۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

سوئیچ تمام ‌نوری شبکه‌های فیبر نوری در دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد

به گزارش ICTPRESS به نقل از ايسنا؛ حمزه بیرانوند، طراح این سوئیچ نوری درباره کارکرد چنین سوئیچی توضیح داد: سوئیچ نوری می‌تواند بدون آنکه نیازی به تبدیل سیگنال‌های پرسرعت نوری به سیگنال‌های الکترونیکی باشد، آنها را پردازش کند و به این ترتیب از بروز تأخیر در پردازش اطلاعات و کاهش ظرفیت شبکه‌های فیبر نوری جلوگیری می‌کند.
به گفته این دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریف در فناوری‌های فعلی برای ارسال پرسرعت اطلاعات از طریق فیبر نوری، سیگنال‌های پرسرعت نور به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌شوند تا با استفاده از پردازشگرهای الکترونیکی قابل پردازش باشند.
این فرآیند به شدت از ظرفیت شبکه‌های فیبر نوری می‌کاهد و سرعت انتقال اطلاعات را پایین می‌آورد.
وی با اشاره به اینکه فیبر نوری یک بستر بسیار مناسب برای انتقال اطلاعات حجیم است، خاطرنشان کرد: اشکال بزرگ استفاده از شبکه‌های فیبر نوری این است که در حوزه نور مانند حوزه الکترونیک از ادوات پیشرفته خبری نیست به همین دلیل کار بر روی سیگنال‌های نوری بسیار پردردسر است.
بیرانوند در این‌ زمینه توضیح داد: به عنوان مثال در حوزه نور مانند حوزه الکترونیک نمی‌توان حافظه داشت و اطلاعات نوری را مانند اطلاعات الکترونیکی در ابزاری مانند RAM ذخیره کرد؛ به همین دلیل تمرکز اصلی محققان حوزه مخابرات نوری بر این است که بتوانند ادواتی با کارکرد ادوات الکترونیکی طراحی کنند.
این پژوهشگر جوان که با این طرح رتبه دوم پژوهش‌های کاربردی جشنواره خوارزمی را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: در این سوئیچ تمام نوری با استفاده از روش (Optical Code Division Multiple Access (OCDMA شرایطی فراهم شد تا دیتاهای مختلف چندین کاربر شبکه با هم تسهیم شوند و از طرفی سوئیچ به گونه‌ای طراحی شد که عملیات حمل‌ونقل و مسیریابی در شبکه را نیز انجام دهد.
وی ادامه داد: در شبکه‌های فیبر نوری که ستون فقرات زیرساخت شبکه‌های رایانه‌یی محسوب می‌شوند، ترافیک دیتا حجم و تنوع زیادی دارد و این ناشی از رشد روز افزون کاربردهای چندرسانه ای مانند ویدئو کنفرانس، بازی‌های اینترنتی، پخش آنلاین و غیره است.
به همین دلیل شبکه باید قابلیت انتقال دیتا‌های چند کلاسه، یعنی با کیفیت و نرخ انتقال متفاوت را داشته باشد که این سوئیچ نیز چنین ویژگی‌ای را به شبکه می‌دهد. این ویژگی سئویچ نوری در واقع قابلیت Multi Service Transmission را در شبکه فراهم می‌کند.
به گفته بیرانوند، شبکه‌های تمام نوری همواره با مشکل تعداد کاربران همراه هستند اما برای بالا بردن ظرفیت شبکه در این سوئیچ از سیگنالینگ چندسطحی یا چندتوانی استفاده شده که می‌تواند کاربرهای مختلف را به چند دسته تقسیم کند و در هر دسته یک سطح از توان انتقال اطلاعات را داشته باشد.
گیرنده‌های مرسوم نیز در این سیستم با کمی تغییر، ظرفیت کلی شبکه را بالا برده‌اند.
سوئیچ طراحی شده توسط وی در آزمایشگاه شبکه‌های نوری دانشکده برق دانشگاه شریف با راهنمایی دکتر جواد صالحی(پر استنادترین دانشمند ایرانی در ISI) انجام شده است که او خود از صاحب‌نام‌ترین دانشمندان دنیا در حوزه(Optical Code Division Multiple Access (OCDMA) است.

نظرات : 0

ثبت نظر

70845