‌بینی کند.

همه این ربات‌ها از سیستم عامل اختصاصی گفتاری با عنوان "OrionStar" که مخصوص شرکت چیتا موبایل است، استفاده می‌کنند و دارای دقت گفتاری بیش از 90 درصد هستند.

شاید چشمگیرترین فناوری به نمایش درآمده در این ناوگان جدید از ربات‌های چیتا موبایل، فناوری هوش مصنوعی "OrionStar" باشد که به هر سه ربات این امکان را می‌دهد تا قابلیت‌های هوش مصنوعی را شامل فناوری تشخیص چهره، فناوری‌های صوتی و حتی درک احساسات به طور یکپارچه در خود ادغام کنند.

.....................

 

چین خورشید مصنوعی ساخت 

طی روزهای گذشته بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته‌ای چین فعالیت خود را آغاز کرد.

رآکتور «توکاماک اچ- ال تو- ام» (HL-۲M Tokamak) بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ابزار تحقیقات تجربی همجوشی هسته‌ای چین محسوب می‌شود و دانشمندان امیدوارند این رآکتور بتواند به طور بالقوه منبع قدرتمندی از انرژی پاک را فراهم کند.

به گفته شرکت ملی هسته‌ای چین (CNNC)، نسل جدید خورشید مصنوعی چین روز جمعه به بهره برداری رسید و به نخستین تخلیه پلاسما دست یافت.

این رآکتور از یک میدان مغناطیسی قدرتمند برای همجوشی پلاسماهای داغ و گرمایی استفاده می‌کند و این قابلیت را دارد که به دمای بیش از ۱۵۰ میلیون درجه سانتی گراد برسد که این دما تقریبا ۱۰ برابر گرم تر از حرارت هسته ای خورشید است.

به گفته شرکت ملی هسته‌ای چین، این دستگاه برای تکرار واکنش‌های طبیعی که در خورشید با استفاده از گازهای هیدروژن و دوتریم به عنوان سوخت ایجاد می‌شود، طراحی شده و از طریق همجوشی هسته‌ای کنترل شده، انرژی پاک را فراهم می‌کند.

.....................

 

افزایش کیفیت چاقوهای جراحی با فناوری‌ نانو! 

به تازگی شرکت فنلاندی پیکوسان (Picosun) با لایه‌نشانی اتمی روی سطح چاقوهای جراحی، کیفیت آن‌ها را به‌گونه‌ای ارتقاء داده که ایمنی عمل‌های جراحی به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

گروه پیکوسان اعلام کرد که برای استفاده از فناوری لایه اتمی (ALD) در بخش پزشکی و افزایش ایمنی جراحی با بیمارستان‌ها و محققان چینی همکاری کرده است.

برای افزایش عملکرد، ایمنی و عمر مفید، پوشش‌های لایه‌نازک زیست سازگار پیکوسان روی تجهیزات الکتریکی جراحی (الکتروتوم‌ها) اعمال خواهد شد.

معمولاً چسبیدن و سوختن بافت و خون روی تیغه الکتروتوم تهدیدی جدی در جراحی است چراکه این موضوع باعث افزایش خونریزی، آسیب بافتی‌، پارگی و زخم شدن می‌شود؛ این موضوع همچنین می‌تواند منجر به طولانی شدن زمان بهبودی بیمارانی شود که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این، دود ناشی از بافت در حال سوختن می‌تواند بینایی جراح را مختل کرده و خطر خطا را در طی جراحی‌های ظریف افزایش دهد. تاکنون هیچ راه حلی برای رفع این مشکل در بازار وجود نداشت.

فناوری ALD راه حلی مناسب برای این مساله ارائه می‌دهد و می‌تواند ایمنی بیمار، کیفیت زخم و زمان بهبود را افزایش دهد.

فیلم ALD زیست سازگار که روی ریزالگوهای ضدچسبنده تیغه الکتروتوم لایه‌نشانی شده، می‌تواند از چسبیدن خون و بافت به تیغه جلوگیری کند.

.....................

 

دوربین‌هایی که از گوشی جدا می‌شوند! 

یک شرکت چینی به تازگی حق امتیاز اختراع یک ماژول دوربین متحرک را ثبت کرده که نیاز به دوربین سلفی را حذف می کند.

تولیدکنندگان موبایل سعی کرده‌اند با مخفی کردن دوربین های سلفی زیر نمایشگر، به طور نامحسوس آنها را از دستگاه ها حذف کنند؛ اما به نظر می‌رسد شرکت اوپو تصمیم دارد برای حل این چالش از یک روش غیر معمول استفاده کند و دوربین را در دستان کاربر قرار دهد.

اوپو قصد دارد حق امتیاز یک ماژول دوربین متحرک برای موبایل را ثبت کند؛ در اینصورت اگر فرد بخواهد با موبایلش عکس سلفی بگیرد، کافی است ماژول دوربین را از عقب دستگاه بردارد و آن را رو به سوژه خود نگه دارد.

طرح ماژول نشان دهنده ۲ دوربین و همچنین گزینه‌های «یو اس بی-سی»، ان اف سی، وای فای و بلوتوث است؛ جای تعجبی ندارد یک باتری لیتیوم یونی نیز برای دوربین در نظرگرفته شده است.

هنوز مشخص نیست ماژول مذکور چطور با دستگاه ترکیب یا همخوان می‌شود، البته این گجت امکان ارتقای دوربین های موبایل بدون جایگزین کردن کل دستگاه را فراهم می کند.

.....................

 

هوش مصنوعی یک معمای ۵۰ ساله را حل کرد! 

محققان با استفاده از هوش مصنوعی چالش «تاشدگی پروتئین» را پس از ۵۰ سال بررسی و حل کردند.

یک چالش علمی پس از ۵۰ سال با استفاده از هوش مصنوعی برطرف شد و اکنون تغییرات وسیعی در خصوص مبارزه با بیماری ها ایجاد می‌کند.

محققان سال‌ها با چالش «تاشدگی پروتئین» دست و پنجه نرم می کردند؛ تاشدگی پروتئین فرآیند فیزیکی است که طی آن یک زنجیره پروتئین ساختار سه‌بعدی بومی خود را بدست می آورد. ساختاری که معمولاً از نظر بیولوژیکی عملکردی سریع و قابل تکرار دارد. این  چالش در حقیقت عامل ایجاد پروتئین  بیماری های مختلف از سرطان تا کووید۱۹ است.

در همین راستا «دیپ مایند»، یک شرکت زیرمجموعه گوگل ادعا می‌کند برنامه هوش مصنوعی به نام «آلفا فولد» ساخته که می تواند فقط در چند روز چالش «تاشدگی پروتئین» را حل کند؛ کارشناسان معتقدند این سیستم کارآمد تغییراتی بنیادین در شیوه درمان بیماری ها به وجود می‌آورد.

دیپ مایند در این پروژه با CASP۱۴ گروهی از محققان همکاری کرد که از سال ۱۹۹۴ میلادی مشغول بررسی این چالش بودند.

دیپ مایند در تست‌های آلفا فولد شکل اطراف دوسوم پروتئین ها را با دقت بالا و مشابه آزمایشگاه تعیین کرد؛ نتایج این تست ها به طور آنلاین منتشر شده است.

.....................

 

کمک اپل و آمازون به افراد نابینا و کم‌بینا 

غول‌های فناوری آمازون و اپل از ویژگی‌های جدید دسترسی به فناوری‌شان با هدف کمک به افراد کم‌بینا، همزمان با روز جهانی معلولان که ۳ دسامبر بود، خبر داده‌اند.

ویژگی جدید آمازون بنام "Show and Tell" به افراد نابینا و کم بینا کمک می‌کند تا اقلام معمول مواد غذایی خانگی را شناسایی کنند؛ این ویژگی که در انگلستان ارائه شده، با دستگاه اکو شو (Echo Show) آمازون کار می‌کند.

اکو شو دستگاه‌هایی هستند که داده‌های دوربین و صفحه نمایش را با بلندگوی هوشمند (که از دستیار دیجیتال الکسا پشتیبانی می‌کند) ترکیب می‌کند.

در همین حال اپل سایت دسترسی (accessibility site) ویژه خود را دوباره طراحی کرده است تا کاربران کم بینا آیفون و آیپد بتوانند کارهای خود را راحت‌تر انجام دهند.

این موارد شامل قابلیت جدید شناسایی افراد (People Detection) است که در این قابلیت از اسکنر لیدار تعبیه شده درون گوشی آیفون برای جلوگیری از برخورد کاربران نابینا با افراد یا اشیا دیگر استفاده می‌شود.

ویژگی "Show and Tell" آمازون با کمک این دو فناوری(بینایی رایانه‌ای و هوش مصنوعی) بسیار کاربردی است و به افراد نابینا و کم بینا کمک می‌کند تا اقلام را به راحتی شناسایی کنند. به عنوان مثال استفاده از آن در آشپزخانه به افراد این امکان را می‌دهد که به راحتی قوطی‌های شیشه‌ای، قالب‌ها و قوطی فلزی و بسته‌های داخل کمد خود را تشخیص دهند.

با Show and Tell، مشتریان آمازون در انگلیس می‌توانند بگویند: الکس ، من چه چیزی در دست دارم؟ یا الکسا، چه چیزی در دست من است؟ سپس الکسا برای شناسایی آن اقلام از دوربین اکو شو و فناوری بینایی رایانه‌ای و یادگیری ماشین برای شناسایی آن مواد استفاده خواهد کرد. ویژگی جدید به مشتریان کمک خواهد کرد مواردی مانند یک قوطی سوپ یا یک جعبه چای که با لمس کردن تشخیص آنها دشوار است را شناسایی کنند.

آمازون همچنین طی روزهای گذشته سایت دسترسی(accessibility hub) آنلاین خود را برای الکسا راه اندازی کرد که در آن ویژگی‌های مختلفی برای عملکرد دستیار دیجیتال در مواردی که افراد دچار اختلالات شنوایی، حرکتی، گفتاری و بینایی هستند، ذکر شده است.

سایت دسترسی جدید اپل نیز که به تازگی طراحی شده است هدفش این است که کاربران دارای ناتوانی جسمی بتوانند با کمک این قابلیت‌ها در دستگاه‌های اپل، راحت‌تر زندگی کنند؛ این سایت نیز همانند آمازون برای کاربران دچار اختلالات شنوایی، حرکتی، گفتاری و بینایی قابلیت‌هایی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال برای کاربران دارای مشکلات بینایی، ویژگی ذره بین(Magnifier  )را در نظر گرفته که می‌تواند در تنظیمات گوشی فعال شود و در آن با استفاده از دوربین آیفون یا آی پد کاربران می‌توانند برای بزرگنمایی هر شی یا متنی که دیدنش برای آنها دشوار است استفاده کنند.

کاربران همچنین می‌توانند از فلش گوشی استفاده کنند و شی مورد نظر را با نور فلش بهتر مشاهده کنند و فیلترها را برای کمک به تمایز رنگ‌ها تنظیم کنند یا از قابلیت نگه داشتن تصویر برای گرفتن کلوزآپ ثابت/ بی‌حرکت استفاده کنند.

اپل همچنین به تازگی قابلیت "People Detection" را برای آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس اضافه کرده است که از قابلیت لیدار داخلی استفاده می‌کنند. قابلیت لیدار که در اتومبیل‌های خودران نیز وجود دارد به افراد کمک می‌کند تا ببینند که یک شی چقدر از خودرو فاصله دارد.

با فعال شدن قابلیت "People Detection" در آیفون، کاربران آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس که نابینا یا کم بینا هستند در صورت خطر برخورد با افراد، هشدارهایی دریافت می‌کنند که به عنوان مثال می‌تواند در یک سوپرمارکت مفید باشد.

.....................

 

ایرپادهای آینده صدای کاربر را تشخیص می‌دهد! 

اپل حق امتیاز اختراع یک فناوری جدید را ثبت کرده که ایرپاد و هدفون‌های نسل جدید امکان شناسایی صوت کاربر را فراهم می‌کند.

هفته گذشته حق امتیاز اختراعی از اپل منتشر شده که به نسل جدید ایرپاد و هدفون‌های آتی این شرکت تعلق دارد و از حسگرهای جدید برای احراز هویت زیستی استفاده می‌کند.

در اسناد این حق امتیاز نشان داده شده گجت‌های شنیداری جدید گوگل مجهز به حسگر مختلفی خواهند بود که از سیگنال‌های تداخل سنجی خود ترکیب (self-mixing interferometry signal) یک حسگر مخصوص برای شناسایی اطلاعات کاربر استفاده می‌کند؛ به بیان ساده‌تر این دستگاه می‌تواند اطلاعات ورودی کاربر را از طریق فرمان‌های صوتی یا حرکات دست شناسایی کند.

می‌توان از این حسگرها برای احراز هویت زیستی یا شرطی‌سازی صوتی داده‌های ورودی، صداها و میکروفون استفاده کرد.

همچنین قابلیت شناسایی حرکات بدون صوت نشان می‌دهد این دستگاه می‌تواند حرکات فک و دهان کاربر هنگام ادای یک کلمه خاص را ردیابی کند.

به بیان دیگر حسگر روی هدفون‌ها، قابلیت ردیابی حرکات پوست و هرگونه دستور صوتی را دارد؛ چنین هدست‌هایی احتمالاً حسگرهایی دارند که می‌تواند حرکات بدون صدا و همچنین فرمان‌های صوتی را شناسایی کند.

در این طرح قابلیت ذخیره‌سازی الگوهای صوتی کاربر در مدار و پردازشگر مخصوص احراز هویت زیستی نیز فراهم خواهد بود؛ به عبارت دیگر الگوهای صوتی کاربر در هدفون یا نسل آینده ایرپاد ذخیره می‌شود و با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی به سیستم‌های امنیت گجت آموزش می‌دهد صدای کاربر را بهتر شناسایی کند.

نظرات : 0

ثبت نظر

14689