۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

مقایسه سوبا m4 با هایما x7

ICTPRESS - به تازگی دو محصول پرادعا و البته لوکس یعنی سوبا M4 توسط فردا موتورز و هایما X7 توسط ایران خودرو وارد بازار کشورمان شده‌اند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، سگمنت مینی ون (MPV) هیچ‌گاه در بازار ایران موفق نبوده‌ است. تنوع خودرویی در این رده بسیار محدود است و اندک خودروهایی که تا پیش از وارد شده بودند (از جمله کیا کارنز)، با فروش بسیار بدی روبه‌رو شدند. خواهان این خودروها عبارتند بودند از بعضی هتل‌ها و عده‌ای از خانواده‌های پرجمعیت.

اما قرار نیست در همیشه بر همان پاشنه بچرخد. می‌پرسید چرا؟ چون به تازگی دو محصول پرادعا و البته لوکس در این رده توسط شرکت‌های معتبری وارد بازار کشورمان شده‌اند: سوبا M4 توسط فردا موتورز و هایما X7 توسط ایران خودرو. اجازه دهید قسمت به قسمت این خودروها را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم چه حرف‌هایی برای گفتن دارند.


طراحی ظاهری سوبا M4 و هایما X7

سوبا M4 در بازار چین با اسم یات (Yacht = قایق) عرضه می‌شود، زیرا بدنه آن با الهام از قایق‌های تفریحی طراحی شده است. دانگ فنگ سازنده M4 است. خودروسازی که با طراحی لاماری ایما نشان داده در بحث طراحی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بزرگ‌ترین ویژگی در نمای ظاهری سوبا M4، جلوپنجره بزرگ و اغراق ‌آمیز آن است که با یک قاب کرومی زیبا از چراغ‌ها جدا شده است. بغل خودرو طراحی ساده‌ای دارد و عقب آن هرچند که به اندازه جلوی خودرو جلب توجه نمی‌کند، اما در مجموع ظاهری شکیل دارد.

بدنه هایما 7X توسط استودیو پنین فارینا طراحی شده و طبیعتا انتظارات از آن بالاست. طراحی خودرو اتفاقا بسیار هم مدرن است. در جلوی ماشین جلوپنجره‌ عریض با حالتی مقعر که روی آن ستون‌های عمودی تعبیه شده، در کنار چراغ‌های باریک و نوک تیز LED فضایی که با حالتی جسورانه به سمت داخل کشیده‌ شده‌اند، حالتی تهاجمی به هایما x7 بخشیده‌اند.

در نمای کناری هم سعی شده با خطوط متفاوت، ارتفاع این خودرو کم به نظر برسد. در عقب خودرو اما بار دیگر طراحی مدرن و اسپرت خود را نشان می‌دهد که اتفاقا همخوانی مناسبی هم با دیگر بخش‌ها دارد.

 

طراحی داخلی سوبا m4 و هایما 7x

 

 

مطابق انتظار، کابین‌های هر دو خودرو جا دار هستند و با سه ردیف صندلی، 6 تا 7 بزرگسال را به راحتی در خود جای می‌دهند. تفاوت‌ها اما در جزئیات است؛ جایی که سوبا m4 برتری را با کمی اختلاف نصیب خود می‌کند.

درون کابین M4 انصافا زیبا است. کابین مشابه با لاماری طراحی شده، اما به تریم روشن (ترکیب کرمی و قهوه‌ای) تغییر رنگ داده است. نمایشگر اطلاعات سرگرمی و پنل پشت فرمان در قالب یک نمایشگر بزرگ و یکپارچه در مقابل راننده تعبیه شده است.

پنل پشت فرمان هر اطلاعاتی را که بخواهید در اختیارتان می‌گذارد. در ردیف دوم دو صندلی مجزا از هم نصب شده که از بین آنها می‌توانید به سادگی به صندلی‌های ردیف سوم دسترسی داشته باشید. فضای پا در ردیف دوم بسیار زیاد بوده و حتی در ردیف سوم افراد بزرگسال هم می‌توانند فضای مناسب و جاداری داشته باشند.

به داخل کابین  هایما X7 می‌رویم. در اینجا هم همه چیز لوکس است، اما به اندازه سوبا ریزه‌کاری در آن به چشم نمی‌خورد. صفحه کیلومترشمار خودرو کاملا دیجیتالی است و با صفحه مولتی مدیای خودرو یکی شده و وسط داشبورد خودرو نیز داخل یک بخش مشکی رنگ دریچه های سیستم تهویه مطبوع خودرو به همراه کلیدهای کنترل سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده‌اند.

فرمان خودرو هم D کات است و غربیلک آن به صورت دو شاخه طراحی شده است‌. در داخل کابین هایما از چرم به مقدار کافی استفاده شده و حس لوکس بودن به خوبی به سرنشین القاء می‌شود.

 

مشخصات فنی هایما x7 و سوبا m4

 

 

سوبا M4 پلتفرم مشترک با لاماری ایما دارد و پیشراناش با آن یکسان است. این ماشین به موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو مجهز شده که می‌تواند حداکثر قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر را تولید کند. این توان با گیربکس اتوماتیک دوکلاچ ۷ سرعته قدرت به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب سوبا M4 فردا موتورز ۱۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.

مصرف این ماشین نیز نسبت به ابعادش واقعا عالی است و در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی کم‌تر از 7 لیتر بنزین می‌سوزاند.

مشخصات هایما x7 در بخش فنی تفاوت زیادی با خودرو فردا موتورز ندارد. در این ماشین موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر توربو قرار گرفته که توان تولید ۱۹۲ اسب بخار قدرت و ۲۹۳ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت به کمک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلوی اتومبیل منتقل می‌شود.

حداکثر سرعت این مینی ون هم ۱۶۵ کیلومتر در ساعت است و مصرف آن در 100 کیلومتر به صورت ترکیبی حدود 7.5 لیتر است. همان‌طور که می‌بینید، آمار و ارقام در بخش فنی، حداقل روی کاغذ، نشان از برتری سوبا دارند.

 

آپشن‌ها و امکانات ایمنی هایما 7x و سوبا m4

 

 

نوبت به بررسی مشخصات هایما x7 صفر و سوبا m4 در بخش امکانات رفاهی و ایمنی می‌رسد. اینجا همان جایی است که فردا موتورز و ایران خودرو در تلاشند تا با اضافه کردن آپشن و عرضه خودروهایی پرامکانات، بتوانند از میان انبوهی از کراس‌اوورهای چینی در بازار، دل مشتری ایرانی را به‌دست بیاورند و آن‌ها را متمایل به خرید این محصولات کنند.

هایما x7 مشخصات زیر را در بخش آپشن داراست:

سیستم تهویه اتوماتیک، قفل مرکزی، سیستم ایموبلایزر و ریموت کنترل برای خاموش و روشن کردن خودرو، کروز کنترل تطبیقی، سنسور پارک، دوربین دنده عقب، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم ترمز الکتریکی (EBD)، 6 کیسه هوا، دوربین 360 درجه، سه حالت رانندگی اسپرت، اقتصادی و برفی، آینه های جانبی تاشونده گرمکن‌دار، سیستم پایش میزان باد تایر (CTMS)، سیستم هشدار عبور از خطوط (LDW)، سیستم تشخیص نقاط کور (BSD)، سیستم کمکی جابجایی بین خطوط (LCA)، سیستم ترمز اتوماتیک (اتوهلد)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و غیره.

امکانات رفاهی و ایمنی فردا M4 نیز شامل موارد زیر است:

کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، اتوپارک، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه مجهز به سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب، دوربین ثبت وقایع حین رانندگی، رادار نقطه کور، سیستم هشدار خروج از بین خطوط، سیستم تهویه مطبوع، سنسور نور، سنسور باران، ۸ ایربگ ۱۰ نقطه‌ای، سقف پانورامیک، جک برقی صندوق عقب، تریم چرمی کابین، صندلی برقی راننده، تنظیم برقی صندلی‌های ردیف دوم، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ جذاب و غیره.

 

قیمت سوبا m4 و هایما 7x در بازار

قیمت کارخانه و بازار سوبا m4 در بهمن ماه 1402، حدود یک میلیارد و 900 میلیون تومان است. هایما x7 اما از این نظر برتری داشته و قیمتش از سوبا رقابتی‌تر است. هایما در بهمن 1402 در بازار با قیمت یک میلیارد و 500 میلیون و توسط کارخانه با قیمت یک میلیارد و 450 میلیون تومان عرضه می‌شود.

 

جمع‌بندی؛ هایما 7x بخریم یا سوبا m4؟
انتخاب بین هایما 7x با سوبا m4 بیش از هر چیز به سلیقه افراد بستگی دارد، زیرا روی کاغذ این دو خودرو بسیار شبیه به یکدیگرند و نمی‌توان یکی از آن‌ها را نسبت به دیگری به شکل مطلق برتر دانست. سوبا m4 امکانات به نسبت بیشتری دارد و با کابین لوکسی که دارد، فضای دلنشینی را حتی برای سرنشینان ردیف دوم فراهم می‌کند.

در نقطه مقابل، هایما 7x طراحی خاص‌تر و کابینی کراس‌اووری‌تر دارد. قیمت هایما هم چند صد میلیون از سوبا ارزان‌تر است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذاشت.

نظرات : 0

ثبت نظر

58964