۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي پنجشنبه و جمعه 10 و 11 اسفند ماه

ICTPRESS گزارش می دهد :

خبر : شور فبلتی بارسلون را در برگرفت; تلفنهای هوشمندی که بزرگتر می‌شوند
درحالی که پدیده ساخت و عرضه فبلت دنیای موبایل از جمله کنگره جهانی موبایل را چون یک طوفان دربرگرفته سازندگان اندازه تبلتهای خود را کاهش داده اند.
تولید کنندگان حاضر در کنگره جهانی موبایل به عنوان بزرگترین نمایشگاه موبایلی جهان که در بارسلون، اسپانیا درحال برگزاری است تلفنهای هوشمندی را عرضه می کنند که به سختی در دست جا می گیرد و شبیه تبلتهایی هستند که اندکی آب رفته اند.
کنگره موبایل در شور فبلتی
جدا از تبلتهایی که می توان با استفاده از آنها تماس تلفنی برقرار کرد یا پیامک ارسال کرد، شرکت کنندگان در کنگره جهانی موبایل در بارسلون خطوط تمایز تلفنهای همراه و تبلتها درحال تار و محو کرده و اکثر سازندگان محصولاتی را عرضه کرده اند که نه می توان آنها را یک تلفن هوشمند دانست و نه آنها را یک تبلت قلمداد کرد، این محصولات جدید چیزی بین هر دو هستند و اخیرا فبلت نامگذاری شده اند.
عنوان فبلت از این رو برای این تلفنهای هوشمند انتخاب شده که هم از خصوصیات تبلت و هم از ویژگیهای تلفن همراه برخوردار است. فبلت (phablet)‏ اصطلاح جدیدی است که از ترکیب دو کلمه فن(phone) و تبلت (tablet) ساخته شده‌ است و به ابزارهایی با صفحه لمسی گفته می ‌شود که هم خصوصیات تلفن همراه و تبلت را دارند. این نوع دستگاه ها از تلفن همراه بزرگتر و از تبلت کوچکتر هستند و اندازه آنها بین 4.6 تا 5.5 اینچ است.
اسند میت از شرکت هواوی چین با صفحه 6 اینچی
کنگره جهانی موبایل که روز 25 فوریه برگزار شده و برگزاری آن تا 28 فوریه ادامه دارد و اسند میت (Ascend Mate) هواوی با صفحه نمایش 6 اینچی درحال حاضر طلایه دار خط فبلتها در جهان است.
ZTE سازنده چینی به عنوان رقیب هواوی برای عقب نماندن از این قافله " گرند ممو" (Grand Memo) را با صفحه نمایش 5.7 اینچی عرضه کرده است.
" اوپتیموس پرو" (Optimus G Pro) با صفحه نمایش 5.5 اینچی از شرکت ال جی
در همین میان شرکت ال جی کره جنوبی نیز دستگاه خود را با عنوان " اوپتیموس پرو" (Optimus G Pro) با صفحه نمایش 5.5 اینچی در این نمایشگاه شرکت داده است.
کن هونگ مدیر ارتباطات ال جی اظهار داشت: فبلتها به ویژه در آسیا به یک روند رو به گسترش تبدیل شده اند و زنان اغلب درمیان مشتریان این نوع تلفنها هستند که صفحه نمایش بزرگ دارند، چرا که اغلب آنها نگران قرار دادن دستگاه هایی با صفحه نمایش بزرگتر از 5 اینچ داخل جیبهایشان نیستند و می توانند آن را داخل کیف خود حمل کنند.
در سال 2012، بیش از 120 میلیون تبلت در سراسر دنیا به فروش رسید که این امر 50 درصد بیشتر از سال پیش از آن است و انتظار می رود که فروش تبلتها در سال جاری به یک میلیارد دستگاه برسد.
تبلتهایی که آب می روند
درحالی که سازندگان به تلفنهای همراهی کوچکتر از تبلت روی می آورند و اندازه تلفنهای هوشمند به تبلت نزدیک تر می شود، اندازه تبلتها آب رفته اند.
سامسونگ اخیرا تلفن گلکسی نت 8 خود را رونمایی کرده است که صفحه نمایش آن 8 اینچی بوده و در تلاش برای رقابت با آی پد مینی وارد بازار شده است.
پادفون اینفینیتی (Padfone Infinity) با صفحه 5 اینچی از شرکت ایسوس
ایسوس تایوان نیز تلاش کرده تا ترکیبی میان دو دستگاه تلفن های هوشمند و تبلت صورت دهد و فبلت جدیدی عرضه کند. از این رو این شرکت تایوانی دستگاه پادفون اینفینیتی (Padfone Infinity) را با صفحه نمایش کیفیت بالا 5 اینچی رونمایی کرده که از قابلیت پشتیبانی از شبکه وایرلس نسل چهارم برخوردار است و در قسمت پشتی یک تبلت 10.1 اینچی جای می گیرد.
سرعت بالا تلفنهای هوشمند 2013
تلفنهای هوشمند 2013 از سرعت بالایی برخوردار هستند و اکثر آنها از قابلیت پشتیبانی نسل چهارم شبکه برخودارند.
اسند P2 از شرکت هواوی چین که گفته شده سریعترین تلفن هوشمند دنیا است
شرکت هواوی چین نیز در این نمایشگاه تلفن اسند P2 را رونمایی کرده و مدعی شده که این تلفن سریعترین تلفن دنیا محسوب می شود.
این شرکت با تأکید بر روی باریک بودن این تلفن همراه اظهار داشت که سرعت دانلود این تلفن به 150 مگابایت در ثانیه می رسد که با این سرعت می توان یک فیلم با کیفیت اچ دی را در کمتر از پنج دقیقه دانلود کرد.
این تلفن هوشمند با صفحه 4.7 اینچی و وضوح تصویر اچ دی دارای یک پردازشگر 1.5 گیگاهرتزی است و می تواند از شبکه نسل چهار استفاده کند.
هواوی 5.3 درصد از بازار سه ماه چهارم سال 2012 را در اختیار داشت. این درحالی است که اپل و سامسونگ 50 درصد از کل فروش را تحت سلطه خود دارند به طوری که سامسونگ 29 درصد و اپل 22.1 درصد را در اختیار دارد.
.........................
خبر : دستورالعمل جدید محاسبه تعرفه ADSL؛ مصوبه‌ای که ابلاغ شد نه اجرا
 قرار بود رگولاتوری دستور لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل جدید محاسبه هزینه ADSL را از 23 بهمن اعلام کند اما هنوز مشترکان شرکت‌های PAP هزینه ADSL را ماهانه می‌پردازند و مخابرات نیز فعلاً روشی برای محاسبه حجم مصرفی ندارد.
دستورالعمل جدیدی که کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه روز 14/8/1391 برای محاسبه تعرفه‌های ADSL به تصویب رساند و وعده داد پس از 22 بهمن ماه اجرایی شود، هنوز جامه عمل نپوشیده است.
 دستورالعملی که روی کاغذ از بهبود کیفی سرویس‌های اینترنت نوید می‌داد.
 زیرا اولا در مصوبه جدید ضریب تقسیم خط از 1 به 10 به 1 به 8 کاهش یافته است؛ دوم نیز برای هر ردیف هزینه نگهداری تعیین شده پس از آن مشترک به هر میزان که ترافیک مصرف کند هزینه پرداخت خواهد پرداخت.
حال هر چه شرکت سرعت بیشتری به کاربر ارائه کند او ترافیک بیشتری مصرف می‌کند و در نتیجه سود بیشتری عاید شرکت می‌شود.
 علاوه بر این در این مصوبه به دلیل اینکه مشترک هزینه‌های ADSL خود را بر اساس ترافیک مصرف‌ کرده می‌پردازد، مشکل باقی‌ماندن حجم در پایان ماه دیگر وجود نخواهد داشت و مشترک در صورت عدم مصرف ترافیک، می‌تواند ترافیک را برای ماه‌های بعد حفظ کند.
 همچنین در این دستورالعمل برای نخستین بار به عنوان راه‌حلی برای جلوگیری از دامپینگ در بازار، حداقل تعرفه تعیین شده که حداقل تعرفه 60 درصد کف تعرفه لحاظ شده است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده بود این مصوبه پس از 22 بهمن ماه اجرایی می‌شود.
 بنا بر اعلام این سازمان، از آنجا که در دستورالعمل جدید برای نخستین بار صورت‌حساب مشترکان ADSL بر مبنای حجم ترافیک استفاده شده محاسبه می‌شود، اجرای این دستورالعمل نیاز فراهم کردن مقدمات و ایجاد تغییراتی در سیستم صورت‌ حساب‌گیری شرکت‌های خدمات دهنده دارد؛ شرکت‌های خصوصی مشکلی در ایجاد این تغییرات نداشتند و هم‌اکنون آماده اجرای دستورالعمل جدید ADSL هستند.
شرکت مخابرات نیز مقدمات اجرای دستورالعمل جدید را فراهم کرده اما در چند استان سیستم هنوز آماده نشده و نمی‌توانند سرویس را حجمی محاسبه کنند.
 از این رو رگولاتوری منتظر است که تمام شرکت‌ها آماده شوند و یکباره زمان اجرای دستورالعمل جدید ADSL را اطلاع‌رسانی کند.
این سازمان حتی پیش‌بینی کرد: اگر تا آن زمان نیز این چند شرکت‌ مخابرات استانی نتوانستند سیستم صورت‌حساب‌گیری خود را آماده کنند، اجرای طرح آغاز خواهد شد و در خصوص آن شرکت‌ها نیز اعلام عمومی می‌کنیم که آنها اگرچه اینترنت نامحدود می‌دهند اما قادر به محاسبه ترافیک مصرف شده از سوی کاربران نیستند.
بنابر این اگرچه این مصوبه بیش از یک ماه پیش به سرویس‌دهندگان اینترنت ابلاغ شده است. اما به دلایل گفته شده اجباری برای عملیاتی کردن آن از سوی رگولاتوری به شرکت‌ها نبوده است.
 امروز در حالی که چهار ماه از تصویب دستورالعمل جدید ADSL در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات می‌گذرد، رگولاتوری همچنان منتظر آماده شدن شرکت‌ها است و از اعلام عمومی و سراسری برای تغییر در شیوه محاسبه هزینه ADSL خبری نیست.
برخی شرکت‌های خصوصی که نیاز به تغییرات عمده برای اجرای دستورالعمل نداشتند اگرچه آماده هستند، اما هنوز مشترکان ADSL هزینه‌ اینترنت شان را ماهانه می‌پردازند.
از قدرترین شرکت ارائه دهنده ADSL، مخابرات نیز خبر می‌رسد که این شرکت همچنان طبق روال گذشته ADSL نامحدود به مشترکان ارائه می‌کنند. زیرا فعلاً راه‌کاری برای محاسبه حجمی اینترنت ندارد.
از این رو به نظر می‌رسد رگولاتوری برای اجرایی کردن دستورالعمل جدید محاسبه تعرفه ADSL راه دور و درازی در پیش داشته باشد و انتظار برای اجرای این دستورالعمل به سال آینده موکول شود.
.........................
آی‌پد اپل امسال فراموش می‌شود
خبر : رایانه لوحی iPad که همه کاربران جهانی آن را با نمایشگر 7/9 اینچی‌اش می‌شناسند، در سال 2013 میلادی با رونمایی از iPad Mini به دست فراموشی سپرده می‌شود.
ژانویه امسال برای رایانه لوحی iPad و شرکت تولیدکننده آن یعنی اپل یک شک بزرگ محسوب می‌شود. در حالی که در آخرین ماه سال 2012 میلادی 4/7 میلیون دستگاه از رایانه لوحی 7/9 اینچی اپل در بازار جهانی به فروش رسید، در نخستین ماه از سال 2013 میلادی تعداد دستگاه‌های فروخته شده از این محصول 3/1 میلیون دستگاه محاسبه شد.
 با این وجود در حالی که مدل‌های 7 و 9/7 اینچی iPad Mini اپل در دسامبر 2012 میلادی 12 میلیون دستگاه فروش داشتند، در ژانویه 2013 درمجموع 14 میلیون دستگاه iPad Mini اپل فروخته شد.
 مرکز DisplaySearch پیش‌بینی کرده است که این روند در سال 2013 میلادی ادامه خواهد یافت و محبوبیت مدل کوچک‌تر iPad نزد کاربران بیشتر خواهد بود.
"دیوید هسیه"(David Hsieh) از کارشناسان این مرکز تحقیقاتی گفت: «ما هم‌اکنون دریافته‌ایم قصد دارد 55 میلیون دستگاه رایانه لوحی iPad Mini با اندازه 9/7 اینچ و همچنین 33 میلیون دستگاهiPad با اندازه 7/9 اینچ را تا پایان سال 2013 میلادی به فروش برساند».
البته باید توجه داشت که برنامه قبلی اپل در این زمینه اندکی متفاوت بوده است. این شرکت قصد داشت تا پایان سال جاری میلادی 40 میلیون دستگاه iPad Mini و 60 میلیون دستگاه iPad با نمایشگر 7/9 اینچی را بفروشد.
.........................
خبر : جزییات دیدار دبیر شورایعالی فضای مجازی با مراجع عظام تقلید
دبیر شورایعالی فضای مجازی در جریان دیدار با مراجع عظام تقلید با معرفی اجمالی شورایعالی فضای مجازی، دستاوردهای یک ساله شورایعالی تشریح کرد. ضمناً در جریان این دیدارها موضوع اپراتور سوم (رایتل) نیز مطرح شد.
 دکتر مهدی اخوان بهابادی به منظور دریافت رهنمودها و توصیه‌های مراجع عظام وارد شهر مقدس قم شد و در ابتدای این دیدارها موفق به دیدار حضرت حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران شد.
 در ابتدای این دیدار اخوان ضمن اشاره به شکل‌گیری شورایعالی فضای مجازی در 17 اسفندماه سال گذشته با تدبیر و حکم مقام معظم رهبری به تشریح جایگاه و دستاوردهای یکساله این شورایعالی پرداخت که در خاتمه دیدار نیز حضرت حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی ضمن تاکید بر اهمیت پرداخت به موضوع فضای مجازی و اشاره به گستردگی آن و استفاده از ظرفیت این فضا جهت اشاعه معارف اهل بیت رهنمودها و توصیه‌هایی را جهت ادامه فعالیت در این حوزه ارائه کردند.
 اخوان در دیدار با حضرت آیت‌الله سبحانی ضمن معرفی اجمالی شورایعالی فضای مجازی و تشکیل جلسات آن به بیان اهمیت و ضرورت پرداخت همه جانبه به حوزه فضای مجازی و تاکید بر محتوای فضای مجازی به زیرساخت در این حوزه خواستار بیان توصیه‌ها و نصایح از سوی حضرت آیت الله سبحانی شد که معظم له نیز به بیان دغدغه‌ها و مسائل و معضلات مرتبط در حوزه فضای مجازی پرداختند و خواستار دقت نظر در تصمیم گیری‌های این حوزه شدند.
وی پس از حضور در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا و اقامه نماز جماعت به امامت حضرت آیت‌الله جوادی آملی به دیدار ایشان رسید و در ابتدای دیدار ضمن تشریح چگونگی شکل‌گیری شورایعالی فضای مجازی به بیان اهمیت و ضرورت شکل‌گیری آن از سوی مقام معظم رهبری، اشاراتی به دستاوردهای یکساله آن داشت که در پایان این دیدار حضرت آیت‌الله جوادی آملی ضمن اشاره به گذشته مبارزات مردم در طول سالیان متمادی در خصوص فعالیت‌های حوزه فضای مجازی رهنمودهای عالمانه‌ای را ایراد و بر ترویج معارف دینی در این حوزه تاکید کردند.
 در ادامه سلسله دیدارهای دبیر شورایعالی فضای مجازی با علما و مراجع عالیقدر، اخوان در دیدار خود با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان جایگاه شورایعالی فضای مجازی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کلان و راهبردی حوزه فضای مجازی، مسائل این حوزه را به اطلاع معظم له رسانده و در خصوص فعالیت صاحبنظران و تلاشگران این حوزه و دغدغه‌های مطروحه در حوزه فضای مجازی مطالبی را به عرض ایشان رساند.
 حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز دغدغه‌ها و ملاحظات خود را در حوزه فضای مجازی مطرح کردند و رهنمودها و توصیه‌های نیز ارائه فرمودند.
.........................
خبر : رایتل دانش‌آموزی نیامده جمع شد
هفته گذشته به یک باره اخباری مبنی بر ارائه تبلت و رایتل دانش‌آموزی مطرح شد و پس از آن نمایندگان مجلس از پیگیری این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر دادند.
 بحث ارائه سیم کارت و موبایل دانش‌آموزی در ایران بحث تازه‌ای محسوب نمی‌شود و ماه‌هاست که در ارتباط با ارائه سیم‌کارتهای همراه اول در مدارس صحبت‌ها و اظهار نظرهای مختلفی شنیده می‌شود.
 اما هفته گذشته سیدعلی یزدی‌خواه - رییس آموزش و پرورش شهر تهران - از طرح ارائه «تبلت دانش‌آموزی» خبر داده و این بار از ارائه سیم کارت‌های اپراتور سوم در میان دانش‌آموزان خبر داد.
وی در این باره گفته بود: «تبلت دانش‌آموزی» یکی از برنامه‌هایی است که مرکز آمار و فناوری وزارت آموزش و پرورش آن را در دستور کار قرار داده و اجرای آزمایشی آن از مدارس شهر تهران آغاز خواهد شد.
 رییس آموزش و پرورش شهر تهران در عین حال اظهار کرده بود: با توجه به برآورد هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی این طرح و همچنین تولید محتوا باید صورت بگیرد، مقرر شده ورود تبلت و رایتل یا همان موبایل تصویری در دستور کار قرار بگیرد که در صورت تامین زیرساخت‌ها و اعتبار آن، از سال 92 به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
 اما اعلام این موضوع خیلی سریع حساسیت بخش‌های مختلف جامعه و از جمله بهارستان‌نشینان را برانگیخت و فردای روز انتشار خبر، جمشید جعفرپور - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس - خاطرنشان کرد که بحث ورود رایتل به مدارس، با حضور صاحب‌نظران فرهنگی و دینی و کارشناسان فناوری به زودی در کمیسیون فرهنگی بررسی خواهد شد.
 اما در این میان نکته جالب این بود که با وجود انتشار این اخبار متصدیان و مدیران اپراتور سوم از این مساله اظهار بی اطلاعی کرده و بر این نکته تاکید داشتند که تا کنون حتی در این باره صحبتی هم با آنها نشده است.
 شاهین آرپناهی - مدیر کل برند و ارتباطات اپراتور سوم - با تاکید بر این که هیچگونه مذاکره‌ای میان رایتل و مسولان آموزش و پرورش صورت نگرفته یادآور شده بود که ارائه سیم‌کارت به افراد زیر 18 سال غیرقانونی محسوب می‌شود و به همین دلیل اپراتور سوم به هیچ عنوان قصد فروش سیم‌کارت دانش آموزی ندارد.
 در این زمینه مهدی نوید ادهم - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش - نیز با تشریح باید و نبایدهای ورود موبایل به ویژه رایتل به مدارس، نه تنها اجرای این طرح را به نفع نظام آموزشی ندانست، بلکه استفاده از این فناوری در شرایط فرهنگی‌ و اجتماعی جامعه را آسیبی بزرگ به دانش‌آموزان برشمرد.
 وی با تاکید بر این که ورود رایتل به مدارس نیازمند مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است خاطرنشان کرد: مدرسه مکانی است که دانش‌آموزان برای یادگیری نیاز به محیط آموزشی آرام و بدون حاشیه‌ای دارند. حتی در مکان‌هایی که به ناچار مدارس در خیابان‌های پرتردد و یا شلوغ از لحاظ آلودگی‌های صوتی احداث می‌شود، تلاش بر این است تا با استفاده از آخرین تعریف‌های استاندارد طراحی ساختمان، مزاحمت‌های صوتی به حداقل برسد تا روند آموزشی دانش‌آموزان تحت‌الشعاع قرار نگیرد، بنابراین در چنین تعریفی که از محیط نظام آموزشی وجود دارد، استفاده از دستگاهی به نام "موبایل" در کلاس، قطعا با اهداف آموزشی سازگار نیست.
اما پس از بالا گرفتن این بحث و طرح آن در رسانه‌های مختلف، در حالی که دو روز از انتشار این خبر می‌گذشت، روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران با ارسال نمابری به ارائه توضیح درباره موضوع ورود رایتل به مدارس پرداخت و سعی کرد پایانی برای این داستان ارائه کند.
 در نمابر ارسالی آموزش و پرورش تهران آمده است: «اساسا محور مصاحبه فوق‌الذکر(مصاحبه ای که این خبر در قالب آن اعلام شده بود) هوشمندسازی مدارس و بهره‌گیری از آخرین امکانات روز برای تسریع در نیل به این هدف بوده و در این راستا استفاده از "تبلت" دانش آموزی به عنوان یکی از گزینه‌های مورد نظر تلقی شده که هم‌اکنون در حوزه‌های کارشناسی در حال بررسی است و موضوع پیشنهاد حضور رایتل در مدارس توسط این اداره قویا تکذیب می‌گردد."
.........................
خبر : راه‌اندازی مرکز همکاری هواوی و Zain در کویت
Zain کویت و هواوی از راه اندازی یک مرکز همکاری به عنوان هاب تحقیقاتی برای توسعه فناوری‌های LTE و برنامه‌های کاربردی مرتبط با آن ویژه مشترکان Zain در کویت و مناطق اطراف آن خبر دادند.
هم Zain  و هم هواوی هر دو برای ساخت این مرکز سرمایه‌گذاری خواهند کرد و در تامین نیروهای مهندسی و کارکنان اداری آن نیز مشارکت خواهند داشت.
عمر العمر مدیرعامل Zain کویت اعلام کرده است که این مرکز با هدف بهینه‌سازی تجربه بکارگیری LTE در شبکه‌های خاورمیانه Zain راه‌اندازی می‌شود تا تجربه استفاده از اینترنت پرسرعت روی گوشی‌های هوشمند مشترکان را فراهم کند.
در میان علاوه بر اهدافی که برای راه‌اندازی این مرکز وجود دارد، سرویس‌های جدید سازگار با نسل چهارم تلفن همراه نیز تست خواهند شد و شاخص‌های اندازه گیری کیفیت سرویس‌های قابل ارایه نیز تعیین می‌شوند تا بهترین تجربه را در اختیار مشترک قرار دهند.
Zain راه‌اندازی سرویس‌های LTE در کویت با همکاری هوواوی چین را از نوامبر سال ۲۰۱۲ آغاز کرده است و هواوی نیز همکاری خود را با این اپراتور پس از راه‌اندازی شبکه‌های نسل دوم و سوم تلفن همراه توسعه داده است.
.........................
خبر : فیس‌بوک برای گوشی‌های هوشمند برنامه کاربردی مکان‌یابی می‌سازد
فیس‌بوک که به دنبال گسترش سرویس‌های مبتنی بر مکان خود و درآمد تبلیغاتی از آنها است در حال حاضر روی یک برنامه کاربردی گوشی هوشمند کار می‌کند که مکان کاربر را ردیابی می‌کند.
براساس خبر منتشر شده از سوی بلومبرگ نیوز به نقل از دو منبع آگاه از این برنامه فیس‌بوک، این برنامه کاربردی نیمه دوم ماه آینده منتشر می‌شود.
این برنامه کاربردی قابلیت کار در پس زمینه گوشی هوشمند را نیز خواهد داشد و می‌تواند زمانی که کاربر در حال استفاده از دیگر نرم‌افزارهای گوشی خود است، همچنان فعال باقی بماند.
این برنامه کاربردی فیسبوک را مستقیما در رقابت با شرکت‌هایی مانند FourSquare که از سرویس‌های تبلیغاتی درآمد بدست می‌آورد، قرار می‌دهد.
گفته می‌شود تیم توسعه‌دهنده نرم‌افزار مکان‌یابی فیس‌بوک برعهده پیتر دنگ قرار دارد که سال ۲۰۰۷ با جدا شدن از گوگل به فیس‌بوک پیوست.
فیس‌بوک تیم توسعه خود را سال گذشته با خرید شرکت فروشنده نرم‌افزار مکان‌یاب، Glancee و شبکه اجتماعی مبتنی بر LBS، Gowalla گسترش داد.
.........................
خبر : بیش از 1.4 میلیارد مشترک تلفن در چین
تعداد مشترکان تلفن در چین به بیش از یک میلیارد و 400 میلیون نفر رسید.
وزارت صنعت و اطلاع رسانی چین با انتشار آمار اعلام کرد که تا پایان ژانویه سال جاری میلادی تعداد مشترکان تلفن در این کشور پهناور به یک میلیارد و 400 میلیون و 320 هزار رسیده است.
بر این اساس، شمار استفاده کنندگان تلفن همراه چین در مدت فوق برابر با یک میلیارد و 120 میلیون نفر و استفاده کنندگان تلفن ثابت 280 میلیون نفر بوده است که تعداد کل آن از جمعیت خاک اصلی چین بیشتر بوده است.
به گزارش رادیو چین، وزارت صنعت و اطلاع رسانی همچنین عنوان کرده است که 3G نقطه درخشان پیشرفت مخابراتی همراه چین در طول این مدت بوده است.
بر اساس آمارهای منتشره، در ژانویه سال 2013 تعداد مشترکان نسل سوم تلفن همراه چین به 13 میلیون و 80 هزار افزایش یافته و به 246 میلیون رسیده است.
.........................
خبر : تاکید مدیرعامل زیرساخت بر ارتقاء توان رقابتی فناوری اطلاعات کشور در بازارهای جهانی
 مهندس محمود خسروی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت از برنامه های این شرکت برای ارتقا توان رقابت پذیری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در بازارهای جهانی خبر داد و گفت: در آینده جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در میان کشورهای منطقه برگزار خواهد شد و ایران تبدیل به قطب اجرای این جایزه می‌شود.
مهندس  خسروی در مراسم اعطای دومین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران ، اظهار داشت: رضایت مشتریان به عنوان اصلی ترین ذینفعان بنگاههای اقتصادی مهمترین عامل پایداری و تعالی محسوب می‌شود و بر این اساس امروزه علوم نوین مدیریتی توجه ویژه ای به ارتقای کیفیت دارد.
وی با بیان اینکه کیفیت جامع محصول، حاصل فعالیت مدیران کیفیت مدار، سیستم ها و فرآیندهای منظم و بر مبنای کیفیت و استانداردهای محصول است اضافه کرد: نگاه مدیریتی به کیفیت موجب موفقیت سازمان‌ها می‌شود و برای دستیابی به این هدف برگزاری جوایز کیفیت ICT براساس مدل نوین ارزیابی کیفیت ایران در دستور کار قرار گرفته است .
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه ملی کیفیتICT  در ادامه این مراسم  که  همزمان  با روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان  برگزار می شد  ،اضافه کرد:سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف شاهد تحولات مثبتی در زمینه کیفیت بوده‌ایم و در بخش خدمات، صنعت و فناوری اطلاعات و ارتباطات مباحث کیفی به طور جدی مطرح شده و جایزه ملی کیفیت ICT در سطح گسترده ابزاری برای رسیدن به این نوع کیفیت و در نتیجه توسعه اقتصادی است.
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در جهت تشویق مدیران به رویکرد کیفیت مدار در مسیر موفقیت پایدار عنوان کرد و گفت: جایزه ملی کیفیت ICT تمامی سازمانها و شرکتهای فعال این بخش را براساس منطق RADAR و مطابق با معیارهایی چون رهبری و مدیریت، منابع، فرآیندها و کارکنان مورد ارزیابی قرار می دهد.
وی ارتقای سطح کیفیت ارائه خدمات زیربنایی دولت الکترونیک از طریق توسعه و ترویج مدیریت کیفیت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز ارتقای توان رقابت پذیری بخش ICT در بازارهای جهانی را از جمله اهداف ارزشی جایزه ملی کیفیت ICT برشمرد و افزود: مفاهیمی چون مدیریت کیفیت، جلب رضایت مشتریان، خلاقیت و نوآوری و رشد و یادگیری در این راستا باید پیاده سازی شود.
مهندس خسروی اجرای جایزه ملی کیفیت ICT را در راستای پیاده سازی مصوبه 104 جلسه شورای عالی استاندارد و تصویب اساسنامه آن عنوان کرد و افزود: در دومین دوره اجرای جایزه ملی کیفیت ICT از 48 سازمان دولتی و خصوصی ثبت نام به عمل آمد که در نهایت 20 سازمان در این فرآیند مورد ارزیابی قرار گرفتند.
.........................
خبر : IE۱۰ برای ویندوز ۷ 
مایکروسافت نسخه نهایی مرورگر اینترنت اکسپلورر 10 را برای کاربران ویندوز 7 عرضه کرد.
همان طوری که پیش بینی می شد دارندگان ویندوز ایکس پی و ویستا نمی توانند این نسخه را داشته باشند. نسخه 10 مرورگر مایکروسافت به صورت تعریف شده روی ویندوز 8 و سرور 2012 وجود دارد و حالا کاربران دارای ویندوز 7 نیز می توانند از این مرورگر استفاده کنند.
دو سال بعد از عرضه ویندوز 7 مرورگر 10 به این سیستم عامل می رسد و مایکروسافت مدعی است مرورگر جدید 20 درصد سریعتر سایتها را باز می کند و در مجموع از مرورگرکروم گوگل هم سریعتر است.
راب مائوسری مدیر گروه توسعه IE می گوید پرفورمنس و سرعت بالاتر، امنیت بهتر و لذتی که کاربران ویندوز 8 با IE 10 می برند را برای کاربران ویندوز 7 نیز عرضه کرده اند
وی افزود 30 استاندارد جدید وب که در مرورگر نسخه 9 نیست، در اینجا لحاظ شده است و مجموعه استانداردهای موجود در اینترنت اکسپلورر به 60 درصد می رسد. بدین منظور مایکروسافت صفحه مخصوص آزمایش با اپ های مختلف را تحت عنوان تست درایو ایجاد کرده تا قابلیتهای مرورگر خود با HTML5, JavaScript, CSS, and DOM را نشان دهد. در اینجا مایکروسافت آخرین نسخه بازی Minesweeper را با اچ تی ام ال 5 و CSS# و WOFF آورده است.
البته کارشناسان خیلی با استاندارد شدگی گفته شده توسط مائوسری موافق نیستند. چرا که مثلا DO NOT TRACK (ردیابی شدن توسط تبلیغات اینترنتی) هنوز روی مرورگر 10 فعال است.
برای دانلود باید ابتدا یک فایل 827 کیلوبایتی را از سایت مایکروسافت روی دسکتاپ خود دانلود و ذخیره کنید.
و بعد با کلیک روی آن، فایل باز شده و هم زمانی که مرورگر 10 را دانلود می کند، نیازهای داشتن این مرورگر شامل برخی از به روز رسانی ها را نیز به طور خودکار انجام می دهد. در واقع اینترنت اکسپلورر 10 برای اجرا نیازمند چند وصله به روز رسانی است که حین دانلود مرورگر، این کار نیز انجام می شود.
البته اگر ویندوز اورجینال دارید و کپی نیست با فعال کردن ویندوز آپدیت، از هفته بعد می توانید به صورت خودکار مرورگر خود را به نسخه 10 تبدیل کنید.
.........................
خبر : بازی جدید استودیو Avalanche به زودی معرفی می‌شود
 مدیر شرکت Avalanche Studios در توئیتر خود از تصویر نامفهومی پرده برداری کرد که مسلما خبر از ساخت عنوان جدید این شرکت دارد.
این تصویر که شباهت زیادی به ریکو رودریگز، شخصیت اول بازی Just Cause دارد، بیش از هر چیز، به یادآورنده نسخه بعد از این سری بازی است.
البته چند ماه پیش شایعه شده بود که بازی جدیدی بر مبنای سری Mad Max در حال ساخت و توسعه در استودیو‌های Avalanche بوده است اما تا به امروز خبری پیرامون آن شنیده نشده است. در تصویری که پیش‌تر از Mad Max منتشر شده بود، یک کاراکتر مرد با شباهت‌های ظاهری فراوان با ریکو رودریگز مشاهده شده بود که از طرفی این تصویر هم می‌تواند علاوه بر Just Cause 3، به یاد آورنده‌ی Mad Max هم باشد.
در پرسش و پاسخ از کریستوفر ساندبرگ، وی تنها اعلام کرد که در E3 امسال سخن خواهد گفت و بالاخره بازی جدیدشان را معرفی خواهد کرد.
چند هفته پیش تصویری از این استودیو منتشر شد که نشان می‌داد تمامی کنسول‌های X360 و PS3 حاضر در این شرکت در حال بازگشت به شرکت‌های مایکروسافت و سونی هستند و این استودیو رسما کارش را روی کنسول‌های نسل بعد شروع کرده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این عنوان جدید فقط یک بازی نسل هشتمی باشد و برای دو کنسول این نسل ساخته نشود.
.........................
خبر : رئیس هیئت مدیره شاتل: به خاطر مردم فضاي کسب و کار را باز کنيد
 مهندس شانه‌ساز زاده، رييس هيآت مديره شرکت شاتل در گفتگو با کميته علمي چهارمين همايش بين‌المللي مخابرات ايران (ITC2013)، در خصوص نقش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي چنين گفت: "سازمان تنظيم مقررات در زمينه انجام وظايفي که بر عهده دارد اصلا موفق عمل نکرده است. با توجه به اينکه شدت برندگي اهرم‌هاي نظارتي اين سازمان بر اساس ضعف و قوت شرکت‌هاي مختلف، کم و زياد مي‌شود ميتوان گفت که سازمان تنظيم نتوانسته است قوانين را به خوبي ساري و جاري کند"
شانه‌ساز زاده ادامه داد:" شرکت‌هايPAP به نسبت شرکت مخابرات ايران قدرت کمتري دارند، بنابراين در صورتيکه کوچکترين تخلفي از ما سرزند و يا مشترکي از ما شکايت داشته باشد، سازمان تنظيم اخطار مي‌دهد و ما را مجبور به حل مشکل پيش آمده مي‌کند. اين البته روال خوبي است اما به اين شرط که چنيني موضعي در برابر تمام بازيگران در پيش گرفته شود. چراکه ما گاهي مدارک و مستنداتي از تخلف لايه‌هاي بالاسري به سازمان تنظيم ارائه مي‌دهيم ولي با سکوت سازمان مواجه مي‌شويم."
وي در پايان با اشاره به برگزاري چهارمين همايش بين‌المللي مخابرات ايران گفت:" ما به عنوان يک ايراني انتظار داريم با برگزاري چنين همايش‌هايي شرايطي فراهم شود که شرکت مخابرات ايران به عنوان بزرگترين بنگاه اقتصادي اين حوزه و شوراي رقابت و سازمان تنظيم مقررات به عنوان نهادهايي که مي‌توانند با وضع قوانين رقابت را ساري و جاري کنند، به خاطر مردم فضاي کسب و کار را باز کنند و زمينه رقابت شرکت‌ها را فراهم کنند، نه اينکه به خاطر يک سري بنگاه اقتصادي خاص شرايط انحصاري ايجاد کنند."
تبیین نقش و جایگاه سیاستگذاری و رگولاتوری و راهکارهای ایجاد فرصت همکاری و هم افزایی میان اپراتورها و سایر شرکت های فعال در اکوسیستم ارتباطات کشور، از مهمترين موضوعاتي است که در چهارمين همايش بين‌المللي مخابرات ايران (ITC2013) مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت. اين همايش در تاريخ13اسفندماه سال جاري در موسسه مطالعات بهره‌وري و منابع انساني برگزار خواهد شد.
علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت www.teyf.ir مراجعه نمایند.
.........................
خبر : شروع کار استودیو لاین‌هد با موتور گرافیکی آنریل 4
 استودیو بازی‌سازی لاین‌هد که یکی از استودیو‌های داخلی شرکت مایکروسافت به حساب می‌آید، کار خود روی Unreal Engine 4 را آغاز کرده است.
با توجه به لیست مشاغلی که توسط استودیو انگلیسی Lionhead منتشر شد، باید منتظر بازی جدید این شرکت با موتور گرافیکی آنریل 4 باشیم.
 در این آگهی منتشر شده، استودیو به دنبال یک همکار در بخش صداگذاری بازی جدید شرکت است که در حال حاضر با موتور آنریل 4 در دست ساخت قرار دارد. به نظر می‌رسد Fable جدید یکی از اولین بازی‌های Xbox جدید باشد و یا احتمالا یک عنوان کاملا جدید در فضایی متفاوت توسط این استودیو خلق شده است.
این استودیوی بازی‌سازی تا چند ماه پیش توسط پیتر مولینیو اداره می‌شد که به جرات یکی از خلاق‌ترین بازی‌سازان و کارگردانان بازی‌های ویدئویی به حساب می‌آید. وی پس از ترک مایکروسافت استودیو جدید خود با نام 22Cans را تاسیس کرد و اواخر 2012 اولین بازی خود را منتشر کرد. وی در حال حاضر روی بازی دوم خود کار می‌کند. پلتفرم‌های کنونی مولینیو در حال حاضر فقط تلفن‌های هوشمند و تبلت‌هایی هستند که از iOS و Android استفاده می‌کنند.
.........................
خبر : ستاره های فناوری سال۹۱ معرفی شدند
 چهارمین دوره جشنواره  ستاره های فناوری 91 ، با معرفی ستاره های فناوری در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد .
 به گزارش ستاد اجرایی جشنواره ستاره های فناوری ، در این دوره از جشنواره که با حضور معاون نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری ، معاون توسعه فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ، رییس امور توسعه دولت الکترونیکی ، رییس سابق نظام صنفی رایانه ای ، دکتر جلالی  پدر ICT ایران و جمعی دیگر از مسوولان فعال در حوزه فناوری اطلاعات برگزار شد از ستاره های فناوری کشور تقدیر به عمل آمد .
شرکت های ایزی ،  مبین نت ، سایبر تک ، رسپینا ، پویافرانگار ، ایرانسل ، تجارت امن ، آوات ، تجارت ماندگار ، آواژنگ ، آسیا تک ، سی سی کام ، پرند ، اقتصاد نوین ، ایسوس ، آریا نیک ، نقش ، تدارک نرم افزار ، فناوران اهل قلم نوین ، رهنما کامیابان نخستین و ایده پرداز ژوبین به عنوان ستاره های فناوری 91 معرفی شدند .
در نشان ستاره پرستیژ شرکت های مبین نت ،ایزی ، سایبر تک ، رسپینا ، پویا فرانگار و تجارت امن و نشان ستاره شتاب شرکت های آوات ، تجارت ماندگار ، آسیا تک ، ایرانسل و سی سی کام و در نشان ستاره نوآوری شرکت های آریا نیک ، اقتصاد نوین ، ایسوس و پرند جایزه دریافت کردند .
همچنین در نشان ستاره شخصیت برجسته شرکت های پرند ، ایده پرداز ژوبین ، نقش ، تدارک نرم افزار و فناوران اهل قلم نوین و در نشان ستاره محبوبیت شرکت های آواژنگ ، رهنما کامیابان نخستین ، ایرانسل ، اقتصاد نوین و آسیا تک موفق به دریافت جایزه شدند .
در بخشی از مراسم  نیزاز خانواده دکتر غفاریان ، دکتر بزرگیان معاون نوسازی و تحول اداری ریاست جمهوری ، دکتر جلیلی رییس انجمن رمزایران ، مهندس خمسه پیشکسوت بانکداری الکترونیکی و مهندس یوسف نوری معاون توسعه فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به عنوان چهره سال فناوری 91 تقدیر شد .
همچنین از شرکت های  دی لینک ، گروه تعاونی پیشگامان ،  دات کام ، مادیران ، آواژنگ ، مجتمع فنی تهران ، اقتصاد نوین وایرانسل به سبب حضور در سه دوره متوالی جشنواره و دریافت نشان ستاره  فناوری با اهدای تندیس ویژه جشنواره  تقدیر شد .
.........................
خبر : با سیستم ناوربری CUE در کادیلاک بیشتر آشنا شوید
سیستم ناوبری اطلاعاتی خودرو با نام CUE برای نخستین بار در سال گذشته معرفی گردید و به سرعت نیز به مرحله اجرا درآمد اما در نمایشگاه نیویورک برای نخستین بار، بازدید کنندگان امکان کسب تجربه و دیدن این سیستم را به کمک سیستم‌های رانندگی مجازی و با دستگاه‌های شبیه ساز به دست آوردند، موردی که تنها یک تفسیر را از تمامی کاربران به عنوان نقد دریافت نمود، تجربه‌ای شگفت انگیز و استثنائی!
در کابین ناوبری ارایه شده برای CUE تقریبا بیشتر کارها از طریق لمس دکمه‌های مخصوص انجام می‌پذیرد و چراغ‌های ویژه و استفاده از حس لامسه، یاری‌گر راننده برای هدایت خودرو هستند. سیستم امنیتی این خودرو به گونه‌ای طراحی شده است که دکمه‌های غیر ضروری پس از گذشت پانزده ثانیه از مقابل دید راننده حذف شده و تا زمانی که راننده مجددا تصمیم به استفاده از آن‌ها را نگیرد نامرئی خواهند ماند. البته اگر راننده مجددا با انگشت خود صفحه لمسی CUE را لمس نماید، دوباره تمامی منوها ظاهر شده و در دسترس او قرار می‌گیرند. نکته بسیار جالب در مورد این سیستم، اضافه شدن منوی ارایه دستورات است که از طریق آن می‌توان به سیستم ناوبری خودکار خودرو اطلاعات مقصد ایستگاه‌های رادیویی و شماره‌های ضروری‌ای که ممکن است در بین راه به آن‌ها نیاز پیدا کنیم دسترسی داشت و این اطلاعات در ابتدای مسیر توسط راننده به سیستم ارایه خواهند شد تا در تمامی مسیر در دسترس او قرار داشته باشند و بقیه کارها نیز توسط سیستم و به طور خودکار صورت می‌پذیرد. البته باید اذعان نمود که پیش از این چنین سیستمی در خودروهای BMW استفاده شده بود. بیشتر خودروهایی که تا کنون از این سیستم بهره برده‌اند با ارایه کنترل پنل‌هایی که گاه اطراف راننده را شبیه کابین خلبان هواپیما می‌کردند، قابلیت‌های خود را در اختیار راننده قرار می‌دادند ولی در سیستم CUE، کادیلاک با استفاده از چهار پنل جداگانه کاربری سیستم را به میزان زیادی ساده‌تر نموده است.
.........................
خبر : Xperia Z وارد بازار ایران شد+قیمت
بالاخره گوشی زیبا و پرطرفدار Xperia Z  وارد بازار ایران شد، این گوشی طی چند روز اخیر به بازار کشورمان راه پیدا کرده است و قیمتی که در حال حاضر برای آن در بازار تعیین شده در حدود 2.800.000 تا 2.900.000 هزار تومان است.
 توجه داشته باشید که این گوشی در حال حاضر بدون گارانتی وارد بازار شده است. جی اس ام در حدود 1 ماه پیش و همزمان با معرفی این گوشی توسط سونی، یک بررسی اولیه از این گوشی را برای شما آماده و در سایت قرار داد که از اینجا می‌توانید آن بررسی را مشاهده کنید. اما اکنون این گوشی در دست کارشناسان جی اس ام است و در حال آزمایش آن هستند به زودی یک بررسی جامع و کامل برای شما آماده خواهیم کرد که بتوانید از تمام جزئیات این گوشی و به نوعی زیر و بم آن آگاه شوید، پس با ما همراه باشید.
.........................
خبر : طراحی ساعت دیجیتال که متشکل از ۲۸۸ ساعت آنالوگ کوچک
از آنجایی که استفاده از ساعت های دیجیتال بسیار ساده است، اما ساعت های آنالوگ شیک تر و با کلاس تر هستند، استودیو طراحی Humans Since 1982 تصمیم گرفته خوبی های این دو دنیا را با هم ترکیب کند. نتیجه هم یک ساعت دیجیتال خارق العاده است که از ترکیب ۲۸۸ ساعت آنالوگ کوچک ساخته شده. واقعا جذاب و اعجاب انگیز است که ببینید چگونه هر ساعت آنالوگ جداگانه برای خودش می چرخد تا همگی با یکدیگر زمان را بر روی صفحه ساعت دیجیتال به نمایش در آورند.
این ساعت دیواری که A Million Times نام گذاری شده، متشکل از ۲۸۸ ساعت آنالوگ کوچک است که توسط ۵۷۶ موتور الکتریکی کنترل می شوند. درست مانند اینکه مغزهای کوچک مستقل ذهن شان را با یکدیگر به اشتراک گذارده اند تا یک کار را به انجام برسانند. این ساعت با ابعاد ۳۴۴ در ۱۸۰ سانتی متر از آلومینیوم ساخته شده است و برای کنترل آن هم اپلیکیشن ویژه ای بر پایه iOS نوشته شده که روی آیپد نصب می شود.  تیک تیک و جابجایی زمان روی ساعت بزرگ به سختی توجه شما را به خود جلب می کند و چنان چشمان تان را جادو می کند که شما همانند اینکه می خواهید تصویر سه بعدی درون نقاشی را کشف کنید به آن خیره می شوید.

نظرات : 0

ثبت نظر

18221