۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

خدمات ارزش افزوده اولین نیاز دولت همراه

محمدحسین واقف زاده ،مدیر عامل نخستین اپراتور پیام کوتاه کشور در گفتگو با خبرنگار ICTPRESS با اعلام این مطلب گفت:با فراگير شدن بحث پیام کوتاه در سال 83  ، متولي دولتي با نيت ساماندهي خدمات ارزش افزوده و تبليغات روي اين سرويس اقدام به عرضه اين سرويس به شركت‌ها كرد و اين آغاز راهي بود تا خدمات ارزش‌افزوده از سوي متولي اين امر با جنبه نه تنها تبليغاتي بلکه با نگرشی خدمات رسان فراگير شود.
وی پیام کوتاه را رسانه‌اي همراه و فراگير دانست که ماندگاري اثر محتوا در ذهن مخاطب و ارزان بودن از بارزترین  مزیت‌های آن است و خدمات آن خصوصا براي ارائه تبليغات در میان مردم گسترش مناسبی یافته است.
وي يادآور شد: با راه‌اندازی پيامك ،ارتباط غيرشنيداري و مكتوب برای کاربران فراهم شد که این ویژگی باعث شد سرويس دهنده‌هاي پيامك در مقابل نیاز کاربران خود اقدام به ارائه سرویس های اطلاع‌رساني در این قالب نمایند.
واقف زاده با اشاره به ضرورت نهادينه كردن اين سرويس در سيستم اپراتورهاي تلفن همراه كشور گفت: بزرگترین نیاز و مانع در راه توليد محتوا و ارائه خدمات در بستر تلفن همراه ، بومی سازی خط و زبان فارسی در لایه کاربردی این خدمت است، زیرا استفاده از زبان غیر فارسی بزرگترین مانع در استفاده رسمی و قابل قبول بویژه در سیستم های دولتی است که خوشبختانه مجموعه اپراتوری اول پیام کوتاه این نیاز را طی سالهای گذشته با طراحی و بکارگیری درگاه  بومی زبان فارسی برطرف کرده و قابلیت طراحی خدمات مورد نیاز را برای هریک از کاربران بسته به نیاز خاص آنها فراهم مینماید.
مدیر عامل شرکت رهیاب افزود: اين مسئله براي محقق شدن، نياز به سرمايه گذاري زيادي داشت چون درگاه‌هاي موجود در بازار ايران يا open source بودند و درجه فنی مناسبی نداشتند يا بايد براي استفاده خريداري مي شدند که هزینه‌های گزاف خریداری، توجیه هرگونه برنامه ریزی اقتصادی  را از بین میبرد و از سوی دیگر عدم پشتیبانی فنی کامل شرکتهای خارجی از محصولاتشان بخصوص بی توجهی به زبان فارسی مشکلات را دوچندان مینمود، به همین دلیل واحد توسعه و تحقیق رهیاب با تمرکز بر روی درگاه كاملاً بومي و ايراني، نسخه اول درگاه شركت را در سال 86 جايگزين درگاه خارجي کرد و در فاز بعد، با اتصال اين درگاه به سایر اپراتورهای تلفن همراه ، خدمات ارزش‌افزوده را برای تمامی کاربران فراهم نمود تا سرعت، کیفیت و قابلیت برنامه‌ریزی را براساس نیاز خود،بصورت همزمان داشته باشند.
مدیر نخستین اپراتور پیام کوتاه کشور  در ادامه با اشاره به توسعه همزمان درگاه پیام کوتاه مورد استفاده گفت: درگاه فعلي نسخه جدیدی از نسخه طراحی شده است که در مدت 8 ماه اخیر طراحي و پياده‌سازي شده و انواع قابلیتها و محصولات جدید به‌آن اضافه شده تا هم گام با اولین های دنیا امکان ارائه خدمات را به کاربران ایرانی داشته باشد و با همین نگرش  در سومين نمايشگاه و جشنواره رسانه‌هاي ديجيتالي رتبه اول كشور را به عنوان مبلّغ و مروج خط و زبان فارسي كسب كرده است.
وی ارسال انواع محتوا از جمله لینک، تصاویر خاص، اصوات ساده و . . .  را از ویژگیهای نسخه جدید برشمرد که سرعت  1000 پيامك درثانيه را پشتيباني مي‌كند و براي پشتيباني از تعداد کابران بالا طراحی شده و با قیمتی معادل 10% نمونه‌های خارجی کیفیتی را معادل و در برخی موارد بیشتر از سیستم های خارجی ارائه می نماید .
واقف زاده سال الگوي مصرف را مبناي طراحي و پياده‌سازي پروژه‌هاي سال جاري شركت عنوان نمود و گفت: استفاده صحيح از پيامك در بستر های مختلف مانند بانکداری، آموزش و از اين قبيل به كاهش  هزينه‌ها منجر شده و می‌تواند بعنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در کاهش ترافيك و آلودگي در شهرهای بزرگ مورد نظر قرار گیرد زیرا هم اکنون جامعه آمادگی و پتانسیل استفاده صحيح از پيام كوتاه بعنوان یکی از ابزارهای کاربردی را داشته و حتی در برخي از موارد آنرا در جهت برآورده كردن نياز روزمره استفاده می‌کند که این موضوع با توجه بیشتر و گسترش امکانات تبدیل به یکی از اجزاء لاینفک زندگی خواهد شد.
وی نرم افزار  Fbook را یکی از نمونه‌های طراحی شده براي آموزشگاه‌ها  عنوان کرد که از طريق آن برگزاري آزمون‌هاي آموزشگاه‌ها به راحتي قابل انجام است.
واقف زاده در پایان هدف اصلی نخستین اپراتور پیام کوتاه کشور را فرهنگ سازي برای استفاده از پیام کوتاه در جهت ارزش افزوده بجای تبليغات دانست و افزود: مدیران و برنامه ریزان هر سازمان و نهاد می‌توانند با ارائه نیازهای کاربردی خود، امکان سنجی پیاده سازی کسب و کار خود را در بستر پیام کوتاه از طریق این مجموعه و آدرس الکترونیک (www.rpg.ir) بررسی نمایند.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

36458