۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

شیشه اتومبیل را بهتر بشناسید

ICTPRESS - شیشه اتومبیل چند نوع است؟ آیا شیشه جلو آن با شیشه های بغل از لحاظ جنس متفاوت است یا خیر؟ چه تفاوتی بین شیشه های معمولی و شیشه خودرو وجود دارد و آیا امنیت دارد یا خیر؟

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، شیشه در اتومبیل یک قطعه حساس است که اهمیت به کیفیت آن باعث بالا رفتن ضریب ایمنی خودرو می شود. شیشه اتومبیل تفاوت زیادی با شیشه های معمولی دارد و با فن آوری های  خاص تولید می‌شود تا هنگام بروز حوادث جاده ای  و در شرایط بد آب و هوایی بتوانند مقاومت بالایی داشته باشند تا آسیبی به سرنشینان خودرو نرسد.

بطور کلی دو نوع شیشه در اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد: شیشه لمینت و شیشه سکوریت. شیشه جلو بعنوان مهمترین شیشه در خودرو از جنس لمینت ساخته می شود.

شیشه خودرو، به عنوان یک عایق بین کابین داخل خودرو و فضای اطراف خودرو بکار می رود و سرنشینان را در برابر سرما و گرما، باد و باران، طوفان، تگرگ و برف محافظت می کند و همچنین عایق صوتی و عایق در برابر اشعه مضر نور خورشید است.

 


 
تاریخچه شیشه ماشین

در اوایل صنعت خودروسازی، محصولات تولیدی،  دارای شیشه جلو به شکل امروز نبود و سرنشینان برای محافظت چشم خود از عینک محافظ استفاده می کردند بنابراین اکثرا برای استفاده در هوای مساعد قابل استفاده بودند.

برای اولین بار در سال 1905 شیشه جلو ماشین اختراع شد که برای محافظت سرنشینان خودرو بسیار کاربردی بود. البته شیشه های مورد استفاده معمولی بودند که مقاومت بالایی در برابر ضربه نداشته و بعد از شکسته شدن، باعث آسیب جدی به سرنشینان خودرو می شدند. با گذشت زمان و بررسی آسیب های ناشی از این نوع شیشه برای سرنشینان،  از نوع دیگری از شیشه استفاده شد که مقاومت به مراتب بالاتری داشت، یعنی شیشه سکوریت؛ اما این نوع شیشه نیز برای جلو خودرو مناسب نبود.  بعد از مدتها سرانجام متخصصین به نوع دیگری از شیشه چند لایه رسیدند که شیشه لمینت نامگذاری شد که تا به امروز نیز از این نوع شیشه برای جلو خودرو استفاده می شود. در ادامه به معرفی دو نوع شیشه مورد استفاده در صنعت خودروسازی پرداخته‌ایم:


انواع شیشه اتوموبیل :

1. شیشه لمینت یا طلقی

شیشه لمینت، نوعی از شیشه چند لایه محسوب می شود که دو یا چند لایه شیشه معمولی به همراه یک یا چند لایه پلیمری،  پی وی بی، طی یک فرآیند فشار و دما به هم کاملا فشرده شده و تشکیل شیشه لمینت را می دهند. شیشه جلو همیشه از جنس لمینت بوده و دارای سه لایه است یعنی دو لایه شیشه به همراه یک لایه پلیمری در وسط. البته طلق وسط با ضخامت های مختلف استفاده می شود.

مواد اولیه تا حالت ذوب گرم شده و روی حمام قلع مذاب خورانده می شود و طی چند فرآیند شیشه ها به وجود می آیند و به شکل های مورد نظر بریده می شوند. در ادامه مراحل لمینت کردن روی شیشه انجام می شود. در این فرآیند، دو یا چند ورق شیشه با یک لایه داخلی از پلی وینیل بوتیرال PVB به هم پیوند می خورند. در ادامه، این لایه ها در کوره های مخصوصی تحت فشار و حرارت قرار می گیرند و یک واحد مستحکم و مقاوم در برابر پارگی تشکیل می دهند. لایه بین پلاستیکی بی رنگ است و به عنوان فیلتر ماورا بنفش عمل می کند. سپس شیشه جلو آماده مونتاژ با قالب های پلاستیکی است تا بتوان آن را روی ماشین نصب کرد.

شیشه‌های لمینت میزان ضریب ایمنی بالایی دارد و در اثر وارد شدن نیروی خارجی یا فشار، به دلیل وجود یکپارچگی میان اجزای شیشه لمینت، از فرو ریختن و تکه‌ تکه شدن شیشه خودرو جلوگیری می شود.

در برخی خودروهای لوکس مانند جنسیس سدان یا ولوو xc90 از این نوع شیشه برای شیشه های جانبی استفاده می شود، چون ضریب ایمنی بالایی دارند.

 


 
با پیشرفت صنعت خودروسازی، شیشه جلو اتومبیل از لحاظ سطح امکانات نیز متنوع شدند. شیشه های دورمشکی، بالارنگی یا تمام رنگ تولید و عرضه شده اند. سنسور باران، دوربین رادار و هیتر، هدآپ HUD و خط آنتن از جمله امکاناتی هستند که روی شیشه جلو نصب می شوند. مثلا خودروی لوکسی مثل ولوو xc90، دارای سنسور باران، دوربین رادار، هدآپ hud و هیتر است اما خودرویی مانند شیشه جلو النترا ۲۰۱۷، بالارنگی و دارای سنسور باران است یا مثلا شیشه جلو ویتارا هیچ آپشنی ندارد و فقط پایه آینه روی شیشه نصب می شود.

برخی خصوصیات شیشه لمینت
• مهمترین مشخصه شیشه لمینت الگوی شکست آن در هنگام ضربه شدید است. تکه های شکسته شیشه به لایه چسبیده و یکپارچگی خود را از دست نمیدهند. یعنی خرد نمی شوند و پراکندگی شیشه ایجاد نمی شود. به همین دلیل ضریب امنیت بسیار بالاتری نسبت به سایر شیشه ها دارند.
• عایق صوتی: کاهش انتقال صدا با فرکانس بالا  
• جلوگیری از ورود اشعه مضر ماورا فرابنفش  یو وی  تا ۹۵ درصد  (سولار باشد)
• قابلیت ترمیم ترک و سنگ خوردگی شیشه جلو ماشین    

 

2. شیشه سکوریت

در قسمت عقب و جانبی اکثر اتومبیل‌ها معمولا از شیشه های سکوریت یا نشکن استفاده می شود، زیرا در هنگام ضربه و شکست شیشه، با توجه به الگوی شکست،  آسیب جدی برای افراد داخل کابین وارد نمی شود.

در حالت کلی، شیشه سکوریت در حرارت 600 تا 800  درجه سانتی‌گراد بعد از شکل‌دهی و برشکاری، حرارت دیده و به سرعت طی فرایندی سرد می‌شود. این کار منجر به افزایش استحکام و مقاومت تا  پنج الی ده برابر، در مقابل ضربه شدید می شود. علاوه بر این، شوک وارد شده در اثر سرد شدن سریع باعث می‌شود تا در هنگام ضربه شدید، شیشه به قطعات کوچک بدون لبه تیز و برنده تبدیل شود که همین کار باعث کاهش میزان آسیب‌دیدگی به سرنشینان می‌شود.

 


 
3. شیشه‌ خودرو المنت‌دار

یکی از کاربرد‌های این نوع شیشه‌ها، در قسمت عقب خودرو و شیشه روستونی است. به هنگام بارش برف یا باران که شیشه عقب خودرو دچار بخار می‌شود، همراه با روشن شدن سیستم برق اتومبیل، المنت‌ها فعال شده و با تولید گرما، بخار را از بین برده و دید مناسب را برای راننده فراهم می‌کند. شیشه عقب همه خودروها هیتردار است. در برخی از خودروها مانند تویوتا پرادو، شیشه روستونی نیز خط هیتر دارد.

 

نقطه های مشکی روی شیشه ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

نوار سیاه رنگ دور شیشه اتومبیل فریت frit  نام دارد که از چسب نگه دارنده شیشه خودرو در مقابل اشعه خورشید محافظت می کند. جنس این نوار مشکی رنگ از رنگ سرامیکی است. این نوار علاوه بر اینکه جلوه جذابی به پنجره می دهند، از آسیب دیدن چسب نیز جلوگیری می کند.

از طرفی چسب های مورد استفاده مشکی رنگ هستند بنابراین اگر این نوار مشکی رنگ نبود، نمای چسب از پشت شیشه ، به ظاهر ماشین صدمه می زد. چون این نوار دور شیشه مشکی رنگ است، سریع  داغ می شود، که باعث شکست شیشه ماشین می شود. بنابراین نقطه هایی اضافه شده اند تا، کم کم دمای دور شیشه منتقل شود یعنی حرارت خورشید روی یک قسمت متمرکز نشود و بطور مساوی پخش شود.

 

 

دودی کردن شیشه یا شیشه دودی فابریک؟

سوال اینجاست که برچسب دودی بهتر است یا شیشه فابریک دودی؟ ما به دو روش روبرو هستیم. استفاده از شیشه های دودی سولار بصورت فابریک یا استفاده از برچسب های دودی سولار که توسط نصاب روی شیشه ها نصب می شود.

روش اول، یعنی جایگزین کردن شیشه سبز با شیشه دودی سولار،  هزینه اولیه بالایی دارد اما کاری ماندگار است (البته به شرطی که شیشه دودی سولار موجود باشد). روش دوم، یعنی نصب برچسب دودی روی شیشه، هزینه اولیه پایینی دارد اما   طول عمر کوتاهی دارد و به مرور خاصیت خود را از دست می دهد و نیاز به تعویض دارد. البته برچسب دودی از لحاظ درصد تیرگی و رنگ متنوع می باشد. 
  دودی کردن شیشه‌های ماشین با هدف جلوگیری از تابش مستقیم اشعه فرابنفش و جذب آن همچنین زیبایی اتومبیل  انجام می شود.

یکی دیگر از محسنات استفاده از برچسب دودی روی شیشه خودرو، بالا بردن مقاومت شیشه است و اینکه، پس از شکستن شیشه سکوریت، ذرات شیشه به اطراف پخش نشده و سر جای خود باقی می مانند.

 

ترمیم سنگ خوردگی شیشه اتومبیل چیست

ترمیم  شیشه جلو اتومبیل به معنای ترمیم سنگ خوردگی و ترک آن است که مقاومت شیشه را بالا ببرد و از پیشرفت ترک آن جلوگیری کند. شیشه لمینت قابلیت ترمیم را دارد. البته همه سنگ خوردگی ها و ترک ها قابل ترمیم نیستند و باید کارشناسی شوند. البته ترمیم شیشه شرایطی دارد که باید قبل از آن با کارشناس مشورت کنید.

ترمیم شیشه با تزریق مواد رزین مخصوص، با دستگاه انجام می شود و استفاده از اشعه یو وی برای خشک کردن این مواد است. این کار نیاز به تجربه و استفاده از وسایل مخصوص و حرفه ای دارد. توجه داشته باشید که اگر ترمیم به درستی انجام نشود، امکان ترمیم مجدد وجود ندارد. 

 

 

کلام آخر

شیشه اتومبیل پرشین یکی از مراکز معتبر در زمینه فروش و نصب فابریک شیشه ماشین به صورت حضوری و سیار در تهران  است. همه خدمات شیشه اتومبیل از جمله ترمیم شیشه جلو خودرو و دودی کردن شیشه های ماشین، تعمیر و تعویض شیشه بالابر اتومبیل و فروش شیشه آینه بغل در این مرکز انجام می شود.  برای مشاوره می‌توانید با کارشناسان در شیشه اتومبیل پرشین در تماس باشید.

نظرات : 0

ثبت نظر

66281