۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

ضرورتی توام با مضرات

زندگی در جامعه مبتنی بر دانایی ، مستلزم برخورداری از اطلاعات است و برهمین اساس هم، حجم تولید و انتشار اطلاعات روندی فزاینده و انفجاری به خود گرفته است. تا جایی که حاصل این جریان به رغم آن که  از ضروری ترین نیاز بشر هزاره سوم ،نشات می گیرد، منجر به بروز پدیده ای به نام بمباران اطلاعاتی شده است که بی اغراق بزرگترین مشکل زندگی در جامعه اطلاعاتی نیز به شمار می آید.
در واقع، دسترسی به اطلاعات موثق، قابل اعتماد و مورد نیاز از میان انبوه اطلاعاتی که به طور روزانه در فضای دیجیتال تولید و منتشر می شود، در عمل موجب افزایش هزینه و همچنین زمان دسترسی شهروندان شده و در عین حال آنها را با تبعات سنگین روحی و روانی مواجه می کند که بارزترین تاثیر بمباران اطلاعاتی محسوب می شود.
متخصصان برای گریز از این چالش، اقدام به طراحی خبرخوان های الکترونیکی کرده اند تا دست کم مخاطبان اخبار و اطلاعات تازه را از وبگردی های عموماً بی ثمر و وقت گیر رها کنند . این ابزارهای مدرن اطلاع رسانی تازه ترین اطلاعات و اخبار منتشر شده را جمع آوری کرده و به مخاطبان خود ارائه می دهند.
با این وجود، استفاده از خبرخوان های موسوم به " آر اس اس فید " هم متضمن دسترسی به اخبار و اطلاعات موثق و تایید شده نیست و اساساً نمی تواند به مخاطب سردرگم میان انبوه اطلاعات کمک کند تا از آسیب های روانی و همچنین پیامدهای بمباران خبری در امان بماند.
از سویی همواره احتمال ارائه  اخبار تایید نشده و شایعات نیز همراه خبرهای صحیح و موثق به مخاطبان وجود دارد.
شاید همین نیاز به تایید اخبار است که موجب شده تا روزنامه نگاری شبکه ای یا سایبر در پس مرگ تدریجی رونامه نگاری سنتی شکل بگیرد و نقش و ماموریت تازه ای به روزنامه نگاران در فضای دیجیتال بدهد.
به گفته کارشناسان، مهمترین وظیفه و نقش روزنامه نگاران در فضای تعاملی وب که عملاً تعاریف سنتی روزنامه نگاری را به چالش کشیده ، این است که آنها به واسطه تخصص و تجربه ای که در زمینه تولید و تایید خبر دارند، می توانند، اخبار موثق و واقعی را از شایعات و اخبار غیر واقعی تشخیص داده و پس از ویرایش فنی به مخاطبان رسانه های آنلاین ارائه دهند.
با این حال، مخاطبان" آر اس اس " ها که مجموعه ای از اخبار رسانه های رسمی مانند خبرگزاری های اینترنتی و سایر وب سایتها و وبلاگ های منتشر کننده اخبار تایید نشده را دریافت می کنند، کماکان با این مشکل مواجه هستند که چگونه و براساس کدام معیارها میان اخبار سره از ناسره تمایز قائل شوند.
به همین دلیل، می توان گفت با وجودی که این ابزارهای خبرخوان برای خلاصی مخاطبان از بمباران های خبری و اطلاعاتی طراحی شده اند، خود به نوعی وسیله بمباران مخاطبان با اطلاعاتی هستند که صحت و سقم آنها قابل تمیز و تشخیص نیست و صرفاً به سردرگمی بیشتر آنها منجر می شود.
 

نظرات : 0

ثبت نظر

14859