۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

توجه به سطح حضور ایران در صنعت فناوری اطلاعات جهان

به گزارش ICTPRESS ؛ صنعت فناوری اطلاعات با توجه به پتانسیل بالایی که در میان صنایع دیگر دارد امروز توجه بسیاری در جهان را به خود جلب کرده به طوری که یکی از مهم ترین رویداد های جهانی در حوزه بررسی دستاوردهای این صنعت به برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های بین المللی اشاره دارد. رویداد های بزرگی که با توجه به پتانسیل مغزافزاری در ایران می توان با برنامه ریزی صحیح و زیرساخت قانونی منطبق با استانداردهای مشخص و مدون در آن حضور یافته و نام ایران را در زمره موفق ترین کشورهای این صنعت ماندگار کرد.
خوشبختانه بر همین اساس و در این راستا آیین نامه ای در دستور کار است تا به ساماندهی حضور ایران در نمایشگاه ها و رویداد های بین المللی صنعت فناوری اطلاعات کمک کند.
محمود لیایی، مشاور وزیر ارتباطات در امور فناوری و صنعت از تدوین آیین‌نامه‌ پاویون صنعت فاوای ایران در کمیته صنعت و توسعه صادرات ICT کارگروه فاوا خبر داد و گفت: با تصویب این آیین‌نامه، پاویون صنعت متشکل از سازمان‌های مرتبط با حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی تشکیل خواهد شد.
رییس کمیته صنعت و توسعه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات کارگروه فاوا با بیان اینکه پیش‌نویس این آیین‌نامه‌ها در اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران تدوین و به کمیته صنعت و توسعه صادرات فاوا ارائه شده است، گفت: در سال‌های گذشته حضور ایران و شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی حوزه ICT منسجم و در خور شان کشورمان نبود، بنابراین با تدوین این آیین‌نامه‌ها راهکارهای حضور مناسب ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همکاری تمامی نهاد‌های دست اندرکار ارائه شده است.
وی افزود: در آیین‌نامه‌ها و برنامه‌ریزی بسیاری از سازمان‌ها بندهایی مبنی بر حمایت از حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی وجود داشته اما متاسفانه تاکنون به دلیل وجود پراکندگی اقدامات و یکپارچه نبودن این حمایت‌ها، شاهد حضور موثر ایران و شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نبوده‌ایم.
رییس کمیته صنعت و توسعه صادرات فناوری اطلاعات و ارتباطات کارگروه فاوا گفت: به عنوان نمونه سازمان توسعه تجارت ایران دارای یک‌سری آیین‌نامه‌های حمایتی در خصوص حضور شرکت‌های ایرانی است که بر اساس آن موظف است 30 تا 80 درصد هزینه‌های شرکت‌ها را برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به صورت یارانه پرداخت کند. همچنین صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیکی موظف است به شرکت‌کنندگان در موقعیت‌های نمایشگاهی بین‌المللی به منظور تامین صد در صدی هزینه‌های شرکت‌ها تسهیلات بانکی با نرخ سود بانکی پایین ارائه دهد.
وی افزود: با همه این ها اما وجود پراکندگی در بخش مدیریت این حوزه و تعدد سازمان‌های مرتبط مانع از تحقق موضوع حضور درخور شرکت‌های ایران در نمایشگاه‌های خارجی شده است. به همین دلیل ما در کمیته صنعت کارگروه فاوا در نظر گرفتیم تا با ایجاد پاویون صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، اقدامات و حمایت‌های پراکنده در این بخش را یکپارچه کرده و با همکاری تمامی نهادهای درگیر در این بخش به وضعیت نا مطلوب فعلی خاتمه بخشیده و نظم و نسق بخشیم.
عضو کمیته صنعت کارگروه فاوا  با بیان اینکه اکثر نهادهای مرتبط با حضور ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی در این پاویون نماینده دارند، گفت: سازمان فناوری اطلاعات، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران، تشکل‌های مرتبط با حوزه فاوا، شورای عالی اطلاع‌رسانی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته صنعت ICT در این پاویون نمایندگانی خواهند داشت.
وی افزود: ما تلاش می‌کنیم با تصویب این آیین‌نامه‌ها در هیات دولت دستگاه‌ها را موظف کنیم که از انجام اقدامات پراکنده در این بخش خودداری کنند و فعالیت‌های‌شان را در قالب اقدامات و وظایف پاویون صنعت ICT انجام دهند.
لیایی با بیان اینکه در تدوین آیین‌نامه‌های این مصوبه اهدافی مشخص شده است، گفت: تدوین و به روز رسانی و اجرایی کردن برنامه راهبردی حضور ایران درنمایشگاه‌های بین‌المللی و ارتقا بخشیدن و حمایت از این حضور از جمله اهداف آیین‌نامه‌های مذکور است.
وی گفت: ایجاد بستر و ظرفیت مناسب  برای کارشناسان به منظور تبادل ایده‌ها و تجربیات نمایشگاهی و ارائه آموزش‌های لازم به شرکت‌کنندگان و ارزیابی و انتخاب واجدان شرایط  برای پشتیبانی شدن و همچنین انجام حمایت‌ها از مطالعات و تحقیقات کاربردی در حوزه فاوا و صنعت نمایشگاهی از دیگر اهداف تعیین شده در این آیین‌نامه‌ها است.
در شرایطی که کمتر از 2 ماه تا برگزاری یکی از بزرگ ترین رویداد های صنعت IT با عنوان دومین جشنواره صنعت ،بازرگانی و فناوری اطلاعات در داخل کشور هستیم و یکی از کلیدی ترین ارکان برگزاری این جشنواره وزارت خانه های ICT و صنعت به شمار می روند ، لیایی سیاستگذاری در مصوبه نحوه برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و تجمیع و متمرکز کردن امکانات، بودجه‌ها، تسهیلات و کمک‌های موجود سازمان‌ها در این زمینه و فرهنگ‌سازی برای مشارکت فعالان اقتصادی در نمایشگاه‌های بین‌المللی فاوا و بررسی پیشنهادها و راهکارهای لازم برای حضور ایران در نمایشگاه‌های نوین و همچنین ارائه برنامه بلند مدت یا کوتاه مدت برای اصلاح و بهبود عملکرد دبیرخانه پاویون صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات را از دیگر اهداف ذکر شده در  این مصوبه بر شمرد.
این در حالی است که برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های مرتبط با فناوری اطلاعات در داخل کشور از اهمیت بالایی برای ایجاد فضای مناسب برای تبادل اندیشه ها و تجربیات میان شرکت کنندگان داخلی و خارجی برخوردار است.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی ITICIR2012 ، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین جشنواره ها و نمایشگاه ها ،دومین جشنواره صنعت، بازرگانی و فناوری اطلاعات به همراه نمایشگاه جانبی آن محسوب می شود که نخستین دوره آن نتایج درخشان علمی و اجرایی برای توسعه مبانی صنعت فناوری اطلاعات در کشور دربر داشته و دوره دوم نیز با برنامه ریزی های انجام شده از سوی برگزار کنندگان و مشارکت متولیان امر توسعه فناوری اطلاعات در کشور جایگاه مناسبی را برای اعتلای صنعت فناوری اطلاعات در کشور و در سطح بین المللی تبیین خواهد کرد.
دومین جشنواره صنعت ، بازرگانی و فناوری اطلاعات دی ماه امسال به مدت سه روز در برج میلاد تهران با حضور مقامات و متخصصان صنعت ، بازرگانی و فناوری اطلاعات برگزار می شود.

نظرات : 0

ثبت نظر

29349