۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

بودجه میلیاردی سازمان نصر کشور تصویب شد

به گزارش ICTPRESS ؛ ریاست این نشست را کاظم آیت‌اللهی رییس جدید سازمان بر عهده داشت تا یک ماه پس از دریافت حکم ریاستش، جلسه یک سالگی هیات عمومی‌ دور سوم صنف را مدیریت کند.
در این نشست بودجه یک میلیاردی سازمان نصر تصویب شد؛ بودجه‌ای که نسبت به سال ماقبل، سه برابر افزایش یافته است. البته هیات عمومی ‌صنف اختیار ارایه متمم برای این بودجه را به شورای مرکزی واگذار کرد تا دست شورا برای افزایش احتمالی هم باز باشد.
گزارش به هیات عمومی
حمیدرضا قمی ‌دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ابتدای مراسم هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور به ارائه گزارش عملکرد یک سال گذشته سازمان و برنامه‌های پیش‌روی آن پرداخت و گفت: در این گزارش تلاش شده از نقل آمارهای غیر دقیق خودداری شود و به همین دلیل هم در برخی موارد آمارها کمتر از حد انتظار است.
قمی‌ افزود: تحریم‌ها سبب شرایط ویژه‌ای شد که در نتیجه مطالبات جدیدی از سوی صنف مطرح شد. همچنین مشکلاتی که در بحث قراردادها پیش آمد، روند اجرای برنامه‌های سازمان را تحت‌الشعاع قرار داد. همچنین طولانی شدن مدت زمان صدور حکم رییس سازمان انرژی زیادی از ما برد.
دبیرکل سازمان گفت: در سالی که گذشت تعداد سازمان‌های استانی از 19 به 22 سازمان رسید. همچنین مقدمات تشکیل نظام صنفی رایانه‌ای در استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، لرستان، سمنان و اردبیل فراهم شده است.
وی با بیان اینکه سازمان از نوپایی بیرون آمده و به همین دلیل باید به فکر تجدید ساختار می‌بودیم، گفت: در این راه استقرار کمیته احراز مشاوران پایه دو انجام شد. همچنین روابط سازمان با دیگر تشکل‌های صنفی از جمله اتاق ایران و انجمن انفورماتیک برقرار شد و شاهد فصل جدیدی از ارتباطات صنفی بودیم.
قمی ‌در مورد فعالیت های سازمان در حوزه بین‌الملل نیز گفت: اتفاقات برجسته‌ای در این حوزه افتاده است؛ از جمله تصویب تشکیل اتحادیه ICT اکو در اجلاس وزرای این اتحادیه، با محوریت سازمان نصر تهران از اتفاقات خوبی بود که روی داد. برای حضور در نمایشگاه سبیت آلمان و کشور بلاروس برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. همچنین بحث توسعه صادرات به آسیای میانه، افغانستان و کردستان پیگیری شد.
دبیرکل سازمان نصر کشور با بیان اینکه لایحه جامع مالکیت آثار ادبی و هنری که در مجلس مطرح است، می‌توانست به تهدیدی برای سازمان بدل شود گفت: ما در این لایحه تاثیرگذاری عمیقی داشتیم و با برطرف شدن مشکلات این قانون، اکنون می‌تواند به فرصتی بزرگ برای سازمان تبدیل شود. در این راه از کمک‌های سهیل مظلوم باید سپاسگزاری کنیم.
وی با بیان اینکه در جذب اعضا هیچ زور و اجباری اعمال نشده است، گفت: تعداد اعضای سازمان در کل کشور به هشت هزار و 500 نفر رسیده است. همچنین پنجمین دوره آزمون مشاوران به شکل آبرومندی برگزار شد و تعداد مشاوران سطح سه، به یکهزار و 400 نفر رسید.
آخرین توصیه های دبیرکل
قمی‌ سپس با اعلام اینکه احتمالا این آخرین جلسه‌ای است که به عنوان دبیرکل در سازمان حضور دارد، به چالش‌های پیش روی سازمان پرداخت.
به گفته وی، یکی از این چالش‌ها تطابق نداشتن توقعات صنف از سازمان با امکانات و اختیارات آن است. قمی توضیح داد: گاهی دوستان انتظاراتی از ما دارند که برای برآورده کردن آن باید در کار قوای سه‌گانه دخالت کرد. این موضوع نشان می‌دهد فرهنگ‌سازی لازم برای شناساندن امکانات و اختیارات سازمان انجام نشده و تعامل دوسویه میان اعضا و سازمان برقرار نیست.
وی افزود: سازمان با طیف گسترده‌ای شامل واردکنندگان، صادرکنندگان و تولیدکنندگان از رسته‌های مختلف روبه‌روست، به همین دلیل میان توقعات این گروه‌ها اختلاف و تناقض وجود دارد و سازمان با دشواری باید توازنی میان خواسته‌ها برقرار کند. این کار به تیم کارشناسی قوی و منابع مالی و انسانی بیشتری نیازمند است.
دبیرکل سازمان، باور نداشتن برخی‌ نهادهای تصمیم‌گیر به نقش تشکل‌ها را چالش دیگر پیش روی سازمان نصر عنوان کرد و گفت: ما از معدود تشکل‌هایی هستیم که اختیارات و وظایفی از جانب قانون‌گذار به ما محول شده اما کمترین حمایت را از سوی دولت داریم. همچنین نواقص و ابهاماتی در قوانین وجود دارد که برای اصلاح آنها باید تلاش شود.
قمی ‌در مورد برنامه سال آینده سازمان نیز گفت: ایجاد انسجام صنفی و تقویت مستمر آن که از نخستین برنامه‌های رییس جدید سازمان نیز بوده، از جمله محورهای برنامه سال آینده است. همچنین توسعه روابط بین‌الملل بخش دیگری از برنامه‌های سال آینده سازمان است.
وی توسعه روابط کسب و کار و تبیین روش‌های کاری جدید با دولت را از موارد هم برنامه سال آینده سازمان عنوان کرد و گفت: دیگر نمی‌توان با روش‌های قدیمی‌ با دولت کار کرد و به همین دلیل باید به دنبال تبیین روش‌های نوین باشیم.
دبیرکل سازمان نصر کشور افزود: پوشش جغرافیایی و توسعه کمی‌ سازمان از دیگر برنامه‌های سال آینده است و امیدواریم تعداد سازمان‌های استانی را به 28 عدد برسانیم. همچنین بازنگری در شیوه برگزاری نمایشگاه‌ها و به ویژه نمایشگاه الکامپ در دستور کار است تا در الکامپ فراتر از بحث مجری‌گری، تاثیرگذاری خود را به حداکثر برسانیم.
بر اساس این گزارش، هرچند قمی از احتمال خداحافظی اش گفت، پس از صحبت‌های قمی، کاظم آیت‌اللهی، رییس سازمان تاکید کرد که برای حفظ قمی‌ در سمت دبیر کلی سازمان خواهد کوشید.
بودجه سازمان 3 برابر شد
در ادامه این نشست، نیک نفس خزانه‌دار سازمان نصر کشور به ارایه گزارش عملکرد مالی سازمان پرداخت و گفت: در سال گذشته دارایی‌های سازمان 10 درصد افزایش یافت.
وی افزود: ما 225 میلیون تومان درآمد از محل ورودیه و حق عضویت اعضا به عنوان سهم کشوری سازمان از درآمد استان‌ها کسب کرده‌ایم. 64 میلیون تومان نیز از محل پروژه‌های کشوری درآمد کسب شده است. این پروژه‌ها درهیات مدیره دوم سازمان اتفاق افتاده و وصول درآمدش به سال جدید مالی رسیده است. همچنین 286 میلیون تومان هزینه داشته‌ایم که در نتیجه با یک میزان چهار میلیون تومانی مواجه‌ایم.
نیک‌نفس افزود: در سال مالی گذشته 81 درصد درآمدهای استانی وصول شد که این موضوع یک دستاورد برای این دوره شورای مرکزی است و امیدواریم با برنامه‌های هیات مدیره برای سال‌های بعد دیگر مشکل وصول و نقدینگی نداشته باشیم.
نیک نفس همچنین در مورد بودجه پیشنهادی سال آینده گفت: برای سال آینده 304 میلیون تومان درآمد از محل حق ورودیه و عضویت اعضا، 650 میلیون تومان از محل پروژه‌ها، 50 میلیون تومان درآمد از محل مجله تکفا و 20 میلیون تومان از بابت سایر، درآمد در نظر گرفته شده است. همچنین 440 میلیون تومان هزینه برای پروژه‌ها، 50 میلیون تومان برای مجله تکفا، 292 میلیون تومان برای هزینه‌های پرسنلی و 188 میلیون تومان برای برای جاری و قراردادهای مشاوره‌ای هزنیه در نظر گرفته شده است.
وی افزود: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود سازمان یک میلیارد و 24 میلیون تومان درآمد و 970 میلیون تومان هزینه و مازادی 54 میلیون تومانی داشته باشد.
انتقاد اعضا از بودجه
برخی اعضای حاضر جلسه از بودجه سال آینده سازمان انتقاد کردند و آن را غیر واقعی خواندند. این عده معتقد بودند که درآمد 304 میلیون تومانی از محل ورودیه اعضا و همچنین درآمد 650 میلیون تومانی از بابت پروژه‌ها در حالی که درآمد سازمان امسال از این محل تنها 60 میلیون تومان بوده، غیرواقعی است.
اما کاظم آیت‌اللهی رییس سازمان نصر کشور در این مورد گفت: با توجه به گشایش دفاتر سازمان در سه استان جدید و در پنج استان در آینده‌ای نزدیک، درآمد حق ورودیه عضویت قابل وصول پیش‌بینی می‌شود.
وی افزود: در مورد پروژه‌ها، با سازمان فناوری اطلاعات مذاکرات خوبی داشته ایم و آنها پروژه‌های زیادی روی زمین دارند. به همین دلیل فکر می‌کنیم 650 میلیون تومان درآمد، حداقل درآمد ممکن در این بخش است و درآمدها بیش از این خواهد بود.
توضیحات بازرس و تصویب بودجه
سید‌هادی آریاشکوه بازرس سازمان نصر به ارائه گزارش خود پرداخت و گفت: از آنجا که درآمدهای سازمان کمتر از 850 میلیون تومان بود، بنابراین الزامی‌ قانونی برای استفاده از حسابدار رسمی ‌نداشتیم و بنده خود با دقت به وضعیت مالی سازمان رسیدگی کردم.
وی افزود: مدارک و اسناد مالی به موقع به بنده ارائه شد و این اسناد از شفافیت برخوردار بود. در نتیجه وضعیت مالی سازمان را شفاف و مقبول می‌دانم.
در ادامه این جلسه گزارش مالی سال 91 و برنامه مالی سال 92 سازمان با اکثریت آرا تصویب شد.
فناوران اطلاعات؛ روزنامه رسمی نصر کشور
در ادامه این جلسه آیت‌اللهی به نمایندگی از صنف با اهدای لوح تقدیر از زحمات پرویز رحمتی رییس سابق سازمان نصر کشور تشکر کرد. البته مشابه این تقدیر و تشکر در انتقال مدیریت از دور اول به دور دوم نیز برگزار شد که در مراسمی ‌شکیل‌تر، رحمتی رییس جدید وقت، پرچم را از سعیدی نایینی رییس دور اول سازمان تحویل گرفت و از همه اعضای هیات مدیره نیز تشکر شد.
همچنین آیت‌اللهی با اهدای لوح تقدیری، از زحمات آزاده داننده به عنوان رییس شورای مرکزی سازمان نصر در یک سال گذشته قدردانی کرد. از خادمی‌ خزانه‌دار و عضو سابق هیات مدیره سازمان نصر کشور نیز قدردانی شد.
همچنین با رای اکثریت اعضا، روزنامه فناوران اطلاعات بار دیگر به عنوان روزنامه رسمی ‌سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور انتخاب شد.
اختیار بودجه در دست شورای مرکزی
در ادامه این جلسه، آیت‌اللهی از هیات عمومی‌صنف خواست اختیار تهیه و تصویب متمم بودجه سال 92 را برای پرهیز از تشکیل هیات عمومی ‌در صورت به وجود آمدن ضرورت، به شورای مرکزی واگذار کند که با رای اعضا، تصویب شد تا عملا در صورتی که بودجه یک میلیاردی سازمان محقق نشد، شورای مرکزی سازمان، اجازه افزایش مخارج را داشته باشد.در جریان بررسی این موضوع بعضی اعضا پیشنهاد کردند که این اختیار با سقف و کف همراه شود که این پیشنهاد رای نیاورد. همچنین تمدید تفویض اختیار پیشنهادات استان‌ها در خصوص تغییر حق عضویت به شورای مرکزی و تمدید تفویض اختیار درخصوص بررسی پیشنهادات آیین‌نامه‌های ابلاغی به شورای مرکزی با اکثریت آرا تصویب شد.
تغییر بازرس
در بخش پایانی مراسم، انتخابات بازرس سازمان نصر برگزار شد که در این بخش سید‌هادی آریاشکوه، سیدمحمدعلی برقعی و سید علی موسوی کاندیدا شدند که براساس آرا، برقعی با 60 رای به عنوان بازرس جدید سازمان نصر کشور انتخاب شد و آریاشکوه با 55 رای دوم شد. البته این رای‌گیری خالی از حاشیه نبود و شش رای به دلیل خط خوردگی با رای هیات عمومی‌ صنف مخدوش اعلام شد. در صورتی که این آرا حساب می‌شد، این موسوی بود که به عنوان بازرس علی‌البدل جای آریاشکوه را می‌گرفت.
همچنین در این جلسه قرار بود حجت‌الاسلام ابوترابی، نایب رییس مجلس شورای اسلامی‌ حضور یابد که این اتفاق نیفتاد. آیت‌اللهی در توضیح این موضوع گفت: ایشان کارشان در مجلس طول کشید و برای آنکه دوستان معطل نشوند، از ایشان خواستیم در وقت دیگری در سازمان حضور یابند.
گزارش: علی اصلان شهلا

نظرات : 0

ثبت نظر

14093