۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

تبديل اوراق مشاركت به اوراق الكترونيكي

در حال حاضر مشكلاتي مثل سرقت، مفقودي يا آتش‌سوزي براي اوراق وجود دارد و به دليل اينكه اين اوراق بدون نام هستند، هر كس آن‌ها را به شعبه ببرد تبديل به پول مي‌شود كه نشان‌دهنده امنيت پايين آن‌هاست.
به گزارش خبرنگار ICTPRESS مسعود رحيمي، معاون اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي گفت: همچنين در حال حاضر اگر در سررسيد كوپن و اصل براي دريافت آن مراجعه نشود پول بلوكه و حبس مي‌شود و مثلا اگر فردي به سفر رفت نمي‌تواند سود اوراق را به موقع وصول كند.
وي تصريح كرد: تابا اين مزيت را دارد كه با تبديل اوراق مشاركت به اوراق الكترونيكي، امكان سرقت و انهدام فيزيكي را از بين مي‌برد. در اين سامانه بر اساس مشخصات هر فرد يك شناسه تخصيص پيدا كرده و اين شناسه در خزانه مركزي ثبت مي‌شود؛ در موعد سررسيدهاي كوپن و اصل، هم پول به صورت خودكار به آن حسابي كه معرفي شده واريز مي‌شود، در مراحل بعدي اگر بازار ثانويه بانك‌ها به بورس متصل شود امكان خريد و فروش اوراق در بورس فراهم مي‌شود.
رحيمي عمده‌ترين كاركرد تابا را بين بانك‌ها عنوان كرد و گفت: بانك‌ها متضمن پرداخت يك سري وجوهي هستند كه از ميزان دقيق آن اطلاعي ندارند. مثلا نمي‌دانند كه فردا مشتري چقدر چك مي‌كشد تا پرداخت شود بنابراين مجبورند به ميزاني بيشتر از آنچه برآورد مي‌كنند، دارايي‌شان را نزد بانك مركزي حبس كنند. تابا اين امكان را فراهم مي‌كند كه به جاي اين كار اوراق بهادار خريداري كرده و سود آن را به صورت روزشمار بگيرند و هر زماني كه پول لازم داشتند به صورت خودكار ساتنا اين اوراق را به عنوان وثيقه قبول كرده و پول را به حساب بانك در ساتنا مي‌دهد و در پايان روز هم پول تامين‌شده تسويه مي‌شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

25943