۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهای طلایی شنبه ۲۰ دی

ICTPRESS گزارش میدهد:

 

 

 

 

خبر: رایانه جیبی کنسول بازی می‌شود! 

دو شرکت لنوو و ان‌ای‌سی با همکاری یکدیگر رایانه قابل حمل کوچکی را تولید کرده‌اند که لیو‌مینی نام دارد و قابل تبدیل به کنسول بازی نیز هست.

این رایانه در ظاهر شبیه به نوت‌بوک‌های قدیمی است که برای وبگردی و اجرای برنامه‌های ساده کاربرد دارند؛ اما با تازدن صفحه کلید رایانه مذکور در پشت آن می‌توان از آن به عنوان کنسول بازی استفاده کرد.

نمایشگر این نوت‌بوک ۸ اینچی است و دقت آن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل است؛ از دو طرف صفحه کلید این نوت‌بوک دو دسته بازی چسبیده بیرون می‌آید که اجرای بازی‌های ویدئویی مختلف را ممکن می‌کند.

در این محصول از پردازنده نسل یازدهم Core i۷-۱۱۸۰G۷ اینتل، پردازنده گرافیکی ایکس ای اینتل، ۱۶ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی استفاده شده است.

سازگاری با وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵.۱ در کنار دو پرت یو اس بی – سی و جک هدفون و میکروفون از جمله مزایای این رایانه است.

ابعاد این رایانه ۲۰۰ در ۱۴۷ در ۶.۹۵ میلیمتر و وزن آن ۵۷۹ گرم است. امکان اتصال این رایانه به تلویزیون نیز وجود دارد. همچنین دو بلندگوی ۱.۵ وات و باتری لیتیومی ۲۶ وات برای آن در نظر گرفته شده است.

..................

 

خبر: هوش مصنوعی کرونا را از روی سرفه تشخیص می‌دهد! 

یک تیم استارت آپی در ایران موفق شد با استفاده از هوش مصنوعی از روی صدای سرفه، کرونا را در عرض چند ثانیه تشخیص بدهد.

این تیم استارت آپی مستقر در مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی اخیراً موفق شدند به کمک روش‌های هوش مصنوعی و از طریق شناسایی رفتار سیگنال‌های صورت به تشخیص کرونا از طریق صدای سرفه با دقت بالا برسند که احتمال جایگزینی با روش‌های معمول فعلی مثل تست PCR را داراست.

یکی از نقاط ضعف تست PCR این است که در روزهای ابتدایی بیماری دقت پایین ۳۰ درصدی را دارد و به مرور زمان به دقت ۷۰ درصد می‌رسد و نقطه اوج دقت تست PCR به زمانی بر می‌گردد که فرد در اوج بیماری و با علائم است؛ بیشترین دقت تست PCR به ۹۰ درصد می‌رسد و در بهترین حالت هم تست PCR مقدار ۱۰ درصد خطا دارد.

اکنون دانشگاه‌های مطرح دنیا همچون دانشگاه‌های MIT آمریکا، کمبریج انگلستان،EPFL سوئیس، کارنگی ملون آمریکا در حال پژوهش روی تشخیص کرونا از طریق سرفه به کمک روش‌های هوش مصنوعی هستند که در حال حاضر هم دانشگاه شهید بهشتی ایران روی این موضوع تحقیقات می‌کند.

از مزیت‌های این طرح می‌توان به این موارد اشاره کرد که در صورت پیاده سازی عمومی این طرح دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز خدمات بهداشتی برای انجام آزمایش نیست که عدم حضور اضطراری در مراکز خدمات بهداشتی به عنوان یک محیط پرخطر بسیار حائز اهمیت است.

همچنین با استفاده از این روش، نتیجه به صورت آنی قابل مشاهده است و نیازی به صرف ۲۴ ساعت یا بیشتر برای پیگیری نتیجه تست و مراجعه مجدد به مراکز بهداشتی برای دریافت نتیجه نیست به طوریکه در منزل فرد این مراحل به صورت آنی انجام می‌گیرد.

می‌توان ۷ ثانیه کامل صدای سرفه فرد را ارسال کرد تا نتیجه تست در عرض چند ثانیه مشخص شود؛ در حال حاضر در مراکز با تراکم جمعیت بالا همانند فرودگاه‌ها، هتل‌ها، خوابگاه‌ها، پادگان‌های نظامی، مجتمع‌های تجاری، همایش‌ها برای غربالگری از تب سنج استفاده می‌شود که دقت مناسبی ندارد و از این طرح استارت اپی برای غربالگری در مراکز با تراکم بالا نیز می‌توان استفاده کرد.

این طرح استارت آپی حاصل تلاش یک گروه سه نفره شامل فارغ التحصیلان دانشگاه‌های صنعتی شریف و شهید بهشتی است که این گروه به مدت چهارماه روی این ایده مطالعه و کدنویسی انجام داده‌اند تا توانسته اند به دقت مطلوب مورد نظر برسند.

..................

 

خبر: ایمپلنتی که جلوی اضافه وزن را می‌گیرد! 

محققان دانشگاه «ای اند ام تگزاس» ایمپلنتی توسعه داده‌اند که در معده افراد مبتلا به اضافه وزن مفرط قرار می‌گیرد و اشتهای آنان را کمتر می‌کند.

بیشتر اوقات به افراد مبتلا به اضافه وزن مفرط توصیه می‌شود برای کاهش وزن جراحی بای پس معده انجام دهند؛ اما این روش فرایندی تهاجمی است. نتایج استفاده از ایمپلنت آزمایشی جدید با جراحی بای پس معده مشابه است.

این ایمپلنت در حقیقت دستگاهی شبیه پارو به طول یک سانتیمتر است؛ لبه این دستگاه انعطاف‎پذیر و دارای میکرو ال ای دی است. همچنین یک آنتن سیم پیچ و میکرو تراشه مخصوص در قسمت اصلی آن وجود دارد.

دستگاه با کمک چنین تجهیزاتی می‌تواند امواج رادیویی دریافت کند که در مرحله بعد به جریان الکتریکی برای روشن کردن ال ای دی‌ها تبدیل می‌شوند.

این ایمپلنت طی عمل جراحی در معده فرد و با توجه به انتهای اعصاب واگ نصب می‌شود. این اعصاب به مغز کمک می‌کنند تا با اعضای مختلف بدن از جمله معده ارتباط برقرار کند.

هنگامیکه یک فرستنده خارجی سیگنال رادیویی با فرکانسی متناسب را ارسال می‌کند، ایمپلنت مذکور امواج رادیویی را دریافت می‌کند و در نتیجه ال ای دی‌های آن روشن می‌شود؛ این چراغ‌ها انتهای اعصاب را تحریک می‌کنند و سیگنالی به مغز ارسال می‌کنند که احساس سیری را در فرد به وجود می‌آورد. در نتیجه کاربر احساس گرسنگی نمی‌کند و کمتر غذا می‌خورد.

از آنجا که این دستگاه نیروی مورد نیاز خود را از طریق یک منبع خارجی تأمین می‌کند، کوچک‌تر است و بنابراین راحت تر می‌توان آن را در بدن قرار داد.

..................

 

خبر: حالت جدیدی از ماده کشف شد! 

دانشمندان دانشگاه کنستانز شیشه مایع را به عنوان حالت جدیدی از ماده کشف کردند.

همانطور که ممکن است به نظر برسد، شیشه یک ماده شگفت‌آور و مرموز است؛ اکنون دانشمندان دانشگاه کنستانز آلمانی حالت جدیدی از ماده را به نام شیشه مایع شناسایی کرده‌اند که دارای برخی خواص غیرمعمول است.

این یک مغالطه رایج است که شیشه را مایع می‌دانند، چیزی که توسط معلمان دبیرستان به شکل نادرست آموزش داده شده است؛ اما این موضوع از نظر فنی درست نیست، چرا ه شیشه در واقع یک جامد غیر متبلور، بی‌نظم و بدون شکل است.

به طور معمول وقتی ماده‌ای از حالت مایع به جامد تبدیل می‌شود، اتم‌های جریان آزاد قبلی به شکل یک بلور سفت و سخت صف می‌بندند، اما این در مورد شیشه صدق نمی‌کند، زیرا اتم‌های آن در حالت نامنظم سر جای خود بی‌حرکت می‌مانند و به اصطلاح منجمد می‌شوند. یا حداقل، معمولاً اینطور پیش می‌رود.

اکنون محققان در مطالعه جدید خود نوعی شیشه را کشف کرده‌اند که در آن اتم ها رفتار پیچیده‌ای از خود نشان می‌دهند، رفتاری که قبلاً هرگز در شیشه‌ها دیده نشده است. در این شیشه اساساً اتم‌ها می‌توانند حرکت کنند، اما قادر به چرخش نیستند. محققان این کشف را در یک سیستم مدل از تعلیق‌های کلوئیدی انجام دادند.

محققان با آزمایش غلظت‌های مختلف ذرات در مایع، میزان حرکت و چرخش آنها را ردیابی کردند. سرانجام آنها دریافتند که در غلظت‌های بالاتر، این ذرات مانع چرخش یکدیگر می‌شوند، اما آنها همچنان می‌توانند حرکت کنند و حالت شیشه مایع را تشکیل می‌دهند.

این تیم می‌گوید که رفتار مشاهده شده از دو انتقال شیشه و تعامل آنها با یکدیگر ناشی می‌شود. چندین دهه است که وجود شیشه مایع پیش‌بینی شده است و مشاهدات جدید نشان می‌دهد که فرآیندهای مشابه می‌توانند در سایر سیستم‌های تشکیل دهنده شیشه نیز کار کنند.

..................

 

خبر: گجتی که عینک شما را به اسپیکر مجهز می‌کند! 

برخی از کاربران علاقه‌ای به استفاده از هدفون درون گوش خود ندارند و بجای این کار به سراغ محصولاتی مانند هدفون‌های القای استخوانی می‌روند. یکی دیگر از جایگزین‌های هدفون‌های درون گوشی، عینک به همراه اسپیکر است که جدیدترین محصول JLab دو اسپیکر روی فریم عینک شما قرار می‌دهد.

این محصول که "JBuds Frames" نام دارد، شامل دو ماژول مستقل است که روی عینک کنونی شما قرار می‌گیرد و طراحی "Open-Ear" دارد؛ این دستگاه بجای اینکه از القای استخوانی استفاده کند، صدا را به صورت عادی به گوش شما می‌رساند و البته افراد نزدیک شما نمی‌توانند این صدا را بشنوند.

هر کدام از این ماژول‌ها به یک درایور ۱۶ میلی‌متری مجهز شده‌اند و البته نباید منتظر کیفیت صدای بی‌نظیری از آن‌ها باشید؛ به علت سبک طراحی، می‌توانید در هنگام گوش دادن به موسیقی توسط این دو ماژول، صدای محیط را هم بشنوید.

این هدفون یا اسپیکر بی‌سیم از استاندارد IPX4 پشتیبانی می‌کند که از مقاومت نسبی آن در برابر نفوذ آب خبر می‌دهد. می‌توان از این ماژول‌ها بصورت جداگانه استفاده کرد و همچنین روی آن‌ها چندین دکمه به چشم می‌خورد. کاربران می‌توانند از این دکمه‌ها برای دریافت یا رد تماس، تنظیم حجم صدا یا حتی تغییر اکولایزر استفاده کنند. شارژدهی این ماژول‌ها به ۸ ساعت می‌رسد.

JBuds Frames با قیمت تنها ۵۰ دلار به فروش می‌رسد و از اوایل بهار پیش رو در اختیار خریداران قرار می‌گیرد. قیمت درنظر گرفته شده برای این محصول بسیار پایین‌تر از محصولات رقیب است که برای مثال می‌توان به "Bose Frames" با قیمت ۲۵۰ دلار اشاره کرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

93021