۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

زیرساخت، خسارت 50 میلیاردی را دلیل مقابله با قاچاق Voip ندانست

به گزارش ICTPRESS ، وی همچنین در پاسخ به سوال پرویزی کارشناس حقوق فناوری اطلاعات در موضع دفاع از شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان دستگاه ناظر حاکمیتی برای شبکه زیرساخت و دیتای کشور در خصوص وجود رانت در بخش voip و مسائل غیرشفاف که موجبات خساراتی را برای شرکت های فعال در این زمینه در گذشته نزدیک فراهم کرده است گفت : سخنی نگویید که اطلاع کافی و سند محکمی در خصوص آن در دست نداشته باشید.
مجری در سوالی از مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتا پرسید که سوء استفاده های مختلفی در خصوص قاچاق voip  در این چند سال در کشور شده است مانند گاوداري كه 220 خط تلفن را براي قاچاق مكالمه در اختيار داشت ! با این وجود چه تمهیداتی در این خصوص وجود دارد ؟
کریمی در پاسخ گفت : در بحث ارتباطات بين الملل يك مسير رفت داريم ارجینیشن (تماس داخل به خارج ) دومين نوع از خارج به داخل است كه ترمینیشن و يك ارتباط ترانزيت هم هست كه كاربر از خارج به خارج از طريق يك شبكه ترانزيت تماس برقرار مي كند.
در حال حاضر دولت مثلا براي زائران عتبات عاليات يارانه پرداخت مي كند. اين مي تواند مورد سوء استفاده از سوي افراد سود جو قرار گيرد.
پرویزی کارشناس حقوق فناوری اطلاعات در این بخش اعلام کرد : خسارت 50 میلیاردی دولت از بخش voip موجبات کنترل بیشتر این فضا و جمع آوری تجهیزات ماهواره ای را موجب شد و وزارت ارتباطات برای اقدام دست بکار شد.

کریمی در پاسخ گفت : حاکمیت بر اساس اساسنامه این مهم را به شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار کرد و این خسارت موجب نشد بلکه ایجاد کیفیت و امنیت در برقراری ارتباط صوتی در شبکه آی پی موجبات کنترل بیشتر و نگاه حاکمیتی را موجب شد.
بحث اصلي اقتصادي نيست، ما يا هر اپراتور بزرگ ديگر در برابر مشتريان خودشان مسئول هستیم و بايد سرويس خود را تضمين كنیم ، اگر از طريق غير قانوني سرويس به داخل ارائه شود كيفيت پايين مي آيد، مشكل زيادي در اين وادي به دليل افت كيفيت پيش آمد. بر اساس اساسنامه شركت زير ساخت،درگاه هاي بين المللي در اختيار دولت است.
وقتي ترافيك به سمت ما قاچاق مي شود، دولت متضرر مي شود . ارتباطات وقتي از مسير قانوني برقرار باشد حريم خصوصي افراد را تضمين مي كند اگر اين مسير غير قانوني باشد اين حريم به مخاطره مي افتد.
وی در پاسخ به این سوال که آيا سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه سوار بر اطلاعات از طريق نرم افزار هاي رايگان كه اکنون هم غير قانوني استفاده مي شود نيستند؟ آيا اين استفاده غير قانوني،مرزهاي كشور را به مخاطره نمي اندازد؟ گفت : پس از خصوصی سازي مخابرات ،دروازه هاي بين المللي به دليل حفظ امنيت و حقوق مردم در اختيار حاکمیت باقي ماند که وظیفه کنترل آن به عهده زیرساخت است. كساني كه اين تجارت را وارد مي كنند ناشناس هستند.
پرويزي در این باره گفت : بايد ببینیم اجراي قانون چگونه صورت مي گيرد ، نقش زير ساخت در خصوص جرم در بخش VOIP چيست؟ آيا از سال 88 تاكنون ارزیابی درستی صورت گرفته است ؟
وی گفت : بحث هاي متعددي اتفاق مي افتدكه حق و ناحق مي شود و تبعيض صورت مي گيرد .در خصوص موضوع، بنده بارها شاهد مواردي بوده ام.
كريمي معاون توسعه و مهندسی زیرساخت، در این خصوص صریحا گفت : از آقاي پرويزي مي خواهم اگر مواردي بوده است ،مدارك محکم خود را ارائه دهند اما بی اطلاع از تلاش های صورت گرفته سخن نگویند.
وی در ادامه گفت : يكسري مجوزهای اورجینیشن در سال های گذشته صادر شده که بعضا باطل نشده است اما در کل 5 اپراتور رسمی داریم که بر اساس برگزاری مزایده رسمی VOIP در حال فعالیت در بخش ترمینیشن هستند که كيفيت و سرعت خدمات مناسبی دارند.
اين اپراتورها در چارچوب قوانين و مقررات دولتی كار را شروع كرده و فعاليت مي کنند.
اظهار نظری نکنیم که تلاش ها را کم رنگ نشان دهد.
در ادامه پرويزي کارشناس حقوق فناوری اطلاعات در برنامه دونیم ساعت شبکه خبر سیما ، با اشاره به نقش زیرساخت حقوقی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : با بكارگيري ICT در كشور هاي مختلف ، فقدان زيرساخت حقوقي به عنوان یک چالش مطرح شد که این موضوع مرزهاي سياسي ، حقوقي و داده ای کشور را را به خطر می اندازد بنابراین دولت ها ناچار به تامین زیرساخت های لازم حقوقی در این حوزه شدند.
شانه ساز زاده کارشناس محتوا در این برنامه ضمن تاکید بر نقش محتوا در حوزه زیرساخت فرهنگی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت : در حوزه فرهنگی با توجه به جذابيت هاي اينترنت و ICT به سرعت فرهنگ استفاده رشد كرده است.
با توجه به اين فرهنگ زير ساخت های دولت الکترونیکی ، آموزش الکترونیکی و ... توسعه یافته است و از طرفي در مقابل مزايا و خطراتی نیز وجود دارد.
وی گفت : در حال حاضر دولت و شركت ها فرهنگ استفاده مناسب مثل خدمات الكترونيكي ،بانكداري الكترونيكي را ايجاد و توسعه داده اند.
كريمي معاون توسعه و مهندسی زیرساخت، در صحبت های خود در خصوص نقش زيرساخت فني در توسعه ICT گفت : مباحث فني و آماده سازي زير ساخت های فنی بايد وجود داشته باشد تا مردم از طريق بستر الكترونيكي به خدمات لازم و با کیفیت دسترسي آسان و آنلاین داشته باشند.
مدیر کل مهندسی عملیات شبکه دیتا تاکید کرد : بحث مهم مبحث امنيت است. هم امنيت در اتصال و هم امنیت در تبادل ارتباط كه مردم به راحتي بتوانند كارهاي خود را در شبكه ای امن انجام دهند.
کریمی در ادامه گفت : شبكه زير ساخت ايران بزرگترين نوع خود در منطقه است . وی در ادامه به شبکه های زیرساختی در بخش فیبر نوری ، سوئیچینگ ، مایکرو ویو ، شبکه ای برای ماهواره های بومی اشاره کرد.
کارشناس زیرساخت در ادامه سخنان خود بر آماده بودن شبکه ملی اطلاعات و ارائه سرویس در داخل کشور با پهنای باند مناسب اشاره کرد و گفت : البته بحث اصلی شبکه ملی اطلاعات بحث تولید محتوای بومی است.
شانه ساز زاده در بخش دیگری از صحبت های خود در خصوص تولید محتوای بومی گفت: اولين قدم زيرساخت هاي فني قوي است ، سپس توليد كنندگان محتوا انگيزه سرمایه گذاری را خواهند داشت.
طبق  آمار در توسعه زير ساخت ها بسيار موفق بوده ايم ،اما در بخش كيفيت بايد تلاش كنيم.
وی گفت : دولت الكترونيكي به غير از اين نيست كه بنگاه هاي اقتصادي برايشان به صرفه باشد تا خدمات خود را در زیرساخت دولت الکترونیکی ارائه دهند.
پرویزی در این بخش و در بیان اهمیت زیرساخت های فنی قبل از زیرساخت حقوقی و محتوا گفت : نخست فناوری می آید زیرساخت فنی بکارگیری آن ایجاد می شود و بعد جنبه های حقوقی آن در نظر گرفته می شود . فقط محتوا نيازمند مباحث حقوقي نيست بلكه معمولا زير ساخت فني بوجود مي آيد، تا بعد حقوقي براي آن شناخته شود و روابط اشخاص را تنظيم كند.
برای امنيت محتوا ،كاربران، و در کل ایجاد ارتباط بر اساس ارزش هايي كه ICT آن را بوجود آورده است ،مثل محرمانگي ،قانون وضع شود و براساس آن جلوي جرائم گرفته شود.
كريمي معاون توسعه و مهندسی زیرساخت، در بخش دیگری از سخنان خود گفت : با توجه به تقاضا در کشور اقدامات خوبي براي توسعه پهناي باند صورت گرفته است.
يك شبكه IP داخلي یعنی اينترانت در كشور داريم .ظرفيت آن حدود 700 گيگابيت بر ثانيه است. هم اکنون این بخش يك بستر بزرگ IP در کشور محسوب می شود كه زير ساخت شبكه ملي اطلاعات مبتني بر دولت الکترونیک رابنا کرده است و سرويس اين شبكه نهايتا به كاربران خانگي مي رسد.
و در خصوص چالش سرعت دسترسی کاربران به شبکه اینترنت گفت : سرعت پارامترهای مختلفی دارد که سرعت نقطه اتصال ، سرعت میان كاربر تا سرويس دهنده ، سرعت میان سرویس دهنده تا سرویس دهنده دیگر و در لايه بالاتر تا زير ساخت محاسبه می شود .
بزرگترين مشكل ما این است که شبکه دسترسی کاربران به اينترنت در بستر شبکه دولت الكترونيكي است كه اين موضوع به لحاظ امنيتي خطرناك است.
وی در ادامه گفت : از باب آنچه بايد در لايه زير ساخت باشد شبكه توسعه خوبي داشته است.
بر روي شبكه دروازه بين المللي 65 گيكا بیت بر ثانیه پهنای باند موجود است كه متقاضي بيشتر در حال حاضر در کشور نداريم. در خصوص ظرفيت داخلي هم اين شبكه بسياري از توانمندي هاي آن استفاده نشده و خالي است. عمده اتصال مردم به اینترنت هم اكنون از طريق خطوط DSL و وايمكس است .
شانه ساز زاده در خصوص اینکه آیا نداشتن کاربر در سطح کشور دلیل عدم کیفیت و وجود ترافیک شبکه است گفت : نداشتن متقاضي موجب ترافيك شبكه و افت كيفيت نيست . كشور ما مي تواند با 10 ميليون كاربر پهناي باند بالا داشته باشد.
رسالت زيرساخت از مرز كشور است تا استان كه تحويل واسطه هاي بزرگ مثل مخابرات مي دهد. مخابرات آن را به مراکز و از مراکز به PAP ها ارائه مي شود.
معاون توسعه و مهندسی زیرساخت، در بخش دیگری از سخنان خود گفت : عمده مشتركان مابا سیم مسی ارتباط برقرار مي كند.گپی هم در لايه تجميع داريم كه در حال برطرف شدن است .
فيبرنوری هم برای ارائه پهنای باند خانگی به مردم تا 20مگابيت برثانيه تا درب منازل در دستور كار است كه فناوري هم اين امكان را در اختيار مي گذارد اما محتواي بومی لازم براي استفاده مورد نياز است.
به گزارش آی سی تی پرس ، سازمان صداو سیما در برنامه زنده دونیم ساعت شبکه خبر سیما رویکرد متفاوت و صریحی را نسبت به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور با نگاهی چالشی و شفاف در پیش گرفته است.

 

نظرات : 0

ثبت نظر

26908