۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

كاهش 42درصدي قيمت پهناي باندجهاني از سال 2008 تا 2009

با وجود كاهش قابل توجه در قيمت خدمات فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح جهاني، پهناي باند اينترنتي دور از دسترس بسياري از مردم در كشورهاي فقير به‌ويژه در آفريقا مانده است.
به گزارش ICTPRESS، در گزارش اتحاديه جهاني مخابرات (ITU) با عنوان "بررسي جامعه اطلاعاتي 2010 " كه به تازگي انتشار يافته، اين سازمان تاكيد كرده كه به دليل ارتباط نزديكي كه بين مصرف ICT و درآمد ملي وجود دارد، بيشتر كشورهاي فقير از نظر دسترسي به IT در رتبه‌هاي پايين قرار دارند.
همچنين گفته شده سبد قيمت ICT در سال 2009 كه تركيبي از متوسط قيمت تلفن ثابت، تلفن سلولاري و سرويس‌هاي پهناي باند اينترنتي براي 161 كشور بود، نشان مي‌دهد سرويس‌هاي پهناي باند ثابت با 42 درصد، بيشترين كاهش قيمت را در مقايسه با 25 درصد براي تلفن سلولاري و 20 درصد براي تلفن‌هاي ثابت داشته‌اند.
در حالي كه اينترنت پرسرعت اكنون تقريبا در تمامي كشورها موجود است، ITU تاكيد كرده كه ضريب نفوذ پهناي باند ثابت در كشورهاي در حال توسعه به ميزان اندك 5/3  درصد در مقايسه با 23 درصد در كشورهاي توسعه‌يافته، باقي مانده است.
بر پايه اين گزارش، گمان مي‌رود كشورهايي با سطح درآمد بالا براي خدمات ICT هزينه نسبتا كمي را پرداخت مي‌كنند، در حالي كه كشورهايي با سطح درآمد پايين پول نسبتا بيشتري مي‌دهند. سبد قيمت ICT به طور متوسط با 13 درصد از سرانه درآمد ناخالص ملي در سال 2009 برابر بوده كه از  5/1  درصد در كشورهاي توسعه يافته تا 5/17 درصد در كشورهاي در حال توسعه را دربرمي‌گيرد.
مقايسه منطقه‌اي قيمت‌هاي سرويس‌هاي پهناي باند ثابت اختلاف قابل توجهي را به‌ويژه بين آفريقا و مناطق ديگر نشان مي‌دهد. به‌طور متوسط يك اتصال اينترنت پرسرعت 500 درصد سرانه درآمد ناخالص ملي ماهانه در آفريقا است كه پهناي باند ثابت را براي بيشتر مردم در اين منطقه غيرقابل دسترس مي‌كند.
جالب است بدانيد در رتبه‌بندي جهاني ICT، سوئد براي دومين سال متوالي درصدر قرار دارد و لوكزامبورگ و كره، دانمارك، هلند، ايسلند، سوييس، ژاپن، نروژ و انگليس بدنبال اين كشور قرار گرفته‌اند اما تنها سه كشور آفريقايي موفق شده‌اند جزء صد كشور نخست در شاخص توسعه ICT در سال 2008 باشند كه عبارتند از سيشل (66)، جزيره موريس (72) و آفريقاي جنوبي (92)؛ تنها كشور آفريقايي كه افزايش قابل توجهي در استفاده از اينترنت و استفاده از پهناي باند ثابت يا سيار داشته است، نيجريه بوده است.
در پايان سال 2009 حدود 6/4 ميليارد مشترك تلفن سلولاري در جهان وجود داشت؛ همچنين 26 درصد از جمعيت جهان يا 7/1 ميليارد نفر از اينترنت استفاده مي‌كردند و بنابر پيش‌بيني ITU، اشتراك‌هاي تلفن همراه جهان در سال جاري ميلادي به بالاي پنج ميليارد مي‌رسد.
در هر حال يكي از شاخص‌هاي پيشرفت هر كشور در دنياي كنوني وضعيت ICT آن در مقايسه با ديگر كشورهاي جهان است و يكي از دلايلي هم كه باعث مي‌شود اين تكنولوژي در هر نقطه‌اي مورد اقبال عمومي قرار بگيرد قيمت مناسب اينترنت است. اينترنت بستر استفاده از خدمات حوزه مخابرات و فناوري اطلاعات محسوب شده و در كنار سرعت مناسب موجب افزايش آمار كاربران، درصد ضريب نفوذ خدمات IT و CT محور و در نهايت صعود يك كشور در رده‌بندي‌هاي بين‌المللي خواهد شد.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

40013