۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

برنامه راهبردي فناوري اطلاعات

اين برنامه را با ارائه ماموريت، چشم‌انداز اهداف و راهبردهاي توسعه فناوري اطلاعات زمينه همگرايي فعاليت‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات در سازمان راايجاد مي‌كند. اين برنامه براساس اصول برنامه‌ريزي راهبردي و با بهره‌گيري از نظرات و ديدگاه‌هاي مديران سازمان تهيه مي‌شود به علاوه بر برنامه مذكور در راستاي اهداف و راهبردهاي سازمان شكل مي گيرد تا بتواند سازمان را در راستاي نيل به اهداف كلان خودياري رساند.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS ، سند راهبردي يا طرح جامع فناوري اطلاعات يك برنامه كلان بوده كه به دور از جزييات اجرايي تهيه مي‌شود و هدف آن هماهنگ كردن تمامي اقدامات فناوري اطلاعات در راستاي چشم‌انداز و اهداف كلان سازمان است، افزايش سرعت تغيير فناوري اطلاعات در حوزه سخت‌افزار، نرم افزار، سيستم‌هاي كاربردي و شبكه باعث شده كه ديدگاه‌هاي كوتاه مدت هر چند كه جامع و سازمان‌نگر باشند، كارايي لازم براي بهره‌گيري مناسب از فناوري اطلاعات و ارتباطات را نداشته باشند.
از آنجا كه فناوري اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال تغيير است وجود يك برنامه كاملا كلان و به دور از جزييات براي مشخص كردن سير حركت جامعه در مسير فناوري اطلاعات ضروري است چنين مشكلي با تدوين سند راهبردي فناوري اطلاعات مرتفع مي‌شود.
 سند راهبردي رهنمون واحدها و گروه‌هاي مختلف سازمان در راستاي توسعه فناوري اطلاعات خواهد بود طي فرايند تدوين سند، وضعيت موجود، نقاط ضعف و قوت فرصت‌هاي و تهديدهاي سازمان در حوزه فناوري اطلاعات شناسايي مي‌شوند و براي بهره‌گيري از نقاط قوت و فرصت‌ها و رويارويي با نقاط ضعف و تهديدها برنامه‌ريزي صورت مي‌گيرد، اين برنامه‌ها براساس نظرات مديران ارشد سازمان و در قالب چشم‌انداز، اهداف ، راهبردها سياست ها و طرح‌هاي اجرايي تدوين مي‌شوند. با بهره‌گيري صحيح از فناوري اطلاعات و ارتباطات مي‌توان از فرصت‌هاي ايجاد شده براي رشد و توسعه سازمان به نحو احسن استفاده كرد كه اين امر نيز در سند راهبردي مورد توجه قرار مي‌گيرد.
هماهنگ‌سازي فعاليت‌هاي صورت گرفته در راستاي فناوري اطلاعات، شناسايي ظرفيت‌هاي موجود در زمينه فناوري اطلاعات، شناسايي زيرساختار فناوري اطلاعات سازمان و برنامه‌ريزي جهت ارتقا و بهينه‌سازي آن در جهت بكارگيري مناسب و كيفي كاربردهاي متنوع فناوري اطلاعات، برنامه‌ريزي در جهت استفاده مناسب از فناوري اطلاعات به منظور هماهنگي در پيشبرد اهداف سازمان ، هدايت برنامه‌هاي توسعه فناوري اطلاعات در سطوح مختلف با تبيين چشم‌انداز ماموريت و سياست‌هاي هماهنگ مشخص و موثر از جمله اهداف با تبيين چشم‌انداز، ماموريت و سياست‌هاي هماهنگ، مشخص و موثر از جمله اهداف اصلي تدوين سند راهبردي فناوري اطلاعات است.

نظرات : 0

ثبت نظر

65660