۱۴۰۳ پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

جهان «های تک» در هفت روز

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، جهان فناوری نوین مملو از رویدادهای گوناگون و خبرهای شگفت انگیزست که برخی در باورها نمیگنجد اما واقعیت دارد یا بزودی به واقعیت می پیوندد.

 

 

آنچه که در ادامه مشاهده میکنید گزارشی از خبرهای مهم هفت روز گذشته (منتهی به 31 ژانویه 2021) در جهان فناوری نوین است:

 

هوش مصنوعی شطرنج بازی می‌کند! 

از آخرین باری که یک بازیکن شطرنج توانست در یک تورنمنت، رایانه‌ای را شکست دهد، ۱۵ سال میگذرد؛ این درحالی است که به تازگی گروهی از محققان موتور هوش مصنوعی با عنوان مایا(Maia) ابداع کرده‌اند که مثل انسان شطرنج بازی می‌کند.

این موتور لزوماً بهترین حرکت را انجام نمی‌دهد اما سعی می‌کند فعالیت‌های انسان را تقلید کند.

محققان با استفاده از سیستم منبع باز آن را توسعه داده‌اند و در مرحله بعد آن را بکمک حرکات بازی شطرنج برگرفته از میلیون‌ها بازی در فضای آنلاین آموزش دادند.

سپس ۹ ربات طراحی شدند تا در سطوح اولیه تا پیشرفته با بازیکن‌های انسانی روبرو شوند.

در ماه دسامبر ۲۰۲۰ میلادی محققان وجود این ربات را برای آزمایش اعلام کردند و افراد در هفته نخست بیش از ۴۰ هزار بازی در مقابل آن انجام دادند.

در نتیجه، این موتور توانست در هر سطح مهارتی در نیمی از مواقع، حرکت انسان را پاسخ دهد.

 این سیستم هوش مصنوعی انواع مختلف اشتباهات بازیکنان انسانی در سطوح مختلف را هم یاد گرفته است.

.....................

 

گوشی‌های هوشمند آینده بدون نیاز به شارژ! 

تلفن‌های هوشمند در آینده‌ای نزدیک می‌توانند برق خود را از پنل‌های خورشیدی نامرئی تعبیه شده در صفحه نمایش‌شان تامین کنند.

قابلیت شارژ شدن موبایل به وسیله‌ی نور خورشید آرزوی دیرینه‌ی کسانی است که از این تلفن‌ها استفاده می‌کنند؛ اما فقدان موادی که این موضوع را تحقق می‌بخشد باعث شده دستیابی به چنین فناوری دشوار باشد. زیرا این لایه‌های نیم‌رسانا که برای دریافت نور و تبدیل آن به انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند شفاف نیستند.

با این‌حال پروفسور جوندونگ کیم و همکارانش از دانشگاه ملی اینچئون در کره‌ جنوبی می‌گویند که می‌توان از دی‌اکسید تیتانیوم یا اکسید نیکل برای این کار استفاده کرد.

سلول‌های خورشیدی که محققان ساخته‌اند از یک زیرلایه شیشه‌ای(مولکولی که تحت تاثیر یک آنزیم بوده) و یک الکترود فلزی که نیم‌رساناهای تیتانیوم و نیکل روی آن قرار گرفته تشکیل شده است. پوشش نهایی آن نانوسیم‌های نقره است که به عنوان الکترود دوم در باتری خورشیدی قرار دارد.

نتایج این تحقیقات امیدوار کننده بوده است. بیش از نیمی از نور مرئی از این باتری خورشیدی عبور کرده که نشان‌ دهنده‌ شفافیت آن است و بازده تبدیل قدرت ۲.۱ درصدی آن با در نظر گرفتن اینکه باتری خورشیدی فقط بخش کوچکی از طیف نور را هدف قرار می‌دهد عدد قابل توجهی است.

تعبیه یک باتری خورشیدی در صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند که باعث عدم نیاز به سیم شارژر می‌شود می‌تواند تاثیرات زیست محیطی مفیدی داشته باشد و به تولید تلفن‌های همراهی بدون درگاه شارژ بیانجامد. موضوعی که سال‌هاست پیش‌بینی می‌شود.

سامسونگ و اپل دو ابرقدرت در زمینه‌ی تولید تلفن‌های هوشمند گام‌هایی در جهت حذف شارژر و هدفون از جعبه‌ی تلفن‌های خود برداشته‌اند. شرکت چینی وان پلاس(OnePlus) نیز وعده ساخت تلفن‌هایی را داده که دوربین‌ آنها ناپیداست.

.....................

 

سفر به آینده با هایپرلوپ! 

ایده حرکت با سرعت زیاد در یک لوله خلا در یک غلاف شناور با سرعت بیش از ۶۷۰ مایل در ساعت ممکن است شبیه داستان‌های علمی تخیلی به نظر برسد، اما باید گفت این امر به زودی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود.

ویرجین هایپرلوپ در حال توسعه فناوری آینده‌نگرانه است که ادعا می‌کند می‌تواند نحوه سفر یا جابه جایی انسانها را تغییر دهد. در پایان سال گذشته میلادی، این شرکت نخستین جابجایی مسافر با هایپرلوپ را با سرعت ۱۰۷ مایل در ساعت(۱۷۲ کیلومتر در ساعت) انجام داد و برای نخستین بار سیستم حمل و نقل معلق سریع السیر پروژه ویرجین هایپرلوپ با حضور ۲ فرد با موفقیت آزمایش شد.

رئیس ویرجین هایپرلوپ می‌گوید: ما در حال نزدیک شدن به تجاری سازی اولین وسیله حمل و نقل پیشرفته در مقیاس گسترده طی یک قرن گذشته هستیم. اگرچه این ایده ممکن است کاملا آینده نگرانه به نظر برسد، اما طولی نمی‌کشد که ما بتوانیم از آن استفاده کنیم. هدف ویرجین هایپرلوپ این است که تا سال ۲۰۳۰ به بهره برداری تجاری برسد.

این شرکت پیشتر گفته بود که در تلاش است که تا سال ۲۰۲۵ گواهینامه ایمنی و تا سال ۲۰۳۰ گواهینامه انجام عملیات تجاری را بگیرد.

سیستم هایپرلوپ دارای غلاف‌های سنگین است که می‌تواند تا ۲۸ مسافر را با سرعت بالا از طریق لوله های خلا حمل کند.

ویرجین هایپرلوپ برای طراحی غلاف‌های خود که مجهز به نور دینامیکی و صندلی‌های پیشرفته است و برای افرادیکه تنگناهراسی دارند، مناسب است و از این امر جلوگیری می کند.

همه روشنایی در غلاف از جمله نمایشگرهای اطلاعات ساده  قابل تنظیم بوده و براساس فعالیت مسافر و مسافت سفر مسافران  تنظیم می‌شود. در همین حال  گروه طراحی "Man Made Music" به توسعه یک سیستم صوتی برای غلاف ها کمک کرده است. نشانه‌های صوتی سیستم هویت ویرجین هایپرلوپ به عنوان یک راهنما برای مسافران در طول سفر آنها عمل می‌کند.

هایپرلوپ می‌تواند مسافران را از مسیر شیکاگو و کلمبوس در کمتر از ۴۵ دقیقه با هزینه تخمینی بلیط ۶۰ دلار برساند و این در حالی است که  بلیط هواپیما برای این مسیر حدود ۱۰۰ دلار است.

.....................

 

عینک هوشمند با قابلیت درمان افسردگی! 

شرکت شیائومی به تازگی حق امتیاز اختراعی به نام «عینک و قاب هوشمند» ثبت کرده که برای درمان افسردگی و خستگی کارآمد است.

جزئیات این حق امتیاز نشان می‌دهند عینک و قاب هوشمند آن قابلیت‌های ردیابی مشکل سلامتی و درمان را یکپارچه می‌کند.

محصول مذکور سیگنال‌های درمانی از جمله پالس‌های نور فرابنفش، نور قابل رصد، مادون قرمز، لیزر و امواج صوتی را منتشر می‌کند؛ این سیگنال‌ها برای درمان بیماری‌های مغزی و روحی (مانند افسردگی و اضطراب) یا خستگی چشم کارآمد است.

به عنوان مثال نوردرمانی می‌تواند برخی بیماری‌های مغزی یا روحی را درمان کند. امواج صوتی نیز برای درمان بیماری‌های روحی، سردرد یا خستگی کارآمد هستند. همچنین امواج مغناطیسی یا الکترومغناطیسی به تسریع جریان خون مغز کمک می‌کند.

به نظر می‌رسد گجت مذکور با چند ویژگی از جمله بلندگو و فناوری انتقال صوت همراه باشد.

.....................

 

ربات جالب هیوندای برای ارائه خدمات به مشتری! 

هفته گذشته شرکت خودروسازی هیوندای، ربات ارائه کننده خدمات به مشتری دال-ای(DAL-e) را که مخصوص نمایشگاه‌ها و معرفی محصولات جدید این شرکت طراحی شده است، معرفی کرد که هم بامزه و جذاب و هم در عین حال کاربردی است.

بخشی از هدف پشت ایده "دال-ای" اقناع مشتریانی است که مایل هستند در دوران شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 ارتباطات انسانی خود را کاهش دهند و به حداقل برسانند.

دال-ای(DAL-e) مخفف کلمه "Drive you, Assist you, Link with you-experience" به معنی «تجربه هدایت شما، کمک به شما، ارتباط با شما» است. این ربات مجهز به پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی است که برای ارائه تجربه‌ای دوستانه از خدمات مشتری طراحی شده است.

دال-ای همچنین دارای قابلیت شناسایی چهره به علاوه یک پلتفرم درک زبان است که به آن امکان برقراری ارتباط با مشتریان را می‌دهد.

طبق گفته هیوندای، این بدان معناست که این ربات می‌تواند زمانی که کسانی بدون استفاده از ماسک وارد سالن نمایشگاه می‌شوند، چهره آنها را تشخیص دهد و سپس به آنها توصیه کند که از ماسک استفاده کنند.

هیوندای می‌گوید که شکل انسان‌نمای دال-ای همراه با ویژگی‌هایی نظیر گفتگوی روان و جذاب، مشتریان را به خود جلب می‌کند.

دال-ای همچنین می‌تواند با چهار چرخ تعبیه شده زیر خود، به همه طرف حرکت کند و بازدیدکنندگان و مشتریان را در محیط نمایشگاه همراهی کند. یک نمایشگر لمسی در بالای سر "دال-ای" قرار دارد که می‌توان از طریق آن در مورد خودروها اطلاعات بیشتری کسب کرد.

دال-ای می‌تواند به صورت بی‌سیم به نمایشگر بزرگ تعبیه شده در محل نمایشگاه متصل شود و به شکل سرگرم کننده‌ای حتی می‌تواند از بازدید کنندگان بخواهد با آن عکس سلفی بگیرند.

.....................

 

جلوگیری از عفونت با پانسمان هوشمند! 

محمد معین صفایی دانشمند ایرانی دانشگاه رود آیلند به تازگی یک پانسمان هوشمند جدید ساخته که می‌تواند در لحظه از ابتلا به عفونت‌های مضر جلوگیری و با نانولوله‌های کربن وضعیت عفونت در زخم‌ها را پیگیری کند.

کارکرد پانسمان‌ها یا چسب زخم برای پوشاندن زخم‌ها برای همه افراد روشن است، اما اگر این باندها بتوانند عفونت‌ها را نیز تشخیص دهند بسیار مفیدتر خواهند بود.

محققان با استفاده از نانوحسگرهای جاسازی شده در الیاف پانسمان، ابزاری کاربردی و غیرتهاجمی را برای شناسایی و نظارت بر عفونت رخ داده در محل زخم ایجاد کرده‌اند.

یک دستگاه پوشیدنی کوچک، این پانسمان هوشمند را کنترل کرده و به صورت بی‌سیم(از طریق ارتباط نوری) سیگنال‌های نانولوله‌های کربنی تعبیه شده در پانسمان را تشخیص می‌دهد.

سپس این سیگنال می‌تواند به دستگاهی مانند تلفن هوشمند منتقل شود که توانایی ارسال هشدارهای خودکار به بیماران یا ارائه دهندگان خدمات بهداشتی را دارد.

.....................

 

آسمان‌خراشی که با وزش باد می‌چرخد! 

یک معمار ترکیه‌ای پرده از جدیدترین طراحی خود برای یک آسمان خراش برداشته است که می‌تواند با وزش باد بچرخد و از چرخش خود انرژی الکتریکی تولید کند.

در حالی که مهندسی به دانش و تخصصی غیرقابل تصور رسیده است، به نظر می‌رسد طراحی‌های آینده نگرانه شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی بیش از هر زمان دیگری امکان‌پذیر شده است.

اکنون آسمان شهر دبی در امارات متحده عربی که به آسمان خراش‌هایش معروف است، در آینده‌ای نه چندان دور میزبان یک آسمان خراش دیگر با طراحی معمار ترک تبار به نام هایری آتاک(Hayri Atak) خواهد بود که با وزش باد به چرخش درآید.

این آسمان خراش که برج اسکوال(Squall Tower) نام گرفته، به تازگی در وب‌سایت و حساب‌های کاربری این معمار ترکیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی رونمایی شده است و نمای گسترده‌ای از این برج را ارائه می‌دهد.

طراحی برج اسکوال یک پروژه مفهومی است که سه پارامتر مختلف را به مناسب‌ترین روش ترکیب کرده است. معماران از توربین‌های عمودی بادی الهام گرفته‌اند و این برج برخلاف آسمان خراش‌هایی که در برابر وزش باد مقاومت می‌کنند، با آن به حرکت درمی‌آید.

این برج دارای سه قسمت روبان شکل است که برای چرخش آهسته و با سرعت ثابت طراحی شده‌اند؛ این سه بخش حول یک محور مرکزی می‌گردند، جایی که شاخه‌های متعدد بیرون آمده از محور مرکزی همه چیز را به هم متصل می‌کنند؛ چرخش این برج با حداقل میزان اعوجاج به لطف طراحی هر قسمت روبان شکل امکانپذیر خواهد بود.

این برج با یا بدون وزش باد در هر ۴۸ ساعت یک بار به طور کامل می‌چرخد و به ساکنان خود این امکان را می‌دهد تا دید کاملی به شهر دبی داشته باشند.

آتاک می‌گوید که این برج حتی می‌تواند مستقل از جهت وزش باد عمل کرده و چرخش خود را تکمیل کند و انرژی الکتریکی تولید کند.

برج اسکوال دارای یک سکوی مخصوص فرود و برخاست بالگرد بر فراز محور مرکزی خود است که به مراجعه‌کنندگان و بازدیدکنندگان امکان می‌دهد با بالگرد از قسمت بالا به آن دسترسی داشته باشند.

اگر این برج ساخته شود، قطعاً در فهرست شگفتی‌های مهندسی جهان قرار خواهد گرفت.

نظرات : 0

ثبت نظر

80714