۱۴۰۳ پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت

امكان تأمین پهنای باند در عراق و افغانستان را داريم

به گزارش ICTPRESS؛ رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نخستین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات كشور ( فاوا) كه با حضور رییس جمهوری برگزار شد با اشاره به وضعیت پهنای باند اینترنت بین الملل گفت: تا سال 1394 پهنای باند اینترنت بین الملل كشور از 8/26 گیگا بیت بر ثانیه به 500 گیگا بیت بر ثانیه افزایش خواهد یافت .
وي افزود: در طول پنج سال گذشته در راستای ICT روستایی مانند خدمات پست‌ بانك، بانك و خدمات پستی و مخابراتی و بسیاری از خدمات دولت الكترونیكی در روستاها با تبدیل این دفاتر به پیشخوان دولت برحجم این خدمات در روستاها اضافه شود.
وزیر ارتباطات گفت:  افزایش پهنای باند كشور یكی دیگر از موضوعات مورد توجه است كه این میزان به 43 گیگابیت در ثانیه افزایش یافته و وضعیت زیرساخت كشور در بخش فیبر نوری اصلی به 46 هزار كیلومتر رسیده و فیبر نوری داخل استان‌ها كه علاوه بر تعداد 46 هزار كیلومتر است، به میزان 80 هزار كیلومتر رسیده است و امروز شبكه فیبر نوری در كشور به مرز 100 درصد نزدیك شده است. در حوزه ظرفیت شبكه انتقال نیز با افزایش چندین برابری خوشبختانه تمام نیازها برطرف شده است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: در بحث ترانزیت پهنای باند از شمال به جنوب و از شرق به غرب امروز ظرفیت قابل توجهی دارد و در بحث توسعه ظرفیت انتقال این ظرفیت در سال 89 به 292 هزار خط ای‌وان افزایش پیدا كرده و در بحث افزایش ترانزیت نیز كارهای بسیار خوب و ظرفیت مناسبی ایجاد شده است.
وی بیان كرد:  رشد پهنای باند شبكه دیتای داخل كشور در سه‌ سال گذشته رشد خوبی داشته است، امروز ما این امكان را داریم كه علاوه بر تأمین پهنای باند داخل كشور در كشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان نیز پهنای باند اینترنت را ارائه كنیم و هم‌چنین اتصال مدارس، مراكز دولتی و بانك‌ها به شبكه ملی اطلاعات از دیگر موارد بسیار مهم محسوب می‌شوند و در بحث ارتباطات روستایی بیش از 97 درصد روستاها امروز ارتباط دارند و در بیش از 90 درصد در روستاها تلفن خانگی در منازل موجود است.
تقی پور وضعیت توسعه اینترنت در بخش های مختلف كشور را مثبت ارزیابی كرد و گفت: از ابتدای فعالیت دولت نهم تاكنون ، بالغ بر 17 هزار مدرسه به شبكه اینترنت متصل شده است .
وی با اشاره به توسعه صنعت مخابرات در كشور گفت: درصد زیادی از تجهیزات مخابراتی ، توسط صنعتگران داخلی تولید می شود .
تقی پور گفت: اقدامات اساسی در زمینه توسعه تجارت و بانكداری الكترونیكی صورت گرفته است و امیدواریم تا پایان دوره دولت دهم‌، تمام خدمات بخش های دولتی به صورت الكترونیكی به مردم ارایه شود .
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  در پایان با اشاره به اقدامات اساسی فناوری اطلاعات در كشور اشاره كرد و گفت: در این راستا 12 كمیته فعال شده و در كارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و امنیت این كمیته‌ها فعالیت می‌كنند كه امیدوارم با سعی و تلاش روزبه‌روز بتوانیم با ارایه خدمات بیشتر شعار اصلی دولت را تحقق ببخشیم و جامه عمل بپوشانیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

87024