۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

برگزيده آخرين اخبار آموزش سه شنبه 8 اسفند ماه 91

 ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: ظرفیت دکتری پیام نور مشخص شد
ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه پیام نور کماکان همچون سال های قبل خواهد بود اما نظر نهایی با تاییدیه سازمان گسترش آموزش عالی اعلام می شود.
درنشست مطبوعاتی این دانشگاه اعلام شد؛ ظرفیت دانشگاه پیام نور در هر رشته محل مقطع دکتری 5 نفر خواهد بود و سایر تغییرات پیرامون ظرفیت ها در این دانشگاه منوط به اعمال نظر نهایی سازمان گسترش آموزش عالی است.
گفتنی است در حال حاضر این دانشگاه دارای 3200 عضو هیات علمی تمام وقت است که حدود 800 نفر آ‌ن استادیار هستند.
بنابراین گزارش 35 تا 40 درصد اعضای هیات علمی این دانشگاه مدعو از سراسر کشور هستند و جذب مدرسان مدعو نیز از سوی کمیته جذب هیات مدرسین انجام می شود.
همچنین در این نشست مطبوعاتی ثبت نام دوره فراگیر سال 92 این دانشگاه از آذر 92 اعلام شد.
...................................
خبر: جامعه، امروز به تخصص دانشجویان نیازمند است

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: جامعه، امروز به تخصص دانشجویان در حوزه‌های مختلف نیاز دارد.
بر همین اساس در وزارت علوم سعی شده تا شرایطی فراهم شود که این ظرفیت، به شکل حرفه‌ای در خدمت جامعه قرار گیرد.
غلامرضا خواجه سروی ـ معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی رویش با بیان این مطلب افزود: طی سال های اخیر کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها فعالیت های خوبی انجام دادند و دانشگاه‌ها نیز به مسائل فرهنگی توجه ویژه ای داشتند؛ اما ممکن است حمایت های زیادی از این دانشگاه ها انجام نشده باشد.
وی ادامه داد: انتظار ما از کانون‌ها این است که دانشجویانی که از رشته‌های مختلف علمی در کانون‌های فرهنگی فعالیت می‌کنند را یک دوره آماتوری محسوب کنند تا آن ها پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان یکی از فعالان کارهای فرهنگی و اجتماعی در جامعه مشغول به فعالیت شوند.
خواجه‌سروی افزود: بخش اجتماعی در دانشگاه‌ها، بخش بکر و دست نخورده‌ای است که فعالیت‌های خوبی در آن انجام می‌شود اما با توجه به سبک زندگی اولیای دین ما می‌توان این سبک را بازخوانی کرده و فعالیت‌ها را گسترش داد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در پایان به محدودیت بودجه این وزارتخانه اشاره و خاطرنشان کرد: از دانشگاه‌ها می خواهیم که با وجود این محدودیت‌ها فعالیت‌های فرهنگی خود را گسترش دهند.
...................................
خبر: ادامه ثبت‌نام کاردانی مدیریت خانواده تا 12 اسفند

سرپرست مرکز آموزش‌های عالی آزاد و خاص دانشگاه علمی کاربردی، گفت: ثبت‌نام دوره کاردانی پودمانی غیر حضوری مدیریت خانواده دانشگاه جامع علمی کاربردی که از ششم اسفند شروع شده تا شنبه 12 اسفند ادامه دارد.
بنابر گزارش ايسنا؛ مهندس معصومیان،‌ با اعلام این خبر اظهار کرد: پذیرش نیمسال دوم سال 92-91 دوره کاردانی پودمانی غیرحضوری دانشگاه جامع علمی کاربردیبه صورت اینترنتی از روز یکشنبه 6 اسفند آغاز و تا روز شنبه 12 اسفندماه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: کلیه متقاضیان جدید می‌توانند در مهلت در نظر گرفته شده و پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنما (دفترچه راهنما به صورت الکترونیکی از طریق سامانه آموزش های تکمیلی بین سطوح تحصیلی دانشگاه قابل دسترسی است) و تهیه مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت‌نام به سامانه آموزش‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی دانشگاه جامع علمی کاربردی به نشانی http://sateb.uast.ac.ir مراجعه و نسبت به خرید کد داوطلبی و ثبت‌نام اقدام کنند.
وی با بیان اینکه پرداخت هزینه ثبت‌نام به صورت اینترنتی انجام می‌شود، گفت:‌ داوطلبان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال می‌باشد، با مراجعه به سامانه آموزش‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی دانشگاه و پرداخت 100 هزار ریال نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند.
معصومیان با اشاره به نحوه اجرای این دوره‌ها اظهار کرد: برای دانشجویان دوره‌های غیر حضوری مدیریت خانواده جزوات الکترونیکی و مکتوبی ارسال می‌شود و در پایان هر ترم از داوطلبان به صورت سراسری آزمون‌های تستی گرفته می‌شود.
وی با بیان اینکه ورود به این دوره آزمون ورودی ندارد، اظهار کرد: کلیه داوطلبانی که شرایط اولیه ثبت‌نام را داشته باشند در این دوره‌ها پذیرش خواهند شد و هیچ محدودیتی برای جذب دانشجو نداریم.
وی با بیان اینکه بسیاری از جزوات این دوره بازنگری و اصلاح شده است، اظهار کرد: شهریه پودمان‌های این دوره نسبت به دوره گذشته تغییر چندانی نداشته است.
مهندس معصومیان در خاتمه از کسب مجوز ایجاد مقطع کارشناسی مدیریت خانواده خبر داد و گفت:‌ جذب دانشجو در مقطع کارشناسی مدیریت خانواده از سال آینده آغاز می‌شود.
...................................
خبر: سومین آزمون دکتری هفته آینده برگزار می‌شود

مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به برگزاری آزمون دکتری 92 در روز جمعه 18 اسفند ماه، تعداد و مدت پاسخگویی به سوالات این آزمون را تشریح کرد.

دکتر حسین توکلی، با بیان اینکه آزمون نیمه متمرکز دکتری 92 در دو نوبت صبح و بعدازظهر روز جمعه (18 اسفندماه) در 37 شهرستان و 114 حوزه امتحانی برگزار می‌شود، اظهار کرد: داوطلبان باید در صبح روز جمعه به سوالات آزمون تخصصی و استعداد تحصیلی پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه در صبح روز جمعه به داوطلبان دفترچه سوالات تخصصی (دفترچه شماره 1) و دفترچه استعداد تحصیلی (دفترچه شماره 2) داده می‌شود، اظهار کرد: تعداد و مدت زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه اختصاصی برای رشته‌های مختلف متفاوت است.
توکلی با بیان اینکه برای آزمون استعداد تحصیلی 40 سوال طراحی شده است، تصریح کرد: داوطلبان باید در مدت زمان 90 دقیقه به سوالات پاسخ دهند.
مشاور عالی سازمان سنجش با اشاره به توزیع دفترچه سوالات زبان در بعدازظهر روز جمعه، گفت: هر یک از داوطلبان باید به 70 سوال زبان در 105 دقیقه پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه برای آزمون اختصاصی و استعداد تحصیلی برای هر پاسخ صحیح، سه نمره مثبت در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: به منظور خنثی‌ کردن پاسخ‌های حدسی و تصادفی، به هر پاسخ اشتباه، یک نمره منفی تعلق می‌گیرد.
توکلی افزود: بنابراین داوطلبان اگر پاسخ صحیح سوالی را نمی‌دانند، به آن پاسخ ندهند؛ چرا که به سوالات بدون جواب، نمره منفی و مثبت تعلق نمی‌گیرد. همچنین اگر داوطلبی به یک سوال بیش از یک پاسخ داده باشد، پاسخ سوالات غلط محسوب می‌شود و نمره منفی برای آن منظور خواهد شد.
مشاور عالی سازمان سنجش با تاکید بر اینکه آزمون زبان نمره منفی ندارد، خاطر نشان کرد: چنانچه داوطلبی پاسخ غلط به سوالات آزمون زبان دهد، برای این سوالات نمره منفی منظور نمی‌شود.
توکلی در خاتمه با بیان اینکه کارنامه داوطلبان آزمون دکتری دهه دوم فروردین منتشر می‌شود، گفت:‌انتخاب رشته داوطلبان 20 تا 24 فروردین انجام خواهد شد و در نهایت پس از طی مرحله مصاحبه آزمون دکتری، نتایج نهایی پذیرفته شدگان نیمه دوم شهریور ماه اعلام می‌شود.
...................................
خبر: معاون فرهنگی وزارت علوم: با محدودیت بودجه فرهنگی روبرو هستیم

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه امسال با محدودیت بودجه روبرو هستیم، گفت: از دانشگاه‌ها خواستیم که با وجود این محدودیت‌ها فعالیت‌های فرهنگی خود را بیشتر کنند.
غلامرضا خواجه سروی در اختتامیه چهارمین جشنواره ملی رویش با بیان اینکه در سال‌های اخیر کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها فعالیت خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها توجه خوبی به این مسائل داشته‌اند، البته در بحث حمایتی ممکن است حمایتی که از دانشگاه می‌شود، خیلی زیاد نباشد.
وی با تاکید بر لزوم ارتباط دانشجویان با جامعه، گفت: انتظار ما از کانون‌ها این است که دانشجویانی که از رشته‌های مختلف علمی در کانون‌های فرهنگی فعالیت می‌کنند این دوره را دوره آماتوری حساب کرده و پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان یکی از فعالان کارهای فرهنگی و اجتماعی در جامعه کار کنند.
وی با بیان اینکه جامعه، امروز به تخصص دانشجویان در حوزه‌های مختلف نیاز دارد، اظهار کرد: شرایط این موضوع نیز در وزارت علوم فراهم شده است تا این ظرفیت، به شکل حرفه‌ای در خدمت جامعه قرار گیرد.
خواجه‌سروی افزود: بخش اجتماعی در دانشگاه‌ها، بخش بکر و دست نخورده‌ای است که فعالیت‌های خوبی در آن انجام می‌شود اما با توجه به سبک زندگی اولیای دین ما می‌توان این سبک را بازخوانی کرده و فعالیت‌ها را گسترش داد.
همچنین در این مراسم روسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، حکیم سبزواری و خوارزمی تهران به عنوان روسای دانشگاه‌های برتر در حوزه فرهنگی معرفی شدند.
...................................
خبر: سقف وام‌ شهریه دوره‌های مختلف دانشگاه پیام نور

معاون فرهنگی دانشگاه پیام‌نور اعتبار وام شهریه دانشگاه در نیمسال دوم سال جاری را شش میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: دانشگاه به دنبال افزایش این اعتبار است.
علیرضا اژدر در نشست مطبوعاتی در خصوص میزان وام شهریه دانشجویان دوره‌های مختلف این دانشگاه، اظهارکرد: برای دانشجویان دوره‌های کارشناسی 250 هزار تومان،‌ کارشناسی ارشد یک میلیون تومان و دکتری دو میلیون و 500 هزار تومان وام شهریه در نظر گرفته شده است و بر اساس ضوابط موجود، وام شهریه مشمول کلیه دانشجویان دانشگاه می‌شود.
وی سرانه فرهنگی دانشگاه پیام‌نور را هشت هزار تومان عنوان کرد و گفت: بودجه فرهنگی دانشگاه به شدت کم است و هیچگونه کمکی در این زمینه به دانشگاه نمی‌شود.
اژدر همچنین از ارائه یک درس اختیاری فرهنگی با عنوان "حفظ جزء 30 قرآن کریم" در دانشگاه خبر داد و افزود: این درس به صورت اختیاری به دانشجویان ارائه می‌شود و بدون شهریه و خارج از سقف است و فقط در معدل کل دانشجویان تاثیر دارد.
به گفته معاون فرهنگی دانشگاه پیام‌نور، امسال 422 کرسی آزاداندیشی در دانشگاه پیام‌نور برگزار شد، همچنین دانشگاه توانست از طریق ویدیو کنفرانس در دو استان مختلف، کرسی آزاداندیشی برگزار کند.
...................................
خبر: آغاز به کار مرکز ابوموسی دانشگاه آزاد از فروردین
92
رییس منطقه ۱۵ دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز به کار دانشگاه آزاد در جزیره ابوموسی از فروردین ۹۲ خبر داد.
احسان کامرانی با اشاره به بررسی‌های اخیر هیات رئیسه دانشگاه آزاد واحد بندرعباس، اظهار کرد: با همکاری خوب مسئولان جزیره ابوموسی، این مرکز دانشگاهی به عنوان یکی از مراکز آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی از نیمسال بهمن به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی دانشگاه آزاد مرکز ابوموسی را یک پروژه ملی عنوان کرد و با بیان اینکه این پروژه متعلق به همه دانشگاهیان دانشگاه آزاد است، اظهارکرد: با آماده شدن ساختمان آموزشی، این دانشگاه از فروردین 92 در دو رشته کارشناسی کامپیوتر و حسابداری دانشجو می‌پذیرد.
کامرانی با اشاره به ساخت پروژه عمرانی این دانشگاه، گفت: درخواست واگذاری زمین برای احداث ساختمان آموزشی این مرکز دانشگاهی داده شده است، بنابراین سعی و تلاش ما این است که در سال آینده عملیات عمرانی آن را آغاز و یک پایگاه آموزشی در شأن جزیره ابوموسی ایجاد کنیم.
رییس منطقه 15 دانشگاه آزاد از اخذ مجوز قطعی برای دانشگاه آزاد اسلامی مرکز بشاگرد از وزارت علوم خبر داد و افزود: پیش از این مجوز ایجاد مرکز بشاگرد از سازمان مرکزی اخذ شده بود که اخیرا مجوز وزارت علوم نیز قطعی شد.
وی، گسترش تحصیلات تکمیلی و رشته‌های کارشناسی ارشد در منطقه 15 دانشگاه آزاد را از اهداف و برنامه‌های خود عنوان کرد و افزود: مراکز رشد و فن‌آوری هم در دستور کار منطقه بوده که در سه واحد پارسیان، بندرعباس و میناب ایجاد می‌شود.
وی به فعالیت های فرهنگی منطقه 15 اشاره کرد و گفت: اولویت منطقه 15 دانشگاه آزاد در حوزه فرهنگی تاکید بر اشاعه فرهنگ نماز، قرآن، حجاب و عفاف و ... است، البته از مناطق پیشرو در این زمینه بوده است و کارکرد خوب و موفقی داشته‌ایم.
رییس منطقه 15 دانشگاه آزاد با اشاره به آغاز دومین سال فعالیت و مدیریت فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد، گفت: این دوره یکساله یک دوره موفقیت آمیز بوده است که از آن جمله می‌توان به پیگیری تصویب و تشکیل هیات امنای استانی و ابلاغ احکام اعضا توسط وی اشاره کرد.
...................................
خبر: زمان ثبت‌نام آزمون‌های فراگیر و ظرفیت‌دوره دکتری دانشگاه پیام نور
معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه ظرفیت پذیرش دانشجو در سال 1392 نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است، گفت: البته ظرفیت‌های اعلامی باید مورد تایید دفتر گسترش آموزش عالی قرار گیرد.
دل‌افکار در نشستی مطبوعاتی در خصوص ظرفیت دانشگاه پیام‌نور برای دوره دکتری، گفت: برای هر رشته محل مقطع دکتری، پنج نفر ظرفیت در نظر گرفته شده که البته این ظرفیت‌ها نیز باید از سوی دفتر گسترش آموزش عالی تایید شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه پیام‌نور دارای 3200 عضو هیات علمی تمام وقت است، گفت: حدود 800 نفر از این اعضا، استادیار به بالا و بقیه مربی هستند، درواقع یک چهارم اعضای هیات علمی پیام‌نور، استادیار به بالا هستند.
دل‌افکار در خصوص اعضای هیات علمی مدعو دانشگاه پیام نور، اظهارکرد: در حال حاضر بین 35 تا 40 هزار نفر عضو هیات علمی مدعو در سراسر کشور داریم، همچنین استان‌ها نیز می‌توانند بر اساس نیاز خود، حق‌التدریس مدعو را از طریق کمیته جذب مدرسین مدعو خود جذب کنند.
وی در خصوص دور بعدی آزمون‌های فراگیر دانشگاه پیام‌نور، تصریح کرد: با توجه به اینکه در آزمون امسال هم برای بهمن ماه و هم مهر ماه سال آینده پذیرش انجام شده است، فرآیند ثبت‌نام آزمون‌ دوره‌های فراگیر سال آینده در آذر ماه خواهد بود.
معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور، از تحصیل رایگان کلیه دانشجویان شاهد و ایثارگر حافظ کل قرآن در کلیه مقاطع دانشگاه پیام نور خبر داد.
...................................
خبر: آغاز زودهنگام امتحانات دانشگاه‌ها

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ دستورالعمل فعالیت‌های انتخاباتی دانشگاه‌ها تا 10 روز آینده خبر داد.
دکتر کامران دانشجو در حاشیه مجمع عمومی فدراسیون ملی ورزش‌های دانشگاهی در خصوص برگزاری زودهنگام امتحانات دانشگاه‌ها به دلیل تداخل با انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در این زمینه ما ماموریتی را به معاونت آموزشی وزارت علوم ابلاغ کردیم که طی نشستی با دانشگاه‌ها، دستور العملی در این زمینه ارائه کنند.
وی ادامه داد: این دستورالعمل در خصوص زمان برگزاری امتحانات به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا ضمن مشارکت حداکثری دانشجویان در انتخابات،به امتحانات و تحصیل دانشجویان نیز آسیبی نرسد.
وی افزود: ظرف 10 روز آینده آیین‌نامه اجرایی انتخاباتی به تمام دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد تا دانشگاه‌ها به صورت یکسان و همسان عمل کنند تا بتوانند در انتخابات آینده ریاست جمهوری فعالیت موثری داشته باشند.
وی همچنین در خصوص اقدامات و دستاوردهای وزارت علوم در سال اقتصاد مقاومتی، گفت:‌ اقتصاد مقاومتی نباید فقط به پایان سال 91 محدود شود، این چیزی است که متخصصان به آن اعتقاد دارند و می‌گویند که مقاومت اقتصادی برای سالهای بعد نیز باید جریان داشته باشد. درست است که رهبر معظم امسال را به این نام نامگذاری کرده‌اند، این بدان معنی است که این نام یا این شاخصه در سال 91 نمود بیشتری دارد و ما باید در سالهای آینده اقتصاد مقاومتی را ادامه دهیم.
دانشجو در پایان تاکید کرد: ما باید به اقتصاد مقاومتی بر حسب تعریفی که رهبر معظم اشاره کرده‌اند پایبند باشیم و نباید به اقتصاد ریاضتی که در اروپا از آن صحبت می‌شود عمل کنیم چون این مسئله کاملا متفاوت است. ما نیز این بحث را در بین دانشجویان خود تدوین و به صورت علمی اجرا خواهیم کرد.
...................................
خبر: دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران ، دانشجوي مجازي مي پذيرد
   
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91 در گرایش های مختلف دانشجوی مجازی می پذیرد.
رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در مصاحبه با خبرنگار ما ، در این باره افزود: این دانشجویان از میان داوطلبان واجد شرایط و علاقه مند به تحصیل که حداقل دارای سه سال سابقه کار در بخش دولتی و خصوصی هستند از طریق آزمون اختصاصی ورودی با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور جذب می شوند.
محمدرضا زالی گفت: این دانشجویان پس از بررسی سوابق تحصیلی و مصاحبه حضوری به شیوه آموزش محور پذیرش خواهند شد.
وی، جذب این دانشجویان را با هدف تحقق رسالت دانشکده کارآفرینی برای گسترش دوره های تحصیلات تکمیلی به ویژه در مقطع کارشناسی ارشد دانست .
داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت دانشگاه تهران به نشانی HTTP://UT.AC.IR مراجعه کنند.
...................................
خبر: وظایف انجمن های علمی کشور مورد بررسی قرار گرفت

وظایف انجمن ‎های علمی کشور در جلسه 173 کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه که به بررسی موضوع وظایف انجمن های علمی کشور اختصاص داشت، گزارشی از وضعیت انجمن های علمی در کشور ارائه شد.
دراین گزارش،اهمیت وجود انجمن های علمی به عنوان یکی از شاخص ها و معیارهای توسعه، اعطای مجوز به 300 انجمن علمی توسط وزارت علوم، برگزاری 328 همایش ملی و بین المللی و 985 کارگاه آموزشی و تخصصی توسط انجمن ها دارای مجوز در کشور و عضویت بیش 140 هزارنفر از متخصصان صنعت و دانشگاه در این انجمن ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
توجه به نقش انجمن های علمی در تدوین نظام ملی نوآوری، لزوم تبیین روشن وظایف این انجمن ها در تحقق مرجعیت علمی کشور، تأثیر انجمن های علمی در تحقق سیاست های کلی اصل 44، لزوم پیش بینی ضمانت اجرای قانونی برای استفاده از ظرفیت انجمن های علمی، تصویب ضوابط قانونی فعالیت انجمن های علمی با توجه به اصول کلی نقشه جامع علمی کشور، فراهم كردن زیر ساخت لازم جهت فعالیت انجمن ها هم از جمله مطالب مطرح شده درجلسه کمیسیون علمی و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
در این جلسه همچنین مقرر شد با توجه به نظرات ارائه شده، مصوبه وظایف انجمن های علمی با نگاه کلان و راهبردی و توجه به تکالیف مقرر در نقشه جامع علمی کشور توسط دستگاه های ذیربط تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.
...................................
خبر: دانشگاه آزاد اسلامی در یک سالی که گذشت

عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و مالی و عمرانی در سال 1391 انتشار یافت.
دانشگاه آزاد اسلامی در سالی که گذشت اقدامات مهمی را به سرانجام رساند که تجمیع کنکور این دانشگاه با آزمون سراسری دانشگاه های کشور از جمله آن بود.
مسئولان دانشگاه آزاد در سال 91 موفق به تدوین طرح جامع آموزشی شدند و بخشنامه ای جدید برای سرعت بخشیدن به روند نقل و انتقالات دانشجویی تدوین و ابلاغ کردند که به دنبال آن، نقل و انتقال حدود 62 هزار دانشجو در نیمسال اول و دوم 92-91 صورت گرفت.
طرح تعطیلی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد در روزهای پنج شنبه در سال 91 به تصویب رسید و کارمندان این دانشگاه بالاخره از تخفیف 50 درصدی شهریه ادامه تحصیل برخوردار شدند.
اعطای تسهیلات ویژه به دانشجویان باردار و افزایش 82.5 درصدی بودجه فرهنگی دانشگاه نیز از دیگر دستاوردهای دانشگاه آزاد در یکسال گذشته به شمار می آید.
در نگاهی اجمالی، برخی از مهم ترین دستاوردهای حوزه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 91 به این شرح است:
امکان ادامه تحصیل مربیان تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی
دریافت مجوز فعالیت برای واحدهای علوم و تحقیقات بدون مجوز دانشگاه آزاد اسلامی
پذیرش دانشجوی بدون کنکور در دوره های کارشناسی دانشگاه آزاد برای نخستین بار
حذف آزمون سراسری دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع سراسری
تدوین طرح جامع آموزشی
صدور بخشنامه ادامه تحصیل کارکنان
درحوزه دانشجویی، مالی و عمرانی نیز اقداماتی مهمی صورت گرفت که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه
تخفیف 20 درصدی شهریه در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته
تصویب طرح تعطیلی روزهای پنج شنبه
برگزاری اولین همایش کمیته مشاوران شاخه کارمندان
فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب هیات امناهای استانی
ابلاغ بخشنامه جدید تسریع در نقل و انتقالات دانشگاه آزاد اسلامی
برگزاری اولین جلسه کمیسیون هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی
انعقاد تفاهم نامه همکاری بین بانک صادرات ایران و دانشگاه آزاد اسلامی برای ارائه تسهیلات به دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی، اعضای هیات علمی و کارمندان
پرداخت وام 10 میلیون تومانی به دانشجویان دوره دکتری
انعقاد تفاهم نامه با استانداری خراسان رضوی به منظور راه اندازی آزمایشگاه ملی صنعت و معدن
ابلاغ بخشنامه انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به واحدهای داخل کشور دانشگاه آزاد اسلامی
تعامل با وزیر نفت به منظور همکاری های مشترک
اختصاص دو هزار و 450 واحد مسکونی به کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور
اعمال تخفیف 50 درصدی شهریه ادامه تحصیل برای کارمندان دانشگاه
صدور کارت جدید دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه آزاد
موافقت وزارت علوم با تاسیس واحدهای جدید دانشگاه
اعطای تسهیلات ویژه به دانشجویان باردار
امضای تفاهم نامه های همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت تحصیلات عالیه افغانستان و شهرداری تهران
ثابت نگاه داشتن نرخ غذای دانشجویی
ابلاغ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ترکیب، وظایف و اختیارات هیات های امنای استانی
نقل و انتقال حدود 62 هزار دانشجو در سال تحصیلی 92-91
بهره برداری و تحویل 99 پروژه عمرانی
تحویل بیش از 387 هزار متر مربع پروژه عمرانی در واحدهای مختلف
نخستین قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی در سوپر لیگ کاراته ایران
تدوین آیین نامه شورای عالی ورزش برای نخستین بار در تاریخ ورزش دانشگاه آزاد
راه اندازی مرکز پیام دانشجو (پد) به منظور ارتباط مستقیم دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان با ریاست دانشگاه
تشکیل کمیسیون موارد خاص و رسیدگی به 700 تقاضای دانشجویی
موافقت دانشگاه آزاد با تقاضای انتقالی بیش از 164 دانشجوی خارج از کشور
دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در سال 91 در حوزه فرهنگی نیز دست به اقدامات متعددی زده است که شاخص ترین آنها عبارتند از :
راه اندازی بسیج کارکنان در سازمان مرکزی و تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی
دیدار با مراجع عظام قم
دستور ویژه رییس دانشگاه به معاونت فرهنگی در خصوص ترسیم نقشه جامع فرهنگی
ابلاغ آیین نامه اداره کل امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد
ابلاغ بخشنامه تحصیل رایگان حافظان کل قرآن کریم در دانشگاه آزاد
سهم 33 درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در عمره دانشگاهیان
اولین اجلاس سراسری جنبش دانشجویی در مشهد مقدس
برگزاری نخستین اجلاس بانوان فرهیخته
تشکیل کرسی های آزاد اندیشی
تشییع و تدفین شهدای گمنام در واحد علوم و تحقیقات و دیگر واحدها
افزایش 82.5 درصدی بودجه فرهنگی دانشگاه
دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال 91 نیز قابل توجه است که از میان مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
رونمایی از پهپاد خودکار دانشگاه آزاد اسلامی
تجاری سازی پروژه های تحقیقاتی و جذب پژوهشگران داخلی و خارجی و برگزاری دستاوردهای پژوهشی
برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی
راه اندازی مراکز رشد و فناوری واحدهای دانشگاه
هدفمند کردن طرح های تحقیقاتی
اختصاص بیشترین برگزیده در هفته پژوهش به دانشگاه آزاد اسلامی
الحاق پژوهشکده تربیت بدنی به اداره کل تربیت بدنی
تهیه و صدور بخشنامه و دستور العمل تاسیس آزمایشگاه ملی
انعقاد تفاهم نامه همکاری های آموزشی پژوهشی دانشگاه آزاد با وزارت دفاع
رونمایی از هواپیمای بدون سرنشین آفر و طرح خودروی خورشیدی هاوین 2 در واحد قزوین
ایجاد شناسنامه پژوهشی برای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
تاسیس قطب های پژوهشی تخصصی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

..............................................
خبر: ربات آتش نشان هوشمند کرمانشاهي ، قهرمان رقابتهاي پترکاپ 2013
   
ربات آتش ‌نشان هوشمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، قهرمان اولین دوره رقابتهای پتروکاپ 2013 کشور در بندر ماهشهر شد.
طراح و سازنده این ربات گفت : این روبات به ‌صورت هوشمند در ابعاد مشخص به جستجوی آتش پرداخته و اقدام به خاموش ‌کردن آن می‌کند.
وحید سهیلی‌آرا با اشاره به همکاری خانم آزاده نوری در اجرای طرحش گفت : این مسابقات ، به همت سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر چند روز پیش ، برگزار شد؛ که پس از ربات آتش نشان سبک NASA دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، رباتهای M و Tinker هر 2 از دانشکده فنی دانشگاه تهران ، دوم و سوم شدند.
وی به تشریح چگونگی کار این ربات پرداخت و گفت : پس از وارد کردن مختصات زمین و اتاق به سامانه داخلی ربات ، براساس پارامترهای دریافتی از زمین و دمای نقاط مختلف محیط اطراف ربات ، بلافاصله با بالا رفتن دمای محیط ، ربات به سمت آتش رفته و با حجم هوای زیادی که در درونش تعبیه شده ، اقدام به خاموش‌ کردن آتش کرده و سپس به‌ مکان قبلی اش ، باز می‌گردد.
این مبتکر کرمانشاهی گفت : مسابقات در 6 بخش روباتهای آتش نشان سبک ، آتش نشان سنگین، جنگجو، امدادگر، مسیریاب و آزاد برگزارشد ؛که ربات آتش نشان سبک NASA دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با کسب تمام امتیازات با اختلاف زیاد موفق به کسب جایگاه اول شد.
سهیلی آرا ، ربات آتش‌نشانش را زیرشاخه‌ طرح روبات مین‌یاب اتوماتیک دانست و گفت : ایده ‌اولیه من ، ساخت رباتهای خانگی بود.
وحید سهیلی‌آرا با ثبت 19 اختراع و خانم آزاده نوری با 8 اختراع ، در بین پسران و دختران دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ، رکودار هستند.

نظرات : 0

ثبت نظر

40061