۱۴۰۳ جمعه ۲۱ اردیبهشت

روابط عمومي پابه‌پاي جامعه از شيوه‌هاي سنتي فاصله بگيرد

به گزارش ICTPRESS آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در اين پيام آورده است: خداوند بر اساس آيات فراوان قران « بديع السماوات والارض» است و انسان به عنوان گل سرسبد مخلوقات خداوند « في احسن‌ التقويم» خلق شده است و همين انسان با عنايت خدا و به مدد هوش و استعداد در طول تاريخ دست به ابداعات، ابتكارات و اختراعات فراواني زده است تا حداقل در اين صفت يعني مبدع، مانند خالق خويش باشد.
نگاهي از سر تامل و تعمق به روند توسعه و پيشرفت بشريت اين مساله را ثابت مي‌كند كه جوامع بشري در ابعاد فردي و اجتماعي با استفاده از تجربيات گذشته و در نظر گرفتن شرايط حال، آينده خويش را به گونه‌اي رقم مي‌زنند كه پيشرفت‌ها، تك بعدي نگردند تا خللي در روند زندگي به وجود نيايد و در اين مسير با حفظ ارتباطات خويش حتي در شيوه‌ سنتي سعي كرده است جهالت را به عنوان عامل بسياري از عقب‌ماندگي‌ها و مصيبت‌ها كم نمايد البته انصاف حكم مي‌كند كه اذعان داريم هميشه گروهي بوده‌اند كه به هر دليل سعي كرده‌اند جامعه بشري در عالم بي‌خبري بماند اما آگاهي چون خورشيد است كه هميشه پشت ابر نمي‌ماند و با توجه به شرايط زماني و مكاني با شدت و ضعف پرتوافشاني مي‌كند. در اين ميان روابط عمومي به عنوان بخش از واقعيت موجود در ساختار نهادها و سازمان‌ها و پلي دوسويه از يك سو گوشي شنوا براي شنيدن نظرات جامعه و از سوي ديگر زباني گويا براي گفتن اخبار و اطلاعات نهادهاي متبوع است. اين وظيفه مسووليت روابط عمومي‌ها را با توجه به گذر زمان و به تناسب پيشرفت‌هاي اقتصادي، اجتماعي، فني و صنعتي سنگين‌تر مي‌كند؛ چراكه در دنياي فراصنعتي امروز كه به حق عصر انفجار اطلاعات نام گرفته است و از دنياي بزرگ با همه‌ گستردگي‌هايش تعبير به دهكده‌هاي كوچك مي‌كنند. اخبار و اطلاعات اين سويه جهان در كوتاه‌ترين زمان ممكن به آن سوي جهان مي‌رسد و اگر روابط عمومي‌ها به عنوان بازگو كنندگان صادق، دير اقدام كنند، چه بسا ذهن جهانيان درباره آن رويداد مشوش از دورغ‌پردازي‌ها شود و يا حداقل اين‌كه منفعت‌طلبان ناحق آن خبر را مصادره به مطلوب نمايند.
اين اهميت مي‌طلبد كه روابط عمومي پابه‌پاي جامعه از شيوه‌هاي سنتي فاصله بگيرد و با استفاده از تكنولوژي هاي مدرن شيوه‌هاي عملياتي خويش را به روز نمايد و از اين‌جاست كه بحث روابط عمومي الكترونيك مطرح مي‌شود. خداي بزرگ را شكر مي‌كنم كه اين مهم در نظام اسلامي كه پايه و اساسش حضور مردم است، در نظر گرفته شد و علي‌رغم كج‌سليقگي‌هاي باندي، جناحي و فردي، كليت نظام دانستن را حق مسلم مردم مي‌داند. اما بايد اعتراف كنيم كه به خاطر برخي محدوديت‌ها نتوانستيم از ظرفيت اسمي و فني اين پديده‌ي اجتماعي ـ اداري كه كم كم شكل علمي به خود گرفته استفاده‌ بهينه نماييم. البته نبايد فراموش كنيم كه عملياتي شدن يك مفهوم علمي در جامعه براي تاثيرگذاري بيشتر نياز به آشنا شدن بخشي از جامعه مخصوصا دست‌اندركاران آن مفهوم دارد كه يكي از راه‌هاي آن برگزاري همايش‌ها، سمينارها، كنگره‌ها و نشست‌هايي از اين دست است.
اينجانب ضمن تشكر از دست‌اندركاران برگزاري همايش روابط عمومي الكترونيك اميدوارم مساعي متخصصين و مسوولين اين بخش در شناساندن جايگاه روابط عمومي در علوم اجتماعي و به تبع آن در معرفي نظام و زواياي خبري و اطلاع‌رساني آن در ابعاد داخلي و خارجي جامعه مثمر ثمر باشد.

نظرات : 0

ثبت نظر

99788