۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

برگزيده آخرين اخبار آموزش چهارشنبه 9 اسفند ماه 91

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: فعالان حوزه فرهنگ بزودی سند جامع فرهنگی دریافت می‌کنند
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری روند اجرای اسناد بالادستی را از جمله تحولات دوره اخیر فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در حوزه فرهنگ «سند مهندسی فرهنگی» مراحل نهایی خود را طی می­‌کند و به زودی مدیران و فعالان حوزه فرهنگ از یک سند جامع برای ساماندهی فعالیت های خود برخوردار می‌شوند.
مخبر دزفولی در نشست ائمه جمعه سراسر کشور با عنوان «انتقال تجربه­‌ها و خلاقیت­‌ها»، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، علاقمند است تا از ظرفیت­‌ها و توانایی­‌های شبکه گسترده ائمه جمعه استفاده کند و به همین دلیل هم­ اندیشی با ائمه جمعه را یک فرصت مغتنم می­دانیم.
وی افزود: با توجه به ماهیت اسلامی انقلاب، حوزه علمیه و روحانیت باید در همه ابعاد سیاست­گذاری­‌ها در نظام و به ویژه در بعد علم و فرهنگ به عنوان منابع تولید کننده قدرت نرم نظام اسلامی حضور داشته باشند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید مامویت خود از سال 1384 به موضوع حضور تاثیرگذار متخصصین علوم اسلامی، یک نگاه متفاوت داشته که شکل­ گیری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برآیند این نگاه است.
وی با اشاره به عملکرد موفق شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: مقام معظم رهبری در سفر به قم در سال 89 نیز عملکرد موفق این شورای تخصصی را قابل تقدیر دانستند.
وی با بیان اینکه تدوین اسناد راهبری و بالادستی از افتخارات دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می‌شود، اظهارکرد: شورای تخصصی حوزوی به عنوان یک مجموعه فرهیخته، دانشمند و آگاه مبانی معارف پربار مکتب اهل بیت(ع) و مقتضیات زمانه نقش فعال و مؤثری داشته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در جریان تدوین نقشه جامع علمی کشور، شورای تخصصی حوزوی تمام ابعاد این نقشه را از منظر تطبیق با اصول معارف اسلامی، مورد بررسی قرار داد که در نهایت نقشه جامع علمی کشور در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و طی 20 جلسه به صورت کاملاً جزیی بررسی و تصویب شد.
وی با بیان اینکه این الگو در تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به کار گرفته شده است، تصریح کرد: شورای تخصی حوزوی بنا به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تدوین فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت جهت خروج از سیطره 100 ساله فلسفه تعلیم و تربیت غیردینی، تدوین این بخش مهم از سند تحول را انجام داد.
وی با بیان اینکه امروز کشورمان جزء 10 کشور جهان است، اظهارکرد: همچنین کشورمان جزء 10 کشور دارای سند بالادستی در حوزه‌های علم، فناوری، تعلیم و تربیت و ... است.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه موضوع بازی­‌های رایانه­‌ای، وارد کار شد و امروز با تاسیس بنیاد ملی بازی­‌های رایانه­‌ای، کشورمان به قطب تولید بازی­‌های رایانه­‌ای برخوردار از مضامین دینی و فناوری روز تبدیل شده است که این موفقیت نگرانی دشمنان را برانگیخته است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی روند جذب اعضای هیات علمی متخصص و متدین را تسهیل کرده است
مخبر دزفولی ادامه داد: در اوایل دهه 90 میلادی ، ایران در کنار عراق مشترکا صاحب سه صدم درصد تولید علم جهانی بود ولی امروز بیش از 2 درصد از تولید علم جهان را متعلق به ایران است.
تسهیل در جذب اعضای هیات علمی متخصص
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب یک مصوبه جامع و شفاف روند جذب اعضای هیات علمی متخصص و متدین را با توجه به نقش اعضای هیات­‌های علمی در پیشرفت علمی کشور، تسهیل و تسریع کرد، اظهارکرد: شورای ملی اطلاعات آمریکا در گزارش جامع خود درباره چشم انداز جهان در سال 2030، کشورمان را جزو 12 کشور مقتدر در همه عرصه­‌ها ارزیابی کرده است.
ذیل نقشه جامع علمی کشور ، اسناد بخش­های دیگر فناوری تدوین و تصویب شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ذیل نقشه جامع علمی کشور، اسناد بخش­‌هایی چون نانو فناوری، زیست فناوری، طب سنتی، گیاهان دارویی، هوا فضا و... در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع تدوین و تصویب شده است، تصریح کرد: همچنین با الهام از سند هوا فضا بود که ما موفق شدیم موجود زنده به ماوراء جو بفرستیم.
وی با اشاره به ابلاغ مصوبه اعطای اختیار به شورای مدیریت حوزه برای حفظ شان و استقلال حوزه­‌های علمیه به عنوان خاستگاه و منبع تولید علم اسلامی، گفت: بر اساس این مصوبه جامع حوزه­‌های علمیه برای انتشار نشریات علمی، تاسیس قطب‌های علمی و... دیگر نیازی به مراجعه به نهادهای دیگر ندارند.
مخبر دزفولی در تشریح بخش­‌های دیگری از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: منشور توسعه و ترویج فرهنگی قرآنی جهت تعمیق انس همه اقشار جامعه به ویژه نخبگان دانشگاهی و جلوگیری از پراکنده کاری­‌ها توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون جوسازی فعالیت می‌کند
وی با بیان اینکه امروز بیش از یک هزار کتاب درسی در مقاطع مختلف آموزشی حاوی مطالب مفید در موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ایران تدوین شده است، اظهارکرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون جنجال و جوسازی مشغول انجام وظایف خود است.
مخبر دزفولی با اشاره به پیوست حکم مقام معظم رهبری در سال 1390 برای اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهارکرد: دو وظیفه در این پیوست به وظائف شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه شده است، که این دو وظیفه شامل «تدوین الگوی جامع سبک زندگی اسلامی ایرانی» و «تدوین استانداردهای فرهنگی واردات کالا» است که اضافه شدن این دو وظیفه، نشانه اعتماد مقام معظم رهبری به توانایی­‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی با بیان اینکه در موضوع «سبک زندگی اسلامی ایرانی» مطالعات ایرانی جامع و منظمی در دست انجام است، اظهارکرد: در موضوع تدوین استانداردهای فرهنگی واردات کالا هم طبق حکم مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی موظف است تا سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مربوط را وضع کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: اکثر کشورهای جهان در این زمینه از مدت­ها قبل کار کرده­‌اند و باید عقب­ ماندگی­‌ها جبران شود.
.........................................
خبر: سخنرانی استاد دانشگاه هنگ کنگ در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دکتر پالم کوییست استاد دانشگاه هنگ کنگ روز شنبه 12 اسفند در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به موضوع «فلسفه دین کانت» می‌پردازد.
دکتر پالم کوییست استاد دانشگاه هنگ کنگ روز شنبه 12 اسفند در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع «فلسفه دین کانت» به ایراد سخنرانی می‌پردازد.
این سخنرانی 10 الی 12 در سالن همایش‌های این پژوهشگاه برگزار می‌شود.
.........................................
خبر: تمديد مهلت پذيرش دانشجو در دانشکده کارآفريني دانشگاه تهران
   
مهلت پذیرش دانشجو در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برای نیمسال دوم سال تحصیلی 92-91 تا 13 اسفند تمدید شد.
رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در این باره افزود: این دانشجویان از میان داوطلبان واجد شرایط و علاقمند به تحصیل که حداقل دارای سه سال سابقه کار در بخش دولتی و خصوصی هستند از طریق آزمون اختصاصی ورودی با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور در مقطع کارشناسی ارشد جذب می شوند.
محمد رضا زالی گفت: این دانشجویان پس از بررسی سوابق تحصیلی و مصاحبه حضوری به شیوه آموزش محور پذیرش خواهند شد.
داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر و نام نویسی می توانند به وب سایت دانشگاه تهران به نشانی HTTP://UT.AC.IR مراجعه کنند.
.........................................
خبر: نظام آموزشی کشور باید با فناوری همگام شود

رییس دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: نظام آموزشی کشور باید با فناوری روز جهان همگام شد.
دکترˈجهانبخش محبی نیاˈ روز چهارشنبه در گردهمایی معاونان آموزشی و پرورشی پردیس ها و مراکز آموزش عالی وابسته به دانشگاه فرهنگیان کشور که در سالن همایش های مرکز آموزشی حکیم ابوالقاسم فردوسی کرج برگزارشد، افزود: هرگونه تحول در نظام آموزشی باید فناوری همراه شود.
وی گفت: تربیت نیروی متخصص و معلمان فرهیخته از وظایف مهم مراکز آموزش عالی وابسته به دانشگاه فرهنگیان کشور است .
محبی نیا اظهار کرد:محور تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور و بهبود مدیریت منابع انسانی با تأکید بر ارتقای کیفیت نظام تربیت معلم و گسترش شایستگی ها و توانمندی های علمی، حرفه ای و تربیتی فرهنگیان پیش بینی شده است.
.........................................
خبر: تولید محتوا در نشریات دانشجویی به‌ عهده دانشجویان است

دبیر چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی گیلان گفت: در نشریات دانشجویی تولید محتوا به‌ عهده دانشجویان است و این تعداد نشریه مناسب با ظرفیت دانشگاه‌های آزاد گیلان نیست.
مظاهر زمانی روز گذشته در اختتامیه چهارمین جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه‌های آزاد گیلان با بیان اینکه 30 نشریه دانشجویی در سطح واحدهای دانشگاهی آزاد گیلان شامل کانون‌های دانشجویی و دفاتر فرهنگ صاحبان امتیاز این نشریات در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: در نشریات دانشجویی تولید محتوا به‌ عهده دانشجویان است و این تعداد نشریه مناسب با ظرفیت دانشگاه‌های آزاد گیلان نیست و نشریات دانشجویی در استان نیازمند ارتقای کیفیت و کمیت هستند.
وی نشریات دانشجویی را عرصه مناسبی برای مطالبات دانشجویی خواند و افزود: نشریات دانشجویی باید هدایت کننده مسیر حرکت دیگر دانشجویان باشد.
در این مراسم پیام صمد مؤمن‌بالله، معاون فرهنگی دانشگاه گیلان و رئیس شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی به چهارمین جشنواره نشریات دانشگاهی منطقه 17 توسط علیرضا اقدامی، دبیر منطقه 17 قرائت شد.
در بخش‌هایی از این پیام آمده است: محیط دانشگاه و فضای انتشار نشریات دانشگاهی به‌ ویژه نشریات دانشجویی از اهمیت خاصی برخوردار است، از آن جهت که نشریات دانشجویی فضای مناسبی برای بیان افکار و اندیشه‌هاست و به همین دلیل می‌تواند زمینه‌های مناسب و اولیه‌ای را برای شناسایی و پرورش نخبگان فراهم کند و مدیران مسئول نشریات دانشجویی باید فضا را برای قلم زدن دانشجویان مختلف فراهم آورند و تمام توان خود را برای ورود دانشجویان به این عرصه به‌ کار گیرند.
لازم به ذکر است، پخش کلیپ از فعالیت دانشجویان در برگزاری جشنواره نشریات دانشجویی سال گذشته، اجرای گروه کر گیلان‌یکا، انتخاب غرفه برتر و نشریات برتر از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره با حضور مسئولان واحدهای مختلف دانشگاهی در سطح منطقه 17 بود.
.........................................
خبر: تار و پود «قانون جدید حذف کنکور» زیر ذره‌بین رییس سازمان سنجش

 پس از لغو قانون سال 86 حذف کنکور، یک فوریت طرح جدید پذیرش دانشجو در مجلس تصویب شد که طی آن کارشناسان و مسئولان آموزش عالی نقطه نظرات مختلفی را در رابطه با اجرای این طرح مطرح کردند، در همین رابطه رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز به عنوان مجری طرح‌های مرتبط با جذب دانشجو در دانشگاه‌ها، معایب و فواید اجرای طرح جدید پذیرش دانشجو را تشریح کرد.
بنابر گزارش ايسنا، ابراهیم خدایی، با اشاره به مشکلات قانون سال 86 حذف کنکور، اظهار کرد:‌ با توجه به مشکلاتی که این قانون داشت هر دستگاهی از دید خود به مشکلات آن اشاره کرد ولی به هر حال کلیه حوزه‌های تصمیم گیرنده همچون وزارتخانه‌های علوم،‌ بهداشت و آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدند که این قانون، قابلیت اجرایی ندارد.
مدل‌های پذیرش دانشجو باید متنوع باشند
وی با تاکید بر اینکه مدل‌های پذیرش دانشجو باید متنوع باشند، اظهارکرد: با توجه به ظرفیت سازی صورت گرفته در حوزه آموزش عالی کشور، نباید در جذب دانشجو تنها به یک روش اکتفا کرد، چراکه رعایت عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو از ضروریات است، بنابراین ایجاد شیوه‌های متنوع پذیرش دانشجو باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به طرح جدید پذیرش دانشجو، گفت: نمی‌توان گفت که این طرح به صورت صددرصدی بر اساس نقطه نظرات سازمان سنجش است و یا اینکه اصلا نظر سازمان سنجش در آن دخیل نبوده است.
لحاظ 3 مدل متنوع در طرح جدید پذیرش دانشجو
دکتر خدایی با بیان اینکه در این طرح سه مدل متفاوت برای پذیرش دانشجو پیشنهاد شده است، اظهار کرد: در این طرح در صورت تصویب برای پذیرش دانشجو در رشته‌های کم تقاضا، برگزاری آزمون لزومی ندارد، بنابراین می‌توان تنها با لحاظ سوابق تحصیلی پذیرش را انجام داد که البته در حال حاضر سوابق تحصیلی داوطلبان که از سوی آموزش و پرورش تهیه می‌شود به نوعی ناقص است، چرا که این سوابق بر اساس قانون باید نمرات سراسری کل دوره آموزش متوسطه و پیش دانشگاهی را شامل شود که هم اکنون اینگونه نیست.
رییس سازمان سنجش با بیان اینکه سال جاری برای اولین بار پذیرش دانشجو در یک سوم ظرفیت‌های دوره کارشناسی به صورت بدون آزمون و بر اساس سوابق تحصیلی انجام شد، اظهارکرد: این نوع پذیرش از این پس دو بار در سال انجام می‌شود، که البته بر خلاف انتقادات مطرح شده این دوره‌ها با استقبال خوبی روبرو شد، این در حالیست که هنوز 50 درصد داوطلبان این دوره، پیش دانشگاهی خود را تمام نکرده‌اند.
بیشترین رقابت کنکوری‌ها در 10 درصد ظرفیت‌های دانشگاهی
دکتر خدایی با تاکید بر اینکه مشکل عمده ما در پذیرش دانشجو در رشته‌های پر رقابت و برای دوره روزانه است، خاطر نشان کرد: این دسته از رشته‌ها که در دسته‌بندی رشته‌های پرتقاضا قرار دارند، فقط 10 درصد ظرفیت پذیرش دوره کارشناسی و دکتری حرفه‌ای دانشگاه‌ها را شامل می‌شوند، هر چند ظرفیت این رشته‌ها زیاد نیست ولی بیشترین رقابت در این بخش وجود دارد. بنابراین برای پذیرش دانشجو در این رشته‌ها علاوه بر لحاظ سوابق تحصیلی، آزمون‌های عمومی و اختصاصی نیز برگزار می‌شود.
وی افزود: بر اساس این طرح، برای مابقی رشته‌ها که مابین رشته‌های کم تقاضا و پرتقاضا وجود دارند، چندین نوبت در سال آزمونی از دروس عمومی برگزار می‌شود، که از این طریق داوطلبان فرصت بیشتری برای اخذ بهترین نمره دارند و نمره درس عمومی نیز تا مدت‌ها دارای اعتبار است که با آن نمره می‌توانند در آزمون تخصصی نیز برای پذیرش در رشته‌های پر متقاضی شرکت کنند.
طرح جدید کنکور در نگاه اول با مشکلات اجرایی متعددی روبرو است
وی با بیان اینکه در طرح جدید پیشنهادی پذیرش دانشجو؛ سوابق تحصیلی باید طی پنج سال جایگزین کنکور شود،‌ اظهار کرد: بر این اساس مقرر شده است از سال ابتدایی اجرای این طرح، سوابق تحصیلی با احتساب افزایش 10 درصدی در هر سال اعمال شود. البته قرار است اشکالات این امر برطرف شود، این در حالیست که در نگاه اول این امر با مشکلات اجرایی متعددی روبرو است.
تعریف سابقه تحصیلی در طرح جدید کنکور
رییس سازمان سنجش با تعریف سابقه تحصیلی در طرح جدید، افزود: سابقه تحصیلی موثر در پذیرش دانشجو شامل نمرات دروسی است که داوطلب در دوره آموزش متوسطه کسب می‌کند و امتحانات آن نیز باید توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری و قوانین شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شود.
برای اعمال سالانه سوابق تحصیلی در کنکور باید شرط و شروطی لحاظ شود
وی با بیان اینکه اجرای طرح جدید پذیرش دانشجو فرایندی است که باید متناسب با ایجاد سوابق تحصیلی وزن بگیرد، اظهار کرد: به عنوان مثال داوطلبی که در سال 98 در کنکور شرکت می‌کند باید از سال آینده بداند که امتحانات نهایی کشوری وی شروع می‌شود. در واقع در صورت آغاز اجرای طرح جدید پذیرش دانشجو از سال آینده، در سال 98 نیز تنها برای 45 درصد از داوطلبان سوابق تحصیلی مطابق قانون تهیه می‌شود، چرا که میزان شرکت داوطلبان سال جاری ما در کنکور 45 درصد است.
ضرورت اعمال تغییرات اساسی در سیستم‌های ارزشیابی و تصحیح اوراق آموزش و پرورش
خدایی ادامه داد: بنابراین باید با لحاظ این نکات شرط و شروطی گذاشته شود. علاوه بر این باید تغییرات اساسی در سیستم‌های ارزشیابی، امنیت آزمون و تصحیح اوراق به صورت ملی و منطقه‌ای ایجاد شود.
امکان جبران معدل در طرح جدید کنکور مسکوت است
وی در ادامه با اشاره به برخی دیگر از نقایص طرح جدید پذیرش دانشجو، با بیان اینکه در این طرح باید بحث جبران سوابق تحصیلی نیز دیده شود، اظهار کرد: در طرح قبلی این بحث دیده شده بود، چرا که حتی داوطلبی که دارای معدل 19 است اگر نتواند رشته مورد نظر خود را انتخاب کند باید بتواند آن را جبران کند، البته در قانون جدید، فعلا این موضوع مسکوت است که در بخش جزئیات قطعا در این مورد بحث خواهد شد.
رییس سازمان سنجش در این رابطه ادامه داد: در صورت جایگزینی سوابق تحصیلی به جای کنکور برای پذیرش دانشجو، از یک میلیون داوطلب، حدود 950 هزار نفر متقاضی جبران معدل خود خواهند بود، چرا که نقطه برشی که اتفاق می‌افتد برای 10 درصدی است که معدل آنان بالای 19.75 است و اگر تعداد فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل را نیز حساب کنیم این درصد بیشتر هم می‌شود. به عبارت دیگر این دسته از داوطلبان نیز برای پذیرش در رشته‌های پرتقاضا در صدد جبران معدل و ارتقای تحصیلی خود برمی‌آیند.
تنها معدل پایین‌ها متقاضی جبران معدل نیستند
وی افزود به عنوان مثال وقتی حدود 5000 نفر ظرفیت در رشته‌های دکترای حرفه‌ای داریم و بیش از 10 درصد داوطلبان معدل بالای 19.75 دارند، طبیغی است فردی که معدل 19.5 دارد متقاضی جبران سوابق تحصیلی شود. بنابراین این نظریه که تنها معدل‌های پایین متقاضی جبران معدل هستند، اشتباه است.
ضرورت شفاف‌سازی و تعیین تکلیف داوطلبان
وی با بیان اینکه باید دید در نهایت مسیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نظرات کارشناسان به چه سمتی می‌رود، اظهار کرد: اگر داوطلبی از همان سال اول متوسطه بداند که در سال 98 نحوه پذیرش به چه صورت است بسیار خوب است، بنابراین باید در این زمینه شفاف سازی شود تا با مشکلات قانون قبلی(حذف کنکور) مواجه نشویم.
قانونگذار باید به صورت کلان سیاست‌های طرح جدید را تصویب کند
خدایی با تاکید بر اینکه قانونگذار باید به صورت کلان سیاست‌های این طرح را تصویب کند، خاطر‌نشان کرد: از این طریق هر زمان که نیاز بود، می‌توان در سیاست‌های اجرایی افزایش و کاهش و یا تغییراتی را ایجاد کرد، بنابراین باید این مسائل با دقت دیده شود تا مشکلات رفع شود.
وی افزود: البته با توجه به شناختی که از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس داریم به صورت جدی و کارشناسانه پیگیر این موضوع هستند تا بتوانند این طرح را اجرایی کنند.
الفاظ «غول کنکور»،«صنعت کنکور» و «مافیای کنکور» سطحی و عوام‌فریبانه است
رییس سازمان سنجش در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با اشاره به عناوین مختلفی همچون«غول کنکور»،«صنعت کنکور» و «مافیای کنکور» که بعضا از سوی برخی مسوولین و رسانه‌ها در مورد کنکور مطرح می‌شود،‌ گفت: با استدلال این افراد و رواج آنها در جامعه اینگونه تفسیر می‌شود که با حذف کنکور هر کسی می‌تواند هر جایی و در هر رشته‌ای که علاقمند است فارغ از هر نوع عملکرد آموزشی پذیرفته می‌شود، در صورتی که اینگونه مباحث بسیار سطحی و عوام فریبانه است.
وی با بیان اینکه متاسفانه برخی به صورت علمی به این موضوع نگاه نمی‌کنند، اظهار کرد: البته مطمئنا کنکور فعلی نیز دارای مشکلاتی است ولی نباید این تفکر را رواج داد که مردم فکر کنند با حذف کنکور با خیال راحت می‌توانند در هر رشته و دانشگاهی که تمایل دارند وارد شوند.
وی با اشاره به گفته برخی مسئولان آموزش و پرورش مبنی بر اینکه با روش‌های علمی و آماری می‌توان تعداد داوطلبان دارای معدل بالا را برای پذیرش در رشته‌های پر تقاضا کاهش داد، افزود: به این موضوع باید بر اساس روش‌های علمی و آماری توجه داشت، بر اساس اطلاعات آموزش و پرورش میان نمره 19 و 20 در یک درس چهار نمره 19، 19.25، 19.30 و 19.75 وجود دارد، بنابراین بنده به عنوان متخصص آمار عنوان می‌کنم که هیچ روشی در آمار پیدا نمی‌شود که بتوان بین نمره 19 تا 20 علاوه بر آن چهار نمره، نمره دیگری را ایجاد کرد، بنابراین با روش‌های علمی به گونه‌ای می‌توان پراکندگی ایجاد کرد که ماهیتا پراکندگی وجود داشته باشد، که در این مورد امکانپذیر نیست، بهر حال باید به روش‌های علمی و نظرات کارشناسان احترام بگذاریم.
سیستم فعلی پذیرش دانشجو نیازمند اصلاح است
وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث این نیست که کنکور خوب است یا بد، تصریح کرد: بحث این است که این سیستمی که هم اکنون وجود دارد دیگر پاسخگو نیست و باید اصلاح شود و متاسفانه در این مواقع همیشه روش‌ها یا به سوی افراط حرکت می‌کنند یا به سوی تفریط، در واقع زمانی بحث 100 درصد کنکور مطرح می‌شود و زمان دیگر بحث 100 درصدی حذف کنکور و تاثیر سوابق تحصیلی، که هیچکدام هم جوابگو نیست.
سیستم ارزشیابی باید شفاف، عدالت محور و پاسخگو باشد
خدایی با تاکید بر اینکه سیستم ارزشیابی باید شفاف، عدالت محور و پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: وقتی بحث سوابق تحصیلی به این گونه‌ای که هم‌اکنون وجود دارد، مطرح می‌شود، باید به این موضوع توجه کرد که امتحانات یک مدرسه در یک شهرستان با امتحانات مدرسه دیگر متفاوت است، بنابراین به تبع آن، نحوه نمره دهی و سیستم‌های ارزشیابی هم متفاوت است و این موضوع اصلا با عدالت آموزشی سازگار نیست.
وی با اشاره به طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش، گفت: وقتی این موضوع مطرح می‌شود باید ملاک‌های ما در بحث پذیرش دانشجو عینی، شفاف، قابل اندازه‌گیری و پاسخگو باشد، چرا که نمی‌توانیم بر اساس ملاک‌های مبهم پذیرش دانشجو را انجام دهیم و حتی نباید برای فرار از روش فعلی ابهامات بیشتری را وارد سیستم کنیم.
وی افزود: متاسفانه یک سری ایده‌آل‌ها درذهن افراد وجود دارد که بر اساس آن یکسری مطالب کلان را مطرح می‌کنند، به عنوان مثال عنوان می‌کنند کنکور در برنامه آموزش ابتدایی تاثیر دارد؛ چه کسی این موضوع را تحقیق کرده است، برای چه بدون نظر کارشناسی این حرف‌ها زده می‌شود، کنکور چه تاثیری می‌تواند در برنامه درسی دوره ابتدایی داشته باشد، در حالیکه هم اکنون در سیستم آموزش و پرورش از دانش آموز شش ساله برای ورود به مدرسه امتحان گرفته می‌شود بعد مسئله کنکور را مطرح می‌کنند !
وی ادامه داد: البته طرح این مسائل خوب است چرا که بحث‌هایی است که می‌تواند مشکلات را دچار فرافکنی کند، البته اگر در تحقیقات علمی این ادعاها ثابت شود که هنوز ثابت نشده است.
لحاظ هر روشی برای پذیرش دانشجو استرس‌زاست
رییس سازمان سنجش با اشاره به مسائل مطرح شده مبنی بر استرس زا بودن کنکور، با بیان اینکه مطمئنا در بحث ورود به آموزش عالی و پذیرش از طریق کنکور استرس و اضطراب میان داوطلبان ایجاد می‌شود، اظهار کرد: به هر حال هر روشی که سرنوشت فردی را از لحاظ اجتماعی، شغلی و حتی کلاس اجتماعی تعیین کند حساس است و سرمایه‌گذاری‌های خانواده‌ها به آن سمت می‌رود، حتی اگر در دوره دبیرستان برای تاثیر نمره‌ یک درس آزمونی برگزار شود، بقیه درس‌ها در حاشیه قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: لذا اگر قرار باشد ورودی آموزش عالی بر اساس امتحانات سال سوم باشد قطعا امتحانات سال سوم به کنکور تبدیل خواهد شد و هر ساز و کاری که برای کنکور تا الان ایجاد شده است برای امتحانات سال سوم ایجاد شود، از طراحی سوال گرفته تا قرنطینه، آزمون‌های تستی و غیره ..که این همان کنکور خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه به هر حال باید ایده‌آل‌ها را شفاف کنیم، خاطرنشان کرد: در کنار ایجاد توانمندی و بسترهای لازم برای اجرای این طرح، در مقابل هم باید بتوانیم پاسخگوی آن باشیم، چرا که وقتی از تاثیر صد در صدی سوابق تحصیلی صحبت می‌کنیم، بحث مهمی است، چراکه سرمایه‌گذاری‌ها هم به این سمت می‌رود، به گونه‌ای که با اجرایی شدن این طرح شعار موسسات کنکور نیز به سمت ارتقای معدل تغییر می‌کند، بنابراین در بحث قانون پذیرش دانشجو باید چند محور مهم مورد توجه باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید اجرای هر طرحی منصفانه و عادلانه باشد، اظهار کرد: باید پس از اجرای آن، مردم آن را قبول کنند و از نظر علمی آن روش اعتبار داشته باشد. به گونه‌ای که بتوان با پاسخ‌های علمی جوابگوی پذیرش یا عدم پذیرش داوطلبان باشیم.
خدایی افزود: البته در طرح جدید نیز با مشکلاتی روبرو خواهیم بود به عنوان مثال داوطلبی که در سال 84 دیپلم گرفته ممکن است ادعا کند که درس فیزیک آن زمان سخت‌تر از درس فیزیک الان باشد، بنابراین باید منصفانه پیش رویم. بنابراین کسانی که می‌خواهند انتقاد کنند علاوه بر انتقاد راهکار نیز ارائه کنند، چراکه مشکلات طرح جایگزین مسلما بیشتر از طرح فعلی است.
وی با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های جدید در سیستم آموزش عالی کشور، گفت: با توجه به این افزایش ظرفیت‌ها در 80-90 درصد رشته‌ها حساسیت خاصی وجود ندارد، بنابراین باید زمان دهیم و با روش‌های متنوع حرکت کنیم، اگر حساسیت در رشته‌هایی چون مهندسی و پزشکی وجود دارد مطمئنا در کوتاه مدت برای آن چشم اندازی نمی‌بینم، مگر اینکه سوالان امتحانات دوره متوسطه همانند کنکور به صورت تستی و تصحیح سوالات نیز ماشینی باشد.
رییس سازمان سنجش با اشاره به طرح مباحثی همچون واگذاری مسئولیت گزینش داوطلبان به آموزش و پرورش، تصریح کرد: مگر سازمان سنجش تنها برای وزارت علوم است، سازمان سنجش نهادی برای سنجش کل کشور است و اگر قرار باشد آن سیستم و ساختاری که در سازمان سنجش موجود است در جای دیگری ایجاد شود، دوباره کاری و هزینه مجدد صورت می‌گیرد، چرا باید این هزینه‌ها دوباره صرف شود،این‌ها هزینه‌های بیت‌المال است.
ماهیت امتحانات آموزش و پرورش با سازمان سنجش تفاوت دارد
خدایی با تاکید بر اینکه آزمون‌های تستی هم‌اکنون در سازمان سنجش در حال برگزاری است، ادامه داد: بنابراین باید منتظر باشیم تا ببینیم بحث‌های کارشناسی و نگاه عدالت محور مجلس به چه سمتی می‌رود تا بتوان حداقل خیال داوطلب را راحت کرد.
رییس سازمان سنجش در خاتمه با بیان اینکه سازمان سنجش تجربه سال‌ها برگزاری آزمون‌های مختلف را در کارنامه خود دارد، اظهار کرد:‌ سازمان سنجش استعداد داوطلبان را برای ورود به سیستم آموزش عالی می‌سنجد در حالیکه آموزش و پرورش تنها برای ارایه مدرک امتحان برگزار می‌کند و طی آن رتبه داوطلب تعیین کننده نیست، بنابراین ماهیتا نوع امتحانات متفاوت است.
.........................................
خبر: جزییات هشتمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی اعلام شد

 هشتمین جشنواره نشریات دانشجویی سراسر کشور با هدف ارج نهادن به آثار و نشریات دانشجویان در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، طنز، علمی و … در اردیبهشت ماه 92 برگزار خواهد شد.
محسن دوباشی دبیر هشتمین جشنواره نشریات دانشجویی ، با اعلام این خبر، گفت: این جشنواره در سه بخش نشریات، آثار و بخش ویژه در نیمه اول اردیبهشت ماه 92 برگزار می‌شود.
وی ضمن دعوت از تمامی مدیر مسئولان نشریات دانشجویی، اظهار کرد: این جشنواره فرصت مغتمنی برای رویارویی مدیر مسولان و تضارب آرا جهت ارتقای کیفی نشریات دانشجویی خواهد بود.
دبیر جشنواره نشریات دانشجویی افزود: مهلت ارسال آثار تا تاریخ 10 اسفند ماه 91 بود که به دلیل استقبال دانشجویان تا 16 اسفند ماه تمدید شد و جوایز نفیسی برای برگزیدگان آن در نظر گرفته شده است.
دوباشی همچنین از برگزاری یازدهمین نشست مدیر مسئولان نشریات وزارت علوم در حاشیه این جشنواره در دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد.
وی خاطر نشان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آثار فاخر و قدردانی از دانشجویان فعال تأثیرگذار در زمینه‌های فرهنگی است و یقینا همت عالی این عزیزان همیشه ستودنی بوده است.
دبیر جشنواره نشریات دانشجویی، گفت: کارگاه‌های آموزشی، تخصصی نیز در این گردهمایی برای شرکت کنندگان در نظر گرفته شده است که قطعا باعث غنای علمی جشنواره خواهد بود.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت f-nashriyat.ir مراجعه کنند.
.........................................
خبر: برنامه درسی کارشناسی ارشد مدیریت پروژه در 5 گرایش تصویب شد
دبیر شورای برنامه‌ریزی وزارت علوم از تصویب برنامه درسی کارشناسی ارشد مدیریت پروژه خبر داد.
سعید قدیمی، با بیان اینکه این برنامه در کمیته مدیریت و مهندسی که به تازگی تشکیل شده تهیه شده است، اظهار کرد: این رشته با پنج گرایش پروژه‌های نفت و گاز، ساخت و تولید، ‌فناوری و اطلاعات، تحقیق و توسعه و پروژه‌های دفاعی به تصویب رسید.
وی افزود: تصویب این برنامه درسی می‌تواند نقطه عطفی در ساماندهی برنامه‌های رشته MBA دانشگاه‌ها باشد.
.........................................
خبر: دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون کارشناسی ناپیوسته اصلاح شد

سازمان سنجش آموزش کشور اصلاحات دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 92 را منتشر کرد.
به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، در گروه آموزشی فنی و مهندسی براساس اعلام دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، گرایش 2 (سرامیک صنعتی) از رشته امتحانی مواد (کد رشته امتحانی 211) گروه آموزشی فنی و مهندسی حذف شده است. ضمناً جدول اصلاح شده مواد امتحانی و ضرایب رشته امتحانی مذکور، نیز در سایت سازمان به نشانی www.sanjesj.org منتشر شده است.
گفتنی است در این رشته دانشگاه آزاد نیز علاوه بر سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات اموزش عالی دانشجو می‌پذیرد و جنس پذیرش دانشجو فقط مرد می‌باشد.
گروه آموزشی علوم انسانی
براساس اعلام دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، عنوان رشته کارشناسی ناپیوسته آموزش کودکان استثنائی (کد رشته امتحانی 507) گروه آموزشی علوم انسانی، به روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی تغییر یافته است.
همچنین بر اساس اعلام دفتر گسترش آموزش عالی، عنوان رشته کارشناسی ناپیوسته تربیت بدنی و علوم ورزشی (کد رشته امتحانی 512) گروه آموزشی علوم انسانی، به کارشناسی ناپیوسته علوم ورزشی تغییر یافته است.
گرایش 3 (مربیگری ورزش) از رشته امتحانی علوم ورزشی (کد رشته امتحانی 512) گروه آموزشی علوم انسانی حذف شده است. لذا در رشته تحصیلی کارشناسی ناپیوسته مربیگری ورزش پذیرش دانشجو صورت نخواهد گرفت.
در هر یک از گرایش‌های رشته امتحانی علوم ورزشی گروه آموزشی علوم انسانی (کد رشته امتحانی 512)، پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به روش متمرکز و بدون آزمون عملی صورت می‌گیرد. لذا از داوطلبان رشته امتحانی مذکور، آزمون عملی به‌عمل نخواهد آمد.
در این گرایش پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به‌صورت ‌متمرکز و بدون آزمون عملی خواهد بود. همچنین در این گرایش دانشگاه فرهنگیان از بین فرهنگیان شاغل رسمی و یا پیمانی وزارت آموزش و پرورش کلیه استان‌ها و سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از بین داوطلبان آزاد دانشجو می‌پذیرند. البته در این گرایش دانشگاه آزاد دانشجو نمی‌پذیرد.
در گرایش تربیت دبیر علوم ورزشی منحصراً دانشگاه آزاد دانشجو می‌پذیرد و پذیرش دانشجو در برخی از واحدهای دانشگاه مذکور از بین داوطلبان بومی و در برخی دیگر، از بین داوطلبان بومی و غیربومی صورت می‌گیرد.ضمناً پذیرش دانشجو به صورت متمرکز و بدون آزمون عملی خواهد بود.
داوطلبان باید توجه داشته باشند برای ثبت‌نام در رشته تربیت بدنی باید دارای ویژگی‌های و شرایط خاصی باشند.
براساس اعلام دفتر گسترش آموزش عالی، عنوان رشته کارشناسی ناپیوسته کتابداری و اطلاع‌رسانی (کد رشته امتحانی 517) گروه آموزشی علوم انسانی، به کارشناسی ناپیوسته علم و اطلاعات و دانش‌شناسی تغییر یافته است.
پذیرش دانشجو در دوره‌های نیمه‌حضوری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، به‌صورت کشوری و منحصراً از بین فرهنگیان شاغل رسمی و یا پیمانی وزارت آموزش و پرورش کلیه استان‌ها صورت می‌گیرد.
گروه آموزشی هنر
در رشته امتحانی موسیقی گروه آموزشی هنر (کد رشته امتحانی 604)، پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به روش متمرکز و بدون آزمون عملی صورت می‌گیرد. لذا از داوطلبان رشته امتحانی مذکور، آزمون عملی به‌عمل نخواهد آمد.
در هر یک از گرایش‌های رشته امتحانی هنر‌های تجسمی (کد رشته امتحانی 605) گروه آموزشی هنر، پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به روش متمرکز و بدون آزمون عملی درس طراحی صورت می‌گیرد. لذا از داوطلبان رشته امتحانی مذکور، آزمون عملی درس طراحی به‌عمل نخواهد آمد. ضمناً مواد امتحانی، ضرایب مواد امتحانی و توضیحات مربوط به این رشته امتحانی، در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

84469