۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت

محقق نشدن توسعه فناوري اطلاعات

در اين راستا در قدم اول اختيار نگهداري خدمات ديتا، خريد، نصب و راه‌اندازي تجهيزات در استان‌ها به شركت‌هاي مخابرات استاني واگذار شد، البته لازم بود پيش از اين اقدام آموزش‌هايي نيز ارائه شود.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS، پس از تغيير سياست هاي كلان كشور نگاه به ارتباطات و تاسيس سازمان‌ تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، نظارت بر فعاليت بخش خصوصي و تنظيم مقررات رابطه بخش خصوصي و دولت، به اين سازمان واگذار شد، با ابلاغ سياست‌هاي خصوصي سازي، تصميم‌هاي جديدتري گرفته شد و دو بخش ديگر نيز از شركت‌ فناوري اطلاعات جدا شد. ايجاد هسته‌ مركزي انتقال داده در كشور به شركت زير ساخت‌ واگذار شد.
همچنين ارتباط رساني به عامه‌ مردم و مشتركان انتهايي نيز از شركت فناوري اطلاعات منفك و جزو وظايف شركت مخابرات ايران قرار گرفت.
در راستاي انجام فعاليت‌‌هاي شركت براي توسعه و بهبود فناوري اطلاعات، آسيب‌شناسي و بررسي‌هاي گسترده‌اي در سطح جامعه انجام شد. در عين حال با سازمان‌ها و نهادهاي دولتي ارتباط برقرار شد و در راستاي اجراي مصوبات هيات دولت و وزارت ICT براي توسعه‌ فناوري اطلاعات، بخش‌هايي كه در صورت حمايت مي‌توانند خدمات بهتر و موثرتري به مردم ارائه دهند. شناسايي شدند، موضوع مهمي كه در برخي موارد نمود دارد اين است كه در بسياري موارد، بستر ارائه خدمات فراهم شده است ولي كاربردها و خدمات رساني توسعه پيدا نكرده است؛ به عنوان مثال يكي از اين نهادها وزارت جهاد كشاورزي بود، وزارت جهاد كشاورزي قصد داشت خدماتي روي اين بستر ارتباطي به روستاييان ارائه دهد. اما با قابليت‌هاي آن آشنا نبود، به همين جهت شركت فناوري اطلاعات به عنوان مشاور و هماهنگ كننده وارد عمل شد و پروژه‌ مشتركي با اين وزارتخانه براي خدمت رساني به روستاها و نقاط محروم آغاز شد. البته اين پروژه متفاوت با بحث ICT روستايي است.
در واقع پروژه‌ ICT روستايي بستر ارائه خدمات را فراهم كرده است در اين ميان سعي شد با استفاده از امكانات موجود بر روي بستر ICT روستايي و فراهم كردن امكانات جديدتر، پروژه مذكور به نحو احسن عملياتي شود، وزارت جهاد كشاورزي هم تمام توانمندي‌ خود را به كار گرفت تا پروژه‌اي براي خدمات رساني بهتر و بيشتر به روستاها، مناطق محروم و دور افتاده انجام شود.
در كنار اين پروژه، با توجه به توان و قابليت‌ موجود در استان بوشهر و اعلام آمادگي استانداري اين استان، انجام پروژه‌هايي نيز در اين استان آغاز شد، در حقيقت اين طور ارزيابي شد كه استان بوشهر مي‌تواند بستر مناسبي براي معرفي يك طرح پيشگام در توسعه خدمات فناوري اطلاعات، دولت الكترونيكي و توسعه استفاده از فناوري اطلاعات در سطح آموزش و پرورش استانداردي وساير نهادهاي دولتي باشد.
نكته قابل توجه اين بود كه خوشبختانه اغلب نهادها در اين استان مانند آموزش و پرورش و بانك‌ها آمادگي لازم را داشتند و اين پروژه به سرعت آغاز شد، در ادامه با همكاري وزارت بهداشت، مراكز درماني هم به شبكه ارتباطي متصل شدند. به طور كلي پروژه در بخش‌هايي آغاز شد كه آمادگي لازم را داشتند و با كمك شركت‌ فناوري اطلاعات مي‌توانست به نتيجه‌ مطلوب برسد و يك تجربه موفق باشد. از ساير پروژه‌ها نيز مي‌توان از كمك به دانشگاه ها براي توسعه‌ شبكه‌ علمي به عنوان پروژه‌هاي حمايتي نام برد.

نظرات : 0

ثبت نظر

35156