۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي سه شنبه 8 اسفندماه

خبر: چشم انداز جدید از موجودات عمیقترین جای دنیا با کاوشگر "جیمز کامرون"
کاوش‌های دریایی "جیمز کامرون" فیلم ساز مشهور آمریکایی، پرده از دنیای زنده و پر جنب و جوش اعماق اقیانوس‌ها برداشت.
کامرون 26 مارس سال گذشته با کاوشگر خود به نام چلنجر به دره ماریانا در عمق 11 کیلومتری اقیانوس آرام رفت و تصاویری از دنیای بکر اعماق اقیانوس تهیه کرد.
نخستین مطالعه علمی این داده‌ها، چشم‌انداز جدیدی در مورد موجوداتی ارائه کرد که در تاریکی، سرما و فشار بسیار بالا و در عمیق‌ترین جای دنیا زندگی می‌کنند و اکو سیستم آنها به طور وسیعی ناشناخته است.
ناتالیا گالو از موسسه جغرافیای اقیانوسی اسکرپس در دانشگاه کالیفرنیا با همکاری لیزا لوین زیست شناس اقیانوسی 25 ساعت تصویر ویدیویی تهیه شده توسط کامرون و همچنین کاوش‌های جداگانه‌ای از گودال نیو بریتن و اولیتی در اقیانوس آرام را بررسی کردند.
داگ بارتلت میکروبیلوژیست دریایی و دانشمند ارشد این بررسی‌ها گفت: کاوش اعماق اقیانوس با چلنجر، کشف نمونه‌های موجودات غول پیکر در عمیق‌ترین نقطه زمین را تا به امروز امکان پذیر کرده است.
این تصاویر از پنج دوربین کار گذاشته شده در زیردریایی چلنجر که کامرون خودش آن را هدایت می‌کرد تهیه شده است.
بررسی‌های اولیه گالو از این تصاویر حاکی از ترکیب پرجنب و جوشی از ارگانیسم‌ها در اعماق اقیانوس است که هر قسمت از این گودال با جای دیگر آن تفاوت داشت.
در این تصاویر میدان‌هایی از آمیب‌های تک سلولی بزرگ موسوم به زنوفیوفورها ، خیار دریایی، سخت پوستان عظیم میگو مانند موسوم به امفیپود دیده می‌شد.
در گودال نیو بریتن نیز صدها شقایق دریایی روی سطحی از گدازه در کف گودال رشد کرده‌اند.
گونه‌های مختلف از خیاردریایی حتی در عمیق‌ترین قسمت‌های گودال مشاهده می‌شدند ظاهرا این گونه دریایی خود را با کاهش اندازه، شنا نکردن و تغذیه با قرار دادن خود در جریان آب، با شرایط این اعماق وفق داده است.
این داده‌ها اطلاعات ارزشمندی را به شناخت محدود دانشمندان از اعماق اقیانوس و زیست شناسی گودال‌های دریای می‌افزاید.
فقط بخش بسیار کوچکی از کف اعماق اقیانوس کاملا کاوش شده است از این رو این سفر به محققان کمک کرد تا شناخت بهتری از این اکو سیستم محنصر به فرد در اعماق اقیانوس به دست آورند.
گالو قصد دارد یافته‌های اولیه این مطالعه را در نشست علوم آبزیان در انجمن علوم جغرافیای اقیانوسی 2013 در نیو ارولئان ارائه کند.
خبر: ادعای سامسونگ در عرضه برترین گوشی دنیا

Galaxy S4گوشی منحصر به‌فردی که گفته می‌شود در زمان ورود به بازار هیچ محصولی با آن رقابت نمی‌کند شامل پردازنده پرقدرت 8 هسته‌ای و نمایشگر فوق باکیفیت SuperAMOLED به بازار می‌آید.
شرکت سامسونگ سرانجام تاریخ دقیق ورود آخرین گوشی هوشمند خود از خانواده Galaxy را اعلام کرد.
به گزارش سلولار – نیوز، این شرکت کره‌ای سرانجام تایید کرد در تاریخ 14 مارس 2013 کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند که طی آن بهترین گوشی هوشمند این شرکت که کاربران جهانی برای ماه‌ها منتظر آن مانده‌اند به طور رسمی معرفی شود که این محصول Galaxy S4 نام دارد.
این طور که منابع آگاه گزارش داده‌اند، این گوشی منحصر به‌فرد که گفته می‌شود در زمان ورود به بازار هیچ محصولی با آن رقابت نمی‌کند شامل پردازنده پرقدرت 8 هسته‌ای می‌شود و به نمایشگر فوق باکیفیت SuperAMOLED مجهز شده است.
از دیگر امکاناتی که سامسونگ برای این محصول در نظر گرفته است می‌توان به دوربین دیجیتالی 13 مگاپیکسلی و نسخه 4.2.2 یا همان Jelly Bean اندروید اشاره کرد.
خبر: ایمنی درمان سرطان پروستات با نانوذرات طلا

دانشمندان دانشگاه میسوری ثابت کرده‌اند ‏درمانی که برای سرطان پروستات از نانوذرات طلای رادیواکتیو استفاده می‌کند، برای ‏استفاده در سگ‌ها بی‌خطر است.‏
در حال حاضر، مقادیر زیادی از شیمی‌درمانی برای درمان اشکال معینی از سرطان مورد ‏نیاز است که منجر به اثرات جانبی سمی می‌شود. این مواد شیمیایی وارد بدن شده و اقدام به ‏تخریب یا تقلیل تومور می‌کنند، ولی به اندام‌های زنده نیز آسیب می‌زنند و فعالیت‌های بدنی ‏را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند.
"ساندرا آکسیاک- بچتیل"، استادیار غدد دانشکده پزشکی دانشگاه میسوری می‌گوید: ‏این یک گام بزرگ برای پژوهش نانوذرات طلا است.
وی می‌افزاید: اثبات ‏اینکه نانوذرات طلا برای استفاده در درمان سرطان پروستات سگ بی‌خطر هستند، قدم ‏بزرگی برای جلب موافقت انجام آزمایش‌های پزشکی روی مردان است، سگ‌ها به‌ طور ‏طبیعی مستعد سرطان پروستات مشابه با انسان هستند، بنابراین درمان نانوذرات طلا شانس ‏بزرگی برای اعمال به بیماران انسانی دارد.
"کاتیش کاتی"، استاد رادیولوژی و فیزیک در دانشکده پزشکی و کالج علوم و هنروسایر ‏دانشمندان دانشگاه میسوری، روش بهتری برای هدفگیری تومورهای پروستات با استفاده از ‏نانوذرات رادیواکتیو طلا یافتند. این درمان جدید نیازمند مقادیری از دارو است که هزاران ‏برابر کمتر از شیمی‌درمانی بوده و در طول بدن برای وارد آوردن خسارت به نواحی سالم ‏حرکت نمی‌کنند. ‏
"کاتی" می‌گوید: ما نتایج چشمگیری در موش‌ها بدست آوردیم که نشانگر کاهش ‏قابل ملاحظه حجم تومور در تزریق نانوذرات رادیواکتیو طلا بود، این یافته‌ها پایه محکمی ‏تشکیل می‌دهند و امیدواریم که استفاده از این درمان جدید نانودارویی قابل اعمال به بیماران ‏سرطانی انسانی باشد.
درمان‌های کنونی برای سرطان پروستات در بیمارانی که دارای تومورهای سرطانی ‏تهاجمی باشند، غیرموثر است. سرطان پروستات در اکثر اوقات دارای رشد کند و ‏محدود و قابل‌کنترل است. با این حال، شکل‌های تهاجمی این بیماری به سایر قسمت‌های ‏بدن منتشر می‌شود و دومین عامل اصلی مرگ‌های سرطانی در مردان آمریکا است. دانشمندان ‏دانشگاه میسوری معتقدند که درمان آنها قادر به کاستن تومورهای تهاجمی یا حذف کامل ‏آنها خواهد بود.
"آکسیاک- بچتیل" می‌گوید: این درمان می‌تواند در سگ‌ها و نیز انسان‌ها ‏بی‌خطر و موثر باشد، زیرا سگ تنها پستانداری است که به‌ طور طبیعی دچار شکل تهاجمی ‏سرطان پروستات می‌شود.
وی می‌افزاید: توانایی در تست درمان نانوذرات طلا روی سگ‌ها خیلی مفید ‏است. از آنجایی که سگ‌ها نمی‌توانند به ما در مورد احساسشان سخن بگویند، اکثر مواقع ‏بیماری آنها خیلی دیر تشخیص داده می‌شود، ولی این درمان به ما این امید را می‌دهد که ‏بتوانیم با تومورهای تهاجمی مبارزه کنیم.
این پژوهشگران، جزئیات نتایج کار تحقیقاتی خود را در کنفرانس "2012 ‏World ‎Veterinary Cancer‏" منتشر کرده‌اند.‏
خبر: شنود الکترونیکی تنها برای خارج از مرزهای کشور
محمد حسن نامی وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس درباره جمع آوری اطلاعات از سوی نیروهای مسلح گفت: جمع آوری اطلاعات به وسیله تجهیزات مخابراتی و شنود الکترونیکی از سوی این نیروها تنها به خارج از مرزهای کشور مربوط است.
محمد حسن نامی با حضور در جلسه علنی مجلس به منظور تشریح راهکارهای و برنامه های خود، پس اعلام برنامه هایش در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال نمایندگان در مورد شنود الکترونیکی گفت: جمع آوری اطلاعات از سوی نیروهای مسلح به بیرون از مرزهای کشور اختصاص دارد و این جمع آوری به صورت تکنیکی است یعنی به وسیله تجهیزات مخابراتی و شنود الکترونیکی در بیرون از مرزهای انجام می شود.
وی تاکید کرد: نیروهای مسلح هیچ کاری با جمع آوری اطلاعات در داخل ندارند و این کار وظیفه نیروهای مسلح نیست.
..............................................
خبر: جیغ انسان به فضا رفت!

روز گذشته، یک موشک از مرکز پروازی هند به فضا ارسال شد که حامل محموله‌های ارزشمند از جمله یک گوشی هوشمند حاوی جیغ انسان به فضا بود.
این پروژه، محصول کار دانشمندان دانشگاه سوری بوده که قصد دارند با آن، این نظریه را که هیچ کس در فضا صدای جیغ شما را نخواهد شنید، آزمایش کنند.
تلفن هوشمند STRaND-1 قرار است 10 ویدیو از جیغ انسان را که از میان 100 ویدئوی ارسالی مردم از سراسر جهان برای انتشار در فضا انتخاب شده، پخش کند.
طبق این نظریه از آن جایی که فضا دارای خلأ بوده و هیچ مولکولی وجود ندارد، صدا نمی‌تواند حرکت کند چرا که ارتعاشات حمل نمی‌شوند.
این آزمایش بر دوام قطعات استاندارد تجاری در فضا نظارت خواهد کرد. از دیگر آزمایشات این پروژه، بررسی دو سیستم نیروی محرکه نوآورانه خواهد بود.
اولین سیستم موسوم به WARP DriVE از یک ترکیب آب و الکل به عنوان نیروی محرکه استفاده کرده و دومین فناوری نیروی رانشی پلاسما تکانشی است که از یک جریان الکتریکی برای گرم کردن و تبخیر ماده و ایجاد یک گاز باردار برای سرعت بخشیدن در یک جهت میدان مغناطیسی و حرکت ماهواره در جهتهای دیگر بهره می‌برد.
این ماموریت اولین ماهواره کنترل شده با تلفن هوشمند بوده و برای شش ماه در مدار زمین باقی خواهد ماند.
این ماهواره با وزن 4.3 کیلوگرم و اندازه 10 سانتیمتر در 30 سانتیمتر از بلندگو و میکروفون برخوردار بوده که ماهواره‌های رایج دیگر فاقد آن هستند، از این رو محققان تصمیم گرفتند برنامه «جیغ در فضا» را که محصول برنده دانشمندان کمبریج در رقابت 2011 برای طراحی برنامه ویژه برای STRaND-1 بود، بر روی آن استفاده کنند.
در ابتدا این ماهواره با یک رایانه استاندارد آنبرد کنترل شده اما در مرحله دوم ماموریت گوشی هوشمند نکسوز گوگل بوده، با برنامه‌های خاص کنترل را در دست خواهد گرفت.
یکی از این برنامه‌ها موسوم به iTesa قرار است بزرگی میدان مغناطیسی اطراف گوشی را در مدار ثبت کند.
این برنامه 360 با استفاده از دوربین داخلی پنج مگاپیکسلی گوشی تصاویر را ثبت کرده و به عنوان یک شیوه سازماندهی موقعیت ماهوراه عمل خواهد کرد.
خبر: غبارزدایی از دوربین‌های دیجیتال با دمنده جدید
مرکز توسعه و تحقیق ملی امریکا موفق به طراحی دمنده‌هایی شده که با دمیدن هوای یونیزه‌شده بر روی حسگر دوربین‌های دیجیتال، آن‌ها را به طور کامل تمیز می‌کند.
سیستم طراحی شده موسوم به FireFly، دومین نسل از نوع خود و سبک‌تر و کوچک‌تر از نمونه پیشین است.
این فناوری از آن لحاظ متفاوت از دمنده‌های معمولی کار می‌کند که هوای یونیزه‌شده را به درون دوربین بدون‌آینه یا DSLR می‌دمد.
این بدین معناست که سیستم جدید یون‌های استاتیکی را که موجب می‌شود گرد و غبار به اجزای باکس آینه، اتاقک حائل و فیلتر حسگر تصویر بچسبد، خنثی کند.
سازنده این دمنده مدعی است که در این روش غبار به شیوه کارآمدتری از دوربین خارج می‌شود.
این ابزار که با باتری 9 ولت کار می‌کند، بین یک حباب هوای معمولی و یک دهانک که در بدنه دوربین تعبیه می‌شود، قرار می‌گیرد به طوری که با حسگر تماس نداشته باشد.
کاربر سپس هوای یونیزه شده را به مدت 12 تا 15 ثانیه برای تمیز کردن غبار روی حسگر پمپاژ می‌کند.
به این دلیل که FireFly دارای یک فیلتر20 میکرون است، هیچ عنصری به جز هوای خالص به درون دوربین وارد نمی‌شود.
این ابزار پس از 15 ثانیه به طور خودکار خاموش می‌شود؛ این بدین‌معناست که کاربر می‌تواند با دست از آن استفاده کند.
در حال حاضر دمنده جدید به صورت آنلاین به بهای 130 دلار امریکا به همراه یک حباب هوا یا به بهای 100 دلار امریکا بدون حباب در دسترس است.
خبر: به واقعیت پیوستن ابرانسان‌های جهش یافته تا 30 سال آینده
اتاق فکر وزارت دفاع انگلیس خبر داد که تا 30 سال آینده ابرانسان‌هایی با ژنتیک اصلاح شده وارد نسل کنونی خواهند شد.
مرکز مکتب و مفاهیم توسعه وزارت دفاع انگلیس در گزارشی اعلام کرد که پیشرفتها در فناوری ژنتیک می‌تواند به انسانها در دستیابی به قدرتهای جهش یافته نظیر شخصیت‌های کتابها و فیلمهای تخیلی مانند مردان ایکس کمک کند.
این سازمان همچنین هشدار داد که نابرابری ژنتیکی ممکن است در اثر توزیع نابرابر پیشرفتهای علم زیستی در جامعه حاصل شود.
این مرکز تابستان گذشته یک نشست دو روزه را ترتیب داد که شامل کارشناسانی از دولت، صنایع و دانشگاهها بود. جزئیات این نشست اکنون در پی یک درخواس آزادی اطلاعات توسط روزنامه سان منتشر شده است.
بر اساس گزارشها در حریان این نشست که برای پیش‌بینی رخدادهای احتمالی در آینده برگزار شده بود، اتاق فکر وزارت دفاع اعلام کرده بود که پیشرفتها در فناوری ژنتیکی می‌تواند به طبقه‌ای از انسانهای با برتری ژنتیکی بالاتر در سال 2045 منجر شود.
خبر: دانشمند پیشگام تحقیقات ماه و مریخ ناسا درگذشت

«دیوید مک کی» از محققان پیشگام ناسا در مأموریت آپولو و اکتشافات مریخ در سن 76 سالگی درگذشت.
«مک کی» از سال 1965 میلادی به ناسا پیوست و یکی از محققان کلیدی مأموریت آپولو برای سفر به ماه محسوب می شد.
وی در بسیاری از تمرینات آماده سازی فضانوردان در هاوایی، آلاسکا، ایسلند، مکزیک و غرب آمریکا حضور داشت که منجر به انجام مأموریت آپولو 11 در سال 1969 میلادی و سفر نخستین انسان به فضا شد.
محقق ارشد اخترزیست شناسی ناسا همچنین وظیفه ارائه آموزش های زمین شناسی دو مسافر ماه، «نیل آرمسترانگ» و «باز آلدرین» را برعهده داشت.
مهمترین دستاورد علمی – تحقیقاتی «مک کی» پس از مأموریت آپولو، بررسی شهاب سنگ مریخ موسوم به ALH84001‌ است.
نویسنده ارشد مقاله ای که در سال 1996 در مجله Science‌ منتشر شد از شناسایی شواهدی از حیات باستانی در شهاب سنگ مریخ خبر داد.
محقق برجسته ناسا که از یک بیماری مزمن رنج می برد، روز 20 فوریه (دوم اسفند) در سن 76 سالگی درگذشت.
خبر: تولید موسیقی سیلیکونی با ثبت واکنش احساسی افراد به سمفونی بتهوون
یک برنامه رایانه‌ای که با نظارت بر واکنش احساسی افراد به صداها اقدام به ساخت موسیقی کرده، قرار است یکی از ساخته‌های موسیقایی خود را در یک ارکستر بزرگ در جشنواره موسیقی به اجرا بگذارد.
این ترانه‌ساز سیلیکونی با استفاده از هوش مصنوعی خود، ترکیبی از موومان دوم سمفونی هفت بتهوون تولید کرده که توسط گروه ارکستر 10 عضوی در جشنواره هنر موسیقی معاصر شبه جزیره در دانشگاه پلای‌ماوث اجرا خواهد شد.
محققان نسخه اصلی این سمفونی را برای سه داوطلب اجرا کرده و مغز آنها را تحت اسکن ام‌آرآی برای مشاهده نشانگرهای حسی بررسی کردند.
آنها سپس یا استفاده از یک دانش برنامه‌ریزی شده از موسیقی توانستند یک قطعه جدید را برای ایجاد یک واکنش احساسی مشابه تولید کنند.
این پروژه که با رایانه شطرنج‌بازی دیپ بلو ساخت شرکت آی‌بی‌ام مقایسه شده، توسط دکتر ادواردو میراندا، استاد دانشگاه پلای‌ماوث و دکتر اسلاوومیر ناسوتو از دانشگاه ریدینگ طراحی شده است.
سه مورد تحت آزمایش شامل یک بالرین، یک سرباز کهنه‌کار و خود دکتر میراندا بود که برای دستیابی به مقطع گسترده‌ای از انواع مغزها انتخاب شده بودند.
درحالیکه مغز بالرین بیشتر انحرافات ریتمی قطعه اصلی را می‌ساخت، مغز دکتر میراندا بیشتر انحرافات موزون را ایجاد می‌کرد چرا که وی از قابلیتهای آهنگ‌سازی نیز برخوردار بود.
محققان بر این باورند که این برنامه از کاربردهای احتمالی درمانی برخوردار بوده و می‌تواند همچنین برای درمان افسردگی بدون نیاز به مصرف دارو مورد استفاده قرار بگیرد.
همچنین می‌توان از آن در صنعت تفریحی و تبلیغات با القای یک احساس مطلوب در زمان معرفی یک محصول یا خدمت بهره برد.
خبر: راز گریه نوزادان در چشمانشان نهفته است

محققان اسپانیایی اظهار کردند: نگاه کردن به چشمان کودک راهی برای رمزگشایی گریه نوزادان و تشخیص علت ناراحتی آنهاست.
منطقه خراسان، پژوهشگران دانشگاه والنسیا با بررسی گریه‌های 20 کودک بین 3 تا 18 ماهه و نوع عکس‌العمل والدین دریافتند توجه به چشمان کودک به تشخیص علت گریه کمک می‌کند.
براساس این آزمایش‌ها، مشخص شد چشمان باز در هنگام گریه، نشان دهنده ترس یا عصبانیت کودک است و چشمان بسته یعنی کودک درد دارد.
به گفته پژوهشگران، با توجه به شدت گریه‌ها نیز می‌توان علت ناراحتی نوزاد را تشخیص داد. گریه‌های آرام نشان‌دهنده عصبانیت کودک و گریه‌های شدید به معنی ترس از چیزی است.
گریه کردن اصلی‌ترین راه ارتباطی در نوزادان است که به کمک آن احساسات ناخوشایند خود را ابراز می‌کنند.
خبر: دستاورد بزرگ الگوریتم کوانتومی با اجرای محاسبات درست برای اولین بار

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان به رهبری محققان دانشگاه بریستول انگلیس و دانشگاه کوئینزلند استرالیا، الگوریتم جدید کوانتومی را به نمایش گذاشته‌اند که برای اولین بار یک محاسبه درست را اجرا می‌کند.
الگوریتم‌های کوانتومی در آینده می‌توانند طراحی مواد جدید، مواد دارویی یا دستگاه‌های انرژی پاک را ممکن سازند.
این تیم، الگوریتم تخمین مرحله را اجرا کردند که یک الگوریتم مرکزی کوانتومی با قابلیت دستیابی به افزایش سرعت تصاعدی در مقایسه با تمام الگوریتم‌های کلاسیک است.
این الگوریتم در مرکز محاسبه کوانتومی قرار داشته و می‌تواند روالی کلیدی برای بسیاری از الگوریتم‌های کوانتومی مهم دیگر مانند الگوریتم فاکتورگیری شود و نوعی شبیه‌سازی کوانتومی است.
به گفته محققان، تا پیش از این، الگوریتم‌های کوانتومی زیادی بودند؛ اما هیچ کدام نتوانسته‌اند الگوریتم کوانتومی را بدون دانستن سوال در ابتدای امر اجرا کنند. این امر از آن جهت بوده که مدارهای کوانتومی قبلی برای عملی‌تر شدن آن ساده شده بودند؛ اما این ساده سازی مدار به دانش پاسخ در ابتدای امر نیاز داشت.
دانشمندان بر خلاف پژوهش‌های پیشین یک مدار کوانتومی کامل را برای اجرایی کردن الگوریتم تخمین مرحله بدون ساده‌سازی ساخته‌اند که نیازی به دانستن پاسخ در ابتدای امر ندارد. این اولین بار است که پاسخ به درستی با یک مدار کوانتومی در الگوریتم کوانتومی محاسبه شده است.
این پژوهش در مجله Nature Photonics منتشر شده است.