۱۴۰۳ شنبه ۰۸ اردیبهشت

نخستین دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک با ذهنش توییت کرد

ICTPRESS - مردی که تراشه مغزی شرکت نورالینک را دریافت کرده است، توانست فقط با ذهن خود توییت کند.

 

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از آی‌ای، دستگاه کاشتنی یا ایمپلنت شرکت نورالینک(Neuralink) با نام تله‌پاتی(Telepathy) به نولاند آرباو(Noland Arbaugh) توانایی بی‌سابقه‌ای برای کنترل فناوری با افکارش داده است.

در پیشرفتی دیگر برای علوم اعصاب و فناوری کمکی، شرکت نورالینک متعلق به ایلان ماسک به نقطه عطف دیگری دست یافته است.

نولاند آرباو، جوان ۲۹ ساله‌ای که در یک حادثه غواصی فلج شده است، به لطف دستگاه قابل کاشت مغزی ابتکاری نورالینک، به اولین فردی تبدیل شده است که تنها با استفاده از افکار خود توییت ارسال می‌کند.

آرباو در توئیت منحصر به فرد خود با کنایه گفت: توییتر مرا ممنوع کرده است، زیرا فکر می‌کردند من یک ربات هستم.

وی در ادامه توییت خود با منشن کردن شرکت توییتر و حساب شخصی ایلان ماسک، نوشت: من را بازگرداندند، زیرا من [انسان] هستم.

ایمپلنت نورالینک که «تله‌پاتی» نامیده می‌شود، به آرباو توانایی بی‌سابقه‌ای برای کنترل فناوری با افکارش می‌دهد. ایلان ماسک با اشتیاق، توییت آرباو را به اشتراک گذاشت و آن را اولین پستی خواند که فقط با فکر کردن ساخته شده است.

 

تله‌پاتی نورالینک؛ پیشرفتی برای افراد مبتلا به فلج

آرباو در ابتدا این ایمپلنت را در ماه ژانویه ۲۰۲۴ دریافت کرد. پیش از این، نورالینک اولین نمایش در جهان از بازی شطرنج آنلاین توسط یک بیمار دارای این ایمپلنت را به صورت زنده پخش کرد و پتانسیل فوق‌العاده‌ای را برای بازگرداندن استقلال به افراد مبتلا به فلج نشان داد.

آرباو می‌گوید: جراحی من فوق‌العاده آسان بود. من به معنای واقعی کلمه یک روز بعد از بیمارستان مرخص شدم و هیچ اختلال شناختی ندارم.

شور و شوق او قابل درک است، زیرا چند روز پیش گزارش شد که این دستگاه به او اجازه داده است تا ۸ ساعت متوالی یک بازی ویدئویی را به نام Civilization VI انجام دهد، چیزی که پس از فلج شدن توانایی آن را از دست داده بود.

آرباو تاکید می‌کند که با اینکه این سیستم کامل نیست، اما زندگی من را متحول کرده است.

 

دیدگاه کارشناسان

کیپ لودویگ، مدیر سابق برنامه مهندسی عصبی در مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، دیدگاه متعادلی دارد. اگرچه او این موضوع را یک پیشرفت رادیکال نمی‌داند، اما آن را شروعی امیدوارکننده برای این فناوری و بهبود در کیفیت زندگی افراد شبیه به آرباو می‌داند.

بحث و جدل‌ها همواره با فناوری و پیشرفت نورالینک همراه بوده است. سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) در بازرسی‌های اخیر مسائل مربوط به نگهداری حیوانات توسط این شرکت را روشن کرد و نگرانی‌ها را بی‌اساس دانست. با این حال، توانایی غلبه بر بیماری فلج با رابط‌های مغز و رایانه نشانه‌ای عمیقا امیدوارکننده برای آینده فناوری کمکی است.

 

بلایندسایت؛ هدف بعدی نورالینک

ایلان ماسک شجاعانه مرزها را درنوردیده است. هدف بعدی نورالینک، توسعه دستگاهی موسوم به بلایندسایت(Blindsight) است که وعده بازیابی یا حتی ایجاد بینایی را می‌دهد.

در بیانیه بلندپروازانه ماسک در سال ۲۰۲۲ آمد: حتی اگر کسی هرگز بینایی نداشته است، مانند کسی که نابینا متولد شده است، ما معتقدیم که می‌توانیم بینایی او را بازیابی کنیم.

ایلان ماسک به تازگی در توییتی خاطرنشان کرده است: باید اشاره کنم که ایمپلنت Blindsight در حال حاضر روی میمون‌ها کار می‌کند. وضوح تصویر آن در ابتدا مانند گرافیک‌های اولیه نینتندو پایین خواهد بود، اما در نهایت ممکن است از دید طبیعی انسان فراتر رود. همچنین هیچ میمونی توسط دستگاه نورالینک جان خود را از دست نداده یا به شدت آسیب ندیده است!

نورالینک ثابت کرده است که می‌تواند چیزهای به ظاهر غیرممکن را ممکن کند. در حالی که بدون شک چالش‌ها برای افراد دارای معلولیت باقی می‌ماند، این فناوری رابط مغز و رایانه نشان‌دهنده تحولی خارق‌العاده در کیفیت بالقوه زندگی آنهاست.

نظرات : 0

ثبت نظر

24377