۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

نگاهي به نگرش مردم در مورد پرداخت‌هاي الکترونيکي

سمت روش‌هاي مختلف پرداخت از جمله اينترنت، خود‌پرداز، خوددريافت، تلفن بانك، پيام كوتاه، بانك پرداخت و پايانه‌هاي فروش روي آورند اما مهمترين عامل موثر بر اين روش‌ها، ميزان آشنايي و تمايل و فرهنگ مشترکان به استفاده از اين روش‌هاست.
در مقاله علمي كه توسط محققان جهاد دانشگاهي يزد و با عنوان «پرداخت‌هاي الکترونيکي و نگرش مردم در مورد آن‌ها» ارائه شده، آشنايي مردم با امکانات سيستم‌هاي جديد پرداخت و نگرش مناسب مردم به آن‌ها به عنوان اولين گام در راه موفقيت استقرار اين سيستم‌ها ذكر شده و در آن با بررسي روش‌هاي پرداخت الکترونيکي در کشور و بيان ويژگي‌هاي هر يک از روش‌هاي پرداخت، نظرات مردم و ميزان آشنايي آن‌ها با هر يک از روش‌ها و ميزان استفاده آن‌ها از امکانات و زيرساخت‌هاي مرتبط بررسي شده است.
در مقدمه اين مقاله به جايگاه ويژه‌ تجارت الکترونيکي در اکثر کشورهاي پيشرفته اشاره و خاطرنشان شده است: هر روزه به تعداد کساني که عمليات‌هاي بانکي، مالي و حتي خريد و فروش خود را به صورت الکترونيکي انجام مي‌دهند، افزوده مي‌شود و در اين ميان دريافت و پرداخت قبوضي امکاناتي از جمله اشتراک آب، برق ،گاز، تلفن، خدمات بيمه‌اي و غيره نيز رفته رفته به قلمرو عمليات الکترونيکي و بانک‌هاي اينترنتي پا گذاشته است.
در ادامه نيز با اشاره به بررسي‌هاي انجام شده در ايالات متحده، آمده است: براساس آمار‌ها در سال 2004 ميلادي در حدود 40 درصد از مصرف‌کنندگان، قبوض را به صورت آنلاين پرداخت كرده‌اند و اين در حالي است که پيش‌بيني مي‌شود در سال 2007 ميلادي بالغ بر 65 ميليون مشترک آمريکايي قبوض خود را از طريق روش‌هاي الکترونيکي و مدل تجمع بانکي (شبکه‌هاي بين بانکي) پرداخت خواهند كرد که بدين ترتيب درصد فوق به 95 درصد خواهد رسيد.
در ابتداي اين مقاله روش‌هاي مختلف پرداخت بويژه روش‌هاي پرداخت الکتريکي و ويژگي آن‌ها تشريح شده است، سپس مشکلات عمده روش کنوني پرداخت قبوض از نظر مردم و کارشناسان بيان شده است و در نهايت امکانات مشترکان جهت بررسي ميزان توانايي فراگيري روش‌هاي نوين پرداخت قبوض، ميزان آشنايي آن‌ها با روش‌هاي نوين پرداخت براساس نظرسنجي از مشترکان خدمات عمومي بررسي شده است.
در اين مقاله از مواردي همچون كاهش هزينه‌ها، آسودگي، راحتي و امنيت، تاثيرات زيست محيطي، رايگان و در دسترس بودن، درج آگهي و تبليغات برروي قبوض آنلاين و كسب درآمد به عنوان مزاياي استفاده از سرويس‌هاي پرداخت الكترونيكي ياد شده است.
در بخش پاياني اين پژوهش نيز بر لزوم انديشيدن تمهيداتي توسط شرکت‌هاي ارائه دهنده خدمات عمومي جهت آشنايي و استقبال مشترکان از شيوه‌هاي جديد پرداخت قبوض تاكيد شده و آمده است: از بين شيوه‌هاي تبليغاتي مرسوم، روش‌هايي مانند درج پيام‌هايي مبني بر اطلاع‌رساني نسبت به خدمات جديد و دعوت مشترکان به استفاده از اين روش‌ها برروي قبوض صادر شده توسط شرکت ارائه دهنده خدمات عمومي، چاپ بروشور آموزشي و تبليغاتي و ارسال آن‌ها به همراه قبوض براي مشترکان، پخش پيام‌هاي تبليغاتي درباره پرداخت الکترونيکي قبوض در رسانه‌ها، نصب بيلبورد و پلاکاردهاي تبليغاتي، تبليغات و اطلاع‌رساني درباره جزئيات اين سيستم‌ها در وب‌سايت شرکت ارائه دهنده خدمات عمومي مي‌تواند در کنار تبليغات بانک‌ها و شرکت‌هاي خدمات انفورماتيک، پرداخت قبوض به وسيله اين سيستم‌ها را مورد تاکيد و تشويق قرار دهد.
اين مقاله توسط ابوالفضل شرافت، مرجان مهدوي و منصور اميني لاري تهيه و در کنفرانس بين‌المللي شهرداري الکترونيکي پذيرفته شده است.

نظرات : 0

ثبت نظر

11277