۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

درخشش فعالان ICT در حمایت از حقوق مصرف کنندگان

به گزارش ICTPRESS ؛ در دوازدهمين همايش روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان كه با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت، رييس كميسيون صنايع مجلس، جمعي از فعالان اقتصادي و تشكل‌هاي صنفي و اتحاديه‌ها در مركز همايش‌هاي صداوسيما برگزار شد، 21 شركت منتخب دريافت تنديس طلايي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان، هشت شركت تنديس نقره‌ايي، پنج شركت تنديس برنزي و 32 شركت منتخب دريافت گواهينامه حمايت از حقوق مصرف‌كنندگان شده و از سوي وزير صنعت، معدن و تجارت مورد تقدير قرار گرفتند.
اسامی 21 شرکت به این ترتیب است:
شركت بازرگاني ايران (سوني)، شركت خدمات گلدايران، گروه شركت‌هاي طرفه‌نگار، شركت نيان الكترونيك، شركت انتخاب سرويس حامي، شركت توليدي تك ماكارون، شركت توليدي صنعتي پاك شوما، شركت داروسازي دانا، شركت رادياتور ايران، شركت سپهر الكتريك، شركت بهداد، شركت صنعتي بهشهر، شركت فرش خاطره كوير يزد، شركت فولاد خوزستان، شركت كوير تاير، گروه توليدي مهرام، گروه صنعتي بوتان، گروه صنعتي زر ماكارون، شركت گلستان، شركت نوين زعفران و شركت هنكل پاك‌وش.
مصرف کننده حقوقش را نمی‌داند
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان گاه حقوق خود را نمی‌دانند، گفت: همین امر سبب می‌شود که حقوق آنها نادیده گرفته شود.
خبرگزاری مهر- مهدی غضنفری در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده گفت: کمبود کالا، انحصار، احتکار، آگاه نبودن مصرف‌کنندگان از حقوق خود و توجه نبودن تولیدکنندگان به وظایف خود، دلایل اصلی نادیده گرفتن حقوق مصرف‌کنندگان است؛ بر همین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی همکاری با همه نهادهای حکومتی و بخش خصوصی برای رقابتی کردن بازار را دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صنعت تلاش دارد تا بیش از گذشته با شورای رقابت همکاری کند، این در شرایطی است که در هر بازاری اعم از کالا، سرمایه، پول و خدمت، گروهی عرضه‌کننده و گروهی مصرف‌کننده هستند و رابطه میان این دو با یکدیگر در 90 درصد حالات مشکلی ندارد و تنها مشکل 10 درصد است که به تعبیر سازمان حمایت، مشکل فقط شش تا هفت درصد است.
وی گفت: حقوق بهره‌مندی از کالای باکیفیت، حق جبران خسارت، حق استفاده از خدمات پس از فروش، حق دریافت اطلاعات و آموزش، حق برخورداری از طرح شکایت، حق رویت نمونه، حق حمایت دولت از مصرف‌کنندگان و حق دریافت خسارت در صورت بروز مشکل حقوقی که است که برای مصرف‌کننده متصور است. ضمن اینکه بیش از سه میلیون واحد صنفی در کشور وجود دارد و اگر کالایی تولید شود، توسط واحدهای صنفی عرضه می‌شود، لذا لازم است تا فضای رقابتی در فضای کسب و کار کشور ایجاد شود.
به گفته غضنفری، ثبات قیمت‌ها یکی از دغدغه‌های فعلی مردم به شمار می‌رود، متاسفانه قیمت‌ها بالا است و اگر امروز شاهد افزایش خرید مردم در بازار هستیم به دلیل پایین بودن قیمت‌ها نیست. وی از تمامی تولیدکنندگان درخواست کرد که در بازه‌های کوتاه‌مدت قیمت‌های را تغییر ندهند.
به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، شرایط امروز کشور نیازمند یک تحرک تاریخی است که در این میان ممکن است برخی فشارها به مردم وارد شود، اما باید از این شرایط سخت عبور کرد و اجازه نداد که دشمنان پیروز شوند. وی گفت: سال 92 برای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید سال برندسازی باشد تا مصرف‌کنندگان با اعتماد به برندها، از کالاهای با کیفیتی برخوردار شوند.
وزير صنعت، معدن و تجارت در باره رعايت حقوق مصرف كننده گفت: در شرايط اقتصادي فعلي جامعه‌ بيش از گذشته انتظار داريم هم توليدكنندگان و هم عرضه‌كنندگان، تمامي جامعه اصناف و فعالان اقتصادي مراقبت بيشتري درباره عرضه به موقع و مستقر كالاهاي خود و عرضه كيفي كالا و خدمات و ارايه خدمات و رعايت قيمت‌ها داشته باشند.
غضنفري افزود: به هر حال ممكن است اين تورم‌ها و نوسانات قيمت ارز روي برخي از حوزه‌ها آثار مستقيم داشته باشد و روي ديگر حوزه‌ها آثار غيرمستقيم برجاي گذارد، ما هميشه جانب رعايت حقوق مصرف‌كنندگان و موضوع انصاف مي‌تواند كمك كند به اينكه مردم تحت فشار بيشتري قرار نگيرند.
دكتر غضنفري با بيان اين جمله كه به نظر من سازمان حمايت و تعزيرات در سال 91 تلاش‌هاي خوبي داشته‌اند، افزود: اما من در كل حس مي‌كنم كه آن موفقيتي كه انتظار داشتيم به دست نيامد و تثبيت قيمت‌ها آنچه مورد دلخواه سازمان حمايت بود حاصل نشد و كنترل قيمت‌ها آن‌گونه كه سازمان حمايت و سازمان تعزيرات مي‌خواستند فراهم نشد.
وي افزود: به نظر من تغيير در پارامترهاي كلان اقتصاد باعث شد كه در پايين دست در اقتصاد خرد هم آثار آن پديدار شود، طبيعتا اين‌گونه اوقات تلاش در حوزه اقتصاد خرد يعني بازار كالا آثار محدودي دارد.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد براينكه دولت تلاش كرده در اقتصاد كلان از جمله كنترل نقدينگي و قيمت ارز كنترل‌هاي لازم را به خرج بدهد، گفت: اميدوارم مجموعه تلاش‌هاي دولت هم در اقتصاد كلان و اقتصاد خرد هم باعث شود فشار كمتري به مردم وارد شود.
لزوم استفاده از ظرفیت تشکل‌ها
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش گفت: در اقتصاد مقاومتي از همه ظرفيت‌هاي كشور در راستای توسعه اقتصادي و تنظيم بازار باید استفاده
شود.
سيدجواد تقوي افزود: براساس فرمايشات مقام معظم رهبري در جريان اقتصاد مقاومتي باید از تمامی ظرفيت‌هاي كشور اعم از تعاونی‌ها و تشکل‌ها باید بهره گرفت.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس از تمامی فعالان اقتصادي درخواست می‌شود تا در شرايط سخت اقتصادي، بار رواني مشكلات اقتصادي را كه روی مردم كشور سيطره انداخته است را كم كنند.
وي گفت: گرچه فضاي تحريم لايه‌هاي پنهاني دارد و بايد در جاي خود بازگو شود؛ اما اين شرايط، شرايط سختي است كه همت همگاني را باید پشتوانه قرار داد.

نظرات : 0

ثبت نظر

90055