۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

سئول (پايتخت كره جنوبي)، برترين شهر الكترونيكي جهان

شبكه‌هاي ارتباطي نوين و در راس آنها شبكه‌ي جهاني اينترنت، فضاهاي مجازي را در اشكال گوناگون آن پديد آورده‌اند و در كل باعث پديد آمدن جهاني مجازي شده‌اند.
به گزارش ICTPRESS ، از شهر الكترونيكي تعريف‌ها و دسته‌بندي‌هاي گوناگوني ارايه شده است؛ ولي در يك تعريف كلي شهر الكترونيكي، شهري است كه شهروندان آن بتوانند از خدمات الكترونيكي ارايه شده، كه بخش زيادي از آن بايد به صورت آنلاين ارايه شود، در تمام مدت شبانه‌روز بدون محدوديت مكاني با شيوه‌اي مطمئن و ايمن بهره‌مند باشند.
شهروند الكترونيك كيست؟
انسان‌ها در طول زندگي خود و بنا به مسووليت‌هاي فردي و اجتماعي خود نقش‌هاي متفاوتي ايفا مي‌كنند. براي هر يك از ما در نقش پدر، مادر، فرزند، كاسب، تاجر، كارمند، مدير، توليدكننده، دانشجو، معلم، استاد، رييس دانشگاه و دهها نقش كوچك و بزرگ ديگر وظايفي متصور است كه به صورت روزمره به آنها مي‌پردازيم. در اين ميان، شهروند الكترونيك كسي است كه توانايي انجام وظايف روزمره‌اي را كه ايفاي نقش‌هاي متفاوت در زندگي براي او به وجود مي‌آورد، با كمك ابزارهاي الكترونيكي داشته باشد.
بنياد بين‌المللي ICDL كه نمايندگي آن را در ايران،‌سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش برعهده دارد،‌استاندارد آموزشي و مهارت‌هاي پايه‌ي شهروند الكترونيكي Ecitizen را اينگونه اعلام كرده است: شهروند الكترونيك كسي است كه حداقل دانش لازم در رابطه با مفاهيم پايه‌ي ICT، حداقل توانايي لازم در به كارگيري سيستم‌هاي عامل ويندوز و واژه‌پرداز مايكروسافت، توانايي كافي براي برقراري ارتباط با اينترنت و وب جهان گستر، توانايي مبادله‌ي پيام‌هاي الكترونيكي از طريق پست الكترونيكي، توانايي كافي براي يافتن اطلاعات از طريق موتورهاي جست‌وجو در وب، توانايي تكميل فرم‌هاي آنلاين اينترنتي و انجام كارهاي روزمره‌ي مختلف از طريق شبكه را داشته باشد.
در برنامه‌ پنج ساله‌اي كه از سوي اتحاديه‌ي اروپا در ارتباط با شهروند الكترونيك تدوين شده است، تمامي شهروندان اروپايي و حتي ناتوانان جسمي خواهند توانست تا سال 2010 از خدمات دولت به صورت الكترونيكي استفاده كنند.
در حال حاضر سئول (پايتخت كره جنوبي) برترين شهر الكترونيكي جهان به شمار مي‌آيد كه در آن 500 نوع خدمت آنلاين قابل دسترسي است. در اين شهر، از پنج خانوار كره‌اي، چهار خانوار به اينترنت پرسرعت (صد مگابايت در ثانيه يا بالاتر) دسترسي دارند. از هر 10 شهروند بالغ، 9 نفر تلفن همراه دارند و از چهار سال پيش در اين شهر، امكان تماشاي برنامه‌هاي تلويزيوني از طريق تلفن همراه و در داخل خودروها فراهم ‌آمده است.
به گزارش ICTPRESS ، شهرهاي توكيو، سيدني، ميلان، لندن، ملسينكي، كپنهاگ، دبي و دوبلين از ديگر شهرهاي الكترونيكي معروف جهان هستند.

نظرات : 0

ثبت نظر

34423