۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

60 درصد قیمت نهایی اینترنت مربوط به زيرساخت و انتقال داخل شهري است

به گزارش ICTPRESS ؛ محمد حسن شانه‌ساز زاده، در خصوص پارامترهای تعیین قیمت اینترنت و سهم اینترنت بین‌الملل در قیمت تمام شده اینترنت کاربران گفت: از قیمت نهایی اینترنت که به دست کاربر می‌رسد، 30 درصد قیمت اینترنت زیرساخت و 30 درصد هزینه انتقال داخل شهری است که باعث افزایش قیمت تمام شده اینترنت می‌شود.
وی اظهار داشت: گره  اصلی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت پر سرعت، در لایه انتقال است. همچنان که هم‌اکنون با شرکت ارتباطات زیرساخت قرارداد کلانی منعقد کرده‌ایم و افزایش ظرفیت‌ با یک نامه انجام‌ خواهد شد.
رئیس هیات مدیره آریا رسانه تدبیر گفت: در حالی لایه انتقال داخل شهری در انحصار شرکت مخابرات است، این شرکت در استفاده از راه‌کار رادیویی نیز ممانعت‌هایی ایجاد می‌کند.
وی در خصوص اختلاف اخیر نمایندگان شرکت‌های PAP و شرکت مخابرات که قیمت رانژه خطوط یکی از موارد آن بود، گفت: این توافق در 8 صورت‌جلسه انجام شد که شامل فراهم‌کردن امکانات فضا، برق، انتقال، کابل اختصاصی، قیمت سرویس نهایی و رانژه از سوی مخابرات برای PAP ها بود.
وی ادامه داد: از 8 صورت‌جلسه، تنها این بند که PAP ها قبول کرده بودند در صورت فراهم شدن این امکانات از سوی مخابرات، بابت رانژه خطوط بیشتر پرداخت کنند، توسط مخابرات به اجرا گذاشته شده است.
شانه‌ساز زاده گفت: به دلیل اين نحوه اجرا، در نهایت معاون سازمان تنظیم مقررات، اجرای این توافق را غیر مجاز اعلام کرد و پیرو آن نیز رگولاتوری شمال غرب با نامه‌ای دریافت وجه جدید برای رانژه را غیر قانونی اعلام کرده است.

مشكلي در پهناي باند مورد نياز خود نداريم
با وجود اين كه  شركت ارتباطات  زير ساخت با تامين پهناي باند مورد نياز شركت هاي PAP، آن ها را حمايت مي كند، شركت مخابرات ايران با در اختيار ندادن امكانات مورد نياز اين شركت ها، مشكلات زيادي را برايشان ايجاد كرده است.
احمد نخجواني، مدير عامل شاتل، در نشست خبري كه به مناسبت  بزرگداشت روز خبرنگار در اين شركت برگزار شد، اظهار داشت: به رسالت خبرنگاران براي ايجاد  شفافيت در كشور اعتقاد راسخ داريم، چنانچه در شرايطي كه بسياري از سازمان هاي بالا دستي و قانونگذار، قوانيني را وضع كرده و حتي در مورد قوانين خود نيز چند پهلو و پر ابهام  صحبت مي كنند به اين شفاف سازي هاي نياز مبرمي احساس مي شود.
وي با بيان اين كه شاتل، شركتي است كه به سمت سازمان هاي متعالي پيش مي رود، افزود:  اين شركت از سال 81 تاسيس شده و در حال حاضر 800  نفر نیروی متخصص در دفتر مرکزی و بيش از  1300 نفر در دفاتر نمایندگی شهر های مختلف، در گروه شرکت های شاتل فعال هستند.
نخجواني گفت:  شاتل در حال حاضر 350 هزار پورت فعال دارد و با گسترش دامنه فعالیت های گروه ، تبديل به بزرگترین مجموعه فعال در حوزه ارائه خدمات دسترسی به اینترنت و راهکارهای اینترنتی در کشور شده و بزرگترين مصرف كننده پهناي باند در كشور است.
وي  با اشاره به اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های گروه شرکت‌های شاتل  گفت: ارايه‌ي سرويس اينترنت پرسرعت ADSL2+، ارایه‏ی خدمات VoIP بین المللی به داخل و خارج کشور، ارايه‌ خدمات تهيه و نصب تجهيزات شبكه‌هاي دسترسي و تجميع،  ارايه خدمات پهناي باند از جمله ي مهم ترين  فعاليت هاي اين شركت است.
نخجواني با بيان اين كه اين شاتل، جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، را در قالب تقدیرنامه یک ستاره و تعالی سازمانی (EFQM) را در قالب "تقدیر نامه دو ستاره" دریافت كرده است، گفت: همچنين اين شركت در  دو دوره متوالي توانسته است، جايزه اپراتور برتر در حوزه خدمات شبكه اي را از جشنواره فاوا و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كسب كند.
وي  با بيان اين كه شاتل ظرف دو ماه آينده  ISO 14001  را  نيز دريافت خواهد كرد، گفت: مدیران شاتل تلاش کرده‌اند تا افزون بر تربیت نیروی انسانی یادگیرنده، برای نهادینه کردن دانشی که در اختیار نیروهای انسانی قرار دارد، برنامه‌های عملی و قابل اجرایی در پیش گیرند كه بر همين اساس مركز آموزشي را راه اندازي كرده و دوره هاي مختلف آموزشي را  برگزار مي كند كه امسال مدت  اين دوره ها به  85 هزار نفر ساعت  رسيده است.
نخجواني گفت: با توليد كنندگان برتر جهان همكاري داريم و  خدمات پشتيباني ما به صورت 24 ساعته است. 
براساس اين گزارش، در ادامه اين نشست خبري، محمد حسن شانه ساز زاده، موسس و رييس هيات مديره شركت شاتل در خصوص انتخاب كسپركي براي  تامین امنیت شبکه کاربرانش اظهار داشت: انتخاب کاسپرسکی  توسط شاتل به دلیل جایگاه وی‍ژه و برند معتبر  این شرکت در بازار های  بین‌المللی بوده و محصولات امنیتی این شرکت  برای کاربران خانگی و شرکت‌ها شناخته شده  است.
وي ادامه داد: كاربران این امکان را خواهند داشت که بتوانند از  محصولات کاسپرسکی، در قالب بسته‌های یک ماهه بهره ببرند و در اين ميان در طي مدت كوتاه ارائه اين سرويس توسط شاتل،  با استقبال قابل توجهي از سوي مشتركان خود مواجه شده ايم.
شانه ساز زاده همچنين در خصوص همكاري با سازمان صدا و سيما براي ارائه سرويس IPTV گفت:  اين سرويس در فاز پايلوت آن قرار دارد و  هم اكنون در حال نظر سنجي هاي اوليه مشتركان هستيم تا مشكلات آن را شناسايي و حل كنيم.
وي ادامه داد: اين سرويس هنوز به مرحله بلوغ نرسيده است و كمتر از هزار مشترك اين سرويس را دريافت مي كنند و البته صدا و سيما نيز بايد تجهيزات خود را به روز كند.
شانه ساز زاده گفت: پس از طي شدن فاز  پايلوت در خصوص بحث هاي بازرگاني  اين سرويس تصميم گيري هاي لازم اتخاذ مي شود.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص تامين پهناي باند مصرفي  مورد نياز اين شركت گفت: شركت ارتباطات زير ساخت به دنبال كاهش پهناي باند اينترنت است و در واقع  با قرار دادي كه با اين شركت داشتيم،  پهناي باند مورد نياز خود را  به راحتي برطرف كرده و هيچ مشكلي براي تامين پهناي باند مورد نياز خود نداريم.
شانه ساز زاده همچنين در خصوص مشكلات شركت هاي PAP با شركت هاي مخابراتي گفت: مسايل ما با شركت هاي مخابراتي روزانه بوده است، در واقع مخابرات به دنبال كارشكني هايي است، تا  در بازار  ارایه سرويس اينترنت  بتواند پيشتاز باشد.
وي گفت: مشكلات ما با شركت هاي مخابرات استاني بيشتر در استان هايي است كه بيشترين ضريب نفوذ را داريم به عنوان مثال در استان قم كه ضريب نفوذ بالاي 50 درصد را داريم مشكلات ما بيشتر است.
وي افزود: مشكلات ما با اين شركت ها محدود به موضوع عدم ران‍ژه خطوط و همچنين تعرفه آن نيست، بلكه در ساير امكاناتي همچون پسيو و ترنسميشن كه مخابرات بايد دراختيار ما قرار دهد با مشكل مواجه هستيم.
رييس هيات مديره شاتل عمده مشكلات اين شركت  براي ارایه اينترنت پرسرعت را  در استان هاي خراسان رضوي، اردبيل، قم و همدان خواند.
 وي در پايان با پيشنهاد  برگزاري ميزگردي با حضور اصحاب رسانه ،  سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، شركت مخابرات ايران  و PAP ها  براي حل مشكلات موجود براي ارائه سرویس اینترنت پرسرعت، موافقت كرد.

نظرات : 0

ثبت نظر

60873