۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

برخط جهان فناوری ۱۲ آوریل را دنبال کنید

ICTPRESS گزارش می دهد:

 

  • زارع‌پور وعده داد: ۷۰ درصد شبکه ملی اطلاعات امسال اجرایی می‌شود/ عملیاتی کردن پنج میلیون پورت پرسرعت در نقاط مختلف یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های وزارت ارتباطات است
  • همکاری ناسا و نیسان برای ساخت باتری‌هایی با شارژ سریع/ این دو شرکت به همکاری با محققان دانشگاه کالیفرنیا خواهند پرداخت تا باتری تولید کنند که اندازه‌ای نصف باتری‌های فعلی خودروهای الکتریکی دارد و می‌توان آن را فقط در ۱۵ دقیقه به طور کامل شارژ کرد
  • اپل تولید آیفون ۱۳ را در هند آغاز کرد/ رویترز به ‌نقل از منبعی ناشناس مدعی شده است یکی از کارخانه‌های فاکسکان در شهر سریپرومبودور استان تامیل نادو، مونتاژ آیفون ۱۳ را انجام می‌دهد
  • افزوده شدن ابزار فروش دارایی‌های دیجیتال به متاورس/ متا شروع به آزمایش ابزاری برای فروش دارایی‌های دیجیتال و تجربیات کاربران خود در پلتفرم واقعیت مجازی هریزون ورلدز کرده که بخش کلیدی برنامه‌ آن برای ارتقای متاورس است
  • درمان درد با ایمپلنت‌هایی با رنگدانه غذایی/ محققان با استفاده از ورقه‌های بسیار نازک و رنگدانه‌هایی که در صنعت غذایی به کار می‌رود، نوعی دستگاه قابل ایمپلنت ساخته‌اند که سلول‌های عصبی را برای تسریع درمان تحریک می‌کند
  • توقف کامل فعالیت اریکسون در روسیه/ شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی سوئدی اریکسون در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی رویدادهای اخیر و تحریم‌های اتحادیه اروپا، این شرکت اکنون کسب و کار متاثر شده را با مشتریانش در روسیه به مدت نامعلوم معلق خواهد کرد
  • فناوری جدید برای عکاسی سه بعدی با موبایل/ محققان دانشگاه استنفورد رویکرد جدیدی را ایجاد کرده‌اند که به سنسورهای تصویر استاندارد اجازه می‌دهد نور را به صورت سه‌بعدی ببینند

برخط جهان فناوری ۱۲ آوریل را دنبال کنید

ICTPRESS - عناوین برگزیده اخبار فناوری های نوین در ایران و جهان (۱۲ آوریل) را در ادامه می خوانید.

ICTPRESS گزارش می دهد:


✅زارع‌پور وعده داد: ۷۰ درصد شبکه ملی اطلاعات امسال اجرایی می‌شود/ عملیاتی کردن پنج میلیون پورت پرسرعت در نقاط مختلف یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های وزارت ارتباطات است

✅همکاری ناسا و نیسان برای ساخت باتری‌هایی با شارژ سریع/ این دو شرکت به همکاری با محققان دانشگاه کالیفرنیا خواهند پرداخت تا باتری تولید کنند که اندازه‌ای نصف باتری‌های فعلی خودروهای الکتریکی دارد و می‌توان آن را فقط در ۱۵ دقیقه به طور کامل شارژ کرد

✅اپل تولید آیفون ۱۳ را در هند آغاز کرد/ رویترز به ‌نقل از منبعی ناشناس مدعی شده است یکی از کارخانه‌های فاکسکان در شهر سریپرومبودور استان تامیل نادو، مونتاژ آیفون ۱۳ را انجام می‌دهد

✅افزوده شدن ابزار فروش دارایی‌های دیجیتال به متاورس/ متا شروع به آزمایش ابزاری برای فروش دارایی‌های دیجیتال و تجربیات کاربران خود در پلتفرم واقعیت مجازی هریزون ورلدز کرده که بخش کلیدی برنامه‌ آن برای ارتقای متاورس است

✅درمان درد با ایمپلنت‌هایی با رنگدانه غذایی/ محققان با استفاده از ورقه‌های بسیار نازک و رنگدانه‌هایی که در صنعت غذایی به کار می‌رود، نوعی دستگاه قابل ایمپلنت 

ساخته‌اند که سلول‌های عصبی را برای تسریع درمان تحریک می‌کند

✅توقف کامل فعالیت اریکسون در روسیه/ شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی سوئدی اریکسون در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی رویدادهای اخیر و تحریم‌های اتحادیه اروپا، این شرکت اکنون کسب و کار متاثر شده را با مشتریانش در روسیه به مدت نامعلوم معلق خواهد کرد

✅فناوری جدید برای عکاسی سه بعدی با موبایل/ محققان دانشگاه استنفورد رویکرد جدیدی را ایجاد کرده‌اند که به سنسورهای تصویر استاندارد اجازه می‌دهد نور را به صورت سه بعدی ببینند





.........................................................
دانش و فناوری فناوری اطلاعات و ارتباطات
۲۳ فروردین ۱۴۰۱،‏ ۱۰:۰۰
    
توسط ستاد هوشمندسازی معاونت علمی؛
فناوری میکروالکترونیک مورد حمایت قرار می گیرد
فناوری میکروالکترونیک مورد حمایت قرار می گیرد
ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، خدمات مربوط به حوزه میکروالکترونیک را تحت حمایت‌ قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جهان پیشرفته امروز، جایگاه مهمی برای میکرو الکترونیک و ادوات میکرو قائل است و زمینه توسعه این فناوری را فراهم آورده است.

میکرو الکترونیک یکی از بخش‌های زیرساختی بسیار مهم محسوب می‌شود که ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در عصر انفجار الکترونیک، توجه ویژه‌ای به آن دارد.

در سال گذشته حمایت‌های وسیعی بنا بر ضرورت از این بخش زیرساختی مهم انجام شده است و امسال نیز این حمایت‌ها ادامه خواهد داشت.

از جمله این حمایت‌‎ها می‌توان به طراحی و ساخت فرستنده تلویزیونی ۶ کیلو وات دوهرتز اشاره کرد. طرحی که از سال گذشته آغاز و هم‌چنان در مسیر اجرا قرار دارد.

طراحی و توسعه فناوری‌های مربوط به تولیدکننده عدد تصادفی برای استفاده در رمزنگاری کوانتونی از دیگر سرفصل‌های حمایتی ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال گذشته محسوب می‌شود که هم‌اکنون خاتمه یافته است.

ساخت مدارهای مجتمع پیشرفته با فناوری ۶۵ و ۱۸۰ نانومتر از دیگر حوزه‌های مورد حمایت است. در این زمینه، پروژه ۱۸۰ نانو به اتمام رسیده است و پروژه ۶۵ نانو در مرحله نهایی اجرا قرار دارد.

طراحی چندین تراشه برای استفاده در سیستم‌های خودرو نیز از دیگر اقدامات ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی در سال گذشته بوده که هم‌اکنون خاتمه یافته است.
و.................................
اپل تولید آیفون 13 را در خاک هند آغاز کرد
مبین احمدی
نویسنده: مبین احمدی
دوشنبه, ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۰
اپل تولید آیفون 13 را در خاک هند آغاز کرد
توییتر
 
تلگرام
ذخیره 
رویترز می‌گوید اپل تولید گوشی آیفون 13 را در خاک هند آغاز کرده است. ظاهراً تولید آیفون 13 در یکی از کارخانه‌های فاکسکان در شهر سریپرومبودور انجام می‌شود.

بنر ایرانی کارت
ظاهراً اپل تولید یکی از جدیدترین آیفون‌های خود را در کشور هند آغاز کرده است. براساس گزارش انگجت و به‌نقل از رویترز، اپل تصمیم گرفته تولید آیفون ۱۳ (Apple iPhone 13) را در هند آغاز کند. اپل به‌طور مشخص نگفته وظیفه‌ی تولید آیفون 13 برعهده‌ی کدام کارخانه است؛ اما رویترز به‌نقل از منبعی ناشناس مدعی شده است یکی از کارخانه‌های فاکسکان در شهر سریپرومبودور استان تامیل نادو مونتاژ آیفون 13 را انجام می‌دهد.

آیفون 13 چهارمین آیفونی است که در هند ساخته می‌شود. کوپرتینویی‌ها تولید آیفون در خاک هند را در سال ۲۰۱۷ با نسل اول آیفون SE آغاز کردند.

تصمیم به تولید آیفون 13 در هند چندان تعجب‌برانگیز نیست. دولت هند به روش‌های مختلفی متکی شده تا شرکت‌ها را برای تولید محصول در خاک این کشور زیر فشار قرار دهد. یکی از این قوانین اعلام می‌کند که شرکت‌ها باید ۳۰ درصد از قطعات موردنیاز را ازطریق هند تأمین کنند. افزایش عوارض واردات نیز به‌نوبه‌ی خود روی این موضوع اثر گذاشته است.

اگر اپل گوشی آیفون 13 را در خاک هند تولید نمی‌کرد، قیمت این گوشی درمقایسه‌با قیمت گوشی‌های رقیب که در خاک هند تولید می‌شوند بسیار بیشتر می‌شد.

مقاله‌های مرتبط:
فرایند تولید آیفون های اپل در کارخانه ویسترون هند آغاز شد
اپل احتمالاً یک‌پنجم از خطوط تولید آیفون‌ها را از چین به هند منتقل می‌کند
اپل در سال‌های اخیر، تلاش کرده است به‌منظور کاهش آثار اختلافات تجاری بین ایالات متحده و چین روی فعالیت‌هایش، تنوع بیشتری به خطوط تولید ببخشد و وابستگی خود را به چین کم کند. تولید گوشی در خاک هند به اپل کمک می‌کند به‌طور موقت آثار مشکلاتی را کاهش دهد که در کارخانه‌های چین ایجاد شده‌اند. شایعه‌ها می‌گویند اپل قصد دارد بخشی از تولید ایرپاد و مک بوک را به ویتنام منتقل کند. البته خبرگزاری دیگری مدعی شده که دنیاگیری ویروس کرونا برنامه‌های اپل را به‌تعویق انداخته است.

آغاز تولید آیفون 13 در خاک هند در حالی وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شود که این کشور اخیراً با مشکلاتی درزمینه‌ی کار یدی مواجه شده است. شورش در کارخانه‌ی آیفونِ شرکت ویسترون در منطقه‌ی صنعتی ناراساپورا در اواخر سال ۲۰۲۰ بسیار حاشیه‌ساز شد. در آن زمان، کارگران به‌دلیل دستمزدهای پرداخت‌نشده و ساعات کاری زیاد و شرایط سخت کاری دست به اعتراض‌های گسترده‌ای زدند.
......................................................
فناوری جدید پژوهشگران می‌تواند عکاسی سه بعدی با موبایل را امکان‌پذیر کند
Array
جواد تاجی
۱۳ ساعت پیش
white
تکنولایف
محققان «دانشگاه استنفورد» رویکرد جدیدی را ایجاد کرده‌اند که به سنسورهای تصویر استاندارد اجازه می‌دهد نور را به صورت سه بعدی ببینند. با این تکنیک، دوربین گوشی‌ها می‌تواند فاصله اشیاء را اندازه‌گیری کند و عکاسی سه بعدی را در دسترس کاربران موبایل قرار دهد.

در حال حاضر فقط سیستم‌های تخصصی و گران قیمت لیدار می‌توانند با کمک نور فاصله بین اشیاء را اندازه‌گیری کنند. در این سیستم‌ها از لیزری استفاده می‌شود که پس از شلیک آن‌ها به اجسام، مسافت نور خود را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین فاصله اجسام، سرعت آن‌ها، حرکت رو به عقب یا جلو و مسیر تلاقی دو جسم متحرک از جمله مواردی هستند که توسط این فناوری تشخیص داده می‌شوند.

حالا رویکرد جدید محققان استنفورد می‌تواند لیدار با وضوح مگاپیکسل را برای برخی دوربین‌ها مانند دوربین موبایل فعال کند که تاکنون امکان استفاده از آن وجود نداشته است. وضوح بالاتر به لیدار اجازه می‌دهد تا اهدافی بسیار دورتر را شناسایی کند.

عکاسی سه بعدی
«اوکان آتالار»، یکی از محققان این پروژه در مصاحبه‌ای به Digital Trends توضیح می‌دهد:

«رویکرد ما سنسور دو بعدی استاندارد و بسیار پیشرفته را به سنسورهای سه بعدی تبدیل می‌کند، نه اینکه آن‌ها را از ابتدا بسازیم.»

یکی از راه‌ها برای اضافه کردن قابلیت تصویربرداری سه بعدی به حسگرهای استاندارد، افزودن منبع نور و مدولاتوری است که بتواند در هر ثانیه میلیون‌ها بار نور را روشن یا خاموش کند. با اندازه‌گیری تغییرات نور، مهندسان می‌توانند فاصله را محاسبه کنند که انجام این کار با وجود مدولاتورها فعلی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد.

حالا محققان با طراحی مدولاتور جدید و ساده‌ای مشکل آن‌ها را برطرف کرده‌اند و می‌توان آن را با دوربین‌های موبایل یا دوربین‌های SLR دیجیتال ادغام کرد. به گفته آتالار و مشاورش «امین اربابیان»، این سیستم در آینده می‌تواند برای نوع جدیدی از لیدار فشرده، کم هزینه و کم مصرف استفاده شود و راه خود را به هواپیماهای بدون سرنشین، مریخ‌نوردها و کاربرد‌های دیگر باز کند.

عکاسی سه بعدی با دوربین موبایل
عکاسی سه بعدی
محققان توضیح می‌دهند که استفاده گسترده از فناوری سه بعدی می‌تواند عکاسی را به طور چشمگیری تغییر دهد، زیرا در این شرایط عکاسان می‌توانند بدون حضور در مکانی، عکاسی کنند.

«هانس هانسن»، مدیر عامل یک شرکت عکاسی سه بعدی توضیح می‌دهد:

«این امر برای کار از راه دور، یادگیری و رعایت فواصل ایمن در طول همه‌گیری‌ها و همچنین برای تشخیص، درمان و تعمیر کارکردها در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، فناوری و تولید کاربرد خواهد داشت.»

گوشی‌های آیفون 13 پرو و پرو مکس اپل از لیدار بهره می‌برند اما محققان استنفورد ادعا کرده‌اند که پیاده‌سازی رویکرد آن‌ها نسبت به مورد استفاده شده توسط اپل هزینه بسیار کمتری دارد و می‌تواند روی طیف بیشتری از گوشی‌ها نصب شود.
.............................................

علم و پیشرفت
۰۹:۰۹ ۱۴۰۱-۱-۲۳
۰
۰
افزوده شدن ابزار فروش دارایی‌های دیجیتال به متاورس
متا مالک فیس‌بوک شروع به آزمایش ابزاری برای فروش دارایی‌های دیجیتال و تجربیات کاربران خود در پلتفرم واقعیت مجازی هریزون ورلدز کرده که بخش کلیدی برنامه‌ آن برای ارتقای متاورس است.

افزوده شدن ابزار فروش دارایی‌های دیجیتال به متاورس
به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، متا در بیانیه‌ای گفت: این ابزاردر ابتدا برای مجموعه‌ای از کاربران که کلاس‌های مجازی، بازی‌ها و برخی لوازم جانبی را در پلتفرم فراگیر این شرکت ایجاد می‌کنند، در دسترس خواهد بود و از طریق هدست‌های واقعیت مجازی قابل دسترسی است.

این شرکت گفت که با استفاده از یک ابزار، کاربران منتخب قادر خواهند بود لوازم جانبی خود را بفروشند یا خدمات دسترسی پولی به فضاهای دیجیتال تخصصی که ساخته اند ارائه دهند.

این غول رسانه های اجتماعی همچنین در حال آزمایش یک برنامه موسوم به "جایزه خالق" برای مجموعه کوچکی از کاربران Horizon Worlds در ایالات متحده است که از طریق آن هر ماه به شرکت کنندگان برای استفاده از ویژگی های جدیدی که این شرکت راه اندازی کرده است، پول پرداخت می شود.

شرکت مادر فیس بوک که سال گذشته نام خود را به Meta تغییر داد، سرمایه گذاری زیادی روی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده انجام داده تا از طریق متاورس درآمد زیادی کسب کند.

این شرکت در حال رقابت با بازیگران جدید این دنیای مجازی سه بعدی است که زمین، ساختمان‌ها، آواتارها و حتی نام‌ها را می‌توان در ان به عنوان توکن‌های غیرقابل تعویض یا دارایی‌های مجازی مبتنی بر بلاک چین خرید و فروش کرد. بازار این دارایی ها در سال گذشته رشد کرد و قیمت فروش آن ها گاهی به صدها هزار دلار رسید.
.....................................
دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۸ دسته‌بندی: علم و فناوری جهان کد خبر: 1401012212337 خبرنگار : 71654چاپ
همکاری ناسا و نیسان برای ساخت باتری‌هایی با شارژ سریع
همکاری ناسا و نیسان برای ساخت باتری‌هایی با شارژ سریع
شرکت نیسان برای تولید خودروهای برقی که در عرض تنها ۱۵ دقیقه شارژ می‌شوند به همکاری با ناسا می‌پردازد.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس،  شرکت خودروسازی نیسان برای ترسیم چشم‌انداز فناوری‌ باتری‌های نسل آینده خود به سایر خودروسازی‌های مشهور پیوسته و قصد ساخت تاسیسات تولید اختصاصی و خودروهای‌ برقی دارد که شارژ آن‌ها تنها ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. این شرکت باتری‌های حالت-جامد(Solid-state batteries) ارزان را عنصری کلیدی در این استراتژی می‌داند و بنابر گزارش‌ها به همکاری با ناسا پرداخته تا این ایده‌ها را به واقعیت تبدیل کند.

گزارش‌ها حاکی از پیوستن نیسان به ناسا برای طراحی باتری‌های حالت جامد است. طبق گزارش آسوشیتدپرس، ‌این دو شرکت به همکاری با محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو خواهند پرداخت تا باتری تولید کنند که اندازه‌ای نصف باتری‌های فعلی خودروهای الکتریکی دارد و می‌توان آن را تنها در ۱۵ دقیقه به طور کامل شارژ کرد.

به گفته‌ی "کازوهیرو دوی"(Kazuhiro Doi)، معاون رئیس شرکت نیسان، ناسا و نیسان هر دو به باتری‌های یکسانی احتیاج دارند.

باتری‌های حالت-جامد جایگزین‌های امیدوارکننده‌ای برای باتری‌های لیتیوم-یون هستند زیرا انرژی چگالی بیشتر، هزینه و زمان شارژ کمتری دارند و نیسان تنها شرکتی نیست که قصد استفاده از این فناوری را دارد.  

شرکت فولکس واگن در حال کار با استارتاپ "QuantumScape" است تا باتری‌های خاص خود را ایجاد کند. شرکت تویوتا نیز با پاناسونیک به همکاری پرداخت تا در سال ۲۰۲۰ اهداف مشابهی را دنبال کند. سال گذشته نیز شرکت فورد یک مرکز تحقیقاتی ۱۸۵ میلیون دلاری برای توسعه و تولید باتری‌های حالت-جامد افتتاح کرد.

تاسیسات تولید نمونه‌اولیه باتری‌های حالت جامد نیسان در مرکز تحقیقاتی آن در کاناگاوا(Kanagawa) در جنوب توکیو مستقر خواهد شد. مهندسان و محققان این شرکت تلاش می‌کنند تا خط تولید را تا سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی کنند و قصد دارند تا سال ۲۰۲۸ خودروهای برقی با باتری حالت-جامد را وارد بازار کنند.

در حال حاضر، شرکت نیسان باور دارد که باتری‌های حالت جامد آن به ازای هر کیلووات بر ساعت، ۷۵ دلار قیمت داشته باشند اما پس از سال ۲۰۲۸ این قیمت به حدود ۶۵ دلار به ازای هر کیلووات بر ساعت کاهش پیدا خواهد کرد. این کار باعث می‌شود که خودروهای برقی قیمتی مشابه خودروهای بنزینی پیدا کنند.

"کنیو ناکاگورو"(Kunio Nakaguro) معاون اجرایی که مسئول تحقیق و توسعه در شرکت نیسان است می‌گوید: دانشی که از تجارب ما به دست آمده است از توسعه همه‌ی باتری‌های حالت-جامد پشتیبانی می‌کند و ما فناوری‌های اساسی مهمی به دست آورده‌ایم. در آینده بخش‌های تحقیق و توسعه و تولید ما با یکدیگر کار می‌کنند تا از این مرکز تولید نمونه اولیه استفاده کنند و کاربردهای عملی باتری‌های حالت جامد را تسریع بخشند.
.............................................
دوشنبه / ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۵ دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات کد خبر: 1401012212309 خبرنگار : 71263چاپ
توقف کامل فعالیت اریکسون در روسیه
توقف کامل فعالیت اریکسون در روسیه
شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی سوئدی اریکسون فعالیت در روسیه را به مدت نامعلومی متوقف کرد.

به گزارش ایسنا، اریکسون در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی رویدادهای اخیر و تحریم‌های اتحادیه اروپا، این شرکت اکنون کسب و کار متاثر شده را با مشتریانش در روسیه به مدت نامعلوم معلق خواهد کرد.

کارمندان اریکسون در روسیه به مرخصی با حقوق می‌روند.

اریکسون اعلام کرد ۹۰۰ میلیون کرون (۹۵ میلیون دلار) در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، برای ضرر و زیان دارایی‌هایش و هزینه‌های دیگر مربوط به این اقدام پیش‌بینی کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اریکسون در فوریه تحویل محصولاتش به مشتریان در روسیه را متوقف کرده بود.
.........................
دانش و فناوری فناوری های نوین
۲۲ فروردین ۱۴۰۱،‏ ۱۳:۴۸
    
درمان درد با ایمپلنت هایی با رنگدانه غذایی
درمان درد با ایمپلنت هایی با رنگدانه غذایی
محققان با استفاده از ورقه های بسیار نازک و رنگدانه هایی که در صنعت غذایی به کار می رود، نوعی دستگاه قابل ایمپلنت ساخته اند که سلول های عصبی را برای 

تسریع درمان تحریک می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این فناوری که با کمک نور فعال می شود، برای نخستین بار در آزمایشگاه نمایش داده شد و یک ابزار جدید برای بررسی و 

احتمالا دستکاری سیستم عصبی فراهم می کند.

استفاده از تحریک الکتریکی برای درمان اعصاب آسیب دیده یک روش تثبیت شده برای درمان درد یا سرعت بخشیدن به فرایند درمان پس از وقوع جراحت است.

این نوع درمان به طور معمول به وسیله فرایندهای غیرتهاجمی انجام می شود که طی آنها الکترودهایی در بدن بیمار ایمپلنت می شوند تا تحریک الکتریکی را ایجاد کنند. 

اکنون محققان به پیشرفت های مهمی در خصوص روش های جایگزین دست یافته اند.

این روش های جدید شامل استفاده از الکترودهای نرم تر به جای الکترودهای سختی است که امروزه استفاده می شود، استفاده از ایمپلنت های حل شدنی که ۲ هفته 

تحریک مداوم فراهم می کنند و دستگاه هایی شبیه کمربند است که دور مثانه پیچیده می شود تا قابلیت های این عضو بدن را احیا کند.

اکنون محققانی از دانشگاه گراز (Graz)اتریش، دانشگاه زاگرب و CEITEC در جمهوری چک نیز راه حلی با استفاده از رنگدانه های حساس به نور ارائه کرده اند.

از این رنگدانه ها برای ایجاد یک ورقه ویفر مانند بسیار نازک با ضخامت چند نانومتر استفاده شد که نور را به شارژ الکتریکی تبدیل می کند. همین مکانیسم در قلب سلول 

های خورشیدی به کارمی رود. نمونه ای از سلول های عصبی روی فیلم قرار گرفتند تا بتوانند رشد کنند. درمرحله بعد این سلول ها با ایجاد پالس های الکتریکی نسبت به 

بار الکتریکی واکنش نشان دادند و به این ترتیب ارتباط میان سلول های عصبی مختلف به وجود آمد.

محققان در آزمایشگاه نشان دادند سلول های عصبی که روی فیلم پرورش یافته اند را می توان با استفاده از انتشار نوری به مدت کوتاه فعال و اعصاب نزدیک آن را تحریک 

کرد. در این فرایند از نوعی نور قرمز استفاده شد که بدون آسیب می تواند به عمق بدن انسان نفوذ کند. از سوی دیگر ورقه های رنگدانه نیز با کمک سلول های انسانی و 

حیوانی به مقاومت بالایی دست یافته اند.

ترزا رینمولر مولف این پژوهش می گوید: فناوری ما در مقایسه با تحریک الکتریکی به وسیله الکترودهای فلزی، یک روش کاملا جدید برای تحریک اعصاب است.

محققان معتقدند می توان از این فناوری در طیف وسیعی استفاده کرد اما یک مورد مهم استفاده آن در جراحت های مغزی است. در این وضعیت ایمپلنت برای جلوگیری از 

مرگ سلول های عصبی و تسریع فرایند درمان به کار برده می شود. این فناوری به زودی در جراحت های عصبی دیگر و درمان درد نیز به کار گرفته می شود. البته فناوری 

هنوز برای استفاده در آزمایش بالینی آماده نشده است.

این تحقیق در ژورنال « ادونسد متریال تکنولوژیز» منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

82266