۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

فرهنگ استفاده از بازی‌های رایانه‌ای داخلی در کشور وجود ندارد

به گزارش ICTPRESS به نقل از فارس؛ علیزاده اظهار داشت: تشکیل بنیاد بازی‌های دیجیتال به منظور حمایت و تقویت از صنعت و هنر بازی‌سازی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و نصف بودجه مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز به فعالیت بازی‌سازان اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: مشکلی که ما در حوزه صنعت بازی‌سازی داریم نبود فرهنگسازی در استفاده از این بازی‌ها و کپی‌کاری به خاطر عدم اطلاع مردم از مسائل شرعی در این حوزه است.
علیزاده با اشاره به اینکه زیرساخت‌های مورد نیاز در بازی‌های آنلاین بیشتر از بخش‌های دیگر است خاطرنشان کرد: برای رسیدگی به مسائل و موانع بازی‌سازی جلساتی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری خواهیم کرد هر چند با جلسه مشکلات حل نمی‌شود.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گفت: در حوزه تبلیغات اخیرا معرفی نرم‌افزارهای فاخر را شروع کردیم که یکی از آنها شبیه‌‌سازی حرم مطهر امامین عسگریین است علاوه بر آن با رایزنی با شبکه بازار در صدا و سیما محصولات بازی‌سازی به زودی معرفی می‌شوند. همچنین با راه‌اندازی نمایشگاه رسانة‌های دیجیتال از تاریخ 13 تا 22 شهریورماه در مصلای تهران آثار تولیدی ارائه خواهد شد.
غفلت نسبت به ساخت بازی‌ با موضوعات انقلاب و دفاع مقدس
بابک کرباسی دبیر انجمن بازی‌سازان انقلاب در این نشست با بیان اینکه تاکنون نسبت به ساخت بازی در موضوعات انقلاب و دفاع مقدس غفلت صورت گرفته افزود: اگر به صنعت بازی‌سازی به عنوان موضوع جنگ نرم نگاه کنیم ابزاری برای مقابله با دشمنان است. اما متاسفانه تا به حال نسبت به این موضوع منفعل بوده‌ایم.
وی تاکید کرد: صنعت و هنر بازی‌سازی هنوز ساماندهی نشده و مشکلات ما به گوش مسئولان نمی‌رسد از این رو برای ادامه مسیر رو به رشد صنعت بازی‌سازی در کشور نیازمند حمایت مسئولان فرهنگی هستیم تا این صنعت به بیراهه نرود.
وی افزود: یکی از وظایفی که مرکز پیگیری می‌کند ایجاد زمینه‌های آموزش و ارتباط میان دستگاه‌های فرهنگی و تولیدکنندگان است و هدف ما حمایت از پروژه‌هایی است که تامین کننده اهداف نظام جمهوری اسلامی هستند.
کرباسی ادامه داد: اولین پروژه مرکز ساخت بازی با نام راز روشن است که مربوط به زندگی یک مامور امنیتی، شهدای هسته‌ای و تیم‌های تروریستی است که قالب ملی و انقلابی دارد. امیدواریم با بودجه‌ای که وعده داده شده پروژه را گسترش بدهیم.
کمبود نیروی متخصص در زمینه بازی‌سازی
محمد امین علی‌اکبر بازی‌ساز رسانه‌ای نیز در این نشست با اشاره به مشکلات بازی‌سازان در ایران گفت: در بازی‌سازی کمبود نیروی متخصص و به روز وجود دارد و ما برای اینکه بتوانیم حداقل در سطح دوم جهانی رقابت کنیم نیازمند ایجاد رشته دانشگاهی و فراهم کردن زمینه‌های آموزشی در حوزه بازی‌سازی هستیم.
وی تصریح کرد: در رابطه با بازی‌سازی کشورهای غربی سرمایه‌گذاری سنگینی در کشورهای همسایه ایران مانند هندوستان انجام می‌دهند تا ایران کشور اول منطقه در این حوزه نباشد.
وی با اشاره به اینکه برخی دستگاه‌های فرهنگی در راستای حمایت از شرکت‌های بازی‌سازی به صورت منفعت‌طلبانه برخورد می‌کنند تاکید کرد: ما برای اینکه به سرنوشت انجمن فیلم‌سازان و کارگردانان دچار نشده و تولیدات ما آرشیوی نشود باید براساس نیاز این حوزه برنامه‌ریزی کنیم نه براساس نیاز دستگاه‌ها.
ضرورت ورود جوانان به عرصه بازیسازی
فرزام ملک‌آراء یکی دیگر بازی‌سازان کشورمان در این نشست اظهار داشت: در گذشته و تا قبل از شرایط فعلی جامعه دفاع از مرزهای جغرافیایی کشور مطرح بود اما امروزه دفاع از مرزهای فرهنگی واجب است اما متاسفانه صدای زنگ خطر جنگ فرهنگی به گوش برخی از مسؤلان نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌های نادرست باعث ایجاد صدمه به بدنه فعالیت‌های بازی‌سازی می‌شود افزود: اگر مسؤلان برنامه‌ریزی صحیحی در این حوزه نداشته باشند ما در صحنه جنگ نرم از دشمنان عقب خواهیم ماند از این رو با حمایت و ورود جوانان به این عرصه می‌توانیم موفق شویم.
ضرورت سرمایه‌گذاری در بازی‌های رایانه‌ای در شرایط فعلی جامعه
حسن عباسی استاد دانشگاه و رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز در ادامه این نشست به ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه بازی‌سازی تاکید کرد و افزود: طبق بررسی‌های انجام شده توسط غربی‌ها به دلیل رشد شتابان رسانه تا 15 سال دیگر سینما در عرصه جهانی حیات خود را از دست خواهد داد و آنچه که امروزه توسط تلویزیون یا پرده سینما به مخاطب انتقال داده می‌شود جای خود را به فضای مجازی و رسانه می‌دهد.
وی تاکید کرد: طبق آمار یک زن خانه‌دار ایرانی به شرطی که از ماهواره و سی‌دی‌های فیلم استفاده نکند در سال 1200 قسمت سریال از طریق تلویزیون تماشا می‌کند. اما متاسفانه این تولیدات و فیلم‌ها فاقد محتوا و تفکر است.
وی ادامه داد: در شرایطی که دشمنان علیه ایران فیلم و بازی‌های رایانه‌ای براساس تفکر و فلسفه برنامه‌ریزی شده مانند فیلم 300 می‌سازند فیلمسازان و متولیان سینمای ما در بعد صنعتی آن دعوا دارند و از بعد رسانه‌ای و هنری سینما غافل شده‌اند. در حالی که 413 استاد فلسفه در طول 8 سال گذشته در ایالات متحده با بررسی چند هزار انیمیشن و فیلم کوتاه وجود فلسفه در این تولیدات را تأیید کرده‌اند.
عباسی با ذکر این موضوع که تولیدات بازی‌های رسانه‌ای باید حتما عقبه مطالعاتی داشته باشند خاطرنشان کرد: ما در راه تولید بازی‌های رسانه‌‌ای با دو خطر مواجه هستیم اول اینکه 4 جامعه اطلاعاتی را در یک دوره نسلی طی می‌کنیم و اگر مراقب تولیدات خود نباشیم موجب التهاب در جامعه می‌شود و دوم نسل جدید ذهن پروری داشته و به خاطر ولع اطلاعاتی زیاد به رسانه اقبال زیادی دارند و اگر ما بخواهیم صنعت بازی‌های رسانه‌ای ما به سرنوشت سینما دچار نشود حتما باید به محتوا و بن‌مایه این تولیدات توجه کنیم.

نظرات : 0

ثبت نظر

21745