۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

نگاه جس جو به فعالیت زنان در اینترنت

به گزارش ICTPRESS به نقل از واحد تحقيق و توسعه جس جو : گسترش استفاده از اینترنت و كاركردهای مختلف این رسانه و افزایش تعداد كاربران اینترنتی در ایران و جهان كه بخش قابل ملاحظه‌ ای از آن مربوط به جامعه زنان است را نمی توان نادیده گرفت. زنان ایرانی پس از تثبیت خود در جامعه و مشارکت در امور اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی توانسته اند جایگاه بسزایی در دنیای وب برای خود اختصاص بدهند.
مركز آمار اینترنت جهان در فوریه 2005، تعداد كاربران اینترنتی در ایران را چهار میلیون ‌و هشتصد هزار نفر اعلام نمود كه 47 درصد این رقم را زنان و دختران ایرانی تشكیل می‌دادند.
زنان قشر عظیمی از مخاطبان این رسانه هستند. بنابراین زنان هم به عنوان تولید كننده و هم مخاطب مورد توجه این رسانه هستند و این رسانه باید به خواسته‌ های آنان توجه كند.
دسترسی آسان به اینترنت از هر مکان (خانه، محل کار، کتابخانه ها و دیگر مراکز عمومی) سبب شده است که زنان ایرانی در کنار آقایان امکان دسترسی به اینترنت را داشته باشند. البته باید توجه شود که توانایی مالی برای فراهم کردن سخت افزار و اینترنت لازم برای زنان خانه دار از مسائل قابل بررسی می باشد.
62 درصد دختران ایرانی به ‌طور متوسط 11 ساعت در هفته و حداقل 30 درصد نیز 20 ساعت در هفته از اینترنت استفاده می کنند. زنان ایرانی (در سنین مختلف) با انگیزه های متفاوت در اینترنت فعالیت دارند.
اینترنت می‌تواند بستری برای اشتغال و آموزش از راه دور زنان را فراهم كند.
به اشتراک گذاشتن دانسته ها و یافتن موارد تازه، گپ، آشنایی و ایجاد ارتباط و ... از مواردی است که زنان به آنها اهمیت خاصی می دهند و اینترنت به عنوان یک شبکه اجتماعی به این نیاز خانم ها پاسخ می دهد. در واقع اینترنت پاسخگوی گفتمان و یافتن تازه ها که از مهمترین علاقمندی های آنان محسوب می شود، می باشد.
وبلاگ نویسی و تولید محتوای الکترونیکی نیز از مواردی است که خانم های ایرانی پا به پای آقایان و حتی در مواردی بسیار حرفه ای تر از آنها به آن مشغول می باشند و بدین وسیله حرف های ناگفته خود را به اطلاع جامعه می رسانند و در جهت احقاق حق خود گام بر می دارند.
موتور جستجوی ایرانی جس جو در جهت فرهنگ سازی استفاده صحیح از اینترنت با ارائه سرویس جستجوی خود به هر ایرانی امکان تجربه جستجوی سریع و آسان را می دهد و نیازمندی های زنان ایرانی در ارائه سرویس ها (گپ و تالار گفتمان، کتابخانه و ارائه دیوان شعرای کهن و معاصر پارسی، راهنمای اماکن، آشپزی، پایگاه اطلاعات دارویی و بیماریها، انواع سرگرمی و فال و ...)  را در نظر داشته است و امیدوار است راه را برای حضور هر چه پر رنگ تر زنان ایرانی فراهم کند.
با مراجعه به وب سایت جس جو (به نشانی http://www.jasjoo.com) در روز تولد حضرت فاطمه (س) از بخش های متنوع آن استفاده کنید.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

66744