۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

تمايز سلول‌هاي بنيادي به سلول‌هاي غضروف توسط محققان ايراني

به گزارش ICTPRESS به نقل از ايسنا؛ مطهره سادات حسيني، دانش آموخته كارشناسي ارشد بيومتريال دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير در خصوص تحقيقات پايان‌نامه خود گفت: بافت‌هاي مهندسي شده اگر چه تنها راه براي درمان بيماراني كه از آسيب بافتي رنج مي‌برند نيست، اما مدل‌هايي را براي مطالعه‌ تكامل و آسيب بافتي فراهم مي‌آورد.
وي افزود: توانايي بافت غضروف براي ترميم خود به خودي بسيار محدود بوده كه به دليل عدم وجود رگ و فعاليت متابوليكي سلول‌هاي بالغ آن است. براي ايجاد بافت غضروف محققان سامانه‌ سلول "داربست پليمري" بيوراكتور را به كار برده‌اند.
بيوراكتور مهندسي بافت، نقش مهمي را در خواص نهايي بافت مهندسي شده به عهده دارد. همچنين محيط بيوراكتور اثر مستقيمي روي يكنواختي كشت سلول داخل داربست‌هاي سه بعدي به همراه حفظ فنوتيپ كندروسيت دارد.
حسيني درباره نتايج بررسي‌هاي صورت گرفته در اين پايان نامه خاطرنشان كرد: بررسي‌هاي برون تن نشان مي‌دهد كه تحريكات مكانيكي توليد كندروسيت به روش تمايز سلول‌هاي بنيادي يا كشت سلولي كندروسيت‌ها افزايش مي‌يابد. در بافت طبيعي بارگذاري فشاري ماتريس خارجي سلولي، سلول‌ها را در معرض فشار اسمزي، فشار هيدروستاتيك، تنش، كرنش و جريان سيال قرار مي‌دهد.
وي ادامه داد: همچنين شواهدي وجود دارد كه حاكي از كاربرد تحريكات فيزيكي، مكانيكي براي تمايز به بافت غضروف است از جمله تحريكات فشاري يا برشي سلول‌هاي بنيادي براي ايجاد بافت غضروفي، هر يك به صورت جداگانه مطالعه شده‌اند.
حسيني با بيان اينكه در اين پايان‌نامه تلاش شده تا با تركيب بارگذاري فشاري و برشي سلول‌هاي مزانشيمال حيواني يا انساني به سلول‌هاي كندروسيت تمايز داده شده و رفتار سلول‌هاي تمايز يافته مورد مطالعه قرار گيرد، خاطرنشان كرد:‌ اين پروژه در خصوص استفاده از سلول‌هاي بنيادي مشتق از بافت چربي بود كه در آن تصميم داشتيم تا آن را به سمت بافت كندروسيت (بافت غضروف) كه براي درمان بيماري‌هاي مفصلي كاربرد دارد، تمايز دهيم.
وي با اشاره به اينكه در اين طرح از روش‌هاي مكانيكي و شيميايي (بارگذاري‌هاي مكانيكي و فاكتورهاي شيميايي و بدون استفاده ازداربست) استفاده شده است، گفت: در اين پروژه تنها نتايج بيان ژن را بررسي كرده و پارامترهاي ديگري مانند پروتئين‌ها بررسي نشده است و اميدواريم تا با تغيير ستاپ آزمايش بتوانيم فاز نهايي اين پروژه را كه بررسي بيان پروتئين‌ها در اين تمايز سلولي است به انجام برسانيم.
اين دانش آموخته كارشناسي ارشد بيومتريال دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي اميركبير در پايان اظهار كرد: در حال حاضر نتايج بيان ژن در عكسبرداري‌هاي صورت گرفته و همچنين پروفيل‌هاي بيان ژن نشان داد كه سلول مزانشيم تغيير پيدا كرده و از حالت مزانشيم به سمت بافت كندروسيت تغيير ژن داده است اما براي اين كه يك بافت داشته باشيم بايد بيان پروتئين‌ها را نيز بررسي كنيم.

نظرات : 0

ثبت نظر

75592