۱۴۰۳ شنبه ۳۱ شهریور

تا سال 92 به اشباع در حوزه‌ تلفن همراه نمي‌رسيم

درآمد voice هم‌چنان در كشور رو به افزايش خواهد بود، هرچند ممكن است محل‌هاي جديدي از درآمدزايي همچون ديتا شكل بگيرد.
به گزارش ICTPRESS ؛ دكتر حميدرضا نيكوفر در همايش ملي آينده مخابرات درباره مراحل گذار و تكامل رفتاري در بازار رقابتي اظهار كرد: ‌توسعه شبكه‌ها، ‌رهيافت تهاجمي در فروش و تاسيس كانال‌هاي فروشي و توزيع در بدو ورود يك صنعت در حوزه تامين شكل مي‌گيرد و بعد از مرحله رشد كه شامل افزايش تنوع در سبد محصولات، كيفيت شبكه و حفظ مشتركان است، به وقوع مي‌پيوندند و نهايتا در مرحله تمايزآفريني ورود به حوزه بازار عرضه خدمات اينترنت، تقويت نقش محتوا و برنامه‌هاي كاربردي موبايل و پايداري سهم بازار صورت مي‌پذيرد.
وي خاطر نشان كرد:‌ سرمايه‌گذاري اپراتورها و آنچه سيستم‌ها را مي‌سازد، شامل دوره‌هاي چهار ساله است ولي كاش همگان دست به دست دهند تا نرخ تحولات در بازار تلفن همراه كشور به بازارهاي جهاني نزديك‌تر شود.
او درباره عمده خدمات تلفن همراه گفت: در حال حاضر طبق برآوردهاي جهاني استفاده از voice و درآمدهاي اين حوزه از طريق تلفن همراه در حال كاهش است اما خدمات ديتا روز به روز افزايش مي‌يابد.
وي درباره تخمين افزايش ديتا اظهار كرد:‌ افزايش اين حوزه از كاربري تلفن‌هاي همراه برحسب نسل جديدي از اينترنت و مخابرات است كه معروف به web 0/2 است كه امكان تعامل كاربر با اينترنت را به وجود مي‌آورد.
قائم مقام مدير عامل همراه اول افزود: آنچه در حوزه مخابرات تا رسيدن به telecom 0/2 تاثيرگذار است، آشنايي با اينترنت نسل دوم است زيرا مخابراتي‌ها با اينترنت بيگانه هستند.
او خاطر نشان كرد: رقباي جديد در عرصه صنعت، دسترسي فراگير براي كاربر و تحول ساختاري فناوري، سه زاويه يك مثلث هستند كه به روندهاي شكل‌دهنده جهاني براي توسعه اين حوزه معروفند.
وي درباره دسترسي فراگير براي كاربر گفت: در اين حوزه يك تحول ساختاري در بسترهاي فن‌آوري اتفاق مي‌افتد، به‌عنوان مثال در بين كاربران همراه اول حدود 200 هزار مشترك آيفون دارند كه كمتر از يك سال توانسته به اين ميزان برسد يا مثلا هفت ميليون فروش آي‌پد در مدت زمان كوتاهي صورت گرفت.
نيكوفر با اشاره به اين كه اول امسال به مدت 9 ماه رشد ترافيك اينترنت همراه اول 13 برابر شده است، تصريح كرد: خدمات موبايل به ساير صنايع و صاحبان آن خواهد رسيد و بايد به سمتي رفت كه طبق كنگره‌هاي جهاني مخابرات مباحثي از قبيل mobile health صورت بگيرد تا موجب ديجيتالي شدن ساير ابزارها و روش‌ها شود.
وي درباره فناوري LTE خاطر نشان كرد: بايد به عنوان اپراتور موبايل براي شكل‌دهي‌ آينده در بستر فناوري سرمايه‌گذاري كنيم و از 19 شبكه در سال 2010 به 185 شبكه در 5 سال آينده خواهيم رسيد و براي پيش‌بيني كشورهاي منطقه در حوزه LTE نيز از هشت شبكه در 2011 به 19 شبكه در 2015 خواهد رسيد.
 

نظرات : 0

ثبت نظر

65698