۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

به لحاظ توسعه‌ ICT دررده‌هاي متوسط جهاني قرار داريم

 به گزارش ICTPRESS ، در حوزه‌ دولت الكترونيكي، كشورمان در بين 217 كشور جهان، رده 89 را به خود اختصاص داده است. براساس آمارها (سال 2007) بيش از نيمي (53 درصد) از كاربران اينترنت در خاورميانه، يعني رقمي برابر 18 ميليون كاربر، ايراني بوده است.
بنابراين با توجه به قابليت‌هاي ايجاد شده در كشور مي‌توان گفت در صورت آماده شدن بسترهاي مناسب، ايران به لحاظ بهره‌گيري از مهارت‌هاي دنياي الكترونيكي از ظرفيت بسيار بالايي برخوردار است. در ايران شهرهاي كيش، مشهد، تهران، اصفهان، بم، تبريز، شيراز، كرمان، يزد، بهشهر، سيرجان و اراك گام‌هاي بلندي را براي الكترونيكي شدن برداشته‌اند.

 بانكداري الكترونيكي، ركورددار خدمت در شهر الكترونيكي
بنا به گزارش‌هاي منتشر شده، خدماتي كه از طريق بانكداري الكترونيكي عرضه مي‌شود، با 351 خدمت از بيشترين تنوع و گوناگوني برخوردار است. پس از آن، خدمات ارايه شده توسط دولت و نهادهاي حكومتي، خريد و فروش اينترنتي، بيمه و بورس، شهرداري، كتاب و رسانه، بهداشت و سلامت ورزرو اينترنتي به ترتيب در مقام‌هاي بعدي قرار دارند.
گفتني است؛ با شكل‌گيري  مسايل جديد ارتباط جمعي و توسعه فناوري‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي، تحولات بزرگي در زندگي بشر ايجاد شده است،شبكه‌هاي ارتباطي نوين و در راس آنها شبكه‌ جهاني اينترنت، فضاهاي مجازي را در اشكال گوناگون آن پديد آورده‌اند و در كل باعث پديد آمدن جهاني مجازي شده‌اند.
 به گزارش ICTPRESS ، از شهر الكترونيكي تعريف‌ها و دسته‌بندي‌هاي گوناگوني ارايه شده است؛ ولي در يك تعريف كلي شهر الكترونيكي، شهري است كه شهروندان آن بتوانند از خدمات الكترونيكي ارايه شده، كه بخش زيادي از آن بايد به صورت آنلاين ارايه شود، در تمام مدت شبانه‌روز بدون محدوديت مكاني با شيوه‌اي مطمئن و ايمن بهره‌مند باشند.
شايان ذكر است؛ در برنامه‌ي پنج ساله‌اي كه از سوي اتحاديه‌ي اروپا در ارتباط با شهروند الكترونيك تدوين شده است، تمامي شهروندان اروپايي و حتي ناتوانان جسمي خواهند توانست تا سال 2010 از خدمات دولت به صورت الكترونيكي استفاده كنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

21090