۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ اردیبهشت

مشاور پروژه ملی ابر ایران: حجم بالقوه بازار خدمات ابری ایران ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS، هفته گذشته (٢۴ دی‌ماه) پروژه ملی «ابر ایران» در قالب تفاهمنامه‌ای بین دولت و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ٢ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان رونمایی شد. در پروژه ملی «ابر ایران» آورده دولت ۵٠٠ میلیارد تومان است و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده است. تیم‌هایی که برای انجام این پروژه انتخاب شدند در قالب دو کنسرسیوم و حضور شرکت‌های آسیاتک، ژرف‌نگر و ابر زس به عنوان دو اپراتور ابری کشور که کار خود را آغار کردند.

 

 

 


یک هفته پس از رونمایی پروژه مذکور، عصر سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه، شرکت‌های آسیاتک، ژرف‌نگر و ابر زس در قالب نشست خبری «پروژه ملی ابر ایران» به ارائه جزئیات این همکاری پرداختند.

 علی شیرازی مشاور برنامه‌ریزی پروژه ابر ایران با بیان اینکه در برخی از استان‌ها دیتاسنتر‌هایی توسط دولت راه اندازی شده، اما بلااستفاده مانده بود، هدف این پروژه را استفاده از توان بخش خصوصی برای احیای این ظرفیت‌ها عنوان کرد.

وی افزود: تمرکززدایی در حوزه خدمات ابری، افزایش پایداری زیرساخت‌ها در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات، صرفه جویی ارزی و ارائه خدمات ابری به دستگاه‌های دولتی، خصوصی و تولیدکنندگان محتوا از جمله اهداف پروژه ابر ایران است.

شیرازی تصریح کرد: بازار خدمات ابری ایران فضای رشد زیادی دارد تا جایی که حجم بازار بالقوه خدمات ابری ایران بین ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این کنسرسیوم در نظر دارد پس از آغاز سرویس‌دهی، به مدت ۷ سال سرویس خود را ارائه کند و پس از آن اگر مشتریان از خدمات ارائه شده رضایت داشتند، می‌توانند به مدت ۷ سال دیگر آن را تمدید کنند. سرمایه‌گذاری در مراکز داده دولتی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود تجهیزات خریداری شده بخش خصوصی پس از ۷ سال متعلق به دولت خواهد بود.
وی با تاکید بر این‌که دولت در این پروژه سرمایه‌گذاری نقدی نخواهد کرد، گفت: دولت زیرساخت‌های مراکز داده خود را برای توسعه در اختیار بخش خصوصی می‌گذارد و سود مشارکت توسط بخش خصوصی به دولت پرداخت می‌شود.
فرزانه ابوالفضل قائم مقام مدیرعامل شرکت آسیاتک و رئیس مرکز نوآوری و تحول دیجیتال بیان کرد: خدمات ابری به حجمی که در پروژه ابر ایران تعریف شده ختم نمی‌شود و این تنها شروع این بازار است؛ روند جهان نشان می دهد که این بخش به شدت در حال توسعه است.
حمید یزدانی مدیرعامل شرکت امید ژرف‌نگر با بیان اینکه سرعت و کیفیت مراکز ذخیره داده که در اختیار سازمان فناوری اطلاعات است مطلوب نیست، هدف بخش خصوصی از ورود به این عرصه را تلاش برای ارتقای کیفیت دیتاسنتر‌ها دانست.
وی تاکید کرد: هزینه خرید سرور با اجرای پروژه ملی ابر ایران کاهش چشمگیری خواهد داشت و دسترسی سریع و آسان به اینترنت فراهم می‌شود.
وی گفت: با سرمایه‌گذاری اولیه کنسرسیوم، باید دیتاسنتر‌های قدیمی و بلااستفاده که عمدتا خاموش هستند را بازسازی کنیم. اعتماد لازم به شرکت‌های خدمات ابری در کشور ایجاد نشده است، همکاری سازمان فناوری اطلاعات و بخش خصوصی باعث می‌شود تا سازمان‌های دولتی به شرکت‌های خدمات ابری اعتماد کنند.
 سید محسن سید صالحی مدیرعامل ابر زس بیان کرد: یکی از مشکلات اصلی استارت‌آپ‌ها تأمین تجهیزات و سخت‌افزار است که در پروژه ملی ابر ایران توجه زیادی به این حوزه شده و در تلاش هستیم تا با ارائه خدمات ابری شرکت‌های مختلف ایرانی را از مشکلات واردات آسوده سازیم و در واقع مسیر توسعه آن‌ها را هموار سازیم.
فرزانه ابوالفضل ضمن اشاره به، سه مرحله ارزیابی توان اجرایی، ارزیابی توان مالی، و تنظیم پیشنهاد فنی و تجاری شرکت کنندگان در مزایده، تجارب مکمل اعضای کنسرسیوم را عامل موفقیت آنها دانست.

نظرات : 0

ثبت نظر

96148