۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

هدفمندسازي پژوهش و فناوري در راس برنامه‌هاي سال جاري وزارت علوم است

اعلام كرد: هدفمندسازي پژوهش و فناوري در راس برنامه‌هاي سال جاري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در حوزه پژوهش است.
به گزارش ICTPRESS به نقل از ايسنا؛ دكتر محمد مهدي‌نژاد نوري،‌ اظهار كرد: در راستاي تبديل علم به ثروت و هدفمندسازي پژوهش‌ها به دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشي ابلاغ شده تا پژوهش‌هايي را مورد حمايت قرار دهند كه نياز محور بوده و فرايند و مراحل تبديل آن به محصول برطرف كننده‌ نياز بازار مشخص باشد. همچنين دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي بايد از همه ابزارها براي تقويت ارتباط با صنعت، استفاده كنند تا حجم بيشتري از قراردادهاي صنعتي در دانشگاه‌ها منعقد شود.
وي ادامه داد: اين در حاليست كه هم اكنون برخي از دانشگاه‌ها از قراردادهاي منعقده با صنعت 10 تا 15 درصد حق بالاسري دريافت مي‌كنند كه اين خود باعث كاهش حجم قراردادهاي منعقده با صنعت مي‌شود؛ اما بر اساس برنامه‌هاي جديد دانشگاه‌ها بايد از ابزارهاي تشويقي و حمايتي در اين راستا به جاي دريافت بالاسري استفاده كنند تا استادان و دانشگاهيان براي آوردن قراردادهاي صنعتي به داخل دانشگاه‌ها ترغيب شوند.
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري، اعزام استادان و اعضاي هيات علمي دانشگاه به دستگاه‌هاي اجرايي و كارخانجات و صنايع داخلي براي گذراندن فرصت هاي مطالعاتي را از ديگر برنامه‌هاي اين معاونت برشمرد و بيان كرد: يكي ديگر از بحث‌ها و موضوعات مورد تاكيد در سال جاري، حضور موثر دانشگاهيان در زمينه‌ي توسعه‌ي شركت‌هاي دانش بنيان است تا همان گونه كه قانون اجازه داده ، استادان و دانشجويان بتوانند با طرح ايده‌هاي محوري نسبت به تاسيس شركت‌هاي دانش بنيان اقدام كنند كه اين امر خود مي‌تواند ضمن ايجاد كارآفريني، فضايي را براي دانشگاهيان و فارغ‌التحصيلان فراهم آورد تا دستاودها و ايده‌هاي خود را به توليد ملي تبديل كنند.
مهدي‌نژاد اظهار داشت: مديريت حرفه‌اي پژوهش و فناوري در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي يكي ديگر از ضرورت‌هاي حركت به سمت اقتصاد دانش بنيان و تقويت توليد ملي است و در گذشته دانشگاه‌ها و موسسات به صورت سنتي و با ساختاري ثابت توسط معاونت پژوهشي و فناوري اداره مي‌شدند اما اين ساختار و فرايندها نمي‌توانست پاسخگوي كارهاي بزرگ باشد. بنابراين بايد سعي كنيم هم مديران خبره پژوهش و فناوري در دانشگاه‌ها را به كار گيريم و هم فرايندهاي مشوق و كمك كننده تعريف كنيم تا بتوانيم از تمام ظرفيت‌هاي موجود بهره ببريم.
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين كه آيين‌نامه‌هاي بسياري مانند آيين‌نامه‌ تشويق مقالات، آيين‌نامه‌ فرصت مطالعاتي، آيين‌نامه‌ ارتقاء اعضاي هيات علمي و اساتيد و ... در سال گذشته اصلاح شده است، اظهار كرد: اين آيين‌نامه‌ها به نحوي تغيير يافته و در اختيار روساي دانشگاه‌ها و موسسات قرار داده شده است تا بتوانند از همه ابزارهاي لازم براي سوق دادن اعضاي هيات علمي و دانشجويان به سمت پروژه‌هاي كاربردي نياز محور استفاده كنند.
مهدي‌نژاد درادامه افزود: در آيين نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي و اساتيد بيشترين امتياز را براي ارتقا به مقالات كاربردي و يا پروژه‌هاي كاربردي در نظر گرفته‌ايم و اين موضوع به عنوان يك حق وتو در نظر گرفته شده كه اگر عضو هيات علمي نتواند يك پروژه ملي را انجام دهد؛ ارتقاء پيدا نكند. همچنين در زمينه پرداخت گرنت، برخلاف گذشته كه در بين همه اساتيد توزيع مي‌شد، تنها به پروژه‌هاي مورد تاييد دانشگاه‌ها و به نسبت نيازمحور بودن آن‌ها اختصاص مي‌يابد.
معاون پژوهشي و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پايان با اشاره به توصيه‌ مقام معظم رهبري نسبت به هدفگذاري براي رسيدن به نقطه «كاربردي شدن 90 درصد مقالات توليد شده» اظهاري اميدواري كرد تا بتوان در سال‌هاي آينده و با تلاش همه دانشگاه‌ها و موسسات شاهد تحقق اين مهم بوده و بيش از 90 درصد مقالات توليد شده كاربردي باشند.

نظرات : 0

ثبت نظر

40480