۱۴۰۳ جمعه ۲۸ اردیبهشت

GOLDEN NEWS / خبرهاي طلايي شنبه 12 اسفندماه

ICTPRESS گزارش می دهد :
خبر: کشف سومین کمربند تشعشعی اطراف زمین
ناسا اعلام کرد ماموریت کاوشگر کمربند ون آلن موفق به کشف سومین کمربند تشعشعی زمین شده است که تا کنون شناسایی نشده بود.
از مدتها پیش تا کنون رصدهای صورت گرفته، کمربند ون آلن را دو منطقه مجزا از پرتوهای به دام افتاده در اطراف زمین نشان می داد.
تجهیزات آشکار ساز ذرات نصب شده روی کاوشگر دوقلوی ون آلن که سی ام اوت پرتاب شد نشان دهنده وجود یک کمربند پرتویی جدید ناپایدار و موقتی است.
دانشمندان سومین کمربند را به مدت چهار هفته پیش از وقوع شوک موج بین سیاره ای قدرتمند خورشید که آن را نابود کرد، مشاهده کردند.
این کمربندها مناطق بسیار مهمی برای جامعه مدرن هستند که به بسیاری از فناوری های فضایی وابسته اند.
کمربندهای ون الن توسط توفانهای خورشیدی و آب و هوای فضایی تحت تاثیر قرار می گیرند و می توانند آن را به طور چشمگیری متورم کنند.
زمانی که چنین اتفاقی روی می دهد می توانند خطراتی برای ماهواره و ارتباطات GPS  و همچنین انسان در فضا ایجاد کنند.
ظرفیت های جدید و پیشرفت های فناوری در کاوشگر ون آلن به دانشمندان کمک کرده است تا جزئیات غیرمنتظره ای از چگونه تراکم کمربند ون آلن با ذرات باردار آن ارائه کرده و چشم اندازی در مورد اینکه چه چیزی موجب تغییر این کمربند شده و همچنین چگونگی تاثیر این فرایندها بر لایه های بالایی جو زمین به دست آوردند.
نتایج این تحقیقات درنشریه Science. منتشر شده است.
این فضاپیماها نیرومندترین و مجهزترین مأموریتی هستند که تاکنون برای اندازه گیری تشعشع پرتاب شده اند.
این فضاپیماها هرکدام 1.80 سانتیمتر عرض، 90 سانتیمتر طول و 670 کیلوگرم وزن دارند که با یک لایه ضخیم آلومینیوم نیز پوشانده شده اند. هرکدام از این فضاپیماها دارای پنج ابزار برای اندازه گیری ذرات رادیواکتیو هستند.
.......................................
خبر: موج صوتی انفجار شهاب سنگ روسیه در سرتاسر زمین طنین انداز شد

شهاب سنگی که چندی پیش در جنوب غربی روسیه منفجر شد، موجب ایجاد یک صدا با فرکانس پایین در سراسر زمین شد و سرنخهای تازه ای درباره بزرگترین مهاجم کیهانی قرن برای دانشمندان فراهم کرد.
براساس اعلام یک سازمان بین المللی که بر آزمایش بمبهای هسته ای نظارت دارد، انفجار بزرگ بر فراز چلیابینسک در تاریخ 15 فوریه (27 بهمن ماه) یک موج صوتی فراهم کرد که صدای آن هزار مرتبه کمتر از نت Do پیانو بود و با دامنه شنیداری گوش انسان بسیار فاصله دارد.
سازمان معاهده ممنوعیت آزمایشهای جامع سلاح هسته ای اعلام کرد که این موج صوتی روی حسگرها از گرینلند تا قطب جنوب مشخص شده است.
مارگارت کمپبل بران ستاره شناس دانشگاه کانادایی وسترن اونتاریو گفت: پس از آن دانشمندان از این موج صوتی برای اندازه گیری شهاب سنگی استفاده کردند که روی زمین فرود آمد.
طول این موج که 32 ثانیه بود برای دانشمندان این امکان را فراهم کرد که میزان انرژی این انفجار را بین 450 تا 500 کیلوتن تعیین کنند.
این موج صوتی همچنین موجب شد که دانشمندان بتوانند اندازه این گلوله آتشین را با استفاده از تخمین سرعت آن و دوربینهایی ورود آن به زمین ثبت کرده و محاسبه کنند.
آخرین تخمینها حاکی از این است که شهاب سنگ چلیابینسک حدود 17 متر عرض داشت و وزن آن به 700 هزار تن می رسد و با سرعت 18 کیلومتر در ثانیه حرکت می کرد.
براساس اظهارات براون، در رابطه با اجسامی که تاکنون مشاهده کرده ایم پس از تانگوستا که در یک جنگل در سیبری در سال 1908 منفجر شد، این بزرگترین شهاب سنگ بوده است.
مقامات روسیه اظهار داشتند بر اثر اصابت این شهاب سنگ با زمین بیش از 1500 نفر زخمی شدند که علت عمده آن شکستن شیشه ها در نتیجه شکست دیوار صوتی بوده است. تصاویر ویدئویی از لحظه ورود این شهاب سنگ به جو زمین نشان دهنده یک نور سفید بسیار روشن در آسمان است.
شهاب سنگی که به جو زمین نزدیک شد و در سال 3:20 15 فوریه به وقت گرینویچ بر فراز چلیابینسک منفجر شد، این شهاب سنگ برای مدت کوتاهی از خورشید هم نورانی تر شد. این رویدادها درست چند ساعت پیش از عبور یک سیارک 45 متری از کنار زمین بود که دانشمندان از مدتها پیش در انتظار آن بودند.
بیل کوک رئیس دفتر محیط شهاب سنگی ناسا اظهار داشت که دانشمندان اعتقاد دارند این جسم فضایی حول محور کمربند خرده سیاره ای بین مریخ و مشتری بوده است.
کوک اظهار داشت که انتظار می رود دانشمندان تا ماه ها مشغول بررسی شهاب سنگ چلیابینسک باشند.
.......................................
خبر: فردا در ایتالیا؛ جدیدترین اخبار درباره کشف ذره گریزان جهان اعلام می‌شود

آخرین اخبار درباره ذره تازه کشف شده بوزون هیگز که سال گذشته در بزرگترین شتاب دهنده ذرات جهان کشف شد، فردا طی یک کنفرانس در ایتالیا اعلام می‌شود.
پرسش بزرگ در ذهن دانشمندان این است که آیا این ذره واقعا همان بوزون هیگز بوده که مدت‌ها برای کشف آن تلاش کرده‌اند و وجود آن چندین دهه پیش پیش بینی شده بود یا خیر.
تیم آزمایش‌های اطلس و سی ام اس در برخورد دهنده بزرگ هادرون در آزمایشگاه فیزیک سرن در ژنو سوئیس که این ذره مشاهده شده است تحلیل‌های کامل از اطلاعاتی را که در سال 2012 جمع کرده را طی کنفرانسی در ایتالیا ارائه می‌کنند.
این کنفرانس که از آن با عنوان کنفرانس موریوند یاد می‌شود از روز 2 مارس ( 13 اسفند) آغاز شده و تا روز 16 مارس (26 اسفند ماه) در شهر "لا ثایل" ایتالیا ادامه خواهد داشت.
محققان در ژوئن 2012 اعلام کردند که ذره‌ای را مشاهده کردند که از زمان کشف امید به مشاهده آن داشتند.
سرجیو برتولوچی مدیر تحقیقات سرن (سازمان هسته‌ای اروپا) طی بیانیه‌ای اظهار داشت: همه می‌خواهند بدانند که به ما به طور دقیق چه چیزی را کشف کرده‌ایم، این اکتشاف در پی یک تحقلی نفس‌گیر و طولانی صورت گرفته است. کشف هیگز تنها بخشی از برنامه تحقیقاتی در آزمایش‌های برخورد دهنده بزرگ هادرون است و بی تردید هزاران موضوع جذاب دیگر در فیزیک وجود دارد که در کنفرانس موریوند به آن اشاره می‌شود.
بوزون هیگز قطعه گم شده مدل استاندارد فیزیک است که تمام ذرات ریز اتمی در دنیا را توصیف می‌کند. پیتر هیگز نظریه پرداز فیزیک و همکارانش در سال 1964 وجود احتمالی این ذره را مطرح کرده و اظهار داشتند که این ذره به تمام ذرات دیگر جرم داده است و به نوعی عامل جرم بخشیدن به ماده تلقی می‌شود.
این درحالی است که محققان هشدار داده‌اند که بعید است که بخش آخر از توصیفاتی که درباره هیگز شده طی هفته‌های آتی به اثبات برسد.
پائولین گاگنیون فیزیکدان برخورد دهنده بزرگ هادرون در وبلاگ روزانه‌های کوانتوم که به فیزیک اختصاص دارد نوشته است: بسیاری از مردم امیدوارند که اطلس و سی ام اس دو گروه تحقیقاتی در برخورد دهنده بزرگ هادرون در سرن در نهایت اعلام کنند که بوزون کشف شده سال گذشته همان بوزون هیگز است، متأسفانه هنوز زود است که بخواهیم چنین نتیجه گیری کنیم، با این اوصاف، انتظار می‌رود که هر دو گروه آزمایشی اطلاعات به روز و جالبی درباره اندازه جرم این بوزون جدید و سرعت از بین رفتن آن ارائه کنند که همه آنها می‌تواند تصویر واضح‌تری از آن را ارائه کند.
محققان برای نشان دادن این که آیا این ذره درحقیقت همان بوزون هیگز است باید به مطالعه تباهی آن بپردازند. این ذره گریزان و عجیب است و تقریبا بلافاصله پس از ظاهر شدن در شتاب دهنده به ذرات دیگری تبدیل می‌شوند.
فیزیکدان‌ها امیدوارند با مطالعه سرعت و الگوهای تباهی این ذره نشان دهند که آیا این ذره دارای ویژگی‌های پیش بینی شده برای بوزون هیگز بوده یا خیر.
.......................................
خبر: مرجع سلولهای بنیادی در مجامع علمی شدیم

رئیس جهاد دانشگاهی اعلام کرد: در بحث سلول های بنیادی به مرجعی در مجامع علمی تبدیل شده‌ایم و جهاد دانشگاهی آمادگی دارد تا دستاوردهای خود را در این زمینه در اختیار نیروهای خارجی متقاضی قرار دهد.
دکتر محمد حسین یادگاری گفت: جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه رویان دوره هایی برگزار می کنند که نیروهای خارجی با استفاده از فرصت مطالعاتی که از کشورهای خود دریافت می کنند در این دوره ‌ها شرکت کرده و از دستاوردهای علمی پژوهشکده رویان در بخش سلول های بنیادی استفاده کنند.
وی ادامه داد: پژوهشگاه رویان در مباحث ژنتیک، تولید مثل، باروی و ناباروری فعالیت کرده و جشنواره های متعددی برگزار کرده است که از طریق این جشنواره ها دستاوردهای خود را مطرح می کند.
رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: کار خوبی که انجام شده ارایه جایزه دکتر سعید کاظمی آشتیانی بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و دانشمند برجسته ایران در حوزه سلول‌های بنیادی، به نفر اولی است که مقاله اش در جشنواره پژوهشگاه رویان پذیرفته شود.
وی ادامه داد: هدف ما از ارایه این جایزه ایجاد برند برای پژوهشکده رویان است به طوریکه این برند بین المللی شود.
.......................................
خبر: کریستف کلمب نخستین کاشف آمریکا نبود!

یک پژوهشگر انگلیسی می گوید کریستف کلمب نخستین کسی نبوده که پا بر قاره آمریکا گذاشته چرا که دو هزار سال پیش از او، این فینیقیه ای ها بودند که آمریکا را کشف کردند.
کریستوف کلمب در سال 1492 با عبور از آبهای ناشناخته بین اسپانیا و جزایر کارائیب، آمریکا را کشف کرد.
فیلیپ بیل افسر سابق نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در یک سفر بلند پروازانه که می تواند تاریخ دریانوردی را به چالش بکشاند امیدوار است یک نسخه از قایق فینیقیه ای ها را 10 هزار کیلومتر در طول اقیانوس اطلس حرکت دهد.
او قصد دارد نشان دهد که فینیقیه ای ها- تمدن سامی که بین هزار و پانصد تا 300 سال پیش از میلاد در سواحل مدیترانه می زیسته اند- نخستین کسانی بودند که به آمریکا رفتند.
بیل می گوید: این یکی از بزرگ ترین سفرهای انسان است و اگر کسی می توانسته پیش از کلمب آن را انجام دهد، آنها قطعا فینیقیه ای ها بودند.
وی افزود: از تمامی تمدن های باستان، فینیقیه ای ها بزرگ ترین دریانوردان بودند. لبنان درختان سدر دارد که برای ساخت قایق های قوی بسیار مناسب هستند.
آنها دانش ستاره شناسی و جریان آب را داشتند.
چشم انداز دریانوردی در اقیانوس اطلس با یک کشتی چوبی 500 تنی، یکسان با آنچه که دو هزار و 600 سال پیش ساخته شده، می تواند کار بی پروایی به نظر برسد.
با این حال بیل پیش از این قایق نسخه برداری شده ای را با اسم "فینیقیه ای ها" در اطراف آفریقا در سال 2010 به آب انداخته تا نشان دهد این تمدن باستانی می توانسته این قاره را با قایق دور بزند یعنی دو هزار سال پیش از آنکه نخستین اروپایی به نام بارتولومئو دیاز در سال 1488 چنین سفری را شکل دهد.
قایق فینیقه ای های ساخت بیل، 32 هزار کیلومتر را طی دو سال پیموده است. این قایق سفر خود را در سال 2008 از سوریه آغاز کرده و با همه چیز سفر دریایی از جمله امواج شش متری سواحل خلیج سومالی جنگیده است.
در واقع اظهارات هرودوت تاریخ دان یونانی موجب شده است تا بیل این سفر بلند پروازانه را ترتیب بدهد. بر اساس دست نوشته های هرودوت، فینیقیه ای ها در سال 600 پیش از میلاد، آفریقا را با کشتی دور زده اند.
فینیقیه ای ها به عنوان یک تمدن صنعتی و صاحب فکر  شناخته می شوند.
.......................................
خبر: اعلام زمان دومین سفر دارای سرنشین چین به آزمایشگاه فضایی

فضاپیمای جدید چین بین ژوئن و آگوست 2013 ( خرداد و مرداد 1393) به فضاپرتاب می شود تا یک سفر جدید با سرنشین را برای این کشور بزرگ آسیایی رقم بزند.
سه فضانورد چینی با فضاپیمای شنزو 10 که قرار است به ایستگاه آزمایشی تیانگونگ 1 متصل شود با این پرواز به فضامی روند.
پس از پرتابهای موفقیت آمیز شنزو 4-1،‌ اولین ماموریت دارای سرنشین چین با شنزو 5 در 15 اکتبر سال 2003 انجام شد.
با موفقیت شنزو-5،‌ چین درخواست پیوستن به ایستگاه فضایی بین‌المللی را مطرح کرد اما با مخالفت شدید آمریکا مواجه شد. مقامات چین نیز اعلام کردند که مستقلا اقدام به تاسیس یک ایستگاه فضایی خواهند کرد و بر این اساس ساخت آزمایشگاه فضایی بدون سرنشین و با سرنشین آغاز شد.
سپتامبر 2011، چین آزمایشگاه تیانگوگ 1 را به عنوان نمونه اولیه از یک ایستگاه فضایی آینده به مدار زمین فرستاد. این پرتاب با پرتاب فضاپیمای شنزو 8 که بدون سرنشین بود در ماه نوامبر 2011 همراه شد و با اتصال موفقیت آمیز کپسول به ایستگاه فضایی چین آماده انجام پروازهای فضایی دارای سرنشین شد. پس از این پیشرفتها چین نخستین پرواز دارای سرنشین خود را به ایستگاه فضایی در ژوئن 2012 انجام داد.
پس از سالها آزمایش این مأموریت نشان دهنده نخستین کاربرد رسمی یک سیستم حمل و نقل فضایی دارای سرنشین است.
اهداف این مأموریت جدید دربرگیرنده ارزیابی عملکرد سیستم اتصال، قابلیتهای مجموعه در پشتیبانی از حیات و کار و همچنین توانایی فضانوردان حین انجام کار است.
تحقیقات روی تواناییهای فضانوردان برای انطباق خود با محیط در آزمایشگاه فضایی نیز انجام می شود و از سوی دیگر آزمایشهایی برای تعمیر این فضاپیمای مدار زمین و دیگر فناوریهای ضروری برای توسعه یک ایستگاه فضایی صورت خواهد گرفت.
چین قصد دارد در سال 2020 ایستگاه فضایی خود را بسازد.
در طول این مأموریت، فضانوردان درسهای علمی را به تماشاگران نوجوان در زمین ارائه می کنند.
.......................................
خبر: ابداع شیوه‌ای برای تشخیص آرسنیک در آب

دانشمندان هندی با استفاده از فناوری نانو شیوه بسیار دقیقی برای تشخیص آرسنیک در آب ابداع کرده اند.
آرسنیک ماده سمی است که در آب های زیرزمینی نفوذ می کند و قرار گرفتن در معرض آن می تواند موجب بروز سرطان پوست شود.
براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی آلودگی به آرسنیک طبیعی نگرانی هایی را در کشورهای آرژانتین، بنگلادش، شیلی، چین، هند، مکزیک، تایلند و آمریکا ایجاد کرده است.
در این شیوه تشخیصی جدید، محققان از خوشه های بسیار ریز طلا استفاده کرده اند که در صورت وجود ماده سمی آرسنیک در آب، این خوشه ها درخشان می شود.
این پژوهشگران حسگرهای بسیار حساسی را به شکل خوشه های طلا ساخته اند که وجود آرسنیک را در آب با انتشار نور فلورسنت نشان می دهند.
"آریندام بانرجی" از بخش شیمی زیست شناسی انجمن علوم کشاورزی هند گفت این شیوه تشخیصی حتی می تواند آرسنیک را در صورت وجود یونهای فلزی سمی دیگر نیز شناسایی کند.
این دانش پژوهان می گویند ویژگی منحصر به فرد شیوه تشخیصی آنها این است که می تواند میزان آلودگی به آرسنیک را نشان دهد به طوریکه هر چه نور ساطع شده بیشتر باشد میزان وجود آرسنیک بیشتر است.
این خوشه های طلا در واقع نانوذارت طلا هستند که به منظور حفظ ساختار در کپسول های پپتیدهای کوچکی تعبیه شده اند.
.......................................
خبر: ردیابی مسیر مهاجرت انسان در جهان با بررسی ژنهای شپش

پژوهشگران می‌گویند ژن‌های شپش می‌تواند چشم اندازی از مهاجرت انسان را به نقاط مختلف جهان نشان دهد.
این بررسی‌ها همچنین حاکی از آن است که تلاش برای حذف این انگل‌های خونخوار باید به جای مبارزه مستقیم با این موجود در سراسر جهان، روی جمعیت‌های محلی آن متمرکز شود.
این یافته‌ها می‌تواند به دانشمندان در شناخت چگونگی مقاومت شپش‌ها در مقابل حشره‌کش‌ها یاری رساند.
شپش‌ها بیش از 25 میلیون سال از خون پستانداران تغذیه می‌کردند اما نخستین بار زمانی به سراغ انسان آمدند که بشر لباس پوشیدن را آغاز کرد.
همان‌طور که انسان در جهان گسترش می‌یافت این حشره نیز بر بدن انسان سوار بود و او را در این مهاجرت‌ها همراهی می‌کرد.
پژوهشگران پیش از این، در تحقیقات خود ژنتیک شپش را مطالعه کرده‌اند اما تکیه بر DNA که از خط مادری عبور می‌کند، تهیه تصویر کاملی از مهاجرت انسان را دشوار می‌سازد.
مارینا آسکونس حشره شناس موزه تاریخ طبیعی فلوریدا و همکارانش، DNA هسته‌ای - ماده ژنتیکی که از هر دو والد نر و ماده به نوزاد شپش منتقل می‌شود-75 گونه شپش را از 10 نقطه در آسیا، آمریکای شمالی، آمریکای مرکزی و اروپا بررسی کردند.
آنها همچنین شپش‌هایی را از لباس‌های مردم نپال و کانادا نمونه‌برداری کردند.
این دانش پژوهان دریافتند شپش‌های منطقه هندوراس شباهت بسیاری به شپش‌های آسیایی دارد.
آسکونس  افزود: شپش‌های منطقه هندوراس احتمالا توسط نخستین افرادی که به آمریکا آمده‌اند به این منطقه رسیده‌اند، به همین دلیل است که ما شاهد این شباهت ژنتیکی نزدیک هستیم.
در مقابل شپش‌های منطقه نیویورک شباهت ژنتیکی زیادی به انگل‌های اروپایی دارند و احتمالا منعکس کننده استعمار آمریکا توسط کشورهای اروپایی به مدت چندین قرن است.
علاوه بر این از آنجایی که ژن‌های زیادی بین جمعیت‌های شپش‌های مختلف جریان ندارد حشره کش‌ها می‌تواند در صورتی بسیار موثر واقع شود که آسیب پذیری ژنتیکی خاص را درجمعیت محلی شپش‌ها هدف قرار دهد.
تحلیل‌های ژنتیکی همچنین می‌تواند نشان دهد کی و کجا انسان از نئاندرتال‌ها و دیگر گونه‌های انسان باستان اصلاح نژاد داده است.
نتایج این تحقیقات درنشریه PLOS ONE منتشر شده است.
.......................................
خبر: اندازه گیری میزان استرس فرد با نفس عمیق

تا کنون توصیه می شد نفس عمیق می تواند سطح استرس را کاهش دهد اما اکنون نفس عمیق می تواند به پزشکان کمک کند میزان استرس فرد را ارزیابی کنند.
نفس عمیق کشیدن که همیشه به عنوان کاهنده استرس شناخته می شد اکنون به یک آشکار ساز استرس تبدیل شده است.
ظاهرا پژوهشگران دانشگاه لانگبرو در انگلیس، 6 نشانگر را در تنفس شناسایی کرده اند که می تواند نامزدهای خوبی برای استفاده به عنوان نشانگر استرس باشند.
محققان امیدوارند یافته هایی مانند این، بتواند به آزمایش های ساده، سریع و غیرتهاجمی برای اندازه گیری استرس منجر شود.
با این حال، در این تحقیقات فقط 22 نفر حضور داشتند و ممکن است برای تایید این شیوه، بررسی افراد بیشتر و در سنین مختلف ضروری شود.
پاول توماس استاد شیمی و مجری این تحقیقات گفت: اگر بتوانیم به صورت عینی استرس را با یک شیوه غیر تهاجمی اندازه گیری کنیم، این شیوه می تواند در مراقبت های بلند مدت به یاری بیماران و افراد مستعد از جمله مبتلایان به آلزایمر بیاید.
بررسی تنفس به یک شیوه تشخیصی جذاب برای پزشکان تبدیل شده است. محققان زیست نشانگرهایی را در تنفس و مرتبط با سل، چندین نوع سرطان، آسم و بیماری های ریوی شناسایی کرده اند.
نتایج این یافته ها در نشریه Breath Research منتشر شده است.
.......................................
خبر: مریخ نورد ناسا به خواب فرو رفت

مریخ نورد کنجکاوی ناسا دچار یک مشکل جدید رایانه ای در سیاره سرخ شده و به همین دلیل قرار است تا مدتی دست از فعالیت کشیده و به خواب فرو رود.
مهندسان مریخ نورد کنجکاوی ناسا مجبور شدند که کار این مریخ نورد را به منظور ترمیم رایانه‌ای که دچار نقص فنی شده، متوقف کنند.
این تیم اظهار داشته است که برای حفاظت از این مریخ نورد، آن را در حالت امن قرار داده اند. این حالت برای فضاپیماها به معنای خاموشی تمام سیستمهای غیر ضروری و کارکردن سیستمهای ضروری است.
براساس اعلام ناسا، قرار است این تیم کنجکاوی را ظرف چند روز آینده از حالت امن خارج کرده و به وضعیت اجرایی منتقل کنند مشکل یابی شرایطی که برعملکرد آن تأثیرگذاشته مشخص شود.
این شرایط به یک نقص در حافظه فلش مربط می شود به یک رایانه دیگر که اکنون غیر فعال شده مرتبط می شود.
ریچارد کوک مدیر پروژه آزمایشگاه علمی در آزمایشگاه رانش جت ناسا اظهار داشت: ما رایانه ها را تعویض کردیم تا به یک حالت استاندارد برسیم و در نهایت بتوانیم مسیر تعمیر کنجکاوی را در پیش بیگیریم.
کنجکاوی دربرگیرنده رایانه های اصلی برای پشتیبانی در صورت ایجاد نقص است، هرکدام از رایانه ها طرف A یا طرف B همچنین دارای زیر سیستمهایی هستند که متصل به رایانه اصلی است.
کنجکاوی اکنون چون هنگامی که از زمین به مریخ می رفت، از طرف B کار می کند. از پیش از فرود خود در تاریخ آگوست 2012 تا روز چهارشنبه 9 اسفند ماه که دچار نقص فنی شود با طرف A کار می کرد.
رئیس مأموریت تشخیص شرایط غیر عادی از مهندسان آزمایشگاه رانش جت اظهار داشت: درحالی که ما عملکرد کنجکاوی را از طرف B از سر می گیریم برای تشخیص بهترین روش ترمیم طرف A به عنوان پشتیبانی مهم از بقای کنجکاوی در مریخ نهایت تلاش خود را انجام خواهیم داد.
این فضاپیما با تیم کنترل کننده روز زمین در ارتباط بود اما هیچ اطلاعات ثبت شده ای ارسال نکرده است. اطلاعات کنونی نشان می دهد که رایانه ای که دچار مشکل شده پس از حالت خواب روزانه روشن نشده است.
درحال حاضر تمام تحقیقات علمی توسط کنجکاوی معلق مانده است و مهندسان ناسا اعتقاد دارند که ظرف چندین روز آینده وضعیت به همین منوال ادامه خواهد یافت.
هفته گذشته ابزارهای آزمایشگاهی کنجکاوی قسمتی از نخستین نمونه پودر سنگی مریخ را بررسی کرده بود.
.......................................
خبر: تولید آزمایشگاهی داروی ضد سرطان تخمدان و ریه در دانشگاه شهید بهشتی

داروی ضد سرطان «تاکسوتئر» (Taxotere) به همت محققان و استادان پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی در مقیاس آزمایشگاهی تولید شد.
«دوسه تاکسل» با نام تجاری «تاکسوتر» یکی از پرمصرفترین، گرانقیمت ترین و پرکاربردترین داروهای مورد استفاده در کنترل و درمان سرطان‌هایی نظیر تخمدان، پروستات، سینه، ریه و غیره است.
در حال حاضر مصرف این دارو در کشور بیش از 6 کیلوگرم معادل 50 میلیون دلار است و انحصار تولید این ترکیب تنها در اختیار چند کشور محدود است.
«دوسه تاکسل» یک دی ترین آمید نیمه سنتتیک مشابه پاکلیتاکسل (داروی مشابه) است که از یک پیش ساز مشتق شده از برگهای درخت سرخدارسنتز می شود.
در حال حاظ تمام مراحل تولید این ترکیب شامل سنتز و خالص سازی نهایی در مقیاس آزمایشگاهی در پژوهشکده گیاهان و مواد اولیه دارویی دانشگاه شهید بهشتی انجام می شود و قابل ارائه به صنایع دارویی است.
.......................................
خبر: ساخت گنجشک رباتیک از بقایای پرنده مرده

زیست‌شناسان آمریکایی با ساخت یک گنجشک رباتیک از جسد پرنده مرده توانسته‌اند رفتار گونه‌های گنجشک باتلاق را بررسی کنند.
دانشمندان دانشگاه دوک با همکاری دانشجویان بخش مهندسی توانستند بالهای یک گنجشک باتلاق مرده را به حرکت درآورند.
آنها تراشه‌های رایانه‌ای ساده پیکاکس را برنامه‌ریزی کرده و یک موتور خطی کوچک را برای قرار دادن درون حفره بدن این گنجشگ رباتیک ساختند.
این زیست‌شناسان برای بررسی رفتار پرخاشگرانه جنس نر این موجود در میان این گونه تصمیم به ساخت این ربات گرفتند.
این پژوهش که طی یک دوره دو ماهه انجام شد، به دانشمندان نشان داد که پر زدن پرنده یکی از نشانه‌های پرخاشجویی جنس نر این گونه است.
طرح اولیه این پروژه با بودجه 1500 دلاری اصلاح یک موتور کنونی از یک هواپیمای کنترل از راه دور یا یک خودرو بود اما آنها برای قرار دادن در بدن این حیوان 18 گرمی بسیار بزرگ بودند. از این رو مهندسان یک موتور خطی را ساخته و سپس آنرا برای قرار دادن در بدن گنجشک کوچک‌سازی کردند.
با قرار گرفتن موتور در جای خود و برنامه‌ریزی تراشه‌های ربات، این گنجشک رباتیک با یک سیستم صدای محتاطانه که برای جلب توجه گنجشک‌های دیگر به تولید صدا می‌پرداخت، در طبیعت قرار داده شد.
این ربات پر زن تنها برای دو ماه دوام آورد اما بطور منظم توسط گنجشک‌های دیگر مورد حمله قرار می‌گرفت.
دانشمندان دریافتند که پرندگان نر زنده به همان اندازه گنجشک رباتیک پرخاشگر بودند و رفتار بال زدن یکی از شیوه‌های ارتباط پرخاشگرانه نرها است.
این پژوهش در مجله Behavioral Ecology and Sociobiology منتشر شده است.
.......................................
خبر: گام بزرگ دانشمندان در بازیابی بینایی با پیوند چشم به نخاع

دانشمندان دانشگاه تافتز در دستاورد بزرگی که می تواند به درمانهای جدید برای نابینایی منجر شود، برای اولین بار نشان داده‌اند که چشمان پیوند شده بر روی دم قورباغه قادر به مشاهده هستند.
این دستاورد از کاربردهای بسیار زیادی بویژه در حوزه‌های پزشکی احیاکننده برخودار خواهد بود.
در این پژوهش، دانشمندان چشمان نابجا را به جای اتصال مستقیم به مغز به نخاع وصل کردند.
هدف ابتدایی این دستاورد در پزشکی این است که در آینده بتوان عملکرد ساختارهای آسیب‌دیده یا از دست رفته را با استفاده از اجزای جایگزین زیستی یا مصنوعی بازیابی کرد.
محققان در این آزمایش، چشمان بچه قورباغه اهدایی را برداشته و آن را به کفل بچه قورباغه گیرنده پیود زدند که منجر به رشد این چشمان نابجا شد.
چشمان بچه قورباغه گیرنده از جای طبیعی خود برداشته شد، از این رو تنها چشمهای نابجا که بر روی نخاع وصل شده بودند، باقی ماندند.
دانشمندان، این پژوهش را بر روی 134 بچه قورباغه افریقایی چنگال‌دار Xenopus laevis انجام دادند. آنها نمونه‌های دوزیست خود را در چشمه‌ای قرار دادند که نیمی از ظرف با نور قرمز و نیم دیگر با نور آبی روشن شده بود و طی فواصل زمانی تغییر می‌کردند.
در دوره‌های آموزشی، با ورود این موجودات به منطقه قرمز در هر زمان، آنها یک هشدار لیزر برقی دریافت می‌کردند.
محققان دریافتند که بیش از 19 درصد از این موجودات که اعصاب بینیایی آنها به نخاع وصل بود، واکنشهای یادگیری به نور را نشان داده و از نور قرمز دور می‌شدند.
واکنش این موجودات به نور از گروه قورباغه‌های دیگر که از دید طبیعی برخوردار بودند، متفاوت نبود. همچنین این واکنشها توسط قورباغه‌های بدون چشم یا آنهایی که شوک الکتریکی دریافت نکرده بودند، مشاهده نشد.
.......................................
خبر: عصای هوشمند به کمک سالمندان آمد

در کنفرانس جهانی موبایل در بارسلونای اسپانیا از عصای هوشمند ناوبری شرکت فوجیتسو برای پیشگیری از گم شدن افراد سالمند رونمایی شد.
بیش از 20 درصد جمعیت کشور ژاپن را افراد سالمند بالای 65 سال تشکیل می دهند و طی سال های اخیر دستاوردهای مختلفی از جمله ربات های پرستار برای تسهیل زندگی این گروه توسعه یافته است.
محققان شرکت فوجیتسو همزمان با برگزاری کنفرانس جهانی موبایل در بارسلونا، عصای هوشمند ناوبری Next Generation Cane (عصای نسل آینده) را رونمایی کردند که قادر به رهگیری آنلاین موقعیت و بررسی علائم حیاتی سالمند است.
این عصای هوشمند مجهز به سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)‌ و سیستم وای فای (WiFi)‌ است که مکان برنامه ریزی حرکت در یک مسیر مشخص برای سالمند را فراهم می کند؛ به طور همزمان داده های لحظه‌یی از موقعیت مکانی فرد برای اعضای خانواده ارسال می شود.
لامپ LED به کار رفته روی صفحه نمایش دسته عصا به سالمند برای حرکت در مسیر درست کمک می کند؛ در صورت نیاز به تغییر مسیر دسته با لرزش خفیف کاربر را مطلع کرده و چراغ سبز جهت حرکت را مشخص می کند و روشن شدن چراغ قرمز به معنای حرکت در مسیر اشتباه است.
حسگرهای تعبیه شده روی دسته عصای هشومند به طور لحظه‌یی ضربان قلب را اندازه گیری می کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل برای سالمند، دستگاه به طور خودکار با مراکز اورژانس و امدادی تماس گرفته و موقعیت دقیق کاربر را مشخص می کند.
هنوز زمان دقیقی برای عرضه تجاری عصای هوشمند Generation Cane Next اعلام نشده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

80666