۱۴۰۳ شنبه ۲۹ اردیبهشت

13 در صد از شبكه های خانگی آلوده به بدافزارند

به گزارش ICTPRESS به نقل از سايت سازمان فناوري اطلاعات؛ شركت كایندسایت (Kindsight) در گزارشی اعلام كرده است كه بدافزارها به آلوده كردن سیستم های كاربران خانگی ادامه می دهند و در این روند حدود 13 درصد یا نزدیك به یك هفتم شبكه های خانگی نشانه هایی از وجود لااقل یك سیستم آلوده نشان داده اند.
این شركت كه خدمات امنیتی برای تأمین كنندگان عمده خدمات داخلی فراهم می كند می تواند تشخیص دهد كه چه زمانی كامپیوترها سعی می كنند با دامنه یا سروری آلوده ارتباط برقرار كنند.
در فصل سوم سال 2012، حدود 6.5 درصد از شبكه های خانگی نشانه هایی از میزبانی بدافزارهای بسیار خطرناك، مانند تروجان های بانكی یا نرم افزارهای بات را نشان داده اند و این در حالی است كه 8.1 درصد از آنها نشانه هایی از آلودگی هایی معمولی تر داشته اند كه شامل نرم افزارهای تبلیغاتی یا جاسوسی بوده است. بعضی از سیستم ها هر دو نوع آلودگی را نشان داده اند.
كوین مكنامی، طراح امنیت و مدیر كایندسایت می گوید: "در اغلب موارد، سیستم های آلوده كاربران به طور همزمان به سه یا چهار نوع بدافزار مختلف آلوده است. كسی كه در ابتدا سیستم را آلوده ساخته آن را برای اهداف دیگر به سایرین اجاره می دهد."
باتنت زیرواكسس (ZeroAccess)  در صدر خطراتی است كه سیستم های كاربران را تهدید می كند و 29 درصد از تمام آلودگی های شبكه های خانگی را به خود اختصاص می دهد. سیستم های متعلق به 8 درصد دیگر از كاربران خانگی آلوده به دو باتنت خطرناك دیگر است: تی دی اس اس (TDSS) و الورین (Alureon). دو بسته نرم افزاری تبلیغاتی و جاسوسی كه كایندسایت آن را كم تر خطرناك تشخیص داده است 20 درصد دیگر از شبكه های آلوده را به خود اختصاص داده اند.
محققان كایندسایت با استفاده از تعداد كل كامپیوترهای خانگی آلوده متصل به اینترنت و نیز میزان آلودگی ها، برآورد كرده اند كه حدود 2.2 میلیون كامپیوتر خانگی به زیرواكسس آلوده اند. این باتنت اساساً برای  كلیك بر لینك های تقلبی مورد استفاده قرار گرفته است، كه طی آن از كامپیوترهای شخصی آلوده استفاده می شود و از طریق آن به ازای هر كلیك مقداری پول دیجیتال یا مبلغی به لینك گذار تعلق می گیرد.
مجرمانی كه كنترل باتنت زیرواكسس را به عهده دارند در این برنامه اصلاحات مختلفی را صورت داده­اند تا ظاهر فعالیت آن شبیه كلیك های واقعی در مرورگرهای واقعی باشد.
در گزارش كایندسایت چنین آمده است: "بات ها به نحوی برنامه ریزی شده اند كه با گذر از چندین لایه رد كلیك تبلیغاتی را تا صفحه اصلی تبلیغ كنندگان بگیرد و html، جاوا اسكریپت و اجزای گرافیك را همانند مرورگرهای عادی لود كند و در این فرایند عرض باند زیادی نیز مصرف می كند."
آزمایش های شركت نشان داده است كه كامپیوترهای شخصی آلوده به زیرواكسس نوعاً روزانه روی 140 تبلیغ كلیك می كنند و بیش از 240 مگابیت عرض باند را به مصرف می رسانند. در تحقیق دیگری برآورد شده است كه اگر از نیمی از ظرفیت باتنت استفاده شود، روزانه مجرمان 900000 دلار خرج روی دست تبلیغ كنندگان می گذارند.
بنا به داده های كایندسایت، وسایل همراه كم تر هدف این نوع حملات اند. تنها 0.3 درصد از تلفن های موبایل یا لپ تاپ های متصل به تجهیزات موبایل نشانه های آلودگی را در خود دارند.
وقتی پای اپلیكیشن های نامناسبی چون آن هایی كه از تكنیك های تبلیغاتی تهاجمی استفاده می كنند در میان باشد، 3 درصد از وسایل موبایل نشانه های آلودگی را از خود بروز می دهند.
در بعضی موارد، تأمین كنندگان خدمات اینترنت به مشتریانی كه نشانه های آلودگی در آن ها دیده شود هشدار می دهند اما این خط مشی هنوز فراگیر نشده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

68155