۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

ایلان ماسک: نخستین دریافت‌کننده تراشه مغزی با افکارش موس را حرکت داد

ICTPRESS - به گفته ایلان ماسک به نظر می‌رسد نخستین دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک به طور کامل بهبود یافته و می‌تواند با کمک افکارش یک ماوس رایانه را کنترل کند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از رویترز، ماسک در پلتفرم ایکس اعلام کرد: روند پیشرفت خوب است و به نظر می رسد بیمار به طور کامل بدون هیچ عوارض جانبی که ما از آن آگاه باشیم، بهبود یافته است. فرد می تواند فقط با فکر کردن ماوس را روی نمایشگر حرکت دهد.

به گفته وی نورالینک اکنون در تلاش است تا بیشترین تعداد کلیک روی دکمه ماوس را از بیمار دریافت کند.

این شرکت پس از دریافت تاییدیه آزمایش بالینی در سپتامبر 2023 میلادی، ماه گذشته برای نخستین بار تراشه در مغز یک فرد ایمپلنت کرد. در این تحقیق از یک ربات استفاده شد تا با کمک جراحی رابط مغز- تراشه را در قسمتی از مغز ایمپلنت کند، که حرکت را کنترل می کند. به گفته نورالینک هدف اصلی این اقدامات فراهم کردن امکان کنترل کیبورد رایانه با افکار برای افراد است.

از سوی دیگر ماسک بلندپروازی های زیادی برای نورالینک دارد و اعلام کرده جراحی های نصب تراشه برای درمان مشکلاتی مانند چاقی مفرط، اوتیسم، افسردگی و شیزوفرنی را تسهیل می کند.

لازم به ذکر است تراشه «تله‌پاتی» در واقع یک دستگاه استنت‌مانند کوچک است که وارد رگ‌های خونی مغز می‌شود. این دستگاه که شامل چندین الکترود است نمی‌تواند افکار فرد را بخواند، اما سیگنال‌های ارسال شده توسط نورون‌ها و سلول‌های عصبی در مغز را رصد و پردازش می‌کند.

نورالینک اعلام کرده است از طریق کاشت چنین تراشه‌هایی در مغز افراد قصد دارد کاری کند که بیماران فلج دوباره راه بروند، بینایی را به نابینایان بازگرداند و حتی بیماری‌هایی مانند افسردگی، آلزایمر و پارکینسون را درمان کند.

در سال ۲۰۲۱، نورالینک چگونگی کار این تراشه را با کار گذاشتن دو دستگاه بی‌سیم از آن در مغز میمونی به نام «پیجر» نشان داده بود. این دستگاه‌ها به پیجر امکان می‌دادند نشانگر را با افکار خود کنترل کند و یک بازی به نام «مایند پونگ» را انجام دهد.

ایلان ماسک گفته است قصد دارد ایمپلنت خود را به عموم ارائه دهد تا مردم بتوانند ارتباط بهتری با کامپیوترها داشته باشند و به گفته او «خطر برای تمدن ما» ناشی از هوش مصنوعی را مهار کنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

65348