۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

شهروند خبرنگار پدیده دنیای دیجیتالی امروز

بسیاری از عکس ها از زلزله اندونزی  و تصاویر ویدئویی از تظاهرات دانش آموزان در دانشگاه کالیفرنا و صدها هزار رویداد دیگر  نخستین بار توسط مردم عادی و با ابزار آلات دیجیتالی در دسترس، مخابره شده  و در اختیار خبرگزاری ها و دیگر رسانه های بزرگ بین المللی قرار گرفته است .
به گزارش ICTPRESS به نقل از MyWire.com ، شهروندان خبر نگار (Citizen-journalists) در دنیای دیجیتالی امروز به افرادی گفته می شوند که با ابزار آلات دیجیتالی خود و بدون تقاضای مزایای مالی اخباری را که روزانه با آنها مواجه می شوند و برایشان جالب است ، برای رسانه های خبری مخابره می کنند . در این تعریف آمده است که امروزه در دنیای مطبوعات ، مخاطب ها تنها به خواندن مطالب بسنده نمی کنند و خود به تولید محتوای خبری نیز کمک می کنند .
طبق گفته برخی متخصصان در بسیاری مواقع شهروندان معمولی داستان هایی در وبلاگ ها نقل می کنند ، در توئیتر توئیت می کنند ، اخباری به دیگر وب سایت های اجتماعی از جمله فیس بوک می فرستند و یا فایل های ویدئویی به یوتوب ارسال می کنند که دست یابی به آنها برای بسیاری رسانه های خبری در اسرع وقت ودر کوتاهترین زمان امکان ناپذیر است .
امروزه از آنجا که جمعیت گسترده ای از مردمان جهان به گوشی های تلفن همراه مجهز به دوربین های دیجیتالی دسترسی دارند پدیده شهروند دیجیتالی به طرز چشمگیری قدرت یافته و حتی می توان اقرار کرد که در دنیای مطبوعات امروز حساب عمده ای بر روی قدرت بی پایان شهروند دیجیتالی باز شده است .
طبق گفته " ریچارد سامبروک" ، یکی از مدیران شبکه خبری بی بی سی ، پس از بمب گذاری متروی  سال 2007 لندن به اندازه ای پیام متنی ، عکس ، فایل ویدئویی و ایمیل در اختیار شبکه های خبری از جمله بی بی سی قرار گرفت که صراحتاً می توان گفت  دسترسی به این میزان مطالب برای خبرنگاران این شبکه های خبری در اسرع وقت کاملا امری غیرممکن بود .
بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که حرفه خبرنگاری در سالهای اخیر و تحت تاثیر دیجیتالیزه شدن ابزار آلات تهیه خبر و مخابره آنها با تغییرات و دگرگونی های بی سابقه ای روبرو شده و پدیده شهروند خبرنگار یکی دیگر از فاکتورهایی است که تغییرات عمده ای در این حرفه پدید آورده است و به نظر می رسد که با افزوده شدن تعداد خبرنگاران غیر حرفه ای تعداد گوش ها و چشم های جمع آوری کننده اطلاعات رو به فزونی است و این امر بی شک شانس دسترسی به اطلاعات از هر نقطه جهان را افزایش خواهد داد .
 
 

 

نظرات : 0

ثبت نظر

39886