۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

ادعاي ديجيتالي 120 ميليارد توماني

البته اين ميزان بودجه نه تنها جايزه نيست بلكه دين مردم به گردن مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال است كه پس از صرف 70 درصد از بودجه 10 ميلياردي براي تجهيز خانه هاي فرهنگي ديجيتالي در كل كشور بايد به توسعه كارآفريني ديجيتالي بيانجامد و خرج مردم شود. زارع پور رييس اين مركز پس از آنكه خطاب به رييس دولت از صرف انرژي براي كارهاي انجام شده و آنچه وي در سخنان خود از آن به عنوان موفقيت بزرگ در قالب صادرات غير نفتي و نرم افزاري ياد كرد به احمدي نژاد گفت، تعهد داد كه اگر دولت حمايت كند مركز نيز از هر 3 ميليون اين مبلغ براي يك اشتغال و كارآفريني براي عده اي از جوانان استفاده خواهد كرد.   
موازي كاري در كشور موج مي زند؟
پنجمين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال در حالي برگزار شد كه چند ماهي از برگزاري نمايشگاه كتاب تهران زمان گذشت و از سوي ديگر نمايشگاه تلكام و الكامپ نيز اندك زماني به برگزاري خود زمان دارد. شايد اين مسئله بسيار عادي جلوه كند كه مگر چه اشكالي دارد كارهاي كشور به صورت موازي پيش رود؟ يك بار براي برگزاري تلكام، يك بار براي برگزاري الكامپ و يك بار براي برگزاري نمايشگاه بازي هاي رايانه اي و يك بار نيز براي برگزاري نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال هزينه مي شود و عده اي هم سردرگم مي آيند و مي روند و فرهنگ سازي هم به ساز دولت نواخته مي شود. آنچه در اين مقطع توجه كارشناسان را جلب مي كند اين نكته است كه برگزاري موارد مشابه هم موضوع چرا در گونه هاي مختلف با منم منم هاي جداگانه و فستيوال گونه اي برگزار مي شود كه هزينه هاي جداگانه و هنگفتي هم صرف آن مي شود.   
كسري بودجه اي كه جاي ديگر خرج مي شود!
روزنامه را كه مي خواندم در خصوص بدهي دولت به شهرداري گفته بود، خبرهاي ديگري هم در خصوص آنچه از جيب مردم با عنوان اختلاس به يغما رفته است به چشم مي خورد و ذهن مردم را درگير كرده است. اما در سوي ديگر نمايشگاه هايي برگزار و قول دادن بودجه هايي براي آن داده مي شود كه انگار هيچ خبري از كسري بودجه در جاي ديگر نيست و شايد هم آقايان از آن بي خبرند و اگر هم بپرسيم مي گويند آيا نبايد براي توسعه فرهنگي در كشور سرمايه گذاري كرد؟ پاسخ اين سوال البته از عهده نگارنده برنمي آيد اما تا بدان حد كه مي شود بايد در نقد آن نوشت. ايرادي كه به نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها كه اكنون عنوان پايگاه هاي اطلاع رساني را هم يدك مي كشد و به تازگي كركره هاي آن را تا سال آينده پايين كشيده اند از سوي برخي متخصصان و اهل فن حوزه مطبوعات گرفته مي شود كه به نوعي به نمايشگاه رسانه هاي ديگر هم شباهت دارد و آن هم اين است كه خروجي مشخص انتفاعي براي بازيگران نمايشگاه ديده نمي شود. آنچه از نمايشگاه هاي مطبوعات و رسانه هاي ديجيتال كه نمايش هاي جدي، وسيع و به ظاهر زيباي وزارت ارشاد است خروجي برمي آيد به كام بازيگردانان آن بيشتر خوش است.منتقدان مي گويند در نمايشگاه هايي مانند مطبوعات و رسانه هاي ديجيتال و جشنواره هاي مرتبط با آن، آناني برنده واقعي هستند كه قبلاً از سوي برگزار كنندگان با سليقه هايي مشخص پذيرفته شده اند. در طي نمايشگاه هم هياهويي برقرار مي شود كه نتيجه مشخص، مانند عقد قراردادهاي مالي و سفارش هاي مرسوم نمايشگاهي كه به توسعه بازار و كسب و كار و ادامه حيات بازيگران نمايشگاه كمك كند به چشم نمي خورد يا اگر هم هست كاناليزه و دست خوش تلاش بخش خصوصي است. رييس جمهور كه خود پديدآورنده نظام حاكم بر وزارت ارشاد و سيستم زيرمجموعه است در اختتاميه پنجمين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال اذعان مي كند و مي گويد : پس از 5 سال از برگزاري نمايشگاه هاي رسانه هاي ديجيتال بالاخره در پنجمين نمايشگاه و آن هم در مراسم اختتاميه توانستم حضور يابم اما فكر مي كردم آقاي زارع پور براي حضورم و سخنراني ام مرا دعوت كردند نگو دعوت به منظور ديگري بود! دعوت شدم تا بودجه 120 ميلياردي را تاييد كنم! آقاي زارع پور ما خودمان زرنگ هستيم و بحث صادرات آنچه آن را غير نفتي مي خوانيد و سودهايي هم داشته است كه چيزي براي ما معلوم نيست و بايد ديد خروجي ملموس كار شما براي همگان چگونه است اما باز هم براي توسعه فناوري و كارآفريني براي نسل جوان اين كشور اين بودجه را تاييد مي كنم.البته اين سخنان رييس جمهور مهر تاييدي بر فعاليت بازيگردانان محسوب شد! 
همزماني در برگزاري يا كمرنگ سازي برگزاري آنچه خارجي مي ناميم؟
همزمان با برگزاري نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال، نمايشگاه معتبري با نام جيتكس، سي و يكمين دوره برگزاري خود را در شهر توريستي دوبي تجربه كرد. اين نمايشگاه تجربه خوبي براي برگزاري رويداد بزرگي در حوزه فناوري هاي نوين است كه در ذيل آن بسياري موارد گنجانده شده و در قالب يك نمايشگاه كلي و عظيم برگزار مي شود. اين نمايشگاه مفهوم ادغام زيرشاخه هاي مربوط به حوزه فناوري از سايبر گرفته تا موارد مختلف را به خوبي در ذهن مخاطب متبادر مي كند. نمايشگاهي كه زمان برگزاري آن به خوبي برنامه ريزي شده و تمامي امكانات و تمهيدات براي انتفاع لازم بازيگران از سوي بازيگردانان فراهم شده است. 
دولت كماكان رقيب سرسخت بخش خصوصي است!
اين نكته اي است كه در ايران برعكس است، بازيگردانان كه اغلب دولتي هستند زمينه را فراهم تا نمايشي را با وجود حضور بخش خصوصي به كام خود شيرين كنند و آنچه مي ماند تلاش بي نتيجه براي بخش خصوصي است چيزي كه در شكل درست آن بايد از سوي دولت براي زمينه سازي بهره مندي بخش خصوصي از انتفاع مالي و معنوي توامان حاصل آيد. در آستانه برگزاري نمايشگاه رسانه هاي ديجيتالي در حوزه فرهنگ و در خارج از كشور كمي آن طرف تر هم نمايشگاهي در آلمان در حوزه فرهنگي براي كتاب برگزار شد. نمايشگاهي كه يادي از سبيت اين كشور را از جنبه توسعه در برگزاري در خاطره ها زنده نگه مي دارد. شصت وسومين نمايشگاه كتاب فرانكفورت، بزرگ ترين و تخصصي ترين نمايشگاه كتاب دنيا، از بيستم مهرماه به مدت 5 روز با شعار «تجديدنظر» برگزار شد. در اين نمايشگاه بيش از 7300 ناشر از 100 كشور جهان شركت كردند. طي برگزاري اين نمايشگاه نشر الكترونيك و چندرسانه اي در فرانكفورت مورد بررسي و نقد مخاطبان قرار گرفت. در كشور ما هم نشر الكترونيك با الكامپ همراه مي شود و باقي در نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال رقم مي خورد و اگر بشود در جاي ديگر هم خودنمايي مي كند!   
توشه يا پوشه اي از نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال بدست آمد؟
يكي از مهم ترين موضوع در برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي نتيجه حضور مخاطبان از نمايشگاه است. توشه اي كه آن ها با خود به همراه مي برند از آنچه در نمايشگاه دست گيرشان شده است اما مخاطبان رسانه هاي ديجيتال پس از بازديد نمايشگاه، چه با خود به همراه بردند پوشه هايي ديجيتالي يا سنتي؟ البته يكي از مهم ترين موارد اين است كه بسياري از رويداد هاي هم موضوع مي توانند در هم ادغام شوند بنابراين با سرمايه گذاري مناسب و مشاركت دهي بخش خصوصي و تقويت توليدكنندگان نرم افزار و سخت افزار در كشور مي توان قبل از رتبه دهي به آنان و برخوردهاي سليقه اي به مفهوم برگزاري منسجم و بزرگ يك رويداد واحد و عظيم در كشور و حقيقتاً با گستره بين المللي فكر كرد. 
تحريم هستيم پس تحريم مي كنيم : 1. گوگل 2. جيتكس 3. .... جهان
 براساس آمارها ميزان استقبال از نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال فاصله زيادي با آمار ميليوني نمايشگاه كتاب دارد. از سوي ديگر امسال قرار بود از 30 كشور جهان در بخش بين الملل شركت كنند؛ تنها چند غرفه از كشورهاي لبنان، عراق، افغانستان، چين، هند و كوبا در نمايشگاه حضور يافتند و به گفته بازيگردانان باقي تا عدد 30 در جشنواره حضور يافتند. واقعيت تلخ ديگر اين است كه رونق صنعت ICT و رسانه هاي ديجيتال در كشورها با شرايط توليدكنندگان نرم افزار و سخت افزار ارتباط تنگاتنگي دارد اين در حالي است كه طي سال هاي اخير اين صنعت دچار بحران هاي شديدي است.
نتيجه مهم!
پنجمين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال در فضايي به مساحت 90 هزار مترمربع و در قالب 900 غرفه با حضور 30 كشور خارجي، از 14 تا 24 مهر ماه در محل مصلاي بزرگ تهران برگزار شد. تا سال آينده و نمايشگاه ششم، نتيجه مي خواهيد، منتظر بمانيد ... خدانگهدار

منبع: ماهنامه تحليلگران عصر اطلاعات

نظرات : 0

ثبت نظر

14524