۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

تحقق حمايت از توليد داخلي با ايجاد شبكه ملي اطلاعات

به گزارش ICTPRESS به نقل از ايسنا ؛ مهدي هاشمي، با اشاره به اين‌كه حوزه مخابراتي كشور ما زيرساخت‌هاي فراواني دارد كه ايجاد و بومي‌سازي صنايع الكترونيكي وابسته به اين زيرساخت‌هاست، اظهار كرد: IT، صنعتي پردرآمد است و كمتر سرمايه‌گذاري هست كه نسبت به آن بي‌تفاوت باشد و به همين منظور داراي دستاوردهاي ويژه‌اي نيز در ساير كشورهاست كه موجب تغيير در روند حركتي آن‌ها به سمت هدف‌شان شده است و بايد گفت ابزاري را به آن‌ها پيشنهاد داده كه تسهيل‌كننده مسير حركت‌شان بوده است.
وي گفت: اقتصاد كشورها تا حد بسياري در جوامع مبتني بر تكنولوژي برعهده فناوري اطلاعات است و اين سهم حضور سيستم‌هاي الكترونيكي را بيش‌تر مي‌كند اما به همين ميزان كه حضور اين سيستم‌ها توسعه مي‌يابد، بايد مديريتي واحد و يكپارچه نيز بر آن‌ها وجود داشته باشد.
اين كارشناس فناوري اطلاعات اضافه كرد: عمده چالش‌ها در حوزه ICT نبود نظام‌هايي جامع است كه به اين منجر شده كه هر از چند گاهي طرح‌ها و برنامه‌هايي مطرح شود اما ديري نپايد و سرانجامي را در برگيرد كه ساير برنامه‌هاي انجام نشده داشته‌اند.
او درباره انتخاب نامي با عنوان "حمايت از توليد ملي" براي سال جاري گفت: انتصاب عناوين براي سال‌ها اقدامي هوشمندانه است كه توسط مقام معظم رهبري انجام مي‌شود و امسال نيز برحسب برخي شايعه‌ها مبني بر گسترش تحريم و تنگناهاي اقتصادي، بهترين عنوان و شعار براي هدايت حركت مردم و اقدامات كلان كشوري، حمايت از توليد داخلي بود تا بتوانيم بار ديگر ثابت قدمي خود را در حركت به سمت خودكفايي به رخ جهانيان بكشانيم.
به گفته او البته برخي حرف و حديث‌ها بر سر گسترش تحريم‌ها عامل مثبتي براي جدي گرفتن اين شعار تلقي مي‌شود و مي‌تواند سرعت ما را در حركت به سمت آن افزايش دهد. وي درباره طرح‌هايي هم‌چون شبكه ملي اطلاعات خاطرنشان كرد: اقداماتي همچون شبكه ملي اطلاعات نيز در سال‌هاي اخير مطرح شده است كه درواقع همان توليدات داخلي به شمار مي‌روند و امسال مي‌تواند فرصتي براي اجراي برخي طرح‌هاي نيمه كاره همچون شبكه ملي اطلاعات باشد.
اين كارشناس فناوري اطلاعات درباره رسالت شبكه ملي اطلاعات و ضرورت آن تصريح كرد: در وهله اول اجراي كامل آن برحسب محتواي داخلي مي‌تواند بسيار موثر باشد چراكه تمام قد در برابر شبكه‌هاي عظيمي چون اينترنت كنوني و شبكه‌هاي داخلي برخي كشورها قرار مي‌گيرد ولي از سويي ديگر بايد به قدري دانش توليد محتوا را جدي گرفت تا بتوانيم ظرف مدت كوتاهي شبكه را پربار كنيم و وابستگي به شبكه‌هاي خارجي را بكاهيم.
او افزود: توليد اطلاعات در فضاي مجازي با ارزش است و از اين رو بايد فضايي را ايجاد كرد كه انگيزه كافي براي توليد اين حوزه شكل بگيرد كه البته لازمه اين كار اختصاص منابع دولت براي اختصاص به پروژه‌هاي اين حوزه است.
هاشمي در پايان ابراز كرد: بسياري توانمندي‌هاي خود را بر اين گذاشته‌اند تا زمينه فعاليت‌هاي داخلي كشور را كند كنند اما ما بايد به رسالت واقعي خود عمل كرده و بي اعتنا به تمامي چالش‌ها هدف را دنبال كنيم تا به اميد خدا بي‌نياز از تمامي وابستگي‌هاي كنوني به برخي كشورهاي خارجي، توليدات‌مان را در حوزه‌هايي كه توانمندي آن را داريم، مديريت كنيم.

نظرات : 0

ثبت نظر

48899