۱۴۰۳ یکشنبه ۱۶ اردیبهشت

نظارت براي اصلاح كم فروشي اينترنت بيشتر شود

شركت‌هاي تامين‌كننده اينترنت ارتباط مي‌دهند، چندي پيش معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي درباره دلايل كاهش سرعت اينترنت گفته بود كه ...
اگر پهناي باند بيش از ميزان استاندارد به اشتراك گذاشته شود، سرعت اينترنت كاهش مي‌يابد چون بحث به اشتراك‌گذاري پهناي باند اينترنت، استاندارد‌هايي دارد و وزير ارتباطات نيز در اين رابطه معتقد است كه متاسفانه موضوع عمده در بحث پهناي باند اينترنت، بخش دسترسي و توزيع است كه در اين رابطه كم‌لطفي و كم‌فروشي مي‌شود.
به گزارش ICTPRESS به نقل از ايسنا؛ چندي پيش وزير ارتباطات با بيان اينكه متاسفانه موضوع عمده در بحث پهناي باند اينترنت، بخش دسترسي و توزيع است كه در اين رابطه كم‌لطفي و كم‌فروشي مي‌شود گفته بود كه اميدوارم اين موضوع براي حال و آينده اصلاح شود و بنا داريم نظارت را بيشتر كنيم و البته اميدواريم كار به برخوردهاي حقوقي و قضايي نكشد و موضوع حل شود؛ اين سخنان در حالي است كه برخي مسئولان مربوطه مدعي هستند كه تاكنون گزارشي مبني بر كم‌فروشي شركت‌هاي اينترنتي از سوي كاربران ارائه نشده است.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري گفت: متاسفانه در بعضي مواقع شاهد بوديم كه مخابرات بيش از ميزان استاندارد پهناي باند را به اشتراك گذاشت كه طبيعي است اين موضوع به نوعي كم‌فروشي محسوب‌ شده و سرعت اينترنت را كاهش مي‌دهد كه هستيم.
حسن رضواني ابراز كرد: اگر مردم شكايتي در زمينه‌ي اينترنت و يا مباحث مرتبط دارند، مي‌توانند شكايت خود را به اپراتور‌هاي مربوطه ارجاع دهند تا برطرف شود و اگر به نتيجه نرسيدند، مي‌توانند موضوع را به رگولاتوري اعلام كنند. همچنين وزير ارتباطات ابراز كرد: ميزان پهناي باند اينترنت دريافتي و فروشي اپراتورها در سامانه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موجود است.
رضا تقي‌پور اظهار كرده بود: در هر صورت با اعمال كنترل‌هايي كه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات در برنامه كاري‌اش دارد، فكر مي‌كنم اين موضوع زياد مشكل عمده‌اي نباشد. ميزان پهناي باندي كه اپراتورها دريافت مي‌كنند و ميزاني كه مي‌فروشند، در سامانه مانيتورينگ سازمان تنظيم مقررات ارتباطات موجود است.
وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات درباره كاهش سرعت اينترنت معتقد است: ‌شايد در توزيع اينترنت مشكلاتي داريم. اميدوارم اين موضوع براي حال و آينده اصلاح شود و البته بنا داريم نظارت را بيش‌تر كنيم.
وي درباره اين كه با وجود افزايش پهناي باند ما هم‌چنان شاهد قطعي و كاهش سرعت اينترنت هستيم اظهار كرد: عرض كرديم ما پهناي باند داخل كشور كم نداريم و شايد در توزيع مشكلاتي است كه اميدواريم اين موضوع نيز با هماهنگي كه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات در برنامه دارد رفع شود.
مدير کل نظارت بر سرويس‌هاي فناوري اطلاعات رگولاتوري با اشاره به موارد صورت گرفته کم فروشي از سوي شرکت‌هاي اينترنتي که منجر به توقف فعاليت اين شرکت‌ها شده است، اظهار كرد: حوزه فناوري اطلاعات و اينترنت حوزه‌اي تخصصي است و بسياري از کاربران شايد تخصص لازم را در اين بخش نداشته باشند و به همين دليل بارها به کاربران تاکيد کرده‌ايم زماني که سرويسي را خريداري مي‌کنند حتما آن را تحويل بگيرند و سرعت اينترنت خود را اندازه‌گيري کنند.
عليرضا اصغريان با اشاره به نرم‌افزارهاي قابل استفاده براي سنجش سرعت اينترنت که بايد از سوي کاربران مورد توجه قرار بگيرد، ادامه داد: در صورتي که کاربران نسبت به سرويس دريافتي خود و ميزان سرعت خريداري شده شکايتي داشته باشند ابتدا موضوع را با اپراتور سرويس‌دهنده مطرح کرده و در صورتي که اپراتور پاسخ مشترک را در چارچوب قرارداد ندهد، مشترک مي‌تواند موضوع را در قالب شکايت با سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مطرح كنند تا رگولاتوري آن را پيگيري کند.
وي تصريح کرد: چنانچه شرکت‌هاي اينترنتي که فعاليتشان به دليل کم‌فروشي پهناي باند متوقف شده است، نسبت به ارتقاي پهناي باند اقدام نکنند تا بحث لغو و تعليق پروانه، اعمال مقررات خواهيم کرد؛ کاربران بايد دقت کنند که چه سرويسي را از شرکت‌هاي ارائه کننده دريافت مي‌کنند.
نكته قابل توجه اين است كه وجود كم‌فروشي از سوي مديران برخي شركت‌هاي اينترنتي هم تاييد مي‌شود كه از طرفي بيان مي‌كنند اين اتفاق نمي‌تواند تامين‌كننده هزينه‌هايي شود كه شركت‌ها صرف مي‌كنند.فرشاد جعفريان - مدير يك شركت اينترنتي اظهار كرد: به‌عنوان مثال زماني كه صد مگ پهناي باند از مخابرات خريداري مي‌كنيم، همه آن صد مگ قابل استفاده نيست و در اين مواقع تصور مي‌شود كه كم‌فروشي از طرف شركت‌هاي اينترنتي صورت گرفته است و اين در حالي است كه اين از بالا شروع شده و از سمت مخابرات است.
وي گفت: در برخي مواقع كه خط انتقال اصفهان با تهران كه پهناي باند از آن عبور مي‌كند، پر است، يعني ظرفيت خالي براي اضافه شدن پهناي باند ندارد، با چنين مشكلاتي مواجه مي‌شويم كه تصور مي‌شود كم‌فروشي صورت گرفته و سرعت اينترنت كاهش يافته است، در حالي كه اين موضوع ارتباطي به شركت‌هاي اينترنتي ندارد؛ البته اين ميزان و مشكلاتي اين‌چنيني به شرايط روز هم بستگي دارد.
وي در ادامه با بيان اين‌كه شركت‌هاي داراي مجوز و قانوني، كم‌فروشي را انجام نمي‌دهند ابراز كرد: ما هر سه ماه يكبار به رگولاتوري گزارش كاري مي‌دهيم و آن‌ها متوجه مي‌شوند كه چه ميزان پهناي باند خريداري كرده و چه ميزاني به فروش رسانده‌ايم؛ بنابراين اگر كم‌فروشي يا تخلفي در اين زمينه صورت بگيرد، مورد بررسي قرار گرفته و با آن برخورد مي‌شود.
اما برخي از مديران شركت‌هاي اينترنتي معتقدند: شركت‌هاي اينترنتي با همان ضريب و سرعتي كه اينترنت را از مخابرات دريافت مي‌كنند، با همان ضريب و يا كم‌تر از آن ارايه مي‌كنند و عملا نمي‌توانند بيش از آن به مصرف‌كننده اينترنت بدهند؛ شركت‌هاي ارايه‌دهنده خدمات اينترنتي عملا نمي‌توانند در سرعت اينترنت و افزايش آن نقشي داشته باشند، پس طبيعي است علت اين مشكل را نبايد در شركت‌ها جست‌وجو كرد.
با تمام اين اوصاف مدير کل نظارت بر سرويس‌هاي فناوري اطلاعات رگولاتوري بيان مي‌كند كه مصاديق عمده يا عمومي و گسترده‌اي تحت عنوان كم‌فروشي شركت‌هاي اينترنتي تاكنون به سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گزارش نشده است و طي رسيدگي‌هاي صورت‌ گرفته تاكنون با اين فرمت شكايت مواجه نشده‌ايم.

نظرات : 0

ثبت نظر

75514