۱۴۰۳ یکشنبه ۳۰ اردیبهشت

شبكه‌ علمي وظيفه اي برعهده وزارت ارتباطات است كه بايد ايجاد شود

به گزارش ICTPRESS، علي حكيم‌جوادي، رييس سازمان فناوري اطلاعات، اظهار كرد: شبكه علمي در برنامه پنجم توسعه و در ماده 46 به‌عنوان يك وظيفه برعهده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گذاشته شده است كه بايد با همكاري وزارت علوم و فناوري ايجاد شود.
وي گفت: در فاز اول شبكه علمي، استان تهران مدنظر بوده كه اجرا و تجهيزات لازم آن تهيه و اتصال با نقاط دانشگاهي كه در فاز اول مدنظر بود، با پهناي باند 1گيگابايت بر ثانيه برقرار شد و نهايتا با ايجاد اين شبكه، مراكز علمي و دانشگاهي و هم‌چنين وزارت بهداشت، مراكز آموزشي آن و حوزه‌هاي علميه قادر خواهند بود با پهناي باند نسبتا بالا به شبكه دسترسي داشته باشند.
وي در ادامه افزود: يكي از ويژگي‌هاي اين شبكه به اشتراك‌گذاري اطلاعات علمي، ايجاد كلاس‌هاي مجازي و برگزاري كلاس‌ها با استفاده از ويدئوكنفرانس است.
رييس سازمان فناوري اطلاعات خاطرنشان كرد: گسترش اين شبكه را در فازهاي بعدي و با همكاري شركت‌هاي مخابراتي و بخش‌هاي خصوصي در برنامه خواهيم داشت؛ هم‌چنين در برنامه مدنظر است كه كار توسعه شبكه ظرف پنج سال انجام شود اما اميدواريم اين كار را در كمتر از مدت مقرر انجام دهيم.
رييس سازمان  فناوري اطلاعات، متذكر شد: ممكن است بعد از ايجاد، اين شبكه به ديگر شبكه‌هاي علمي دنيا متصل شود، بنابراين بعد مسافت و زمان را در كارهاي تحقيقاتي حذف مي‌كند و اين امكان را به كاربران مي‌دهد كه بتوانند در هر نقطه‌اي از كشور كه به كارهاي تحقيقاتي مي‌پردازند، از امكانات يكديگر بهره‌برداري كنند.

نظرات : 0

ثبت نظر

44423