۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

شبكه ملي اينترنت نيازهاي كشور را برآورده مي‌كند

به گزارش ICTPRESS ؛ حسين طالبي، اظهار كرد: فعاليت‌هايي مثل تجارت الكترونيكي، كسب و كار الكترونيكي، بانكداري الكترونيكي و به طور كلي همه تعاملات داخلي كشور با اينترنت ملي با سرعت بسيار بالا انجام مي‌شود، بنابراين راه‌اندازي اين شبكه بسيار مهم و ضروري است.
وي تاكيد كرد: با آغاز به كار اين شبكه، بهانه‌هاي بسياري كه دررابطه با كندي فعاليت‌هاي بانكداري الكترونيكي،‌ دوركاري الكترونيكي و يا تجارت الكترونيكي مطرح بود، از بين مي‌رود و بستر امن با سرعتي بسيار بالا و مبتني بر پروتكل شبيه اينترنت ايجاد مي‌شود كه بدون هيچ گونه نگراني نيازهاي كشور را برآورده مي‌سازد.
او با بيان اينكه توسعه و كاربرد فناوري اطلاعات در ايران اگر بخواهد برمبناي فناوري‌ها و نيازهاي روز كشور انجام شود، به بستر ارتباطي گسترده ملي و با سرعت بسيار بالا نياز دارد، ادامه داد: به عنوان مثال دولت الكترونيكي، كسب و كار الكترونيكي، سلامت الكترونيكي، بانكداري و تجارت الكترونيكي و ساير سرويس‌هاي الكترونيكي كه بايد در كشور به شهروندان و سازمان‌هاي مختلف ارائه شود، بايد در بستر امن و پرسرعت انجام شود كه اين بستر الزاما بستر اينترنت نيست بلكه بستري طبق پروتكل اينترنت است.
عضو شورای عالی انفورماتیک کشور گفت: اينترانت ملي بستر اختصاصي ملي و مبتني بر پروتكل اينترنت است كه اصطلاحا به آن اينترانت ملي مي‌گويند. بنابراين جزو الزامات و پيش نيازهاي گسترش سرويس‌هاي الكترونيكي در كشور محسوب مي‌شود كه اگر اين شبكه نباشد، مجبوريم از بستر اينترنت پرسرعت استفاده كنيم كه طبيعي است اينترنت شبكه‌اي ناامن است و از ابعاد مختلف از جمله ابعاد سياسي و اجتماعي با تهديدهايي مواجه است.
طالبي ادامه داد: دولتمردان و مسئولان زياد به استفاده از شبكه پرسرعت اينترنت راغب نيستند و خيلي از كشورها هم با چنين مشكلي روبرو بودند كه به همين دليل شبكه گسترده‌اي شبيه اينترنت با پروتكل اينترنت به نام اينترنت ملي را ايجاد كردند.
وي گفت:‌ با آغاز به كار اين شبكه هر فرد و يا هر سازماني با سرعت بالا دسترسي خواهد داشت، در ضمن مي‌توان اين شبكه را به گونه‌اي ايجاد كرد كه به شبكه اينترنت هم متصل شود ولي نه با سرعت بالا بلكه در حد تامين نيازهاي پژوهشگران و با سرعت متوسط.
اين كارشناس ابراز داشت: ‌خيلي از كشورها در اين زمينه فعاليت كردند به عنوان مثال كشور چين شبكه‌اي كاملا اختصاصي دارد و خيلي از قابليت‌هاي اينترنت را شبيه‌سازي و استفاده مي‌كند و در ديگر كشورها نيز اين گونه است و صدا و سيما مي‌تواند نقش بسيار مهمي در اين زمينه داشته باشد كه متولي اصلي توليد محتوا در كشور محسوب شده و مي‌تواند نقش بسياري مهمي در اين زمينه داشته باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

38430